Alle treinstations rookvrij !

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
04 sep 2020 07:24
Dan is het een kwestie van tijd voordat de eerste rookdealers rond het station verschijnen...
Rook in een ballonnetje, dat wordt kicken ! :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door scontra »

Brahms schreef:
04 sep 2020 09:20


Het werd tijd, 1 oktober 2020 zal een mooie gedenkwaardige dag worden !
Wanneer is het 1 oktober 2020, dan kan ik dat als "nooit zelf gerookt hebbende 'gratis' meeroker" in de agenda zetten !
Schiet er zelfs niets mee op, want de laatste keer dat ik van de trein gebruik moest maken was nog in het stoomtijdperk omdat ik met m'n moeder mee moest.

Voor de niet rokende treinreiziger is het in ieder geval weer 1/10e pluspunt op een scorelijst die tot 1000 loopt, maar waarvan de teller is nog niet eens aan de honderd staat. :mrgreen:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Brahms »

scontra schreef:
04 sep 2020 13:51

Voor de niet rokende treinreiziger is het in ieder geval weer 1/10e pluspunt op een scorelijst die tot 1000 loopt, maar waarvan de teller is nog niet eens aan de honderd staat. :mrgreen:
Vreemde conclusie als je al sinds 1958 niet meer in de trein hebt gezeten. Roken behoort tot één van de grote overlastgevers voor treinreizigers, niet alleen qua stank maar vooral omdat het bewezen erg ongezond is.
De niet-rokers zullen het zeker met veel meer puntjes waarderen.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Brahms schreef: Roken behoort tot één van de grote overlastgevers voor treinreizigers
Bron: de grote duim van een fanatieke antirook lobbiest.

Grootste overlastgevers zijn (ik reis regelmatig met de trein) agressieve "jongeren", vieze wc's, lawaai en stank van etende mensen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En schoonmoeders en kinderen in de ballenbak: https://youtu.be/S0F8ALYtcuY

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Brahms »

J. Deltoer schreef:
05 sep 2020 01:27
Grootste overlastgevers zijn (ik reis regelmatig met de trein) agressieve "jongeren", vieze wc's, lawaai en stank van etende mensen.
En vergeet niet de te weinig of juist te veel controlerende conducteurs.
Dat je überhaupt nog met de trein gaat met zo veel overlast, naast de alles overheersende rooklucht, al staat er maar één op het perron te stomen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het rookverbod moet gehandhaaft worden omdat het anders genegeerd wordt. Dat betekend dat er veel boetes worden uitgeschreven. Als je naast iemand gaat staan die niet rookt en gaat roken zonder te vragen of hij of zij daar bezwaar tegen heeft dan hou je geen rekening met anderen en ben je dus respectloos. Helaas.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door gosewijn »

Telefoon gesprekken ook verbieden in openbare ruimte .

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Revoked »

Brahms schreef:.
Je ooit wel eens afgevraagd hoe je als roker ruikt......
Heel apart misschien, maar deze roker ruikt met de neus.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door scontra »

Brahms schreef:
05 sep 2020 00:52
scontra schreef:
04 sep 2020 13:51

Voor de niet rokende treinreiziger is het in ieder geval weer 1/10e pluspunt op een scorelijst die tot 1000 loopt, maar waarvan de teller is nog niet eens aan de honderd staat. :mrgreen:
Vreemde conclusie als je al sinds 1958 niet meer in de trein hebt gezeten. Roken behoort tot één van de grote overlastgevers voor treinreizigers, niet alleen qua stank maar vooral omdat het bewezen erg ongezond is.
De niet-rokers zullen het zeker met veel meer puntjes waarderen.
@Brahms,

Denkelijk begrijpt u mijn bijdrage (helaas) verkeerd.
Naar mijn idee worden er nl. veel te kleine stapjes gezet naar een rookvrij leven voor iedereen.
Deze maatregel van NS, wat overigens wel een goed verkochte bezuinigingsmaatregel is, is weer een miniem stapje in de goede richting, maar we zijn er nog lang niet.
Wat te denken van houtkachels en vuurkorven bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door scontra op 05 sep 2020 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
05 sep 2020 01:27
Brahms schreef: Roken behoort tot één van de grote overlastgevers voor treinreizigers
Bron: de grote duim van een fanatieke antirook lobbiest.

