LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Inge_vZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2019 15:24

Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Inge_vZ »

Ik heb nog een "oud" Voordeelurenabonnement en heb ma tm vrij vanaf 9u 40% korting, op za/zo de gehele dag, in juli/aug de gehele dag en op bepaalde feestdagen ook voor 9u. Er geldt ook nog "Meereiskorting" maar dat is ook een ingewikkeld verhaal geworden. In ieder geval heel mooi allemaal Er is echter een FIJNE TRUC van de NS waar ik graag iedereen voor wil WAARSCHUWEN - hierover heb ik ook een klacht ingediend bij de NS (voor zover dat iets zal uithalen). Met dit "oude" Voordeelurenabonnement mag je pas vanaf 8.55u inchecken om van de korting gebruik te maken. Ik heb 19.12 de trein naar Roermond genomen van 9.05u, maar omdat ik om 8.43u incheckte omdat ik nog koffie etc wilde halen, moest ik voor deze enkele reis het volle pond betalen. Idem voor een reis naar Groningen: trein van 9.07u, ingecheckt om 8.45u, het volle pond betaald. De NS sluit de stations af dus je moet inchecken om van de faciliteiten op het station gebruik te maken, echter, als jij netjes op tijd wil zijn en je niet wil hoeven haasten, ben je mooi de pisang en wordt je kopje koffie etc ineens wel heel erg duur. Fraai hoor, NS!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door mahadma »

De tijden zijn de beperkingen en de regels. U zult zich daar naar moeten richten. Daarvoor in de plaats krijgt u 40% korting.
U kunt echter inchecken 8.45, koffie drinken, uitchecken, meteen weer inchecken om 09.03 uur en dan reizen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U reist vanaf 9 uur met korting en kan vanaf 8:55u inchecken. Dat heeft niets met haasten te maken. Zelfs in Amsterdam en Utrecht kan je binnen 5 minuten van de poortjes naar het juiste perron lopen.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door BL2 »

Inge_vZ schreef:
03 jan 2019 15:43
Ik heb nog een "oud" Voordeelurenabonnement en heb ma tm vrij vanaf 9u 40% korting, op za/zo de gehele dag, in juli/aug de gehele dag en op bepaalde feestdagen ook voor 9u. Er geldt ook nog "Meereiskorting" maar dat is ook een ingewikkeld verhaal geworden. In ieder geval heel mooi allemaal Er is echter een FIJNE TRUC van de NS waar ik graag iedereen voor wil WAARSCHUWEN - hierover heb ik ook een klacht ingediend bij de NS (voor zover dat iets zal uithalen). Met dit "oude" Voordeelurenabonnement mag je pas vanaf 8.55u inchecken om van de korting gebruik te maken. Ik heb 19.12 de trein naar Roermond genomen van 9.05u, maar omdat ik om 8.43u incheckte omdat ik nog koffie etc wilde halen, moest ik voor deze enkele reis het volle pond betalen. Idem voor een reis naar Groningen: trein van 9.07u, ingecheckt om 8.45u, het volle pond betaald. De NS sluit de stations af dus je moet inchecken om van de faciliteiten op het station gebruik te maken, echter, als jij netjes op tijd wil zijn en je niet wil hoeven haasten, ben je mooi de pisang en wordt je kopje koffie etc ineens wel heel erg duur. Fraai hoor, NS!
Je mag blij zijn dat je nog het "oude voordeelurenabo" hebt, veel mensen zijn er jaloers op.
Je wilt voordelig reizen, daar zijn nu eenmaal voorwaarden aan verbonden.
Van een fijne truc is dus geen sprake !

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De korting geldt voor treinreizen na 9.00 uur. Door bij inchecken vanaf 8u55 al het voordeeltarief te hanteren, is NS hier coulant genoeg mee. Onder normale omstandigheden kun je binnen die 5 minuten ook op de grootste stations je wel van het poortje naar het juiste perron begeven.
De informatieborden met vertrekkende treinen zijn immers al zichtbaar voordat u het poortje door moet, dus ik kunt zich vooraf al informeren over het juiste perron.

Om vooraf van de faciliteiten op het station te gebruiken, kunt u zoals hierboven ook al gesuggereerd is gewoon voor 8u55 het station in gaan, van uw hapje en drankje genieten en om/na 8u55 even uit te checken en vervolgens weer in te checken.

De eerste incheck wordt dan geannuleerd en de nieuwe incheck , binnen het voordelige tarief, wordt gebruikt voor de treinreis.

Mijn conclusie is dan ook dat de NS geen overbodige beperkingen oplegt, maar dat u oplossingen verwacht die juist tot misbruik zullen leiden.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door BL2 »

-verwijderd-
Laatst gewijzigd door BL2 op 03 jan 2019 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

BL2 schreef:
03 jan 2019 20:42
De incheck wordt geannuleerd, maar de nieuwe incheck wordt wel als overstap gezien.
Dat is al zo sinds ongeveer 2016
Dus die grap gaat niet op.
Wanneer de eerste incheck en uitcheck op hetzelfde station plaatsvinden, dan worden deze geregistreerd als een "passage" en wordt de incheck daarna geregistreerd als begin van de reis.

De "grap" zoals omschreven gaat dus wel gewoon op.

