LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis en toch een bekeuring

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat laatste is lariekoek:

iedereen mag bij ons binnen de aangegeven zone gebruik maken van het openbaar vervoer, inwoner van de gemeente of niet: dat doet niet ter zake.

Het wordt pas irritant als er acties gecombineerd gaan worden, zoals een koopzondag, plus gratis Openbaar Vervoer. Ja, dat dan de bussen overvol raken, kun je verwachten.

Maar een paar weken geleden was er die aktie met het boekenweekgeschenk. een gelukje voor mij, ik moest TOCH die dag reizen, en had daardoor voor 11,50 een retour Amersfoort. Dat ik het gekochte boekje toevallig ook nog kon gebruiken, was een bijkomstigheid.

Maar om op het onderwerp terug te komen: ik kon niet zeggen dat de treinen nu afgeladen vol zaten. Plek zat.......

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Deze reactie had ik verwacht. Leuk dat je dat aanhaalt. Wanneer je goed leest staat erin: VAAK.

Ik heb nergens geschreven dat het OV alleen voor de inwoners is. Ik heb geschreven dat een gemeente kan bepalen dat het OV enkelt voor hun inwoners gratis gemaakt kan worden. De inwoners betalen aan de gemeenten belasting en van die belasting wordt oa het gratis OV gerealiseerd. Gezien het feit dat het onbegonnen werk is om ieder individu te controleren of hij of zij er wel of geen recht op heeft, wordt dit achterwege gehouden en voor een ieder gratis toegankelijk gemaakt. Houdt toch op met dat gratis geroep, want je hebt er gewoon voor betaalt en mensen die een abonnement hebben die hebben niets aan deze acties. Het is slechts een gift van de gemeente en een sigaar uit eigen doos. Wacht maar af. Dat wat jullie in Delft hebben is slechts voor een jaar. Na dat jaar is het nog maar de vraag of het gratis reizen er nog is. Wat ik heb begrepen van een collega legt het er voornamelijk aan of de winkels bij jullie in het centrum bereidt zijn om mee te betalen. Doen zij dat niet dan valt heel het project in het water en dien je wederom te gaan betalen.

Ze kunnen ook zeggen dat de inwoners bij overleggen ID kaart een gratis OV kaartje krijgen. Hierop wordt dan een pasfoto geplakt met verder de naam en adres. Dit doen ze niet omdat dit teveel kosten en tijd met zich meebrengt, maar op die manier wordt het OV wel weer minder aantrekkelijk.

Verder hangt er aan het woordje gratis altijd voorwaarden en dien jij je gewoon aan de gestelde voorwaarden en reisregels te houden.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Jan9 »

Het lijkt mij stug dat dagjesmensen dan wel moeten betalen.
Je kan zelfs vliegen zonder ticket dus dit is een achterhaalde discussie.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik snap niet wat het probleem is. Deze persoon heeft geen kaartje gehad terwijl deze wel aan een kaartje kon komen. Hij of zij heeft de regels overtreden zonder dat daar een noodzaak voor was daar de kaarten te krijgen zijn bij de bestuurder of info balie.

De gemeente en de wetgeving bepaalt. Hetgeen dat in de algemene voorwaarden gesteld wordt, is dat een iedere reiziger in het bezit moet zijn van een geldig OV bewijs tenzij deze recht heeft op kosteloos vervoer. Hier valt het door de gemeente gratis reizen buiten, want het recht hebben op kostenloos vervoer valt heel ergens anders onder. Mensen de recht hebben op kostenloos vervoer reizen dan bijvoorbeeld mee met iemand die begeleiding nodig heeft. De begeleider reist dan mee met een reiziger welke gewoon stempelt en voor de begeleider wordt een begeleiderskaart getoond. Een dergelijk kaartje krijg je niet zomaar en moet apart worden aangevraagd. Daarnaast zijn er nog meerdere situaties, maar nogmaals het gratis reizen valt hier buiten.

Kosteloos is gratis daar ben ik het mee eens, maar dat wordt niet bedoelt met het artikel in de vervoervoorwaarden.

Gratis of kostenloos vervoer kent ook voorwaarden en je dient daar zelf de verantwoording in te nemen. Even vragen en niet altijd maar uitgaan van de pers. De door hun gestelde teksten in hun artikels zijn NOOIT bindend en veelal misleidend.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Jan9 »

De logica ontgaat mij.
Wat voor nut heeft een kaartje als het gratis is?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door tienepien »

bijvoorbeeld om het aantal reizigers te tellen. Of om te voorkomen dat er al te veel "vervelende" mensen de hele dag gaan busen. (kaartje geeft de schijn van controle, mensen moeten nog iet van moeite doen om te reizen en gaan minder snel uit verveling in de bus hangen etc.)

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Jan9 »

Dat zal reuze meevallen.
Bij AH zie je ook geen rijen voor gratis koffie.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Bailey »

In Dordt gebeurt het nog wel eens hoor, als het vervoer gratis is. Dan zie je van die pubers van 16 17 jaar, die niks te doen hebben en die gaan dan maar voor de lol met de bus reizen. Bij het eindpunt blijven ze dan zitten om gewoon weer mee terug te rijden. Veel chauffeurs durven daar niks van te zeggen, mijn vriend zegt gewoon dat ze uit moeten stappen. Het mag dan wel gratis zijn, maar het is niet bedoeling dat je uit verveling maar heen en weer zou gaan rijden. Van te voren een gratis kaartje halen zou dus eigenlijk geen slecht idee zijn.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door tienepien »

O wacht Jan, ineens weet ik de ware reden: je moet een kaartje hebben, zodat ze een reden hebben om de kaartlozen te bekeuren.