Vroeger bestond het sigarettenmerk Silky, destijds één van de goedkoopste en teerrijkste longvernietiger die er te koop was.
De enkele niet rokers in die tijd, want wij waren zeker in de minderheid, gebruikten dan ook de gevleugelde uitspraak "Rook Silky met genot, des te eerder ben je kapot" !
Helaas is deze uitspraak nog steeds van toepassing op de tabaksjunk van vandaag, al paffen zij nu een ander merk "genotsmiddel".

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Circa 28% van de bevolking rookt. Het jaarlijks aantal longkankerdoden neemt niet af. Ondanks alle inspanningen om roken terug te dringen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Brahms »

De aantal longkanker doden nemen niet af omdat er door de bevolkingsgroei hoe langer hoe meer meerokers zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door moederslink »

ik denk anders:
doordat de mensen stukken ouder worden en de meeste kankersoorten pas op oudere leeftijd zich openbaren , zijn het vaak de stugge rokers die hun hele leven gerookt hebben en nu bv long - keel - of tongkanker hebben en vermoedelijk dan ook hieraan komen te overlijden .
Want ' vroeguh' mocht je roken en waren die gevaren niet zo bekend als nu.
Deze mensen zijn misschien pas op hun 60e gestopt.
Mijn zwager, nu 70, is pas gestopt op zijn 65e. Een straffe roker was ie.

jan.van-den-hout
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:47

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door jan.van-den-hout »

Ik rook zelf al tig jaar niet meer, maar vindt zo'n algemeen rookverbod op stations te ver gaan. Mensen moeten zelf kunnen beslissen.
Een NS kan niet zomaar rechten beperken!!
Ik vindt het onfatsoenlijk van NS om dit te doen. Daarnaast ook nog eens vanuit het oogpunt van het personeel. Nu gaat een werkgever, in mijn optiek nu zelfs een zeer slechte, dwingen niet te roken. Ik ben tegen elke dictatuur, ook die van de NS directie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan het ook omdraaien: NS en Prorail moedigen rokers aan om te stoppen en nemen daarmee hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Trouwens een besluit dat niet lichtvaardig is genomen: https://www.tabaknee.nl/nieuws/item/199 ... ation-1992

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Brahms »

jan.van-den-hout schreef:
08 nov 2020 14:18
Daarnaast ook nog eens vanuit het oogpunt van het personeel. Nu gaat een werkgever, in mijn optiek nu zelfs een zeer slechte, dwingen niet te roken.
Zeer verstandige beslissing dat ProRail en NS samenwerken voor een gezondere samenleving.
Waar je het vandaan haalt dat het rookverbod slechts voor de gezondheid van het personeel is bedacht, is mij een raadsel. Een gezonde stationsomgeving is natuurlijk er voor elke bezoeker van een station.
Veel bedrijven kunnen hier nog een voorbeeld aan nemen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jan.van-den-hout schreef:
08 nov 2020 14:18
Ik rook zelf al tig jaar niet meer, maar vindt zo'n algemeen rookverbod op stations te ver gaan. Mensen moeten zelf kunnen beslissen.
Een NS kan niet zomaar rechten beperken!!
Ik vindt het onfatsoenlijk van NS om dit te doen. Daarnaast ook nog eens vanuit het oogpunt van het personeel. Nu gaat een werkgever, in mijn optiek nu zelfs een zeer slechte, dwingen niet te roken. Ik ben tegen elke dictatuur, ook die van de NS directie.
Een roker mag van u dus beslissen waar hij gaat roken. Maar waarom moet ik als niet roker daar rekening mee houden? Ik moet dus een stap opzij doen als iemand besluit te roken. Dat is de omgekeerde wereld.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Moneyman »

jan.van-den-hout schreef:
08 nov 2020 14:18
Een NS kan niet zomaar rechten beperken!!
Onzin. Natuurlijk kan de NS dat wel. En dictatuur? Kom nou.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dictatuur is niet NS maar NK.

Plaats reactie