LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door kweenie »

BL2 schreef:
18 jan 2019 12:05
Tsja Rover, da's natuurlijk wel een club welke bestaat van "slecht nieuws". Zou alles naar hun mening top zijn, dan heeft de club geen bestaansrecht meer.
Het is natuurlijk ook de taak van Rover om kritiek te leveren. Of beter gezegd, om aan te geven waar het beter kan en wat er beter kan.

Ik ga zelf regelmatig met de trein en ik ben daar niet echt ontevreden over. Ik heb ook het idee dat het de laatste jaren ook beter wordt. Maar het is nog lang niet perfect, natuurlijk.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
18 jan 2019 12:57
En hoeveel tijd denk je dat je krijgt om die 60 meter af te leggen? Waarbij ik zelf heb moeten constateren dat die treinstellen op heel andere plekken stil komen te staan dan verwacht. Dan wordt die 60 meter zomaar 70 of 80. Normaal gesproken stap je bij de dichtstbijzijnde deuren in, dan is 60-80 meter toch wel een aardig eind.
Ja kan natuurlijk ook één of maximaal twee rijtuigen even binnendoor lopen, maximaal zo'n 40 hele meters.
Waar de trein tot stilstand komt is meestal prima te zien, zoek het aantal rijtuigen op in de NS reisplanner, en kijk op het perron of naast de rails naar de blauwe bordjes met wit cijfer. Bij het juiste getal, evt. afgerond naar boven, stopt voorzijde trein, zo heb ik al jaren geleden ontdekt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door renewouters »

De NS is 1 van de betere treinbedrijven in Europa. SBB is misschien iets beter (al heb ik in Zwitserland toch ook regelmatig vertraging gehad), maar is ook 2x zo duur...

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De juiste "opsteltechniek" maakt in de spits het verschil uit tussen zitten of staan:

Treinen hebben per treinnummer/vertrektijd een vaste samenstelling. Als je met enige regelmaat om dezelfde tijd vertrekt hoef je maar één keer goed op te letten waar de gewenste deuren zijn ten opzichte van het perron. Als je je daar de volgende keer opstelt, sta je binnen twee meter van de deur. Nooit meer sta je bij de koppeling tussen twee treinstellen, bij de verkeerde klasse of in het midden van een coupe.

Het verbaast me hoe weinig vaste forensen dat doen, of zelfs consequent op een heel ongunstige plek gaan staan.

De enkele keer dat de samenstelling afwijkt en er bv geen tien maar slechts zes "bakken" komen aanrijden, ja, dan wordt het rennen, maar dat geldt dan voor het halve perron.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
18 jan 2019 11:55
Lady1234 schreef:
18 jan 2019 11:50
Blijkbaar wordt “goed nieuws” niet op prijsgesteld of altijd gewantrouwd.
Eerlijk gezegd zie ik in de maatschappij best wel veel achterdocht. Dat zie je bij Rover dus ook. Waar komt die achterdocht vandaan, en is het terecht?
Ik merk die achterdocht vooral bij mensen die zelden tot nooit met de trein reizen. Mensen die de vertragingen en treinuitval kennen van het nieuws. Alleen al het feit dat een grote treinstoring "nieuwswaardig" is voor het landelijk radio- en tv nieuws zegt eigenlijk al dat het heel prima gaat op het spoor zolang er geen bijzondere invloeden van buitenaf zijn (storm, sneeuw, springers, ongelukken op een overweg).

De meeste dagelijkse treinreizigers die ik ken zijn overwegend tevreden. Logisch ook, want als je niet tevreden bent en je hebt keuze voor een ander vervoermiddel dan zou je niet meer met de trein gaan.

Zelf ben ik een regelmatige treinreiziger. Het is een prettige manier van reizen, maar als mijn bestemming niet in de buurt van een treinstation ligt gebruik ik liever de auto.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ik ook zeer tevreden over de NS. Ik reis regelmatig met de trein. In de spits en buiten de spits. Er zijn tevens vertragingen/ verstoringen waar de NS niet altijd iets aan kan doen. Als er op last van de hulpdiensten, niet gereden mag rijden. Er zijn ook mensen die regelmatig doorlopen of doorrijden met de auto, fiets, motor of brommer als de spoorbomen naar beneden zijn. De mensen die ik ken die regelmatig met de trein reizen, vinden het ook een prettig vervoermiddel.
Hoe vaak sta je met de auto niet in de file in de spits? Elk vervoermiddel heeft zijn voor- en nadelen. Wat me meestal wel opvalt als ik met de trein reis. Is dat de mensen die zelden met de trein, meestal klagen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, ja, die files. Ik proef toch altijd een soort trots als er weer eens een filerecord gevestigd wordt. De drukste avondspits sinds..., de op een na..., de langste..., de vertraging liep op tot... Itempje in het journaal met wachtende automobilist (ja, je ken der niks an doen hè) en een anwb'er of andere deskundige die uitlegt dat het komt door aantrekkende economie, meer auto's op de weg en dat er toch echt al veel vebeterd is.

