LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arriva de Bustijden zijn geheim?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Rolandroland

Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Arriva heeft helaas nog niet alle haltes voorzien van de nieuwe tijden (ook hoofdstations), terwijl het al 10 December inging! Je moet dan maar extra kosten maken naar 9292 bellen of een busboekje kopen. Ik roep u op om uw vervoersbewijs ook maar niet zichtbaar te laten zien aan de chauffeur! :D

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Bailey »

Ach ja...Arriva. Mijn vriend werkt vanaf 01-01-2007 ook voor Arriva. Het is nu 14 december en de chauffeurs hebben nog geeneens een werkrooster voor volgend jaar gekregen. Bij Arriva zijn ze namelijk niet zo snel.

Maar staan die tijden niet op de site van Arriva?

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Die problemen met de vertrektijden en welke altes nog wel of niet bestaan hebben we hier in Limburg ook.. dan met Veolia.. :lol:

Leuker wordt het ewr niet van als je bij een bushalte staat waar geen bus meer komt... Ik woon in een gebied waar veel oudere mensen wonen en zij hadden een haltre pal voor de duur waar vroeger t/m 9 Dec. 2005 nog 2 lijnen kwamen..

Nu komt daar geen enkele buslijn meer en moeten deze mensen meer dan een kwartier lopen naar de dichtbijzijnde bushalte...

Het is een drama hier een Limburg met deze Busmaatschappij...

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door kiz »

Leuker wordt het ewr niet van als je bij een bushalte staat waar geen bus meer komt... k woon in een gebied waar veel oudere mensen wonen en zij hadden een haltre pal voor de duur waar vroeger t/m 9 Dec. 2005 nog 2 lijnen kwamen..

Nu komt daar geen enkele buslijn meer en moeten deze mensen meer dan een kwartier lopen naar de dichtbijzijnde bushalte...

Het is een drama hier een Limburg met deze Busmaatschappij...
De busmaatschappij voert een lijnenpakket uit dat is aanbesteed door de gemeente/provincie. oftewel... de provincie/gemeente is de opdrachtgever, daar moet je zijn met klachten over vervallen bushaltes/buslijnen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@kiz: klopt helemaal.

Het probleem is namelijk, dat de busmaatschappij op grond van een eisenpakket van de Provincie een aanbieding kan doen.

Het probleem bij mij in de buurt is echter, dat de verantwoordelijke provincie-ambtenaren beweren dat 15 procent van een gebied verstoken mag blijven van openbaar vervoer.

Dat geldt zowel voor de stad als het platteland, zegt men tenminste.

Gevolg is dat twee wijken in mijn gemeente nu geen buslijn meer hebben, en dat men honderden meters verder dan de norm moet lopen om bij een bushalte van een andere lijn te komen.

Er werd voorts beweerd dat in betreffende wijken overwegend jonge gezinnen met kinderen, met minimaal 1 auto, woonden, maar de praktijk is anders: in die wijk wonen niet overwegend jonge, maar juist oude mensen. Daarover blijkt al sinds afgelopen zomer overleg te zijn gevoerd, maar de provincie houdt voet bij stuk.

En de vervoersmaatschappij krijgt de schuld.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De norm is dat je binnen een straal (halve circel) van 500 meter een halte moet hebben. Helaas wordt dat niet altijd behaald. Iedere gemeente is verplicht OV aan te bieden. Hoe is hun zaak.

Aan de hand van het aantal reizigers zullen er afspraken gemaakt worden over de frequentie en grote bussen of kleine busjes. Zo kan er worden besloten om een belbus of buurtbus te laten rijden welke via, of direct, ander bel- of buurtbussen aansluit op het reguliere OV.

OV is meer dan groot vervoer alleen en heeft veel meer mogelijkheden. De mogelijkheden weet alleen niet iedere passagier.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Die straal wordt niet gehaald, die is in dit geval dus 800 meter. Niet voor alle straten in die wijk, maar wel voor de meeste woningen, zeg maar gerust 95 procent.

Zoals gezegd, sinds de zomer wordt overleg gevoerd, en het aspect van de straal van 500 meter werd toen al meegenomen.

Maarten, die extra mogelijkheden (belbusje, minibusje, noem maar op), die werden deze wijk juist ontnomen. Beloofd was, toen betreffende wijk ''volwassen'' zou worden, dat ze dan ook een volwassen (concreet werd een vaste lijn genoemd) busverbinding zou krijgen. Volwassen is de wijk allang, maar al die tijd heeft men het moeten doen met een minibusje waar maar 8 passagiers in konden.

Argument van de gemeente en de provincie: maar die mensen hebben helemaal geen buslijn nodig, ze lopen naar de andere wijken toe.........dat dat noodgedwongen was, vanwege een gebrek aan een goed alternatief, vergat men bij de provincie maar even.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Bailey »

De norm is dat je binnen een straal (halve circel) van 500 meter een halte moet hebben.
Maarten, waar haal je die norm vandaan? Hier in Dordrecht zeggen ze bij Arriva dat die norm 1,2 kilometer is. En die houden ze dan ook aan, waardoor er nu haltes verdwijnen per 1 januari en er grote groepen mensen zijn (scholieren, werknemers en ouderen) die 1,2 kilometer moeten gaan lopen naar hun halte.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Voor zover ik weet, hanteren ze twee verschillende normen: die van 500 meter zou binnen de bebouwde kom gelden, en die van 1,2 Km daarbuiten.

Rolandroland

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Conform de algemene voorwaarden mag je op kosten van Arriva een taxi nemen als er binnen een half uur geen volgende bus komt. Heeft iemand daar weleens gebruik van gemaakt?

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Bailey, zoals je op 14.12.2006 aangaf dat je vriend al vanaf 01.01.2007 bij Arriva werkt en nog geen rooster heeft, geeft mij wel te denken :lol: :lol: . Of gaat hij per........ voor Arriva weken.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De normen zijn als het goed is wettelijk bepaald. Ik zal het wel eens navragen aan iemand van onze commissie. Het heeft inderdaad te maken met binnen en buiten bebouwde kom. Het is natuurlijk onzinnig om een halte in de middel of nowhere te plaatsen.

Ik zeg er wel meteen bij dat deze normen met voeten bewust overtreden worden en dat je daarvoor bij de gemeente moet zijn, want deze bepalen waar de haltes komen.

Je hoort van mij.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva de Bustijden zijn geheim?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Rolandroland.... Dat kan niet zomaar hoor. Je moet gaan aantonen dat deze niet is geweest en dan nog is deze niet te laat en wat staat er in hun systeem.... Nee het gaat niet allemaal zo gemakkelijk. Er zitten enorm veel haken en ogen aan. Ze dekken zich altijd in.

Gesloten