LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
20 jan 2019 00:09
Er zijn ook nog eens weinig landen waar het spoorwegnet zo complex en druk is als hier. Dat maakt het moeilijker om goede te presteren.
Het is hier inderdaad erg vol op het spoor. En een uitdaging om te plannen is het zeker. Ik merk het als ik richting Utrecht moet: op het overstapstation heb ik op papier 5 minuten overstaptijd (heen), en 4 minuten bij de terugreis. In de praktijk is dat 3 en 2 minuten. Dat is al langere tijd zo, kennelijk is dat niet te veranderen. Anders was het eerder wel veranderd. Ik neem tenminste niet aan dat het een complot is van planners en machinisten om reizigers te 'pesten'.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik reis regelmatig met NS en mij is opgevallen dat de conducteurs redelijk coulant zijn bij ouderen die onterecht denken ingecheckt te zijn, onterecht denken ingecheckt te zijn met samenreiskorting of onterecht denken 1e klas te mogen reizen i.c.m. een aanbieding.
Wel reageren ze anders op jongeren die zwart reizen of met het verkeerde ticket reizen naar het verkeerde station.
Over het algemeen ben ik wel tevreden over het reizen met NS en 1e klas reizen mag van mij ook blijven.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Die coulance merk ik ook. Met name bij iemand die net als ik autistisch is/ autisme heeft. Intussen kennen ze hem bij de NS wel, en ze wisten er goed mee om te gaan toen er in het begin wat strubbelingen waren, met name bij het in- en uitchecken. Zo goed dat er al langere tijd geen gedoe meer is, hij mag af en toe bij de machinist een kijkje nemen, etcetera. Ik bemerk een flink empathisch vermogen, dat is bij lang niet ieder bedrijf zo.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door renewouters »

Erthanax schreef:
20 jan 2019 12:35
Tja. Ik ben wel eens noodgedwongen op station Gouda terechtgekomen, waar ik op een bomvol perron anderhalf uur heb staan wachten. Berichten op de borden en via de omroepinstallatie spraken elkaar tegen. Oplossing: als er een trein kwam aan de passagiers vragen waar hij heenging.

Nee, het gaat niet altijd goed bij NS :(
Tsja, ik heb wel eens 2 uur op de A2 gestaan in de auto. Ik heb wel eens een half uur in de rij gestaan in de supermarkt omdat er een probleem was. Af en toe problemen horen bij het leven hoor. Jullie klanten zullen ook wel eens een probleem ondervinden als gevolg van iets wat bij jullie niet goed is gegaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door moederslink »

De 1e klas mag wat mij betreft ook blijven, maar misschien in de spits minder 1e klasrijtuigen en meer 2e klasrijtuigen?
De 1e klas zit in de spits , zover ik heb gezien, nooit echt helemaal vol.
En juist in de spits van en naar grote centrale stations , bv Utrecht CS , heb je meer aan een extra 2e klasrijtuig i.p.v een halfvol 1e klasrijtuig.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

renewouters schreef:
20 jan 2019 13:38
Tsja, ik heb wel eens 2 uur op de A2 gestaan in de auto. Ik heb wel eens een half uur in de rij gestaan in de supermarkt omdat er een probleem was. Af en toe problemen horen bij het leven hoor. Jullie klanten zullen ook wel eens een probleem ondervinden als gevolg van iets wat bij jullie niet goed is gegaan.
Heeft u mijn vorige reacties ook gelezen? Ik ben helemaal niet negatief over de NS of het OV, integendeel.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik reis met grote regelmaat met de trein, voor zowel woon-werk verkeer als privé.

Of ik tot de tevreden reizigers behoor, is moeilijk te zeggen en is ook heel afhankelijk van het afgelegde traject en het moment van de dag.

Ik reis vaak naar Breda. De rechtstreekse Intercity van mijn woonplaats naar Breda rijdt tegenwoordig via de HSL en valt vaak uit, heeft forse vertraging en staat regelmatig stil vanwege een 'defecte trein'. Echt hopeloos en vooralsnog valt geen verbetering in de betrouwbaarheid te verwachten.

Verder gaat het vaak mis met overstappen: de aansluitende trein rijdt al weg op het moment wanneer men met iets vertraagde trein aankomt. Ook laat de informatievoorziening bij werkzaamheden en vertragingen soms te wensen, evenals de capaciteit van het vervangend busvervoer. Zo waren er afgelopen zomer werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam. De reisplanner gaf weliswaar aan dat er gewerkt werd op het traject en gaf keurig de (geplande) vertrektijden van de bussen weer maar niet dat de wachttijd voor het vervangende busvervoer anderhalf uur was omdat er veel te weinig bussen waren gepland.

