LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buschauffeur zet passagiers bus uit

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
du_chateau
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2006 15:12

Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door du_chateau »

Vandaag vertrokken mijn vriendin en ik vanuit het Achterhoekse 's-Heerenberg naar Doetinchem met een bus van vervoersmaatschappij Syntus.

Wij zijn beide studenten en in het bezit van een OV-jaarkaart. Ik heb de week-variant, mijn vriendin de weekend-variant.

Nu is het zo dat je met een week-OV vrij mag reizen op werkdagen (ma/vr) m.u.v. de periode 15 juli t/m 15 augustus. Met een weekend-OV mag je het gehele jaar van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur vrij reizen, ook tijdens de periode 15 juli t/m 15 augustus. (meer info: NS-website)

Wij hebben met opzet de bus genomen die vertrok ná 12.00 uur omdat mijn vriendin dan gratis kon reizen.

Aangezien mijn OV-weekkaart dus niet geldig was heb ik bij het betreden van de bus netjes mijn strippenkaart overhandigd en het benodigde aantal strippen laten afstempelen. Mijn vriendin mocht wel vrij reizen en toonde haar OV-weekendkaart.

De chauffeur wilde dat mijn vriendin ook strippen liet afstempelen, want zij had ook een "roze jaarkaart". Wij hebben de chauffeur erop gewezen dat er verschillende "roze jaarkaarten" zijn, met verschillende geldigheidsvoorwaarden.

De buschauffeur trok op en wij namen plaats op de zogn. invalidenplek achter de chauffeur, want hij wilde ons verhaal checken bij de centrale. Wij vonden dit geen enkel probleem aangezien wij zeker wisten in ons recht te staan (mijn vriendin reist immers al 3 jaar lang elke vrijdagmiddag naar Leeuwarden waar zij fysiotherapie voor haar scoleose heeft).

De chauffeur vertelde de centrale dat hij studenten in zijn bus had met een "roze jaarkaart" (wij verbeterden hem door te melden dat het om een Weekend OV-jaarkaart ging) en dat wij dachten niet te hoeven stempelen. Met de vraag of wij wel moesten stempelen antwoordde de centrale met: "Dat weet ik niet." De chauffeur vertelde ons vervolgens dat de centrale had gezegd dat wij wel moesten stempelen, terwijl wij duidelijk het antwoord van de centrale hadden gehoord (immers, wij zaten pal achter de chauffeur).

Wij bleven volhouden dat dat niet hoefde en dat zij recht had op vrij reizen (inmiddels was het geen kwestie van een paar strippen stempelen, maar werd het een principekwestie). De chauffeur zei dat wij ons net als iedereen aan de regels moeten houden en ik vertelde hem dat wij dat ook deden en dat het zijn taak als buschauffeur is om op de hoogte te zijn van de geldende vervoersregels in Nederland.

Hierna meldde hij ons de politie erbij te halen. Wij gaven aan hier geen probleem mee te hebben (we stonden in ons recht). Nog woester riep hij dat we de eerste halte uit moesten stappen. Voordat wij konden aangeven hiermee al dan niet akkoord te gaan zei hij letterlijk: "En als jullie niet uitstappen dan sla ik jullie eruit!" Wij reageerden verbaasd omdat wij het gehele gesprek keurig zijn gebleven en de chauffeur met respect hebben behandeld. "Als jullie niet vrijwillig uitstappen dan moet het maar hardhandig!"

Wij zijn vervolgens uitgestapt bij de eerstvolgende halte (in the middle of nowhere) en hebben nogmaals aangegeven hier niet mee akkoord te gaan aangezien ik netjes had laten stempelen en mijn vriendin een geldig vervoersbewijs had. De chauffeur sloot de deuren en vertrok.

Doordat wij vervolgens een heel eind moesten lopen naar het treinstation in Doetinchem hebben wij onze trein gemist, waardoor ik een uur te laat kwam op mijn werk en mijn vriendin niet op tijd was voor haar fysiotherapie.

Inmiddels hebben wij een klacht ingediend bij de vervoersmaatschappij Syntus en aangifte gedaan bij de politie wegens bedreiging.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die met agressieve buschauffeurs te maken hebben gehad. Reacties graag hieronder...

*Sara*
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 apr 2006 17:05

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door *Sara* »

Jeetje, die buschauffeur is echt helemaal gek!! Ik zou echt een schade vergoeding eisen, want je vriendin mocht idd vrij reizen! En ook al mocht het niet, dan nog had hij niet het recht om jullie zo te behandelen.
Wat een Loser!

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Tja...ik denk dat je beter kunt vragen of er meer mensen met overspannen buschauffeurs te maken hebben gehad.
Denk dat wat realistische overkomt.
In principe is de passagiers zelf verantwoordelijk voor zijn/haar eigen vervoersbewijs, dus eigenlijk had die betreffende chauffeur zich helemaal niet zo druk hoeven te maken met deze warmte.

