LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
denny8cf
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2006 15:54

Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door denny8cf »

OV Chipkaart is duur voor alle reiziger, dat weten ondertussen iedereen. Elk jaar verhoogt gvb natuurlijk de prijzen.......... Wat mij dwars zit, dat is de starttarief als men incheckt, waarom moeten wij dat betalen nu dat wij per gereizen kilometer worden berekend. Eigenlijk betalen wij zo'n 80 eurocent voor niks. Meteen nadat met ingecheckt hebt, gaat de meterprijs meteen lopen, tik tik tik tik....
En als wij het starttarief toch moeten betalen, waarom krijgen wij geen gratis reis kilometers? En dan na de gratis kilometer loopt de kilometerprijs?
Wat mij betreft moet het starttarief afgeschaafd worden of wij, reiziger, krijgen gratis kilometer terug van het starttarief.............

?????reacties????

Monique1974
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 aug 2008 15:20

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door Monique1974 »

Zal niet gebeuren omdat deze manier financieel veel meer oplevert voor vervoerder en translink.

Nog even en translink krijgt ook de gevraagde vergunning om een "bank" te worden. En je weet hoe mensen die een bank "draaien" te werk gaan.

De eerlijke manier was geweest.

Vervoerder pakt een zone en rekent aantal km van ene tot andere zone.

Vervoerder zet dit om in eenheid km.

Reis je 1km binnen die zone dan betaal je 1km, reis je de gehele zone dan betaal je al die km's van de (zoals het dan vroeger genoemd werd) zone waarbij de ritprijs OV schip zoals was afgesproken met Huizinga hetzelfde zou zijn als je alle km's van de hele zone reisde als het oude zone stempelen. Precies wat je bedoelt. Dit is de enigste methode welke naadloos past bij het verkooppraatje van de RET (rotterdam) directeur dat je vroeger met de strippenkaart een volle zone betaalde of je nu de hele zone reedt of bv 1 halte. Daarvoor is NIET gekozen.

sany1981
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2010 18:27

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door sany1981 »

ik vind dat hele start tarief een grote onzin ,wat een flauwekul allemaal.
maarja ze moeten t steeds gekker maken ,om hun geld binnen te halen :evil:

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja... dat starttarief is er al jáááren.

Ga maar na, met de strippenkaart moet je altijd het aantal zones + 1 aan strippen afstempelen, dus de eerste strip was het starttarief.

Er is alleen wel wat van de hoogte af te dingen, die ene strip zal ongeveer 50 cent kosten, een starttarief van 80 cent is dan wel een exorbitante verhoging. :evil:

Maar ja, de Tweede Kamer was blijkbaar liever bezig met Balken zagen uit 't Bos dan even op te letten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je kunt in- en uitstappen zonder dat de chauffeur hoeft te stoppen en op te trekken, zonder tijdsverlies, zonder dat de chauffeur de deuren open hoeft te doen, zonder dat er een bushalte is aangelegd, dan hoef je wat mij betreft ook het starttarief niet te betalen.

Als de vervoersmaatschappij voor de extra handelingen (naast het vervoeren over het x-aantal km's) wel kosten maakt, zoals dat de chauffeur extra moet stoppen en op trekken, met tijdsverlies bij de haltes etc., dan vind ik het terecht dat je voor die extra kosten een starttarief moet betalen, net als bij de strippenkaart.

Aan een rit over 30 km heeft immers de vervoersmaatschappij veel minder kosten dan aan 30 ritjes van 1 km. Waarom zou de prijs dan gelijk moeten zijn?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Kweenie -

laat het starttarief dan okay zijn.

Maar, is die idiote prijsverhoging van soms wel 130% dan goed te noemen?

Een 4* abo gaat straks, met chip, bijna het dubbele kosten.

Een 3-zone maandaanvulling (bij NS maandabo) word door OV chip 134% duurder..

Nee, lekker, die OV chip kosten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat in dit topic toch over het afschaffen van het starttarief? Niet over andere aspecten van de ov chipkaart.

Erik Wannee
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2009 15:20

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door Erik Wannee »

Er is een boel gedoe over de extra kosten die je maakt als je overstapt van de ene vervoersmaatschappij naar de andere. Dat komt allemaal door dat stomme starttarief. Als ze dat zouden afschaffen en gewoon laten betalen per gereisde afstand, dan zou dit hele probleem niet bestaan. Het zou allemaal een stuk simpeler en overzichtelijker worden.

En waar is dat starttarief nou goed voor? Moeten we voortaan ook telkens 80 cent gaan betalen als we een supermarkt in lopen?

Vroeger was die extra strip voor het werk dat de chauffeur had om ons te laten instappen en om de kaart af te stempelen. Maar dat 'afstempelen' doen we nu zelf, en de meerkosten het instappen kunnen volgens mij best bij het kilometertarief in.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Erik Wannee schreef: Vroeger was die extra strip voor het werk dat de chauffeur had om ons te laten instappen en om de kaart af te stempelen. Maar dat 'afstempelen' doen we nu zelf, en de meerkosten het instappen kunnen volgens mij best bij het kilometertarief in.
Nog meer kosten?
Het OV word al steeds een beetje duurder.. laten ze maar eens een eenduidige verplichtende Kmprijs rekenen - liefst landelijk vastgesteld.
(Mogelijk verschil voor Bus, Trein, Metro etc)

Erik Wannee
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2009 15:20

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door Erik Wannee »

Ik heb het uitdrukkelijk niet over MEER kosten, maar over het afschaffen van het onzinnige starttarief, dat gecompenseerd wordt door een zeer kleine verhoging van het kilometertarief. Zodat de kosten gemiddeld gelijk blijven.
Dit betekent wel dat een kort reisje relatief goedkoper wordt (want daar tikt het starttarief nu het hardste aan) en dat een lange reis relatief wat duurder wordt. Maar dat is niet meer dan rechtvaardig, omdat nu de korte reizen gewoon te duur zijn voor de afstand die je reist.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Afschaffen starttarief ov chipkaart!!!

Ongelezen bericht door duiner »

denny8cf schreef:OV Chipkaart is duur voor alle reiziger, dat weten ondertussen iedereen. Elk jaar verhoogt gvb natuurlijk de prijzen.......... Wat mij dwars zit, dat is de starttarief als men incheckt, waarom moeten wij dat betalen nu dat wij per gereizen kilometer worden berekend. Eigenlijk betalen wij zo'n 80 eurocent voor niks. Meteen nadat met ingecheckt hebt, gaat de meterprijs meteen lopen, tik tik tik tik....
En als wij het starttarief toch moeten betalen, waarom krijgen wij geen gratis reis kilometers? En dan na de gratis kilometer loopt de kilometerprijs?
Wat mij betreft moet het starttarief afgeschaafd worden of wij, reiziger, krijgen gratis kilometer terug van het starttarief.............

?????reacties????

ben het helemaal met je eens,

moest al 3 maal helemaal naar het centrum (??) , om mijn 4 euro, van de tram ,
weer terug te halen !!
onzinnige handelingen zijn dat !!

het is een melkkoe voor hun, door degene , die dat maar laten , ( ouderen ) !!

Dat is een schande !!!!!

Het tv programma Radar heeft nog veel huiswerk te doen , want zo gaat dat niet langer
in onze maatschappij
.

Gesloten