LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefonische overstap energieleverancier

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
JordySenssen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2019 21:48

Telefonische overstap energieleverancier

Ongelezen bericht door JordySenssen »

Hoi allemaal,

Zojuist ben ik gebeld geworden door een nummer uit Amsterdam. Deze boden mij een overstap aan naar een andere leverancier die goedkoper zou zijn (ENGIE). Ik ging hiermee akkoord aangezien het allemaal erg goed klonk. Het wad een aardige gast die alles erg goed uitlegde.

Je raad het al.. achteraf kreeg ik mijn bedenkingen. Ik heb het nummer terug proberen te bellen, maar gaf gelijk een Engelse voicemail. Dit kan wel zijn omdat ze zogenaamd om 8 uur zouden sluiten. Ook heb ik in de tussentijd nog geen bevestigingsmail ontvangen die ik wel zou krijgen. Het nummer staat niet al te goed bekend op internet, maarja dat is achteraf dat je daar pas achter komt.

Wat nu te doen? Krijg het er een beetje benauwd van en raak in paniek van het idee dat ik wellicht opgelicht ben? Wat is het ergste wat er kan gebeuren?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefonische overstap energieleverancier

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo lang u nog enkel mondeling akkoord hebt gegeven is er niets aan de hand. U moet namelijk daarna alsnog schriftelijk akkoord geven. Ook hebt u als consument 14 dagen bedenktijd.

Tenzij.... u een zakelijke overeenkomst gesloten hebt. Deze worden niet beschermd door de wetgever en zit u meteen aan de overeenkomst vast.

En ja, deze ‘gasten’ klinken heel aardig aan de telefoon. Ze proberen namelijk hun bonussen te verdienen. Totdat je inhoudelijk vragen gaat stellen, dan wordt het al minder aardig. Ze schermen namelijk informatie te hebben over je verbruik, bedragen en huidige leverancier. Helaas is dat allemaal kolder, dat kunnen ze niet weten. Als je gaat vragen wat ik nu betaal en bij wie worden ze al vager.

Wijze les voor de volgende keer, tegen elke ongevraagde verkoper nee zeggen of vragen om bedenktijd. Krijgt u dit niet, dan is het per definitie geen goed aanbod.

JordySenssen
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2019 21:48

Re: Telefonische overstap energieleverancier

Ongelezen bericht door JordySenssen »

NeoDutchio schreef:
05 nov 2019 12:54
Zo lang u nog enkel mondeling akkoord hebt gegeven is er niets aan de hand. U moet namelijk daarna alsnog schriftelijk akkoord geven. Ook hebt u als consument 14 dagen bedenktijd.

Tenzij.... u een zakelijke overeenkomst gesloten hebt. Deze worden niet beschermd door de wetgever en zit u meteen aan de overeenkomst vast.

En ja, deze ‘gasten’ klinken heel aardig aan de telefoon. Ze proberen namelijk hun bonussen te verdienen. Totdat je inhoudelijk vragen gaat stellen, dan wordt het al minder aardig. Ze schermen namelijk informatie te hebben over je verbruik, bedragen en huidige leverancier. Helaas is dat allemaal kolder, dat kunnen ze niet weten. Als je gaat vragen wat ik nu betaal en bij wie worden ze al vager.

Wijze les voor de volgende keer, tegen elke ongevraagde verkoper nee zeggen of vragen om bedenktijd. Krijgt u dit niet, dan is het per definitie geen goed aanbod.

Hoi NeoDutchio,

Ik heb 'getekent' door middel van IP adres, dus geen handtekening gezet. Bij het akkoorderen van de voorwaarden stond evengoed dat ik 14 dagen bedenktijd heb. Het gaat hierbij om een particulier contract.

Mijn aanmelding is helaas nog niet bij ENGIE bekend... Wel heb ik meteen de annulering via mail en telefoon doorgegeven, maar die kan dus nu niet verwerkt worden.

Zijn er nog naweeën van dit alles waar ik rekening mee moet houden? Kunnen ze zelf incassos uitvoeren of later nog een incasso in gang zetten met mijn gegevens?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Telefonische overstap energieleverancier

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je opzegt gaat het niet door.

En de auto incasso, als ze jou bank gegevens hebben, je kunt tot 7 weken na afboeken dit zelf terug halen.
Dus maak je geen zorgen, alleen is het vaak enkele dagen voor een Leverancier de gegevens kreeg.

Nooit meer per telefoon iets doen, online bij gaslicht.com is het vaak voordeliger, en vooral .... Eerlijker!

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefonische overstap energieleverancier

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JordySenssen schreef:
05 nov 2019 18:00
Ik heb 'getekent' door middel van IP adres, dus geen handtekening gezet. Bij het akkoorderen van de voorwaarden stond evengoed dat ik 14 dagen bedenktijd heb. Het gaat hierbij om een particulier contract.

Mijn aanmelding is helaas nog niet bij ENGIE bekend... Wel heb ik meteen de annulering via mail en telefoon doorgegeven, maar die kan dus nu niet verwerkt worden.

Zijn er nog naweeën van dit alles waar ik rekening mee moet houden? Kunnen ze zelf incassos uitvoeren of later nog een incasso in gang zetten met mijn gegevens?
U moet apart akkoord geven op het contract die u ontvangt. Tekenen dmv ip adres is niet rechtsgeldig.
Beter kunt u ook uw herroeping per mail doen, dan hebt u bewijs van herroepen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Telefonische overstap energieleverancier

Ongelezen bericht door berndv »

JordySenssen schreef:
05 nov 2019 18:00
Bij het akkoorderen van de voorwaarden stond evengoed dat ik 14 dagen bedenktijd heb. Het gaat hierbij om een particulier contract.
Dus er is ergens iets schriftelijks geweest? U heeft een mail ontvangen en daar akkoord op gegeven? Maar goed. In diezelfde voorwaarden zou normaliter ook moeten staan wat je moet doen als je binnen die 14 dagen gebruik wilt maken van je recht om te herroepen.

Gesloten