LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door WarZir »

Ik heb dit zelf vorige week gehad, ik checkte (door omstandigheden) in en uit in de bus zonder dus een meter gereden te hebben en toch is er een bedrag van mijn kaart afgeschreven.
Ik reis slechts 1 dag per week met de bus, maar zie het vrij vaak gebeuren (met name op het centraal station) dat mensen erachter komen dat ze in de verkeerde bus zitten en dan weer uitchecken.
Je zou zeggen dat je dan ook niets hoeft te betalen, maar niets is minder waar... :evil: . Voor mijn 'rit' van welgeteld 0 meters is 80 cent van mijn kaart afgeschreven. Oke, geen wereld bedrag, maar bedenk eens hoe vaak en bij hoeveel mensen dit dagelijks gebeurd? Nu heb ik een persoonlijke kaart, maar reizigers met een anonieme kaart kunnen dit niet eens controleren, maar betalen dus wél voor een rit die niet heeft plaatsgevonden.
Ikzelf voel me niet geroepen om mijn vervoersmaatschappij (in dit geval Connexxion) slapend rijk te laten worden door deze uitglijder in hun systeem.
Ik heb inmiddels online een restitutieformulier ingevuld (uiteraard staat mijn reden er niet bij in het pulldown menu, zucht) en nu maar afwachten of Connexxion het bedrag terugzet op mijn kaart...

Daarom een goedbedoeld advies aan alle reizigers die ook weleens in- en gelijk weer uitcheckt: controleer goed uw transacties!

[edit]topic titel iets aangepast i.v.m. 'update' (zie laatste bericht)
Laatst gewijzigd door WarZir op 07 feb 2012 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik heb dit zelf vorige week gehad, ik checkte (door omstandigheden) in en uit in de bus zonder dus een meter gereden te hebben en toch is er een bedrag van mijn kaart afgeschreven.
Er zijn dan 2 situaties. U hebt zich bedacht en wil helemaal geen reis maken. Dan moet U het geld terug vragen. Of het is zoals U zelf schrijft:
Ik reis slechts 1 dag per week met de bus, maar zie het vrij vaak gebeuren (met name op het centraal station) dat mensen erachter komen dat ze in de verkeerde bus zitten en dan weer uitchecken.
Dat hoeft geen probleem te zijn, want als je in de volgende juiste bus incheckt (van dezelfde maatschappij) dan wordt het als een overstap gezien en wordt er dus geen instaptarief meer in rekening gebracht.

danmarc
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2008 22:31

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door danmarc »

WarZir schreef:Ik heb dit zelf vorige week gehad, ik checkte (door omstandigheden) in en uit in de bus zonder dus een meter gereden te hebben en toch is er een bedrag van mijn kaart afgeschreven.
Ik reis slechts 1 dag per week met de bus, maar zie het vrij vaak gebeuren (met name op het centraal station) dat mensen erachter komen dat ze in de verkeerde bus zitten en dan weer uitchecken.
Je zou zeggen dat je dan ook niets hoeft te betalen, maar niets is minder waar... :evil: . Voor mijn 'rit' van welgeteld 0 meters is 80 cent van mijn kaart afgeschreven. Oke, geen wereld bedrag, maar bedenk eens hoe vaak en bij hoeveel mensen dit dagelijks gebeurd? Nu heb ik een persoonlijke kaart, maar reizigers met een anonieme kaart kunnen dit niet eens controleren, maar betalen dus wél voor een rit die niet heeft plaatsgevonden.
Ikzelf voel me niet geroepen om mijn vervoersmaatschappij (in dit geval Connexxion) slapend rijk te laten worden door deze uitglijder in hun systeem.
Ik heb inmiddels online een restitutieformulier ingevuld (uiteraard staat mijn reden er niet bij in het pulldown menu, zucht) en nu maar afwachten of Connexxion het bedrag terugzet op mijn kaart...

Daarom een goedbedoeld advies aan alle reizigers die ook weleens in- en gelijk weer uitcheckt: controleer goed uw transacties!

Hoe zit het bij een anonieme kaart? Krijg je dan ook het bedrag terug gezet?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door bianca82 »

heb het helaas ook gehad..

ik checkte in en kreeg toen te horen maar het is gratis vandaag (waarom hij dan niet zn incheck systeem uitzette is mij nog een vraag)
dus checkte uit

toen betaalde ik dus nog 70 cent (nu blijkbaar meer?)
baalde er wel om, maar kreeg te horen dat ik maar beter had moeten opletten (nergens een briefje of wat dan ook)

danmarc
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2008 22:31

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door danmarc »

bianca82 schreef:heb het helaas ook gehad..

ik checkte in en kreeg toen te horen maar het is gratis vandaag (waarom hij dan niet zn incheck systeem uitzette is mij nog een vraag)
dus checkte uit

toen betaalde ik dus nog 70 cent (nu blijkbaar meer?)
baalde er wel om, maar kreeg te horen dat ik maar beter had moeten opletten (nergens een briefje of wat dan ook)

ik als chauffeur heb weinig invloed op de werking van het OV systeem. Ik selecteer enkel de route en alles gaat vanzelf. Instellingen, resetten ed. gaat buiten ons om. Bij storingen dienen voertuigen gewisseld te worden, maar in de hectiek van de dag rij je regelmatig door met niet werkende OV systemen.

