LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Ontgooglen" is zó makkelijk!

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
johnnnie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2006 12:32

Re: "Ontgooglen" is zó makkelijk!

Ongelezen bericht door johnnnie »

Men kan en mag er niet van uitgaan dat een ieder op de hoogte is van alle mogelijkheden en onmogelijkheden van internet en indexering enz.

Dus dat botte afkraken door personen die hier heel veel verstand van hebben, tja van internet maar van omgang met mensen dus minder.

Verder zou het gewoon als diezelfde personen een vergelijking maken met prikboard ook moeten weten dat indien men daar vraagt of bij de personen die men gevonden heeft en kopieën hebben, deze te vernietigen, aan te passen of verwijderen.

Dit een normale vraag is en in een wereld met fatsoen waarden en normen dit ook plaatsvind.

Dus vind iemand op internet iets over hem haar of zijn bedrijf wat:
In strijd is met recht
Onbehoorlijk is.
Of onjuiste foute informatie betreft.
Of in strijd is met privacy enz enz.
Is het normaal dat men dat ergens kan vragen aan te laten pasen c.q. te verwijderen.

En hierbij moet en mag het niet uitmaken of het cache of kopie enz is.
Want dit alles is wel degelijk technisch te verwijderen.

Daar zouden webmasters, zoekmachines, en blog beheerders best meer aandacht aan kunnen schenken.
Wil men serieus genomen gaan worden.

Want eerst zeggen is u eigen schuld, daarna af doen of kan niet of weigeren enz, is erg zwak.
Want evenals zoals bovengenoemde personen die hier blijkbaar verstand van hebben weten die partijen donders goed hoe wat waar aan te passeen en hoe dit opgeslagen is!

Ook zoekmachines doen en kunnen meer dan alleen maar indexeren, men kan daar wel degelijk bepaalde info niet meer in resultaat naar voren laten komen enz. ( men past daar indien nodig echt wel e.a. manueel aan, meestal op dit moment als dat nodig is voor die zoekmachines zelf om de resultaten geloofwaardig te laten blijven, of om betalende / belangrijke partijen tevreden te houden)

en nu!!!!

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: "Ontgooglen" is zó makkelijk!

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Zolang een zoekmachine alleen maar vertelt waar bepaalde informatie gevonden kan worden (dus alleen maar indexeert), is de zoekmachine niet verantwoordelijk. In dat geval moet de eigenaar van de website aangesproken worden -- als er sprake van schade voor iemand zou zijn.

Op het moment dat een zoekmachine pagina's langdurig gaat bewaren, terwijl de originele bron allang verdwenen is, dan is de zoekmachine duidelijk wel zelf verantwoordelijk voor verspreiding van bepaalde informatie. En zou dus daarop aanspreekbaar moeten zijn.

Verder is het inderdaad zo dat bepaalde informatie in een oogwenk verdwenen is, zodra er *echte* belangen op het spel staan (rare foto's van Balkenende bijvoorbeeld). Dat kan dus blijkbaar wel...

raymond82
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:34

Re: "Ontgooglen" is zó makkelijk!

Ongelezen bericht door raymond82 »

Als je ECHT wilt dat google jouw pagina niet indexeert dan kun je een
robots.txt bestand op je server plaatsen.

Hierin kun je opgeven wat je wel en niet wilt laten indexeren.
Niet alleen google, maar bijna alle zoekmachines kijken naar dit
bestand.

Meer informatie over het aanmaken van dat bestand is te vinden op:
http://www.mijnhomepage.nl/artikelen/pr ... ts-txt.php

Deze site hierboven heb ik overigens via Google gevonden :wink:

iam0pen
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2007 15:11

Re: "Ontgooglen" is zó makkelijk!

Ongelezen bericht door iam0pen »

Allereerst....Wat op het net kan, kan er ook weer af!!!!!
Ten Allertijden!!!!!

Ten Tweede....Er ligt een helehoop werk nog in het verschiet bij Google en andere zoekmachines.

Voorbeeld 1: Als ik mij op een site aanmeldt en dan vervolgens aktief deelneem (of dit nu chat, nieuwsgroepen, forum etc...zijn is irrelevant) en dan daarna weer uitschrijf...dus mijn hele account delete dan is in Google dit niet terug te vinden...

Ik kan via Google nog heel veel info terugvinden, zelfs na drie jaar, over mijzelf...ook al ben ik uitgeschreven bij zo'n site.

Veel mensen weten dit niet....

Om nu mensen ronduit te beledigen over hun al dan niet parate kennis over internet is niet bevordelijk voor het oplossen van het probleem..

en dat is: Rondslingerende info....die niet meer door eigenaar op het net gezien wil worden..

Oplossing zou kunnen zijn....

Schrijf Google en andere zoekmachines en vraag of ze de 'Adwords' kunnen verwijderen...

Met andere woorden...Zoekmachines maken gebruik van trefwoorden...
dus wat je kunt doen....is vragen of ze jouw naam verwijderen in de trefwoorden....

Nog niet beroemde mensen die op het punt staan door te breken maar allerlei "foute info" op het net hebben staan, worden door de managers enzo, middels een brief naar alle zoekmachines, verwijderd...


Dus wat hebben we nodig...

De optie of datgene wat jij schrijft mag opgenomen worden in de zoekmachines!!!!!

Er is niemand die ons dat vraagt.....hiermee zou een hoop rotzooi voorkomen worden..

Dus niet meer zeuren lui...maar oplossingen bedenken..

Groeten iam0pen

oh en schuw niet mij te Googlen.....wie weet wat je ondekt..

:D

allroundchauffeur
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:35

Re: "Ontgooglen" is zó makkelijk!

Ongelezen bericht door allroundchauffeur »

In reactie op Veerle. Ik heb ook ooit eens gereageerd voor een chauffeursblad, maar omdat ze mijn reactie kennelijk te lang vonden, hebben ze het zelf maar even geschreven, en hoe kan het ook anders, zó negatief als wat, waardoor een hele groep mensen nu een verschrikkelijke afkeer van me hebben, en degene die het geplaatst heeft, verdomd 't om een rectificatie te plaatsen. Schoften!

http://www.geocities.com/maranatha_beverwijk/

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: "Ontgooglen" is zó makkelijk!

Ongelezen bericht door mens »

Ik ben o.a. beheerder van de website van een basisschool. De vorige beheerder had niet alleen de namen van alle personeelsleden op de site gezet maar ook de privé adressen. Dit ontdekte ik een keer per toeval toen ik op mijn eigen naam googlede.

Ik heb inmiddels alle privé adressen van de site verwijderd. (De namen staan er nog wel op, samen met de groep waar de betreffende persoon lesgeeft.) Als ik nu google op mijn eigen naam, kom ik nog steeds op dezelfde pagina terecht, maar m'n adres staat er niet meer op.
Het heeft even geduurd, maar inmiddels staat de oude pagina ook niet meer in het cachegeheugen. Probleem opgelost.

Kortom, wil je niet dat jouw gegevens naar voren komen in Google (of een andere zoekmachine)?
1. Zoals al vaker gezegd: laat je geen persoonlijke informatie 'slingeren' op internet.
2. Plaatst iemand anders persoonlijke informatie van jou op internet, benader dan de beheerder van deze site met het verzoek die gegevens te verwijderen. Voldoet de beheerder niet aan dat verzoek, kun je juridische stappen nemen.

Overigens zou ik aanraden stap 2 zo snel mogelijk te doen, voordat de pagina met jouw informatoe in het cachegeheugen van Google terecht komt.

Gesloten