Aircootje stuk?? :P

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

airco? in de bus? uhm.. nou is het voor mij iets anders hoor maar hij had me maar eens aan moeten raken... ik was echt niet vrijwillig de bus uitgestapt...

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Eerste les: raak nooit een passagier aan!

Tevens is de passagiers wettelijk zelf verantwoordelijk voor een plaatsbewijs, bij controle kunnen ze het nooit afwentelen op de chauffeur.(tenzij een chauffeur per ongeluk iets te weinig heeft afgestempeld)

Bij zwart rijden of discussie hierover mag een chauffeur een reiziger wel voor de keus zetten...betalen of anders er uit.
Zo niet, jammer dan...de eindverantwoordelijkheid ligt immers toch altijd bij de reiziger zelf. (het hele systeem is gebaseerd op voordeel bij twijfel voor de passagiers)
Maar volgens mij hadden die dames wel gelijk....
Binnenkort met het landelijk invoering van de OV. chipkaart moet alle problemen omtrent de vele verschillende vervoerskaarten (en vooral de geldigheid!) verleden tijd zijn, en daarmee ook het onbegrip over en weer.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Wubo »

Ik had ook blijven zitten, laat die politie dan maar komen.
Ennuuh handjes thuis!!
anders liggen zijn handjes binne no time onder zijn eigen bus.
Niemand komt aan mij, en niemand heeft het recht daartoe.
Vooral op zo'n manier je behandelen alleen al, absurd!

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Ben het hier helemaal mee eens! Laat die buschauffeur z'n gelijk maar halen als hij onterecht denkt dat hij dat heeft, lekker blijven zitten, laat hem maar een scene schoppen, loop z'n dienstregeling helemaal in de soep en daar heeft hij alleen zichzelf maar mee :twisted:

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Een chauffeur raakt niemand aan (hij weet wel beter) om escalatie te voorkomen.
Wij hebben op vrijwillige bassis bij connexxion een anti-agressiecursus gevolgd. Geleid door een vakkundige psycholoog en een proffesionele acteur.
Rechten heeft een chauffeur uiteraad ook nog wel in deze maatschappij, zeker indien hij zelf aangevallen wordt.
Is mijzelf nog nooit overkomen, maar wel helaas een steeds vaker voorkomende verschijnsel.
V.I.C ers zijn wel bevoegd om lastige klanten te verwijderen, of medepassagiers ook. de helft van de bussen zijn standaard al met digitale camera's voorzien (ondanks alle bezuinigingen in het O.V.)
Maar die dames profileren zich als heel correct, maar in contact gekomen met een geheel verwilderde chauffeur.
Eerlijk gezegd kan ik het moeilijk plaatsen, en hun oproep voor meer van dergelijke verhalen lijkt het m.i.z. meer op een hetze.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Martin1976 »

het is geen oproep tot een hetze, het is een melding van een onbeschofte chauffeur. Tegenwoordig mogen de klanten wel een agressiecursus volgen met zulke chauffeurs, als die z'n dag niet heeft moet ie dat niet op de klanten afreageren.

du_chateau
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2006 15:12

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door du_chateau »

Inderdaad, zeker geen oproep tot hetze, maar meer een oproep aan anderen die iets soortgelijks is overkomen om van gedachten te wisselen over dit soort situaties.

De klacht is inmiddels ingediend en we wachten nu op een reactie van Syntus...

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Dan hebben ze aan mij een makkelijke...ik controleer namelijk nooit de abonnementen, aangezien ik niet in een fractie van een seconde op meer dan een meter afstand iets van die kleine letters kan lezen. (terwijl ik zeer goede ogen heb) zoiets bestaat namelijk niet, die mens die dat wel kan moet nog geboren worden.

Een treinmachinist controleerd ook geen plaatsbewijzen, ik ben van mening dat ze maar een mannetje extra voor in dienst moeten nemen, meerijdend in de bus.
Is dan tevens praatpaal..de chauffeur heeft wel belangrijker dingen aan zijn kop, ten eerste veilg van A naar B reizen.

Als ik me met die zaken ook nog bezig moest gaan houden, wordt ik misschien wel net zo gek als mijn syntus collega.
En de wet zegt nogmaals dat een passagiers moet zorgen voor een geldig vervoersbewijs.
Stempelen ect. doe ik wel, maar dan nog lijkt het wel of de passagier zijn of haar eigen tarief en zone's (altijd minder :lol: ) wil uitmaken.
Maar bij de bakker betaald men ook geen halve brood voor een hele...de vervoersmaatschappijen worden blijkbaar gezien als liefdadigheids instellingen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dan hebben ze aan mij een makkelijke...ik controleer namelijk nooit de abonnementen, aangezien ik niet in een fractie van een seconde op meer dan een meter afstand iets van die kleine letters kan lezen. (terwijl ik zeer goede ogen heb) zoiets bestaat namelijk niet, die mens die dat wel kan moet nog geboren worden.
Dan wacht je iets langer met wegrijden zodat je hier wel de tijd voor hebt. Lekkere buschauffeur die zomaar wegrijd zonder enige vorm van controle. En kom nu niet weer met die onzin van strakke tijdschema's etc

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Ik rij niet zomaar weg, wacht eerst dat de klanten zitten.
En mensen willen niet graag dat ik hun pasje uit handen neem om te controleren, heb ik weleens gedaan..maar de bijbehorende commentaar was niet van de lucht.
Dus ik zeg altijd beleeft "dank U wel" of knik vriendelijk, ook al hebben ze hem op de kop of achterste voren of de duim op de datum.

