Geld terug van oude NS kaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Troelstra
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2021 10:21

Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Troelstra »

Ik wil graag het saldo van mijn oude NS kaart terug, maar dat gaat een stuk moeilijker dan het opladen van de kaart.

Hiervoor moet ik een formulier uitprinten, invullen en de kaart (waarop mijn persoonsgegevens staan!) op het formulier vastplakken. Daaronder moet ik mijn IBAN nummer vermelden. Dit alles moet dan met de post, mèt postzegels opgestuurd naar de NS.

Waar ik vooral moeite mee heb is het opsturen via de post van de combinatie van mijn persoonsgegevens met mijn bankrekeningnummer. Dit is toch helemaal niet veilig meer?

Daarnaast is mijn NS kaart nog niet afgesloten: deze kan dus door iemand anders misbruikt worden.

Aangetekend versturen vind ik zonde van mijn geld.

Mag de NS dit zomaar doen? Waarom kan het terugvragen van je saldo (wat nog steeds mijn geld is) niet ook digitaal? Waarom moet ik daar kosten voor maken?

Redfloor
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Redfloor »

Via https://www.ov-chipkaart.nl gaat dit heel eenvoudig en digitaal...

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

Maar denkt u dan echt dat iemand die post uit gaat zoeken om te kijken of er nog een geldige ov-kaart in zit?
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat hier misbruik van gemaakt is en het gaat toch al vele jaren op deze manier.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

Redfloor schreef:
21 okt 2021 10:39
Via https://www.ov-chipkaart.nl gaat dit heel eenvoudig en digitaal...
Ik denk dat TS het hier over heeft
https://www.ov-chipkaart.nl/web/file?uu ... entid=1298

De kaart is nog niet verlopen en als het saldo boven een bepaald bedrag is, kan dit niet digitaal.

Redfloor
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Redfloor »

Kijk, ik vraag alleen geld terug van verlopen kaarten. Dat kan wel digitaal. Maar dus niet van een kaart voor deze verlopen is. Dat wist ik nog niet!

Troelstra
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2021 10:21

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Troelstra »

breien schreef:
21 okt 2021 11:40
Indien de kaart nog niet verlopen kan TS zelf toch ook het saldo opmaken met een pleziertochtje.
Nee, want er staat met iets minder dan €10 op. En om te kunnen inchecken moet je altijd een minimum van €10 op je kaart hebben staan. Dan moet ik er dus eerst saldo bijdoen. Ik heb het overwogen, maar het is heel lastig om dan exact je kaart leeg te trekken door er mee te reizen. Er blijft altijd een restsaldo over.

En daar moet ik dan een postzegel envelop etc voor opsturen. Terwijl het saldo aanvullen wel allemaal digitaal kan....

Troelstra
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2021 10:21

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Troelstra »

Lowieze schreef:
21 okt 2021 10:40
Maar denkt u dan echt dat iemand die post uit gaat zoeken om te kijken of er nog een geldige ov-kaart in zit?
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat hier misbruik van gemaakt is en het gaat toch al vele jaren op deze manier.
Dat iets al vele jaren op een bepaalde manier gebeurt zegt natuurlijk niets over het feit dat het veilig is.

Als u het nieuws en Radar een beetje volgt weet u toch ook wel dat:

A. Veel post nooit zijn bestemming bereikt / zoek raakt.
B. Het opsturen van je bankgegevens in combinatie met je naam èn geboortedatum via een onveilig kanaal een slecht idee is.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dan maar eerst het automatisch opladen stopzetten en met uw ov-chipkaart + identiteitsbewijs naar een servicebalie van NS om het saldo terug te vragen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door moederslink »

Troelstra schreef:
21 okt 2021 12:45
breien schreef:
21 okt 2021 11:40
Indien de kaart nog niet verlopen kan TS zelf toch ook het saldo opmaken met een pleziertochtje.
Nee, want er staat met iets minder dan €10 op. En om te kunnen inchecken moet je altijd een minimum van €10 op je kaart hebben staan. Dan moet ik er dus eerst saldo bijdoen. Ik heb het overwogen, maar het is heel lastig om dan exact je kaart leeg te trekken door er mee te reizen. Er blijft altijd een restsaldo over.
En daar moet ik dan een postzegel envelop etc voor opsturen. Terwijl het saldo aanvullen wel allemaal digitaal kan....
Kijk wat exact de eerstvolgende reis gaat kosten, stort dat bedragje erbij € 5 of zo en zo wordt de oude kaart leeggetrokken. Er blijft wellicht een heel pietsje saldo ( 1-2 euro ) op staan, en dat is dan maar zo.

