Alle treinstations rookvrij !

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Brahms »

Dit goede nieuws kwam bij toeval aan mij voorbij. Als sporadisch gebruiker van de trein is dit natuurlijk een goede stap in de richting van een rookvrije generatie. Weg met het ongezonde gedrag, de vervuiling op de perrons en de vieze lucht.

Zijn er nog mensen welke tegen dit goede en gezonde plan zijn ?

Vanaf 1 oktober zul je geen rookpalen of rookzones meer op de perrons zien. ProRail en NS zijn gestart met het volledig rookvrij maken van alle perrons op de Nederlandse treinstations.

Sinds 2004 geldt al een rookverbod voor de grootste delen van de stations. Voor mensen die toch op het perron wilden roken, waren er speciale rookzones en rookpalen, maar ook die verdwijnen deze maand.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik ben geen roker, maar rokers op het perron heb ik geen enkel probleem mee. Maar een rookverbod lijkt me prima om de roker nog meer op te fokken als de trein weer eens op zich laat wachten.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Lowieze »

Persoonlijk heb ik nog nooit last gehad van de mensen die op het perron staan te roken. Of je hiermee een rookvrije generatie kweekt, vraag ik me af.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat deze manier van regulering niet goed werkt en alleen maar strijdlust opwekt.
Als "vroegere roker" liet ik mij niet dwingen om te stoppen, maar was mijn eigen keus.
Je kunt beter roken ontmoedigen door het mogelijk te maken op vervelende plaatsen.

Als je de roker een afdak geeft en een verwarmde ruimte heeft dat een heel ander effect dan wanneer ze in de stromende regen en 100 meter verder op (wel) mogen roken.

edit: Ik ben dus voor stimulatie om te stoppen, niet dwang om te stoppen.
Laatst gewijzigd door hebra98 op 03 sep 2020 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
03 sep 2020 10:06
Persoonlijk heb ik nog nooit last gehad van de mensen die op het perron staan te roken. Of je hiermee een rookvrije generatie kweekt, vraag ik me af.
Als astma-patiënt heb ik een heel andere ervaring :wink: Een vleugje rook kan genoeg zijn voor een stevige aanval. En aangezien er grofweg zo'n 1.500.000 mensen met COPD en astma in Nederland leven, is dat bepaald geen uitzondering.

Prima dus dat steeds meer plekken volledig rookvrij worden. En nee, je dwingt er een roker niet mee om te stoppen. Maar je maakt het roken wel een stuk minder aantrekkelijk, en de rookvrije generatie komt daarmee dus wel sneller in beeld.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
03 sep 2020 10:16

Als astma-patiënt heb ik een heel andere ervaring :wink: Een vleugje rook kan genoeg zijn voor een stevige aanval. En aangezien er grofweg zo'n 1.500.000 mensen met COPD en astma in Nederland leven, is dat bepaald geen uitzondering.

Prima dus dat steeds meer plekken volledig rookvrij worden. En nee, je dwingt er een roker niet mee om te stoppen. Maar je maakt het roken wel een stuk minder aantrekkelijk, en de rookvrije generatie komt daarmee dus wel sneller in beeld.
Dat lijkt me inderdaad heel vervelend, kan ik me voorstellen dat u er anders over denkt.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou, ik heb COPD en ik heb toch echt heel veel meer last van smerige uitlaatgassen, houtkachels enz. dan van een roker die ergens aan het einde van het perron bij zijn rookpaaltje staat.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
03 sep 2020 10:16
Prima dus dat steeds meer plekken volledig rookvrij worden. En nee, je dwingt er een roker niet mee om te stoppen. Maar je maakt het roken wel een stuk minder aantrekkelijk, en de rookvrije generatie komt daarmee dus wel sneller in beeld.
De vraag is of rokers dan niet "gewoon" overal gaan roken. Natuurlijk is dat met goede handhaving te ondervangen.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
03 sep 2020 10:29
Moneyman schreef:
03 sep 2020 10:16
Prima dus dat steeds meer plekken volledig rookvrij worden. En nee, je dwingt er een roker niet mee om te stoppen. Maar je maakt het roken wel een stuk minder aantrekkelijk, en de rookvrije generatie komt daarmee dus wel sneller in beeld.
De vraag is of rokers dan niet "gewoon" overal gaan roken. Natuurlijk is dat met goede handhaving te ondervangen.

Auto's met hun vervuilende uitlaatgassen rijden ook 'gewoon' overal. Dat veroorzaakt heel wat meer ellende dat een enkele roker op een perron.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
03 sep 2020 10:29
De vraag is of rokers dan niet "gewoon" overal gaan roken. Natuurlijk is dat met goede handhaving te ondervangen.
Ongetwijfeld. Dat verdringingseffect zie je vaak. Maar in deze specifieke situatie is het toch wat lastiger: mensen staan te roken als ze op hun trein wachten of tijdens een overstap. Afhankelijk van het station is "even snel een peukie doen" toch een stuk lastiger.
ZeerPrivé schreef:
03 sep 2020 10:22
Nou, ik heb COPD en ik heb toch echt heel veel meer last van smerige uitlaatgassen, houtkachels enz. dan van een roker die ergens aan het einde van het perron bij zijn rookpaaltje staat.
De trigger voor "last"is natuurlijk niet voor iedereen met longproblemen hetzelfde. Maar die rookpalen staan niet per sé "ergens aan het einde van het perron", die staan ook gewoon op de plek waar veel meer reizigers staan/ komen. Iedere vorm van overlast die je kunt beperken is meegenomen, toch?