Klachten horen thuis bij de leiding van het bedrijf en de OV-bedrijven van de systemen.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door bianca82 »

heb ook een klacht ingediend en dit was wat eruit kwam ;)

de buschaufeur kon er inderdaad niks aan doen.. maar het bedrijf wel..

want andere momenten (toevallig dit weekend nog ivm een kerstmarkt in de stad) dat het gratis is zijn de automaten offline

alleen die ene keer niet.. daar had ik zelf maar op moeten letten..

en om er een zaak van te maken had me meer dan die 70 cent gekost dus had daar geen zin in... :lol:

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door briany »

WarZir schreef:Daarom een goedbedoeld advies aan alle reizigers die ook weleens in- en gelijk weer uitcheckt: controleer goed uw transacties!
En goed opletten wat je zelf doet. Er voor houden en klaar. Een paar maanden geleden had ik een keertje vergeten uit te checken en laatst (ik ga niet vaak met het openbaar vervoer) hoorde ik een paar keer een piepje (vermoedelijk geklungel van mij door het pasje te lang of twee keer ervoor te houden ofzo) en ja hoor, bij mij was veel meer afgeschreven dan bij mijn man. Nou ja, eigen schuld, de volgende keer echt beter opletten. :)

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door WarZir »

danmarc schreef: Hoe zit het bij een anonieme kaart? Krijg je dan ook het bedrag terug gezet?
Nou, het is voor mij nu ruim twee weken geleden dat ik het restitutie formulier op de Connexxion site heb ingevuld, dit zou volgens hun zeggen binnen 2 weken worden afgehandeld, maar nog niets gehoord en nog geen bedrag teruggezet :evil: .
Reizigers met een anonieme kaart kunnen hun transacties niet inzien, dus zij zullen dit niet door hebben en dus zijn zij hun geld kwijt. Ik ook trouwens, zoals het er nu naar uitziet...

seconds-out schreef: Klopt!
Ook een retour binnen een uur met de bus wordt als overstap gezien.
Het ging in mijn genoemde situatie niet om een overstap binnen een uur, helaas :( . Ik vind dat het OV 'systeem' in dergelijke situaties automatisch het bedrag moet terugzetten op de kaart, ik zie niet in waarom dit technisch niet mogelijk zou zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door nevermind »

WarZir schreef:
danmarc schreef: Hoe zit het bij een anonieme kaart? Krijg je dan ook het bedrag terug gezet?
Nou, het is voor mij nu ruim twee weken geleden dat ik het restitutie formulier op de Connexxion site heb ingevuld, dit zou volgens hun zeggen binnen 2 weken worden afgehandeld, maar nog niets gehoord en nog geen bedrag teruggezet :evil: .
Het streven naar 2 weken afhandeling kan zijn, maar hou 4 weken aan, en je bent aan de zekere kant.
Gewoon steeds controleren, want ook met terugbetaling worden weer fouten gemaakt.

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door briany »

WarZir schreef:
Reizigers met een anonieme kaart kunnen hun transacties niet inzien, dus zij zullen dit niet door hebben en dus zijn zij hun geld kwijt.
Wij hebben de zogenaamde anonieme kaarten en kunnen op elk moment bij ieder oplaadpunt zien hoeveel geld er is afgeschreven.

Begrijp ik iets verkeerd of wordt er nu van het OV verwacht dat zij betalen voor de fouten van de reizigers?

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door WarZir »

nevermind schreef: Het streven naar 2 weken afhandeling kan zijn, maar hou 4 weken aan, en je bent aan de zekere kant.
Gewoon steeds controleren, want ook met terugbetaling worden weer fouten gemaakt.
Ja, ik blijf dit inderdaad controleren komende tijd, wie weet... :wink:
briany schreef: Wij hebben de zogenaamde anonieme kaarten en kunnen op elk moment bij ieder oplaadpunt zien hoeveel geld er is afgeschreven.

Begrijp ik iets verkeerd of wordt er nu van het OV verwacht dat zij betalen voor de fouten van de reizigers?
Ja, je begrijpt het verkeerd... waarom lees je de openingspost gewoon niet nog even? :roll:

En over het eerste: je kunt met een anonieme kaart wellicht zien op het oplaadpunt hoeveel er is afgeschreven (maar ik vraag me af hoeveel mensen dit elke keer tot op de cent bijhouden), maar je kunt geen transacties bijhouden, dus niet zien waarvoor (en hoeveel) je precies betaald hebt.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door nevermind »

briany schreef:
WarZir schreef:
Reizigers met een anonieme kaart kunnen hun transacties niet inzien, dus zij zullen dit niet door hebben en dus zijn zij hun geld kwijt.
Wij hebben de zogenaamde anonieme kaarten en kunnen op elk moment bij ieder oplaadpunt zien hoeveel geld er is afgeschreven.

