LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
nynke.veen
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2008 16:56

altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door nynke.veen »

Het overkomt me regelmatig dat ik probeer bij NS stations tevergeefs probeer te pinnen. Het begint er al mee dat veel automaten zo geplaatst zijn, dat ze in de zon staan en het scherm dan onleesbaar is als de zon schijnt. In Driebergen en Rhenen zijn dat alle 3 resp. 4 automaten! Als het dan lukt je dan toch door het menu door te worstelen, wordt de giropas - die nergens anders problemen geeft - geweigerd.
In Rhenen is geen loket, op andere stations soms ook niet, of zijn ze beperkt open. Dan is er gelukkig 1 muntautomaat. Natuurlijk moet je dan genoeg munten op zak hebben - fijn als het 16 euro is bijv. Bovendien is deze automaat vaak buiten gebruik.
Je pas wordt geweigerd, er is geen loket, de muntenautomaat doet het niet - volgens de NS ben je dan toch in gebreke als je geen kaartje hebt kunnen bemachtigen, en mag je 35 euro boete betalen ....
Dus ten einde raad maar een bankrekening geopend bij de RBO - schijnt minder vaak geweigerd te worden. Maar na enkele malen is deze pas onbruikbaar geworden tijdens de laatste transactie - een bekend probleem, lees ik nu hier in dit forum.
Als ik klaag bij een conducteur dat passen het niet doen etc., ligt het zogenaamd aan mijn pas (die overal wél werkt), of helaas, maar binnenkort komt de oplossing: de OV-chipkaart ...! Dus men kun nu nog niet de automaten vervangen, dat zou toch zonde zijn ...
Laat die OV-chipkaart nu weer uitgesteld zijn, of misschien zelfs helemaal niet doorgaan.
Intussen verschuilt de NS zich wel achter de techniek, de komende veranderingen, dat de zon in Nederland maar zelden schijnt, dat je ook kaartjes bij het postkantoor kunt halen (ver weg, en vaak niet open, maar moet kunnen), etc.
Een enorme bron van irritatie! Het is mij vaak praktisch onmogelijk een kaartje te kopen, toch ben ík fout, als dat niet gelukt is. Ik doe enorm veel moeilte - ga 10 minuten eerder naar het station om maar weer van alles te proberen, neem exra passen etc.
Ik heb ook de NS al 2 x hierover geschreven, hun reaktie: bedankt voor het signaleren van een probleem! Verder niets!! En er gebeurt dus ook niets.
Ik ben bang dat dit forum ook niet de juiste plaats is om mijn frustratie te uiten (?), maar .... wie weet.
Andere ervaringen?

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door antonh »

Ik spreek de conducteur altijd aan voor ik instap dat de automaat het weer niet doet.
En bel ook de storingsdienst.
Ik heb ook de Postbank en overal doet de pinpas het behalve bij de spoorwegen.
Nog nooit een boete gekregen.
Maar wel met de trein gegaan.

jessinha
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2008 00:34

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door jessinha »

Bij mij doet mijn giropas het ook vaker niet bij de automaat.

Kom ik aan het loket (dat er gelukkig wel is), beginnen ze te zeuren dat het aan mijn pas ligt. Idioot gewoon, want er is niets mis met mijn pas. Die werkt overal. En meestal wel op het station. Maar ik vind dat ze er wel wat aan mogen doen. En anders automaten neerzetten die ook briefgeld accepteren. In andere landen accepteren ze bij kaartautomaten ook briefgeld. Waarom kan dat in NL dan niet?

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Ik zou in dit geval van te voren kaartjes kopen die niet op datum zijn. Als je vaak hetzelfde traject reist is het een kwestie van even stempelen.

Het blijft natuurlijk erg vervelend!
ik heb er ook wel eens last van met mijn ABN pas maar dan doet hij het bij een andere automaat vaak wel.

nynke.veen
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2008 16:56

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door nynke.veen »

Reactie aan antonh: meestal hebben de conducteurs wel begrip (weten zelf ook wel hoe vaak dat voorkomt), maar ik heb ook eens een conducteur gehad waar is de 35 euro boete moest betalen! Ik was laaiend: heb na 5 x tevergeefs proberen ruim voor de trein vertrok de consucteur benaderd, die zei :"In de trein kom ik zo bij u". Komt hij er even later aan, moet ik 't kaartje met de wettelijke verhoging van 35,- betalen, met de mededeling: "Schrijf maar een brief naar de NS, grote kans dat u die 35 euro weer terugkrijgt."
Ik kon praten als brugman, maar zo moest het, want regels zij regels. Uiteindelijk heb ik inderdaad na een brief, bezwaarschrift die 35 euro niet hoeven betalen, maar die ergernis! en veel extra tijd.