Loopt de boel op het spoor in het honderd door een of andere storing, dan rollen de kamerleden over elkaar heen om de minister vragen te stellen en NS of Prorail aan de schandpaal te nagelen. Directeuren zouden moeten opstappen, ministers moeten ingrijpen, en meer van dat flinks.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat NS soms echt onbegrijpelijk miskleunt, bv met de Fyra.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Erthanax schreef:
19 jan 2019 12:13
Dat neemt natuurlijk niet weg dat NS soms echt onbegrijpelijk miskleunt, bv met de Fyra.
Dat Fyra debacle valt zo langzamerhand toch wel onder "oude koeien uit de sloot halen."

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik bedoel het ook in bredere zin, nl. de beoogde snelle verbinding tussen Amsterdam/Rotterdam en Brussel/Parijs.

sake1987

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door sake1987 »

witte angora schreef:
18 jan 2019 12:57
Toch is je opmerking helemaal zo gek nog niet, moederslink. Ik reis zelf ook veel met de trein, en heb inmiddels verschillende keren in de allernieuwste sprinters gezeten. Het enige verschil tussen de 1e en de 2e klas in die nieuwe sprinters is de kleur van de stoelen en het feit dat de 1e rustiger is.

Bijkomende verbazing is dat bij sommige treinstellen de 1e klas alleen maar aan de voorkant of de achterkant zit, en dat de meeste stoelen in dezelfde rijrichting staan. Sta je net aan de 'verkeerde kant' van het perron, moet je eerst het hele perron afrennen om bij de 1e klas te komen, om vervolgens te constateren dat je de hele rit achteruit zult moeten rijden. Dat werkt niet echt.

De meesten rijden ook nog eens relatief korte afstanden met een sprinter. Misschien is het inderdaad een idee om in ieder geval in de sprinters de 1e klas af te schaffen.
Vind het idee 1e of 2e klas zo wie zo achterhaald net als die stilte coupe's waar iedereen zit te praten :D wat een extra ruimte als dit wordt afgeschaft.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

De eerste klas is natuurlijk een enorm goed verdien formule bij NS. Als je het prijsverschil bekijkt zou het vanuit NS bijzonder onverstandig zijn deze af te schaffen. Dit gebeurd dan ook echt niet.
Laatst gewijzigd door BL2 op 19 jan 2019 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar eigenlijk is het gekkigheid die eerste klas.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Waarom, nog altijd stellen veel reizigers het op prijs iets rustiger en soms wat ruimer te zitten voor een ruim hogere prijs.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan misschien ook maar weer een derde klas invoeren voor half geld met alleen staanplaatsen. Zal ook best belangstelling voor zijn.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Costnix »

[quote=bprosman post_id=2653214 time=1547809911 user_id=194692]
Denk dat wij een beetje verwend zijn mbt zitplaatsten en overvolle treinen.
Dit is een overvolle trein :
Trains.JPG
[/quote]

Wel erg gevaarlijk, volgens dit citaat uit Wikipedia:
Veiligheid
Per jaar komen ruim 30.000 mensen om bij ongevallen en ongelukken waarbij treinen zijn betrokken. Zo’n 15.000 mensen komen op bij het onvoorzichtig oversteken van spoorwegen en evenveel mensen vallen uit rijdende treinen of worden al rijdende geraakt door masten en andere obstakels langs het spoor.[3]
Wanneer er in Nederland een treinsurfer actief is, is dat groot nieuws.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

90% keurig op tijd, zullen we eens aan de automobilisten vragen hoe vaak zij elke ochtend en avond vertraging hebben?
Ik probeer nu vaak buiten de spits te rijden en ook dan vaak nog vertraging en vol in de remmen dus als ik het van de Auto kant bekeek valt het best mee, zeker in de overvolle spits treinen.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Costnix schreef:
19 jan 2019 19:01
...Wel erg gevaarlijk.....
Er zijn maar weinig landen waar de spoorwegveiligheid zo hoog is als in Nederland.
Niet alleen op tijd reizen is dus belangrijk, maar ook het risico op incidenten lijkt mij zeer belangrijk.
Als er onder treinreizigers net zoveel slachtoffers zouden vallen als in het verkeer, zou de wereld op haar kop staan.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn ook nog eens weinig landen waar het spoorwegnet zo complex en druk is als hier. Dat maakt het moeilijker om goede te presteren.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Natuurlijk (eigenlijk niet natuurlijk) moet je de punctualiteitcijfers wel met meerdere korrels zout nemen.
Treinen welke niet rijden tellen niet mee, en worden tegenwoordig ook uit de reisplanner gehaald.
Ook treinen welke gepland (door bv werkzaamheden) niet rijden, tellen ook niet mee.
En dan hebben we nog de treinen welke niet de eindbestemming halen !

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja. Ik ben wel eens noodgedwongen op station Gouda terechtgekomen, waar ik op een bomvol perron anderhalf uur heb staan wachten. Berichten op de borden en via de omroepinstallatie spraken elkaar tegen. Oplossing: als er een trein kwam aan de passagiers vragen waar hij heenging.

Nee, het gaat niet altijd goed bij NS :(

Gesloten