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind het echt een piepkleine druppel op een gloeiende plaat. (Dat er al jaren niet meer in de trein gerookt mag worden, is wel een verademing.) Letterlijk afstand nemen van een roker is voor mij heel wat simpeler dan van een auto, die zijn niet te vermijden zeker niet in de grote steden.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op zich: eens. Het is een kleine stap. Maar wél een goede, en iedere stap is er één.

De vergelijking met auto's vind ik minder zinvol: er is altijd wel iets groters te bedenken, maar dat is geen argument om het kleinere niet te doen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door hebra98 »

Wat is dan de gedachte over de E-Sigaret, Puffer, E-Smoker of hoe die dingen ook heten.
Die veroorzaken, zover ik weet, toch geen overlast voor anderen dus is dat dan ook verboden in deze stelling?

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik rook helaas nog regelmatig maar heb er geen enkel probleem mee dat roken in het openbaar helemaal verboden wordt.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
03 sep 2020 10:57
Wat is dan de gedachte over de E-Sigaret, Puffer, E-Smoker of hoe die dingen ook heten. Die veroorzaken, zover ik weet, toch geen overlast voor anderen dus is dat dan ook verboden in deze stelling?
Dat is geen roken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door berndv »

Of het een oplossing gaat zijn moet nog blijken. Ik denk enerzijds niet dat het hebben van rookpalen/rookzones roken stimuleert en anderzijds het verwijderen van de palen niet ontmoedigend werkt. Het is een mooi gebaar, zeg ik als roker. En als astmapatiënt. Hoewel ik van sigarettenrook geen last heb.

Maar ik ben van mening dat het verwijderen van de rookpalen niet direct bevorderend werkt om een rookvrije generatie te krijgen. Maar goed, het hele beleid van de overheid omtrent roken snap ik niet echt. Als ze echt graag een rookvrije generatie willen, dan moeten ze niet met dit soort maatregelen komen, dan moeten ze het roken compleet in de ban gooien. Maar dat doen ze dan weer niet, omdat dit teveel inkomsten uit accijnzen en BTW gaat kosten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door berndv »

hebra98 schreef:
03 sep 2020 10:57
Wat is dan de gedachte over de E-Sigaret, Puffer, E-Smoker of hoe die dingen ook heten.
Die veroorzaken, zover ik weet, toch geen overlast voor anderen dus is dat dan ook verboden in deze stelling?
vreemd genoeg kan ik met mijn astma prima gewone sigaretten verdragen, maar een paar dagen aan zo'n e-puffer en ik heb gigantisch last van mijn longen. Maar dan ook alleen als ik er zelf aan zit te lurken, als iemand in mijn omgeving zo'n ding heeft, heb ik er weer geen last van.

pmbMix
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mar 2015 16:13

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door pmbMix »

Ik rook zelf ook, al is t niet veel. Maar terwijl ik met t OV ga even een peukje kunnen roken tussen de treinen door bij +10min wachttijd is toch wel fijn.
Nu zal ik toch echt eerder kiezen om gewoon solo de auto te pakken om bij bestemming te komen, en dan kan ik stoppen om te roken wanneer en waar ik wil. Dus ja, minder rook op perron zelf, in mijn geval meer Co2 de lucht in, t is maar net waar de prioriteiten liggen van de ondernemingen/overheid.
En neem even Utrecht centraal, waar gaat iedereen straks roken? Bij de ingang aan de kant van de jaarbeurs? Of op t nieuwe buitenpad boven t station? Ik denk dat je door ze van t perron te verbannen je t probleem alleen maar verplaatst naar de directe omgeving van t station, waar dan niet 3 of 4 mensen per perron staan te roken, maar hele groepen die aan t wachten zijn op de trein.

Dus of t slim is? Ik weet t niet. Ik denk dat t 0 oplossing is en alleen maar t verschuiven van t probleem van zogenaamd 'overlast'. Dwingen om te stoppen met half bakken regeltjes als dit is niet de manier om een rookvrije generatie te kweken, dat doe je door tabak gewoon in zn geheel te verbannen, of zo duur te maken dat niemand t meer wilt kopen. Maar goed, dat kost NL natuurlijk miljarden aan inkomsten.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door juliomariner »

gewoon in openbaar verbieden, dan hoeft het niet duurder gemaakt worden want dat is gewoon een melkkoetje. Een verstokte roker zal er niet om stoppen.
Er hebben gewoon mensen last van roken in het openbaar. Als we nu gewoon rekening met elkaar houden zou een verbod niet nodig zijn maar ja we zijn natuurlijk egoïstisch dus dan maar een verbod. Ik wil niet dat mensen ziek worden alleen maar omdat ik zo nodig een sigaret wil opsteken en ben dus voor een verbod op roken in het openbaar (dus niet alleen op het station)

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
03 sep 2020 10:34
De trigger voor "last"is natuurlijk niet voor iedereen met longproblemen hetzelfde. Maar die rookpalen staan niet per sé "ergens aan het einde van het perron", die staan ook gewoon op de plek waar veel meer reizigers staan/ komen. Iedere vorm van overlast die je kunt beperken is meegenomen, toch?
Inderdaad, ik heb met relatief lichte longproblemen op dat vlak geen last van rokers. Heel af en toe rook ik zelf wel eens zelfs. Maar verder on topic: goede zaak dat roken op de perrons verboden wordt. Geeft namelijk wel overlast naar mijn mening. Totaalverbod in de openbare ruimte vind ik persoonlijk wat te ver gaan, maar daar zou het zomaar van kunnen komen.

Plaats reactie