LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Beste Lezer,

Ik zit met het volgende probleem. Ik Reis tegenwoordig tussen Rotterdam Alexander en Eindhoven. Nu heb ik af en toe een 5-retour kaart (152 euro) en komt het voor dat ik meer dan 30 minuten vertraging heb.

Nu is het zo dat ik mijn reiskosten kan declareren bij mijn werkgever, maar deze eist een origineel vervoersbewijs. Je voelt hem al aankomen, om mijn geld terug te krijgen van de NS, heb ik ook een origineel vervoersbewijs nodig!. Ik heb al geprobeerd mijn geld terug te krijgen met een kopie en een begeleidende brief maar die hebben ze niet geaccepteerd. Wanneer ik een maand net abonnement heb accepteren ze wel een kopie.

Mijn vraagt is nu, wie moet ik overtuigen dat ze fout zitten, de NS of mijn werkgever?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

villasappho
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2009 23:26

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door villasappho »

je werkgever als je hem uitlegt dat je een deel van het geld terughaalt met de treinkaartjes en hij jou dan minder terug moet betalen.

Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Daar ben ik het niet mee eens,

De NS steelt van mij een half uur werktijd, die moet ik gewoon extra werken. Ik weet niet precies wat ik netto per uur verdien maar ik denk dat het meer is dan wat ik van de NS terug krijg.

Volgens mij heeft de NS een unieke code op elk kaartje staan die voor hun maatgevend is tegen fraude. Daarom denk ik dat de NS het met een Kopie moet doen.

Wie weet hier het fijne van?

Ryan1981
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:58

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Ryan1981 »

Na even wat zoeken op de website van de belastingdienst het volgende gevonden:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P121_14384

Vergoeden van de kosten
Als uw werknemer met het openbaar vervoer reist, mag u maximaal € 0,19 per kilometer onbelast vergoeden. U kunt er ook voor kiezen om de werkelijke reiskosten te vergoeden. Ook dat mag onbelast. Daarbij hoeft u geen rekening te houden met een vertragingsvergoeding die de vervoerder eventueel geeft. Als uw werknemer de afstand gedeeltelijk met eigen vervoer reist en gedeeltelijk per openbaar vervoer, mag u voor de volledige reisafstand een onbelaste vergoeding geven van € 0,19 per kilometer.

U mag ook de werkelijke openbaar vervoerkosten onbelast vergoeden, vermeerderd met maximaal € 0,19 per kilometer voor eigen vervoer.

U mag met uw werknemer een vaste vergoeding voor reizen afspreken als u kiest voor vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer.

Als u de werkelijke openbaarvervoerkosten onbelast wilt vergoeden, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

Uw werknemer overhandigt u de vervoerbewijzen zodra ze niet meer geldig zijn.
In uw administratie is een directe en eenduidige relatie te leggen tussen de vergoeding en de ingeleverde vervoerbewijzen.
U bewaart de vervoerbewijzen bij uw administratie (dat hoeft niet uw loonadministratie te zijn). Van de gebruiker van de ov-chipkaart bewaart u de overzichten waarin de transacties (reisbewegingen) met de ov-chipkaart staan.
Als de werknemer tijdens een reis vertraging heeft opgelopen, kan hij bij de vervoerder een vertragingsvergoeding aanvragen. Bij de aanvraag moet hij het originele vervoerbewijs inleveren. In dat geval bewaart u een kopie van het vervoerbewijs en de brief of het e-mailbericht van de vervoerder met de toekenning of afwijzing van de vertragingsvergoeding.


Kortom, Mijn werkgever zit fout en zal mijn Kopie moeten accepteren met de brief C.Q. E-mail.