Sorry..ik wil het graag anders doen, maar de tijdsgeest waarin we leven brengt dit met zich mee, dit is idd. de snelste manier van vlotjes en vooral prettig werken.
Passagiers die willen overstappen blij, iedereen is blij want de chauffeur is geen zeurpiet.
Ja ..zo werkt het in de dagelijkse pratijk, en in principe wil ik ook geen onnodig gezeur aan mijn betaaltafel hebben, want ik vervoer geen 1 klant maar duizenden op ëén dag.

And Last but not least;
Anders hou je het niet vol...ging het treadje niet over de vermeende dolgedraaide chauffeur. :?:
Ik wil het dus ook een beetje leuk voor mijzelf houden ...en als de chef zelfs zegt,...we weten ervan maar heren chauffeurs doe maar (figuurlijk) een hand voor je ogen.
Maar dan zie je nog genoeg door de vingers heen ?...vervolg antwoord "dan doe je maar twee handen voor je gezicht".

need i say more?

Moraal van het verhaal, we denken aan onze veiligheid en aan onze gezin.
De meeste mishandelingen van de chauffeurs gaat over zwart rijden..dat is het mij, mogen duidelijk zijn, beslist niet waard. (en ook niet van het bedrijf)

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door karr-2 »

Moraal van het verhaal, we denken aan onze veiligheid en aan onze gezin.
De meeste mishandelingen van de chauffeurs gaat over zwart rijden..dat is het mij, mogen duidelijk zijn, beslist niet waard. (en ook niet van het bedrijf)
En hiermee bewijzen wij de houding van de meeste chauffeurs in dit land. Te bang dat ze iets overkomt dus laat die zwartrijder maar lopen....

De mentaliteit van sommige mensen....

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Hier heb je het bij de rechte eind.

>>De mentaliteit van sommige mensen<<
...gelukkige zijn de meeste busreizigers hele nette mensen, en nu ik toch bezig ben, vooral de Turkse reizigers, altijd even vriendelijk en beleeft, zeggen ook nog eens gedag terug.

elwintje
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 jan 2006 16:51

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door elwintje »

1 ding begrijp ik niet op de achterkant van de ov kaarten staan toch de data wanneer je gratis en met korting mag reizen, ik zou zeggen schoof die kaart onder ze gezicht, dan stond hij met een bek vol tanden

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Of hij stond juist niet met zijn be-... <herstel> mond vol tanden, en had hij wel gelijk.
Misschien weet iemand wat er werkelijk op staat, dan kan deze discussie gesloten worden, want de reactie's op dit forum zijn erg eenzijdig en bevooroordeeld...soms zelfs een beetje minachtend.

Zal ik er dan ook maar ff een schepje boven op doen...ik geloof de hele openingstreadje niet, zit gewoon te denken aan stemmingmakkerij van iemand die de p*k op buschauffeurs heeft.

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Niet teveel handen voor je ogen als je rijd dan :)

maar tis wel waar .. ik zou er ook niet teveel opletten, voor je het weet een tik op je ogen ofzo... em dar rijd ook niet zo handig... dan moet je nl weer je hand voor je oog doen :lol: :lol: :lol:


:wink:

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door kampvuur »

Precies Dutch_com_freak,

Ik wil ook niet graag aangeraakt worden (of nog erger!)
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag of hun daden, je weet namelijk nooit wat er in iemands hoofd schuil gaat.
En eerlijk gezegd wil ik het ook helemaal niet weten. 8)

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Geplaatst op 25 Jul 2006 16:02 door kampvuur


--------------------------------------------------------------------------------

Dan hebben ze aan mij een makkelijke...ik controleer namelijk nooit de abonnementen, aangezien ik niet in een fractie van een seconde op meer dan een meter afstand iets van die kleine letters kan lezen. (terwijl ik zeer goede ogen heb) zoiets bestaat namelijk niet, die mens die dat wel kan moet nog geboren worden.


Dan doe je toch iets niet goed!! Mijn vriend is ook buschauffeur en hij controleert wel degelijk de abonnementen. Veel reizigers kent hij en weet hij dat het goed is, dan kijkt hij er wat minder naar. Maar bij onbekenden kijkt hij altijd!

Gesloten