Tenslotte: wat mij betreft kan de eerste klas worden afgeschaft. Die verplaatsen vooral lucht, ook al doet NS verwoede pogingen die te vullen door eerste klas upgrade's rond te strooien.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Verder gaat het vaak mis met overstappen: de aansluitende trein rijdt al weg op het moment wanneer men met iets vertraagde trein aankomt
Vertrek op de seconde draagt bij aan het precies op tijd rijden van de trein, en voorkomt dat reizigers welke wel op tijd in de trein aanwezig zijn, elders hun aansluiting missen.
Verder is het energie zuinig en veiliger om precies op tijd te rijden.
(Bron: NS Forum)

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Toch wel weer opvallend, nu op NU.NL een bericht over de komende sneeuwval, files en vliegtuiguitval.
Met een foto erbij van wachtende mensen bij een trein.
Schijnbaar wordt een trein toch automatisch gelinkt aan vertraging.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door ErnieG »

BL2 schreef:
21 jan 2019 09:02
Toch wel weer opvallend, nu op NU.NL een bericht over de komende sneeuwval, files en vliegtuiguitval.
Met een foto erbij van wachtende mensen bij een trein.
Schijnbaar wordt een trein toch automatisch gelinkt aan vertraging.
Logisch, trein- en vliegtuig-klanten zien niet direct met eigen ogen welke invloed het weer heeft.
Het plaatje van stilstaande auto's in de sneeuw staat al bij het bericht 20 minuten eerder "KNMI geeft code geel af, waarschuwing voor ijzel in noorden"

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
21 jan 2019 09:02
Toch wel weer opvallend, nu op NU.NL een bericht over de komende sneeuwval, files en vliegtuiguitval.
Met een foto erbij van wachtende mensen bij een trein.
Schijnbaar wordt een trein toch automatisch gelinkt aan vertraging.
Ik vind dat niet zo opvallend. Hoe vaak wijzigt NS de dienstregeling niet als er storm of sneeuw verwacht wordt terwijl dit achteraf helemaal niet nodig bleek. En er daardoor heel veel mensen urenlang op het station op een trein stonden te wachten om thuis te komen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
21 jan 2019 09:26
BL2 schreef:
21 jan 2019 09:02
Toch wel weer opvallend, nu op NU.NL een bericht over de komende sneeuwval, files en vliegtuiguitval.
Met een foto erbij van wachtende mensen bij een trein.
Schijnbaar wordt een trein toch automatisch gelinkt aan vertraging.
Ik vind dat niet zo opvallend. Hoe vaak wijzigt NS de dienstregeling niet als er storm of sneeuw verwacht wordt terwijl dit achteraf helemaal niet nodig bleek. En er daardoor heel veel mensen urenlang op het station op een trein stonden te wachten om thuis te komen.
KLM doet dit net zo..
Als de NS niet met een aangepaste dienstregeling komt en de boel loopt ergens vast door het weer, dan kan er met een normale dienstregeling totaal niets worden opgevangen. Zo gek is het dus niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Afgelopen zomer inderdaad ook gehad toen ik met het vliegtuig van vakantie terug kwam. Geen wolkje aan de hemel, maar wel werd de vlucht vanwege de 'slechte weersomstandigheden' geannuleerd. Kun je halverwege de reis dus een nacht in een hotel doorbrengen en de volgende dag alsnog naar huis. En omdat het zogenaamd overmacht is, heb je ook geen recht op een extra vergoeding, terwijl je wel een dag later thuis bent dan gepland. Alsof een extra vakantiedag opnemen niets kost.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
21 jan 2019 09:58
Lowieze schreef:
21 jan 2019 09:26
BL2 schreef:
21 jan 2019 09:02
Toch wel weer opvallend, nu op NU.NL een bericht over de komende sneeuwval, files en vliegtuiguitval.
Met een foto erbij van wachtende mensen bij een trein.
Schijnbaar wordt een trein toch automatisch gelinkt aan vertraging.
Ik vind dat niet zo opvallend. Hoe vaak wijzigt NS de dienstregeling niet als er storm of sneeuw verwacht wordt terwijl dit achteraf helemaal niet nodig bleek. En er daardoor heel veel mensen urenlang op het station op een trein stonden te wachten om thuis te komen.
KLM doet dit net zo..
Als de NS niet met een aangepaste dienstregeling komt en de boel loopt ergens vast door het weer, dan kan er met een normale dienstregeling totaal niets worden opgevangen. Zo gek is het dus niet.