Moet ik wel wachten met declareren tot ze hem gehonoreerd hebben.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ryan wat dacht je van eerder de trein te nemen of ander vervoer zodat je wel op tijd op je werk bent. Je kan een OV bedrijf nooit beschuldigen van 30 minuten of minder of meer, stelen van werktijd. Je dient gewoon op tijd te zijn op je werk en rekening te houden met vertragingen. Zo is het bij mij ook altijd gegaan en zo gaat het nog steeds. Wanneer er daadwerkelijk sprake is van overmacht, want vertraging van 30 minuten vind ik in mijn ogen geen overmacht, dan is het aan de werkgever wat hij of zij er mee doet en tja dan kan het zijn dat je moet doorwerken... Welkom in de harde werkwereld. Je wordt nu eenmaal niet in de watten gelegd.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door tienepien »

Mjah Maarten, bij korte afstanden die je zonder overstappen maakt valt daar wel iets voor te zeggen (behalve dan dat de NS zelf aanbied dat je geld terug kan krijgen). Maar wanneer je 1 of meer keer moet overstappen kan een vertraging van 3 minuten al teveel zijn. Dan zou je dus per overstap een trein eerder moeten nemen? Dat lijkt me niet realistisch.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Jablan »

Ryan, waarom declareer je eigenlijk treinkaarten? Het is veel handiger om de kilometers te declareren: geen bewijsstukken nodig en meestal een hogere netto vergoeding.

reken ook uit wat je op jaarbasis uitgeeft aan de trein, vanaf 3000 euro per jaar zijn de jaarkaarten voordeliger.

joostniederer
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2008 12:45

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door joostniederer »

Ik heb hetzelfde probleem en declareer originelen bij NS en bewaar kopien voor mijn werkgever (dat ben ik toevallig ook zelf, maar dat ter zijde).

Dus origineel naar NS en kopie in administratie voor vergoeding.

19 cent/KM kan ook, maar dat is niet altijd voordeliger.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Tienepien.. Je hoeft niet voor elke overstap een vervoersmiddel extra te nemen. Zodra je bent vertraagd moet je wachten op de volgende. Dat is erg logisch. In zo'n geval ga je uit van de langste wachttijd tot de volgende. Dat is dan de tijd dat je eerder van huis moet gaan en het vervoersmiddel moet nemen. Dus als je bij een overstap de bus mist en de volgende komt in het uiterste geval een half uur later, ga je een half uur eerder weg. Probleem opgelost. Het komt zeer zelden voor dat er meer vertraging is en als dat wel zo is dan ben je misschien ipv 9 uur, 10 over 9 op je werk. Belletje geven naar je werkgever en klaar. Normaal ben je dan altijd veel eerder en nu een keer wat later. Geen werkgever die je dan daarop pakt. Kan namelijk wel eens gebeuren en al helemaal als je afhankelijk bent van het OV. Dit is prima te realiseren tenzij het eerste voertuig niet eerder kan, omdat deze niet eerder rijdt. Gewoon logisch nadenken. Vroeger deed ik het ook zo en nooit problemen gehad. Door die extra tijd was ik altijd ruim op tijd op mijn werk en heel soms iets te laat.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door tienepien »

Uhm... grapjas, het gaat om vertragingen met de NS. Stel je neemt de route met twee maal overstappen. Deze treinen rijden 1x per half uur. Mis je je aansluiting, ben je dus een half uur later. Per overstap dus. Je bent dus met een beetje pech een uur later op je werk. (En dan is per trein voor de overstap een paar minuten vertraging genoeg.) Dan moet je volgens jou dus altijd een uur speling nemen op hoe laat je weggaat?

