LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
MariaFlora
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2019 07:42

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door MariaFlora »

Volg de regels van de NS en neem dan desnoods een trein later. Ik snap het probleem niet.
Als je een kortingskaart bij de NS aanschaft dan moet je weten wat de voordelen en eventuele beperkingen zijn.
Dus houder van een kortingskaart - neem de moeite om de regels van de NS goed door te nemen!!!

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Berteman »

mahadma schreef:
03 jan 2019 23:31
@Berteman, als dat op EXACT HETZELFDE station gebeurd, moet u mij eens uitleggen hoe dat in tien minuten als een overstap wordt gezien. Er is niet gereisd, zie het als een perronkaartje.

EDIT: Even gecontroleerd bij de OV kaart, jij hebt ongelijk en ik gelijk.
@ mahadma,,

Enige tijd geleden zijn de voorwaarden gewijzigd.

Tot voor die wijziging was het mogelijk, de reis te "knippen", door bijvoorbeeld om 08.30 in te checken en de reis aan te vangen (en dus te reizen zonder korting), kort voor of net na 09:00 uur de reis onderbreken (of tijdens een overstap) uit- en weer in te checken en zo de reis mét korting vervolgen.

Sinds de wijziging van de voorwaarden, geldt voor de tariefbepaling het tijdstip van de eerste incheck, ongeacht of tussentijds bij NS wordt uitgecheckt en in de voordeeluren weer wordt ingecheckt. Overigens: de reis "knippen" kan in sommige gevallen nog wel: als tussen de uit- en incheck bij NS, bij een andere vervoerder wordt in- en uitgecheckt (bijvoorbeeld op Den Haag C en Rotterdam C bij de RET), dan geldt de eerste incheck ineens niet.

Neem eens kijkje op de NS-Community: daar is veel over dit onderwerp te lezen. Of probeer het zelf eens uit maar waarschijnlijk is het al een hele tijd geleden dat u een trein van binnen hebt gezien: het 'perronkaartje' is in 1969 afgeschaft.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door witte angora »

Andersom kan dus ook niet: om 15.00 uur met korting inchecken, en iets na 16.00 uur even gauw uitchecken en weer inchecken om vervolgens van het volle tarief gebruik te maken. Dat betekent dat je, als je lang op je overstap moet wachten, even snel naar de supermarkt om de hoek van het station kunt om er een broodje of iets dergelijks voor onderweg te halen zonder dat je je korting verliest.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Berteman »

witte angora schreef:
07 jan 2019 00:41
Andersom kan dus ook niet: om 15.00 uur met korting inchecken, en iets na 16.00 uur even gauw uitchecken en weer inchecken om vervolgens van het volle tarief gebruik te maken. Dat betekent dat je, als je lang op je overstap moet wachten, even snel naar de supermarkt om de hoek van het station kunt om er een broodje of iets dergelijks voor onderweg te halen zonder dat je je korting verliest.
@ witte angora:

TS heeft een voordeelurenabonnement. Dat kent geen beperkingen in de middag- en avondspits.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik begrijp de frustratie van TS wel een beetje. Ookal staat zij niet in haar recht.
Je zou maar slecht ter been zijn en de trein van 09:00 willen nemen. Daar heb je conform de overeenkomst recht op, ik begrijp dat je er dan wat eerder wil zijn dan om 08:55 bij de incheck poortjes.

Neemt niet weg dat het tegenwoordig niet uitmaakt welke trein je neemt, het gaat enkel op moment van in- en uitchecken.
Wellicht dat u de NS eens kan bellen met dit verhaal, wellicht dat zij uit coulance het tarief willen wijzigen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Lowieze »

ManchesterU15 schreef:
07 jan 2019 10:35
Ik begrijp de frustratie van TS wel een beetje. Ookal staat zij niet in haar recht.
Je zou maar slecht ter been zijn en de trein van 09:00 willen nemen. Daar heb je conform de overeenkomst recht op, ik begrijp dat je er dan wat eerder wil zijn dan om 08:55 bij de incheck poortjes.

Neemt niet weg dat het tegenwoordig niet uitmaakt welke trein je neemt, het gaat enkel op moment van in- en uitchecken.
Wellicht dat u de NS eens kan bellen met dit verhaal, wellicht dat zij uit coulance het tarief willen wijzigen.

