LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
CJMeijer
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2006 17:24

55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door CJMeijer »

55-plus? Gratis met de bus!
Met T Bus naar de stad om een kopje koffie te drinken.
Op bezoek bij familie of vrienden. Naar de markt met de bus.
Als u 55 jaar of ouder bent, kan dit vanaf 1 oktober helemaal gratis.

Gratis reizen met de bus voor 55-plus is een proef van de gemeente Tilburg die duurt tot 1 juli 2007. Met deze actie wil de gemeente de drempel voor 55-plussers verlagen om van het openbaar vervoer gebruik te maken en het ouderen makkelijker maken mee te doen in de maatschappij. Denkt u bijvoorbeeld aan gezellige uitstapjes of vrijwilligerswerk. Natuurlijk is gratis busvervoer ook goed voor het milieu.

Met bovenstaande artikel is de BBA ism de gemeente Tilburg begonnen.
Het is natuurlijk een prima idee om 55+ gratis in de bus te laten reizen.
De uitwerking van dit beleid is het volgende:
,,Normaal gesproken was ongeveer 7 procent van onze reizigers boven de 55. Nu is dat 24 procent'', aldus BBA-vervoerskundige Coert van der Veen. De senioren reizen vooral in de daluren. ,,Die bussen zitten vol. De spits wordt gemeden en dat betekent dat we geen extra bussen hoeven in te zetten wat weer extra kosten met zich mee zou brengen'', concludeert Van der Veen
Althans dat is de mening van de mensen die er over gaan. Nu ben ik 1 van de reizigers die er totaal niet blij mee is. In de eerste plaats zijn de bussen de hele dag stamp maar dan ook stamp vol dat het soms niet anders is dan een bus te wachten omdat er simpelweg in deze bus geen plaats meer is.

Het wachten op de bus is dan ook geen uitzondering meer maar een regel. Ook is het vervelend te moeten opmerken dat er als je na een lange en uitputtende dag op je werk, er nog net een plaatje kan worden gevonden in een volle bus, mensen zijn die denken dat omdat ze 55+ zijn en GRATIS met de bus mogen mensen die toevallig zitten van hun plaats te moeten drijven.

Na een harde dag werken wil ik ook graag gebruik kunnen maken van een bus waarin ik kan zitten. Tevens betaal ik niet alleen voor het buskaartje van deze mensen maar ook nog voor hun oude dag voorziening. Als ik daarnaast ook nog de hoofdprijs betaal om met die zelfde bus mee te mogen rijden vind ik het niet meer dan normaal dat ik minimaal even veel “recht” hebt op een zitplaats in die bus. En nee ik ben echt niet te beroerd om voor een oudere te gaan staan dat is niet het geval, maar het lijkt wel alsof er door deze regeling meer mensen in de bus zitten die het fatsoen om even te vragen of ze ergens mogen zitten, of het weerwoord van een andere passagier willen / afwachten.

Het is in de laatste plaats ook nog eens leeftijdsdiscriminatie om alleen deze groep gratis te laten reizen, waarom heb ik er als werkende Tilburger ook niet recht op ? Het is toch vreemd dat steeds vaker betalende passagiers de dupe worden van regelingen voor andere groepen (lees: studenten met OV, weekend vrij kaarten van de NS of dit soort ouderen regelingen) Allemaal bedacht om meer mensen te kunnen bedienen, maar de mensen die er altijd en vaak gedwongen al gebruik van maakten zijn ze even vergeten….

Arjen Hidding
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2006 17:27

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door Arjen Hidding »

Ik heb hierover het volgende naar de gemeente geschreven:
Geachte mijnheer/mevrouw,

Ik wil graag mijn ongenoegen uiten over het plan dat alle 55 plussers gratis mee mogen in de bus. Ik vind het geen probleem om voor iemand op te staan, aangezien ik nog jong genoeg ben hiervoor.

Echter na een hele dag werken vind ik het storend dat ik geld moet betalen in een bus waarin zij gratis kunnen meereizen. De laatste weken kan ik 9 van de 10 keer staan in de bus, welke lijn ik ook neem.

Daarnaast vind ik het ongelijk dat de 55 plussers gratis mee mogen en de rest vah "het volk" niet. Ik betaal ruim 88 euro voor mijn 3 sterrenkaart en ik wil dat geld ook wel ergens anders aan kunnen spenderen. Daarnaast gebruik ik de bus om van en naar mijn werk te komen en hun voor recreatieve doeleinden naar mijn inziens. Gelijke monnikken gelijke kappen, OF iedereen betalen, OF iedereen gratis.

Een kopie van dit betoog heb ik naar de gemeente tilburg gestuurd.

Met vriendelijke groet verblijvend,

Arjen Hidding
Voorop wil ik stellen dat er hier op leeftijd wordt gediscrimineerd. Dit vind ik onacceptabel. Voor de rest zie bovenstaand

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Discriminatie in welke vorm dan ook is verboden bij wet en dit is een overduidelijk geval van leeftijdsdiscriminatie.

Waarom zouden mensen van 55 + gratis met de bus moeten terwijl iemand van onder de 55 gewoon de volle mep betaald?

Afschaffen die idioterie en wel meteen.....

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door G7 »

Wij hebben hier al jaren voor iedereen een buskaartje binnen de stad voor € 1 retour.

Zouden ze overal moeten doen. Dan betaalt iedereen evenveel, of je kan zitten of je moet staan. Geen gezeur meer!

En anders lekker gaan fietsen. :wink:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

G7, voor deze keer ben ik het volledig met je eens.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik vind het ook totaal niet nodig dat ouderen gratis met het openbaar vervoer mogen reizen. Er zijn genoeg ouderen die veel geld hebben en daardoor dus lekker goedkoop kunnen reizen. Waarom zij wel en anderen die niet veel geld hebben niet? Waarom moeten die meer betalen?
Dit is echt leeftijdsdiscriminatie en volgens mij mag dat ook niet.

Inderdaad een kaartje van 1 euro is een optie, dan is het voor iedereen goedkoop.

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Hier in Apeldoorn is dat ook al jaren..
va 1mei 1999 was het alleen donderdag-koopavond+zaterdag voor 1 gulden(heen+terugreis)
Later werd het ook doordeweeks
nu is het 1 euro(heen+terugreis)
Het is gebleken dat er idd meer passagiers reizen met de bus, ook vooral omdat er overdag in 15-min frequentie gereden werd(sommige lijnen 30 min) en wordt( behalve naar Zuid en Orden->ene lijn gaat rechtsom,andere linksom)

MvG uit het zonnege,oo zo warme Apeldoorn _-MdJ-_

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door G7 »

Hier in Apeldoorn is dat ook al jaren..
Dat bedoelde ik ook! :wink:

Robus
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2005 19:39

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door Robus »

Volgens mij is het Piektarief (nu euro) al ingevoerd in 1990 en is Apeldoorn de eerste gemeente die dit tarief in voerde.

CJMeijer
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2006 17:24

Re: 55+ gratis in T-Bus Tilburg

Ongelezen bericht door CJMeijer »

hier is het ookal enige tijd een voordeel kaartje.
€ 0,50 op koopavonden en op zaterdag en zondag.
Maar dat is niet de oplossing want gratis voor 55+ geld de hele week en OOK in de spits...

Gesloten