Dat lijkt mij erg onrealistisch! En dat is de NS met mij eens, daarom kun je dus ook geld terug vragen wanneer je MEER dan 30 minuten later op je eindbestemming aankomt :)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nee een half uur, want als je vertraagd bent dan dan heb je de volgende trein en die gaat een half uur later. Dus als je bus te laat komt heb je de trein een half uur later en dus ook je aansluiting. Je bent dan dus gewoon een half uur vertraagd. Zo moeilijk is het niet en prima, als je zelf de moeite neemt, te realiseren. Neem je niet de moeite dan moet je maar eens gaan denken waar je mee bezig bent, want als er een voertuig pech krijgt, overmacht, dan is er niets aan te doen en je dient daar als je met het OV gaat en ook buiten het OV gaat rekening mee te houden. Dat ligt puur bij jezelf en niet bij het OV, want hoe goed zij hun materiaal ook onderhouden er kan altijd iets gebeuren wat niet voorzien was.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Mischien mis ik iets - maar als jij niet degene bent die betaald voor de treinkaarten, kan jij ook niet declareren bij de NS, omdat je, in principe, geen benadeelde bent.

De werkgever zal een verzoek tot terugbetaling in moeten dienen, daar hij ook de originele vervoerbewijzen heeft.

De NS weigert (terecht) kopieen.

Indien dit structureel is, zou een andere verbinding mischien een betere optie zijn.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Z4 »

Ochtendspits..Avondspits, iedereen loopt vertraging op.
Automobilisten vertrekken ook ruim op tijd als ze weten dat het altijd vaststaat, OV-reizigers moeten hier ook rekening meehouden.

Het is zo simpel..leg de fout bij je zelf en niet bij een ander als je laat van huis vertrekt.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Z4 »

@ tienepien

Het is juist onrealistisch als je hiermee niet rekening zou houden?

Waar kunnen automobilisten hun geld terug vragen?? ze lachen je vierkant uit ...geld geld geld .pfffffff

Get a life en niks geen vergoeding lijkt me veel beter.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door Bailey »

Goh...ik neem dagelijks de trein van half 7. Bij geen storingen ben ik op tijd op mijn werk. Maar de laatste tijd is het erg veel raak en heb ik regelmatig vertragingen van een half uur tot een uur. Moet ik dan maar de trein van 6 uur nemen? En dan maar 15 minuten buiten staan wachten tot ik naar binnen kan?

En hoe zit dat dan als ze vanaf de 1e trein niet rijden? Dan heb ik soms 2 uur vertraging? Moet ik dan maar gewoon overnachten op mijn werk? Dan weet ik zeker dat ik er geen last van heb.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Geld Terug Bij Vertraging niet mogelijk

Ongelezen bericht door tienepien »

Uhm... jullie begrijpen echt niet wat ik bedoel he?

Om een half uur vertraging op te lopen, hoeft een trein voor je aansluiting maar een paar minuten vertraging op te lopen. En een paar minuten vertraging heb je natuurlijk veeeel sneller dan echt een half uur vertraging met de trein.
In het slechtste geval heb je dus een uur vertraging in totaal, omdat allebei je treinen een paar minuutjes vertraging hadden. En dit is dus een voorbeeld.

Als ik jullie redenering zou moeten volgen, dan moet je dus een uur eerder de trein nemen, omdat er wel eens iets zou kunnen gebeuren. Lijkt mij niet okeej. Vooral omdat je niet dagelijks vertraging hebt!

OV duurt eigenlijk altijd langer dan met de auto per reis en meestal komt de trein ook niet aansluitend op jouw werktijden aan. Waarom nemen mensen toch nog de trein? Een belangrijke reden is dat mensen op die manier files ontwijken en daardoor tijd besparen.
Wanneer het OV zegt: ja, dan ga je maar een uur eerder weg, want wij voelen ons niet verantwoordelijk voor het op tijd rijden van onze treinen, dan neem je een belangrijk argument om met het OV te gaan weg en zullen minder mensen met de trein willen gaan. De NS is dat met mij eens en geeft daarom mensen ook geld terug bij grote!! vertragingen.

OV moet zich realiseren dat zij hun best moeten doen om reizigers te trekken en vast te houden.



Neemt verder niet weg dat het wel vreemd is dat jij geld terug krijgt voor een kaartje, terwijl je werkgever dat kaartje betaald heeft. Maar goed...

Gesloten