Begrijp ik iets verkeerd of wordt er nu van het OV verwacht dat zij betalen voor de fouten van de reizigers?

Je kunt het saldo zien, maar niet de transactie.
Als je weet hoeveel de beginsaldo is, en na de busreis het saldo weer controleert, en dan gaat uitrekenen, dan weet je inderdaad, hoeveel het verbruik is.

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door briany »

WarZir schreef: Ja, je begrijpt het verkeerd... waarom lees je de openingspost gewoon niet nog even? :roll:
In de openingspost staat dat als mensen per ongeluk in de verkeerde bus stappen.......... :roll:

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door briany »

nevermind schreef:
briany schreef:
WarZir schreef:
Je kunt het saldo zien, maar niet de transactie.
Als je weet hoeveel de beginsaldo is, en na de busreis het saldo weer controleert, en dan gaat uitrekenen, dan weet je inderdaad, hoeveel het verbruik is.
OK, ik begrijp het nu.

Het zou inderdaad beter zijn als we ook konden zien waarvoor het geld is afgeschreven maar daarvoor heb je dus een kaart op naam nodig.

Nou ja, misschien de volgende keer als we dan meer met het OV reizen. We hebben die kaart gekocht omdat we gewoon op de tram willen kunnen stappen zonder teveel gedoe maar we doen het zelden of nooit. :wink:

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door WarZir »

briany schreef:
WarZir schreef: Ja, je begrijpt het verkeerd... waarom lees je de openingspost gewoon niet nog even? :roll:
In de openingspost staat dat als mensen per ongeluk in de verkeerde bus stappen.......... :roll:
Dat was als voorbeeld (achteraf gezien een slecht voorbeeld, maar oke :) ), ik doelde hierbij niet op m'n eigen situatie :wink: . Ik moet nu ook toegeven dat dit (mijn situatie dus) idd niet dagelijks zal gebeuren, maar het is best lullig als het je gebeurd...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door nevermind »

briany schreef:
OK, ik begrijp het nu.

Het zou inderdaad beter zijn als we ook konden zien waarvoor het geld is afgeschreven maar daarvoor heb je dus een kaart op naam nodig.

Nou ja, misschien de volgende keer als we dan meer met het OV reizen. We hebben die kaart gekocht omdat we gewoon op de tram willen kunnen stappen zonder teveel gedoe maar we doen het zelden of nooit. :wink:

Een kaart op naam kost ook € 7,50, dus tegenover de anonieme kaart geen prijsverschil.
Het grote verschil is, dat je een verloren kaart kan blokkeren, dus het saldo blijft op de kaart staan.
Bij de anonieme kan iedereen reizen en het geld opmaken.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden, maar kijk eens zelf op de website.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door WarZir »

[update]

of beter gezegd: geen update...

Na geen reactie op een restitutie verzoek (dus ook geen geld terug gehad), heb ik na zo'n 5 weken wachten een klachten formulier ingevuld op de site van Connexxion, dit wordt -over het algemeen- binnen 15 werkdagen behandeld en beantwoordt.

Nu inmiddels weer 4 weken verder, nog immer geen reactie, op welk formulier dan ook (het is bijna grappig... :mrgreen: ).

Het gaat hier om een luttele 0,79 cent, waarschijnlijk heeft Connexxion geen zin om moeite voor hun klanten te doen beneden de 5 euro o.i.d.(?), maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hun web formulieren per ongeluk in hun spam folder belanden :lol: .
In ieder geval, Connexxion houdt mijn centjes liever dan dat ze dit netjes terugstorten op mijn OV kaart (dat ze er maar gelukkig van worden).

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of er meer reizigers zijn die, na het invullen van het restitutieformulier van Connexxion, na ruime tijd gewacht te hebben, geen geld terug hebben ontvangen?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door Guardian72 »

WarZir schreef: Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of er meer reizigers zijn die, na het invullen van het restitutieformulier van Connexxion, na ruime tijd gewacht te hebben, geen geld terug hebben ontvangen?
Jawel.
Ik vermoed dat ze zelfs bewust fouten maken om mensen aan dat 0900 nummer te krijgen, en zo nog weer extra inkomsten te genereren...

Die hele OV chipkaart is ondertussen een grotere kostenpost dan de eurocrisis - lijkt wel.. (althans, voor OV reizigers)

(Henk &) Ingrid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2010 12:56

Re: Connexxion reageert niet op restitutie aanvraag en klacht

Ongelezen bericht door (Henk &) Ingrid »

Sterker nog, het saldo op de site is (bij mij) minder dan wat er aan ritprijzen is gereden! :evil:
Ik vraag me echt af hoe die bedrijven zoiets berekenen, want mijn excel is duidelijk accurater.

Gesloten