En hoe vaak loopt de dienstregeling werkelijk door weersomstandigheden in de soep?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
20 jan 2019 13:43
De 1e klas mag wat mij betreft ook blijven, maar misschien in de spits minder 1e klasrijtuigen en meer 2e klasrijtuigen?
De 1e klas zit in de spits , zover ik heb gezien, nooit echt helemaal vol.
En juist in de spits van en naar grote centrale stations , bv Utrecht CS , heb je meer aan een extra 2e klasrijtuig i.p.v een halfvol 1e klasrijtuig.
Het lastige is dat treinstellen vaak aan elkaar gekoppeld zijn als "trein" en zo ook continue worden ingepland. (ook voor onderhoud). De koplopers zijn er in setjes van 3 en 4 rijtuigen meen ik. Verder heeft de NS geen rijtuigen die compleet 1e klas zijn, elk 1e klas compartiment is maar een deel van een heel rijtuig. Dus die flexibiliteit zit niet in hun vloot treinen helaas.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
21 jan 2019 10:10
angel1978 schreef:
21 jan 2019 09:58
Lowieze schreef:
21 jan 2019 09:26


Ik vind dat niet zo opvallend. Hoe vaak wijzigt NS de dienstregeling niet als er storm of sneeuw verwacht wordt terwijl dit achteraf helemaal niet nodig bleek. En er daardoor heel veel mensen urenlang op het station op een trein stonden te wachten om thuis te komen.
KLM doet dit net zo..
Als de NS niet met een aangepaste dienstregeling komt en de boel loopt ergens vast door het weer, dan kan er met een normale dienstregeling totaal niets worden opgevangen. Zo gek is het dus niet.

En hoe vaak loopt de dienstregeling werkelijk door weersomstandigheden in de soep?

In het verleden, voor de aangepaste regeling werd ingevoerd? Regelmatig, zo'n beetje bij elke:
* sneeuwbui
* storm
* blad op het spoor
* warme dag (uitzettende rails/wissels)

Hoe vaak reis jij met de NS?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
21 jan 2019 10:13
Lowieze schreef:
21 jan 2019 10:10
angel1978 schreef:
21 jan 2019 09:58


KLM doet dit net zo..
Als de NS niet met een aangepaste dienstregeling komt en de boel loopt ergens vast door het weer, dan kan er met een normale dienstregeling totaal niets worden opgevangen. Zo gek is het dus niet.

En hoe vaak loopt de dienstregeling werkelijk door weersomstandigheden in de soep?

In het verleden, voor de aangepaste regeling werd ingevoerd? Regelmatig, zo'n beetje bij elke:
* sneeuwbui
* storm
* blad op het spoor
* warme dag (uitzettende rails/wissels)

Hoe vaak reis jij met de NS?

Regelmatig, want ik heb al een paar jaar geen auto meer.
Toen ik nog een auto had trouwens ook heel vaak, heb al jaren een abonnement.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk vraag ik me af op wat voor tijdstip zo'n enquête wordt gehouden. Het zal vast niet op een moment zijn dat alles in de soep rijdt door de weersomstandigheden, dan zouden de uitkomsten wel eens heel anders kunnen zijn. Of is zo'n stelling te negatief? :|

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door ErnieG »

witte angora schreef:
21 jan 2019 10:57
Eigenlijk vraag ik me af op wat voor tijdstip zo'n enquête wordt gehouden. Het zal vast niet op een moment zijn dat alles in de soep rijdt door de weersomstandigheden, dan zouden de uitkomsten wel eens heel anders kunnen zijn. Of is zo'n stelling te negatief? :|
Het onderzoek gebeurt het hele jaar, deelnemers worden in een mail uitgenodigd vragen te beantwoorden en dan wordt er specifiek gevraagd naar ervaringen bij de laatste reis.
Er was vorig jaar 1 dag waarbij door storm de dienst werd gestaakt en de klanten maar zonder trein moesten zien thuis te komen; weliswaar was er die dag een extreem slechte dienstverlening maar dat zal dan maar voor zo'n 1/365-e deel hebben meegeteld in de beoordeling.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Je kunt je aanmelden bij de NS voor het NS panel. Dan ontvang je een mail voor een onderzoek, als je zin hebt aan kunt deelnemen.

Gesloten