De grap van uitchecken en weer inchecken gaat inderdaad (terecht) niet op bij een overstap.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of thuis eerst koffie drinken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben vooral benieuwd of de NS klip-en-klaar de regels die gelden aan hun kaarthouders duidelijk maakt. Zijn die op ns.nl terug te vinden?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door renewouters »

breien schreef:
03 jan 2019 17:44
Ik kan me vergissen. Volgens mij is de AH TO GO op de stations die ik ken bereikbaar voordat je moet inchecken. Daar is ook koffie te koop.
Als u zich niet wil haasten dan zou ik zeggen. Neem een trein later dan de allereerste trein na negen uur.
In Rotterdam is dat niet mogelijk. Toch geen klein station.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bob Schurkjens schreef:
03 jan 2019 21:24
Ben vooral benieuwd of de NS klip-en-klaar de regels die gelden aan hun kaarthouders duidelijk maakt. Zijn die op ns.nl terug te vinden?
Ja, die zijn er gewoon te vinden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door renewouters »

Inge_vZ schreef:
03 jan 2019 15:43
mag je pas vanaf 8.55u inchecken
Netjes van de NS. Ze hadden ook gewoon 9.00 kunnen aanhouden. Nu zou je sneaky in de trein van 8.58 kunnen stappen en toch van de korting gebruik kunnen maken!

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door heerschap »

Je hebt dus al 5 minuten coulance. Als ze 15 minuten coulance zouden geven worden andere mensen weer boos die op 08:40 inchecken.
Ik zou inderdaad zoals in dit topic is voorgesteld in en uitchecken, om vervolgens weer in te checken wanneer je daadwerkelijk de trein pakt. Mocht dit niet mogelijk zijn dan zou je een prepaid ns kaart kunnen gebruiken voor de koffie in/uit checken en je abo voor je daadwerkelijke reis. Of inderdaad later vertrekken.
breien schreef:
03 jan 2019 22:44
Ik heb het over stations die ik ken. Ik ben al jaren niet meer in Rotterdam geweest.
Rotterdam Centraal is vooral lang. Je kunt het in 5 minuten doen wanneer je geen korte pootjes hebt.
Laatst gewijzigd door heerschap op 03 jan 2019 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Berteman »

mahadma schreef:
03 jan 2019 17:34
De tijden zijn de beperkingen en de regels. U zult zich daar naar moeten richten. Daarvoor in de plaats krijgt u 40% korting.
U kunt echter inchecken 8.45, koffie drinken, uitchecken, meteen weer inchecken om 09.03 uur en dan reizen.
Onjuist advies.

Als om 08.45 wordt ingecheckt, een kwartier later uitgecheckt en meteen weer ingecheckt, wordt dat door het 'systeem' gezien als overstap en wordt de reis, ook al wordt die na 09.00 uur aangevangen, voor het volle tarief afgerekend.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door mahadma »

@Berteman, als dat op EXACT HETZELFDE station gebeurd, moet u mij eens uitleggen hoe dat in tien minuten als een overstap wordt gezien. Er is niet gereisd, zie het als een perronkaartje.

EDIT: Even gecontroleerd bij de OV kaart, jij hebt ongelijk en ik gelijk.
Laatst gewijzigd door mahadma op 04 jan 2019 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Costnix »

Die vijf minuten eerder mogen inchecken is coulance van de NS. Bij de introductie van de OV chipkaart kon er pas om 09:00 worden ingecheckt.

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door anita1971 »

Het is al jaren zo dat je met een oude voordeelurenkaart om 8.55 uur kunt inchecken.
Wees blij dat dat kan, anders zou je pas om klokslag 9.00 het station in.
Denk AUB om uw hart, koffie en een versnelde hartslag is niet goed voor de tikker.

En de meereiskorting is gewoon een kwestie van de ovkaart van degene die met u mee reis voor de automaat houden, dan ziet u staan “meereiskorting” die drukt u in, dan 1e of 2e klas kiezen en voila, klaar!

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door BL2 »

anita1971 schreef:
04 jan 2019 06:36
Het is al jaren zo dat je met een oude voordeelurenkaart om 8.55 uur kunt inchecken.
Wees blij dat dat kan, anders zou je pas om klokslag 9.00 het station in.
Dat kan met elke kaart welke na 09.00 uur korting geeft, niet specifiek de oude VD uren kaart.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens de voorwaarden telt het moment van inchecken als peilmoment om te bepalen of je met korting reist. Dus zou de korting pas gelden als je na 9 uur incheckt. Dat je desondanks vijf minuten eerder mag inchecken is dus eigenlijk al een vorm van coulance/extra marge. Maar dit is ook al jaren zo.

Overigens zijn de voorwaarden sinds 1 januari voor de vroege reizigers wel verbeterd: Je kunt nu ook voor 6.30 met korting reizen. Tot vorig jaar kreeg je met de oude kortingskaart vanaf 4 uur 's ochtends geen korting. (Dit in tegenstelling tot de nieuwe kortingskaarten.) Dat is dus verbeterd. Daarbij geldt ook nog eens dat de reis een halfuur later mag beginnen. Dus inchecken om 6.25, kopje koffie drinken en om kwart voor zeven met korting reizen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Abonnement NS: korting pas vanaf 8:55 uur, lastig als je niet wilt haasten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Iemand die deze kaart 5 dagen per week gebruikte om gratis de Metro te halen... rond een uur of 7 gratis met de hond uitlaten die zonder OV kaart mee gaat...


maar die weet dat je om 8.54 al de volle prijs betaalde... foutje... en dat de trein pas 9.12 vertrok kijken ze niet naar....
Het is een duidelijke regel en in/uit voor koffie en dan weer in, dan zou het een overstap kunnen zijn.
De computer ziet niet welk station welke trein vertrekt en de tijd is bepalend hiervoor...

Ook om 8.45 vertrekken met trein eerder en halverwege even uit/in voor lagere tarief werkte niet.
Je moet iets langer een station na 9.00 uur verlaten en ook dan is gehele reis ondanks uit/in toch hoge tarief....

Gesloten