Is dat laatste een grapje?
Als NS hier aan toe gaat geven kunnen ze net zo goed helemaal geen tijden meer in de voorwaarden van een abonnement opnemen. Want iemand met een Dalurenkaart zou ook wel goedkoop willen reizen als hij tussen 16.00 u en 18.30 u. incheckt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door witte angora »

Een alternatief is de koffie zelf van huis meenemen. Ik heb een kleine thermoskan van de Hema, daar past één mok koffie in. Werkt perfect.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Lowieze schreef:
07 jan 2019 11:04

Is dat laatste een grapje?
Als NS hier aan toe gaat geven kunnen ze net zo goed helemaal geen tijden meer in de voorwaarden van een abonnement opnemen. Want iemand met een Dalurenkaart zou ook wel goedkoop willen reizen als hij tussen 16.00 u en 18.30 u. incheckt.
Nee hoor, een coulance is altijd mogelijk op inidividuele basis. Ik begon al met dat TS niet in haar recht stond. Ik geef haar enkel een mogelijkheid.
breien schreef:
07 jan 2019 11:28
Het probleem van TS is niet dat hij/ zij slecht ter been is. TS wil voordat hij/ zij de trein in gaat een kop koffie kopen.
In dit geval klopt dat. Kon mij enkel wel voorbeelden bedenken waar die 5 minuten wel lastig zijn.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iemand die zo’n abonnement heeft, heeft dat volgens mij, toch alleen maar voor zijn “plezier”, moet niet naar zijn werk of zo.

Neem je toch een trein later?.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady12345, niet iedereen werkt van 08.00 tot 17.00 uur.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook iemand die niet werkt moet wel eens op een bepaalde tijd ergens zijn.

Volgens mij is dit uitvloeisel van de chipkaart bij de invoering daarvan enigszins over het hoofd gezien. Een wereldprobleem is het natuurlijk niet, maar als je gewend bent om op je gemak nog iets te gebruiken (al dan niet op het perron), kan ik me goed voorstellen dat het vervelend is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door scontra »

Inge_vZ schreef:
03 jan 2019 15:43
echter, als jij netjes op tijd wil zijn en je niet wil hoeven haasten, ben je mooi de pisang en wordt je kopje koffie etc ineens wel heel erg duur. Fraai hoor, NS!
Natuurlijk bent u niet de 'pisang'. U maakt zichzelf de 'pisang'.
U houdt zich niet aan de spelregels die gelden voor uw abonnementsvorm en daar zit'm de clou.
Alle andere redenen die u aangeeft zijn niet relevant.
De NS zal toch echt geen aanpassing doen omdat u zo graag een bakkie slootwater wil drinken alvorens, op uw dooie akkertje, in te kunnen stappen.
Andere abonnementsvorm kiezen, waarbij u wel de mogelijkheid heeft om ruim voor vertrek aanwezig te kunnen zijn en zo, zonder u te hoeven haasten, uw bakkie weg kan slubberen, alvorens uw staplaats in te nemen in de voor u gereedstaande trein. ;-)

Ben een keer in Egypte met de trein gegaan (zonder voordeelkaart of bakkie koffie), maar dan mag je je hier als treinreiziger toch wel zeer gelukkig en bevoordeeld prijzen !

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Berteman »

De NS is al coulant door het mogelijk te maken om vanaf 08.55 in te checken en met korting te reizen.. Ik denk ook niet dat het mogelijk is per individu uitzonderingen te maken, al is het wel zuur als je trein 08.54 vertrekt en de volgende pas een uur later ...

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Berteman »

Erthanax schreef:
07 jan 2019 12:41
Ook iemand die niet werkt moet wel eens op een bepaalde tijd ergens zijn.

Volgens mij is dit uitvloeisel van de chipkaart bij de invoering daarvan enigszins over het hoofd gezien. Een wereldprobleem is het natuurlijk niet, maar als je gewend bent om op je gemak nog iets te gebruiken (al dan niet op het perron), kan ik me goed voorstellen dat het vervelend is.
Vóór de invoering van de OV-Chipkaart was het mogelijk om buiten de kortinguren, kaartjes mét korting uit de automaat te trekken maar ermee reizen buiten de kortingsuren was natuurlijk niet toegestaan en bij constatering beboet.

Juist met een elektronisch systeem mag men verwachten, dat korting automatisch wordt verrekend, maar om allerlei drogredenen wil de NS daar niet aan.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat bedoel ik. Dat je niet voor 9.00 uur mag reizen is duidelijk. Maar dat de toegang tot het station ook wordt beperkt, is volgens mij een onbedoeld neveneffect. Dat was vroeger dus niet zo. Terwijl NS juist nu zoveel moeite doet om de verblijfsduur op het station te verlengen (o.a. met winkels).

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door witte angora »

De toegang op zich wordt toch niet beperkt? Je kunt er kosteloos verblijven als je niet met de trein gaat, mits je weer op tijd uit checkt.

Het punt is blijkbaar een beetje: waar plaats je de winkels, voor of achter de poortjes. Beide opties hebben voor- en nadelen. Het overkomt mij regelmatig dat ik een lange overstaptijd heb. Dan wil je een bak koffie halen, moet je eerst uit checken, koffie halen, en dan met je hele hebben en houden weer in checken. Daar wordt je ook niet altijd even blij van. Ik snap de keuze van de NS wel om in een aantal stations een aantal winkels binnen de poortjes te hebben.