Geen gedoe met opsturen .

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door triangel »

Lowieze schreef:
21 okt 2021 13:18
Dan maar eerst het automatisch opladen stopzetten en met uw ov-chipkaart + identiteitsbewijs naar een servicebalie van NS om het saldo terug te vragen.
Dit dus: gewoon naar een servicebalie. Krijg je het contant

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door lentewind »

Al jaren digitaal gedaan. Zelfs foto's zijn digitaal. Bedrag krijg je uitgekeerd zodra de kaart verlopen is.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Berteman »

In het geval van een persoonlijke OV-Chipkaart (een OV-Chipkaart met foto en naam en geboortedatum) zou het geen probleem moeten zijn, het proces van het saldo terugkrijgen, te digitaliseren. TLS, het bedrijf achter de OV-Chipkaart, beschikt immers over de noodzakelijke gegevens.

Vorige week ben ik bezig geweest, het saldo van de persoonlijke kaart van broer terug te laten storten op zijn betaalrekening, vanwege zijn gezondheidstoestand is hij niet meer in staat die soort zaken zelf te regelen, laat staan om met het openbaar vervoer te reizen.

Met zijn OV-Chipkaart en zijn bankpas ging ik naar de service balie op Rotterdam Centraal. Ik legde de situatie uit en de medewerkster kon mij niet helpen, omdat ‘volgens de regels’ mijn broer dit aan de balie zelf moest regelen. ‘Als we zomaar geld gaan uitbetalen aan iedereen die zich hier met een kaart van iemand anders meldt, dan is het einde zoek’.

Op zich een begrijpelijk redenering maar ik had gevraagd, het saldo op zijn betaalrekening te laten terugstorten en ter verificatie van het rekeningnummer had ik zijn betaalpas bij me. Ik legde ook uit, dat ik de bewindvoerder van mijn broer ben en de volgende dag terug kon komen, met de van de rechtbank ontvangen beschikking. De medewerkster had er kennelijk niet zoveel zin in en gaf me het advies, met de klantenservice van OV-Chipkaart contact op te nemen.

Zo gezegd, zo gedaan. ‘Heel makkelijk meneer. U kunt dat via het OV-Chipkaart account van uw broer regelen. Of u maakt even een nieuw account aan, koppelt de kaart, zet, wanneer automatisch opladen geactiveerd is, dat uit, vult een formulier in, stuurt dat met de kaart erop geplakt op en dan gaan ze ermee aan de slag. Nee, wij hebben géén antwoordnummer, voldoende frankeren dus want onvoldoende gefrankeerde zendingen worden geweigerd. Op de vraag waarom dat in dit digitale tijdperk zo omslachtig moet, deelt de medewerker mijn conclusie dat het om het op deze manier te doen, een ontmoedigingsbeleid is om te voorkomen dat kleine bedragen worden teruggevraagd.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Als het een persoonlijke OV chipkaart is, met een abonnement van de NS, met reizen op saldo. Dan stort de NS dit automatisch terug op je IBANnummer. Dit is wat er normaal bij mij altijd gebeurt door de NS. Afgelopen april heb ik mijn abonnement gewijzigd bij de NS. Waar bij je reist op rekening. Het bedrag wat toen nog op mij OV chipkaart stond heeft de NS automatisch teruggestort op mijn rekening.
Indien je geen persoonlijk OV chipkaart hebt, kan het ook via de digitale weg. Hiervoor staat meer informatie op de website van OV chipkaart.

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Geld terug van oude NS kaart

Ongelezen bericht door lentewind »

Volgens mij kan een onpersoonlijke kaart gewoon door iedereen opgemaakt worden. Dan kan diegene dat saldo teruggeven aan de kaartbezitter

Gesloten