En verder: Wij hebben hier geen loket, maar ik koop inderdaad ook regelmatig bij het postkantoor meerdere kaartjes van te voren. Ik ga bijv. vaak naar Utrecht, dus dan koop ik er gelijk weer 5 of 10.
Maar soms zit je met korting, soms deels korting, soms helemaal niet (afhankelijk wanneer je reist, voor 9-en of niet). En ik reis ook vaak naar heel andere plaatsen. ben lid van een wandelvereiniging, en dan begin je bijv. in Den Dolder en eindig je in Hollandse Rading, en de volgende keer wordt het weer een heel andere rwandeling, dus andere start- en eindstations ... Dus dan is het lastig om voor alle mogelijkheden kaartjes in voorraad te hebben.


Maar ik ben blij dat het probleem herkend wordt.
Vraag: Wat doen we er nu aan??

R03l4nd
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2008 16:40

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door R03l4nd »

ik ben conducteur.
ik geef een oplossing

tik in plaats van pinpas 'maestro' aan.
We hebben namelijk veel problemen met de giro, fortis en abn pasjes.
De nieuwe van Postbank werken wel overigens!

@nynke.veen:
inderdaad. Je kan dan 'lullen als brugman'. Wij als conducteur kunnen die 35 euro niet kwijtschelden. het heeft dan ook geen zin om er tegen in te gaan. Bij de conducteur althans. Als wij een uitstel van betaling uitschrijven, zit daar standaard de 35 euro bij. Die staat voorgedrukt, en kunnen wij niets mee doen. Wij als conducteur maken deze op ambteed/ambtsbelofte op. Als we gaan wijzigen, zijn we strafbaar voor het misdrijf valsheid in geschrifte en meineed.
Verder is er niets te regelen, omdat we hier met geld te maken hebben. Er waren conducteurs die zeiden: Betaald u alleen het kaartje aan mij maar. Alleen... als ze wel een kaartje kregen, dan moest de conducteur op standplaats uitleggen, waarom ie wel meer geld had, maar wel 35 tekort, en een kaartje minder. Ook dat is dus strafbaar, en voor hetzelfde geld, word iemand aangeklaagd voor aannemen van omkoping!

nynke.veen
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2008 16:56

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door nynke.veen »

aan de conducteur: bedankt! Ik begrijp nu in ieder geval waarom men (in mijn ogen) zo star is met die verhoging van 35 euro.
En die tip van "maestro"intikken zal ik uitproberen.

calllady
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2008 08:54

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door calllady »

als je door dat de pinautomaat niet werkt of je pas niet wordt geaccepteerd, en je meld je bij de conducteur, dan is hij idd verplicht een uitstel van betaling( boete) uit te schrijven, dit is in 2005 verplicht gesteld door de regering, maar de conducteur moet ook op de boete schrijven wrm de reiziger geen kaartje bij zich had, als daar opstaat van pas of automaat werkt niet dan krijgt de reiziger een aangepaste acceptgiro thuis waar alleen de ritprijs wordt berekent, krijgt de reiziger een acceptgiro thuis met de €35.00 en de ritprijs en men belt met de klantenservice wordt de €35.00 kwijtgescholden en krijgt de reiziger een nieuwe acceptgiro thuis met alleen de ritprijs.
ik snap best wel dat het frustrerend is als je een boete krijgt maar een coducteur is verplicht een ieder die zich zonder geldig vervoersbewijs in de trein bevind een boete uit te schrijven.

ovreiziger
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 13:05

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door ovreiziger »

Een goede reactie van de conducteur.

willianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2007 19:49

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door willianne »

nee, dan moet je eens voor de zekerheid een treinkaartje kopen in Culemborg......... bij één bepaalde, zwaar belegen muts krijg ik geheid verkeerde kaartjes ook al geef je aan wat de verkoopvoorwaarden die dag zijn!
ik heb jarenlang geen %kaart meer aangeschaft daar ik door háár en haar capriolen nog maar nèt op tijd op de crematie van mijn eigen moeder aankwam terwijl ik toch 2 treinen te vroeg van start ging............. mijn 3 kinderen liepen wijs weg want die dachten dat ik (als getuigen van alle ellende die ik al met datzelfde personage gehad had) uit elkaar zou knallen en dat was de druppel die mijn emmer deed overlopen.
toch laatst weer eens met de trein en wat denk je? ja hoor: zij zat er weer en het ging wéér fout, eigenwijs als dat ze is, en wilde die fout ook niet meer herstellen. zelfs niet vergoeden uit eigen portemonnee. ik kreeg ook haar naam niet om een klacht in te kunnen dienen.......
inmiddels wel het geld terugontvangen maar die dag dus mooi zonder geld rondgelopen (neem nl. niet altijd een betaalpas mee als ik wegga uit voorzorg).
heb toch een vette klacht over alle incidenten met haar ingediend bij de N.S., de Arriva èn de Wizzl maar daar wordt sclechts een ontvangstbevestiging voor gegeven.
repressailles? die komen nu echt wel van mìjn kant, want ik kan het immens domme mens inmiddels niet meer luchten of zien. ze kan beter in een snoepwinkeltje gaan werken want van die kaartjesverkoop heeft ze dus echt géén verstand.
het is trouwens heel fustrerend als je telkenmale zó lang in de rij staat door die snoepverkoop dat je elke keer weer je trein mist. er is niet eens een apart loket..........
DUS: heb ik hier wat aan die kaartjesverkoop? dacht het NIET en dus een andere kant van het verhaal!