In Utrecht en Amsterdam is ervoor gekozen verschillende winkels binnen de poortjes te hebben, terwijl er ook verschillende buiten de poortjes zijn. Dan kun je tot 8.55 buiten de poortjes je koffie drinken, om 8.55 in checken en om 9.++ de trein pakken. Terwijl als je overstapt, dan kun je binnen de poortjes blijven. Maar dat is uiteraard niet overal mogelijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door sjohie »

ManchesterU15 schreef:
07 jan 2019 10:35
Ik begrijp de frustratie van TS wel een beetje. Ookal staat zij niet in haar recht.
Je zou maar slecht ter been zijn en de trein van 09:00 willen nemen. Daar heb je conform de overeenkomst recht op, ik begrijp dat je er dan wat eerder wil zijn dan om 08:55 bij de incheck poortjes.

Neemt niet weg dat het tegenwoordig niet uitmaakt welke trein je neemt, het gaat enkel op moment van in- en uitchecken.
Wellicht dat u de NS eens kan bellen met dit verhaal, wellicht dat zij uit coulance het tarief willen wijzigen.
Er reizen per dag 1 miljoen reizigers met de trein, waarvan ~800k met de NS. Het zou de werkverschaffing in India een mooie boost geven als ze een callcenter in moeten richten om voor al hun klanten dit soort coulance regelingetjes op te kunnen tuigen. :shock:

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

sjohie schreef:
08 jan 2019 09:38
ManchesterU15 schreef:
07 jan 2019 10:35
Ik begrijp de frustratie van TS wel een beetje. Ookal staat zij niet in haar recht.
Je zou maar slecht ter been zijn en de trein van 09:00 willen nemen. Daar heb je conform de overeenkomst recht op, ik begrijp dat je er dan wat eerder wil zijn dan om 08:55 bij de incheck poortjes.

Neemt niet weg dat het tegenwoordig niet uitmaakt welke trein je neemt, het gaat enkel op moment van in- en uitchecken.
Wellicht dat u de NS eens kan bellen met dit verhaal, wellicht dat zij uit coulance het tarief willen wijzigen.
Er reizen per dag 1 miljoen reizigers met de trein, waarvan ~800k met de NS. Het zou de werkverschaffing in India een mooie boost geven als ze een callcenter in moeten richten om voor al hun klanten dit soort coulance regelingetjes op te kunnen tuigen. :shock:
Aan de reacties op het forum te zien zal 99% van de ca 800k op de hoogte zijn van de regels, waar er dus voor 1 % wellicht een coulance kan worden gegeven. 8000 klanten maakt niet echt een verschil voor de indiase callcenters. :lol: :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door witte angora »

Het mooie is dat de topicstarter de regels kent, alleen komt het haar niet zo goed uit. Mij komen de regels van de NS ook wel eens niet zo goed uit. Dan heb ik toch echt, net als ieder ander de keuze uit drie mogelijkheden: de volle mep betalen, de reis aanpassen, of helemaal niet gaan. En in het geval van de TS zijn er ook meerdere mogelijkheden: koffie van huis meenemen, elders vlak bij het station coffee-to-go halen, of helemaal geen koffie drinken.

Zo moeilijk is het allemaal toch niet?

eigenaccount
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2018 06:15

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door eigenaccount »

Precies dat is mijn client onlangs ook gebeurt. Mijn client was zelf in bezit van een keuzevrije dag, die hij opgeladen had. Als persoonlijke begeleidster reed ik onlangs met hem mee in de trein naar maastricht. Mijnheer is met een rollator en kan op het station niet zo snel naar beneden. Hij moet eerst inchecken en met de lift naar beneden. Dat kost tijd. We gingen samen om 8,47 naar beneden. om 9,02 ging keurig de trein. Wij waren van mening dat de ritprijs pas begint op het moment dat de trein ook werkelijk reist. Maar bij een uitstapje tussendoor in roermond kwamen we erachter, dat het bedrag op zijn OV chipkaart was verminderd. Mijnheer moest opnieuw laden. Na het opladen en in roermond geweest te zijn, wilden wij door naar Maastricht. Wederom bleek het bedrag te laag te zijn ondanks opwaardering. Aan de NS Balie werd ons vertelt, dat blijkbaar nu na de opwaardering de ritprijs was berekend en Mijnheer weer onder de saldo is. Heel frustrerend !! Je meent gratis te reizen met de je keuzevrije dag, en uiteindelijk betaal je voor de rit. Wie heeft dit ook mee gemaakr?

Gesloten