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door Z4 »

U moet wel een heel belangrijk persoon zijn....wat een ellende allemaal.


<zucht>

willianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 feb 2007 19:49

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door willianne »

als ik ook maar ENIGZINS belangrijk gevonden zou worden, zou ik niet met de fouten van een ander opgescheept worden...........

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door Z4 »

En, maakt U nooit geen fouten???

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door solleila »

Gelukkig hebben ze er weer een foto op de kortingskaart staan. Heb ooit ruzie gehad met een controleur. Nee geen conducteur. Ik was al 5 minuten daarvoor gecontroleerd door de conducteur. Daar was het prima in orde. Totdat ik na 5 minuten opnieuw werd gecontroleerd door een controleur. Ik raakte geirriteerd Deze idioot pakte mijn kortingskaart af. Want er stond de heer ipv mevrouw. Ik zei ik ben omgebouwd,ook mijn humor kon hij niet waarderen. Ik had al 10 jaar een kaart,dus ga je er vanuit dat het goed staat. Mijn id kaart hielp ook niet. Om aan te tonen dat ik het was. Kreeg ik ook een boete van 35 euro en hij wilde ook mijn kaartje inpikken. Toen werd ik wel heel boos. En deed hij dit niet. Terug naar mijn woonplaats ben ik met iemand meegegaan die ook naar de zelfde plaats moest reizen en een kortingskaart had. Heb het geld terug gekregen en een excuses van de NS. Maar dan moet je weer overal achteraan. Terwijl het niet echt mijn fout was.

Lange42
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2009 15:52

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door Lange42 »

Beste mensen.
Het komt regelmatig voor dat onze pas (ING) niet wordt geaccepteerd door de NS-kaartjesautomaat. Als je daarnaast geen kleingeld hebt en je bent op een klein NS-station zonder loket of in de avonduren een gesloten loket, dan heb je een probleem: je kunt geen kaartje kopen. Ja in de trein met een flinke boete bovenop de prijs van je kaartje.
NS zorg dat er minder storingen zijn bij die automaten en dat alle betaalpassen worden geaccepteerd! En geef mensen weer de gelegenheid tegen een iets hoger tarief een kaartje in de trein te kopen, zeker ingeval van een defecte automaat.
Met vriendelijke groet,
Lange

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door Big-V »

Hier werkt het ook vaker niet dan wel. Vreselijk irritant.

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Zodra de kaartautomaat aangeeft dat de pas ongeschikt is, heeft 'u' waarschijnlijk de pas een zetje gegeven de automaat in. Als u heel zachtjes de pas in de gleuf legt en de automaat de pas ZELF laat opzuigen pakt hij de pas GEGARANDEERD!

Spread the message :D

weardguy
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 nov 2008 01:11

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door weardguy »

@ Monique: dat is geen excuus... hier in Purmerend, Purmerend Overwhere en Purmerend Weidevenne weigeren die lezers vrijwel altijd: wat je ook doet...het maakt werkelijk niets uit: ik ben daarom maar weer op muntgeld overgegaan, ook omdat de automaten van NS mij iets te vaak aangepast worden door skimmers... alhoewel daar een aardige remedie tegen is: 1 maal de verkeerde pincode intoetsen, en daarna de juiste: mochten ze via vingerafdrukken achter de code willen komen, dan komen ze bedrogen uit, want dan hebben ze ineens 8 afdrukken die ze na moeten kijken.
En daarnaast natuurlijk altijd afschermen met portemonnee of hand!

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Ja echt heel vervelend. Toch moet je het eens proberen. Ik werk op een station en iedere x als ik met een klant meeloop doen die passen het wel als ik de pas zachtjes in de automaat doe en m zelf op liet zuigen....
Misschien ben jij daar weer een uitzondering op.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: altijd problemen bij NS kaartautomaat en geen alternatief

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dinsdag hier hetzelfde probleem. Ik wilde naar Eindhoven, betaling wilde ik doen met een ING-pas. Voorheen waren het de Postbank-passen die voortdurend weigerden, en nu zijn het ook de ING-passen die door de ene automaat als ongeschikt beoordeeld worden, terwijl de automaat ernaast je pasje wel gewoon accepteert. Dus WAT nou: pas ongeschikt? Dan is ie overal ongeschikt.

Ze moeten bij de NS hun apparatuur eens aanpassen. Voorheen gebeurde dat alleen maar bij de oude knoppen-automaten, maar nu dus ook met de Touch-screen-exemplaren.

Kaartje in voorraad nemen heeft geen nut, want de automaat maakt geen onderscheid tussen kaartjes die gedateerd of ongedateerd zijn. Met die oplossing kwam hier een ex-forumlid jaren geleden eens. Maar het doet niets af aan het probleem van de te vaak sputterende automaten. Het probleem ligt bij de NS, niet bij de klant.

Gesloten