:roll:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Door het rod licht rijden mag ook niet dus zonder geldig plaatsbewijs reizen is ook niet toegestaan. Voor beide gevallen word je staandegehouden en bekeurd. Je kan zeggen bij staandehouding dat je het onlogisch vind om de verkeerslichteninstallatie geactiveerd te hebben om 2 uur s 'nachts daar er geen kip op de weg is en jij als enige dan voor het rode licht staat te wachten. Feit is hoe onlogisch ook dat je door het rode licht heen rijd en dus een wet overtreedt. Gevolg bij constatering is een bekeuring.

Net zo onlogisch als het gratis rijden en dan in het bezit moeten zijn van een geldig plaatsbewijs. Het zijn de regels en wij als hollanders denken dat gratis gratis is.

En inderdaad Tienepien op die manier kunnen zij ook bijhouden hoeveel kaarten er zijn afgegeven en of het een succes is, want om dat aan te tonen moeten er wel bewijzen zijn en dat hebben ze dan ook. Daarmee kunnen zij dan ook bepalen of het een dusdanig succes is om het na proef weer te herhalen.

Einde

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door etab »

Maarten,
Kun jij mij het wetsartikel in de wet personenvervoer geven waarin staat
dat het bij je hebben van een vervoersbewijs wettelijk verplicht is ook bij gratis vervoer?

Mi is de gemeente of de overheid gerechtigdd om vervoer gratis aan te bieden. En is het hebben van een plaatsbewijs daarin niet wettelijk vastgelegd. Hoe doe je dat dan met kinderen onder de 4? Die reizen ook gratis.

De wet ov legt mi alleen vast binnen welke kaders het ov dient te geschieden, en houden de regionale overheden de vrijheid dit binnen die kaders zelf in te vullen. Men is verplicht een structuur van plaatsbewijzen te hanteren (strippenkaart en zo) maar bij gratis vervoer is er niets in de wet geregeld.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Shine »

De gratis kaartjes uitgifte zijn er veelal om te zien, ten behoeve van de statistieken, hoeveel gebruik er wordt gemaakt van het gratis vervoer.
Er kan dan bekeken en gezegd worden of een dergelijke actie wel/niet geslaagd is en zinvol.

Het feit dat de controleur deze consument bekeurt voor het niet in bezit zijn van een dergelijk gratis vervoerkaartje vind ik ronduit kinderachtig. Zeker als er geen kaartjes meer beschikbaar zijn, maar er wel gebruik van gemaakt mag worden.
Als consument zou ik in dit geval een rechtzaak aanspannen om te zien wie hier in het gelijk wordt gesteld.

René1974
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:19

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door René1974 »

Hoi

men kan toch niet verwachten dat iedereen de wet uit het hoofd kent al moet men het wel kennen maar de Wet Personenvervoer 2000 is zo specifiek op personen vervoer. ik denk dat de bus maaatschappij de bussen ook had moeten voorzien van een poster dat er wel en vervoersbewijs nodig is voor die dag om gratis te mogen reizen. En als men een vervoersbewijs moet kunnen tonen dat moet men toch via de chauffeur naar binnen. Of is die niet de eerste controleur die vast stelt dat er geen geldig vervoersbewijs is. of heeft ie aleen maar de functie deuren open en dicht doen en rijden.!! Sowieso van de zotte dat een controleur op zaterdag middag tijdens een vrij reizen actie van gemeente en busmaatschappij gaat controleren op een vervoersbewijs!!! laat ze controleren op "normale dagen "dan is het terecht als men geen vervoers bewijs kan tonen. Maar bij een gratis actie nee daar kan ik geen goed woord voor over hebben en vind het belachelijk dat deze persoon een boete opgelegd heeft gekregen voor zwart rijden. maar dat is de mentaliteit van de Overheid!!! Hebben we wel allemaal op gestemd maar dit hadden ze niet vermeld in hun verkiezingsprogramma! succes met de gratis reistijden in ov Nederland

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De bestuurder is de eerste controleur, maar ook wij zien vaak niet alles en kunnen niet overal tegenop treden.
Vandaar een controleur. Deze mensen zijn volledig bevoegd en kunnen boetes uitschrijven.

Overigens hoef ik geen controleur of de bestuurder te zijn. Wanneer ik kan aantonen dat ik medewerker ben van het OV bedrijf dan kan ik ten alle tijde je vervoersbewijs opvragen wanneer je gebruik maakt van het OV of voorzieningen van het OV waar een plaatsbewijs is vereist. Deze dien je dan toch echt direct op eerste vordering te tonen.

Op de rest van het onderwerp ga ik niet meer in. Vragen zijn beantwoord en klaar.

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door pewi »

etab.

Wpv artikel 70
Hoofdstuk 4 artikel 70
1.
Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

2.
Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing in de bij algemene maatregel van bestuur bepaalde gevallen.

Topicstarter pool:
Mensen ik snap het niet. Misschien dat jullie mij kunnen verklaren waarom ik een bekeuring voor zwartrijden heb gekregen.

Vandaag reed ik met het OV in Delft. Tussen 11.00 en 18.00 uur is het in heel dat zonegebied gratis. Ik stapte achterin de bus met mijn kinderwagen en ging zitten. We kregen controle en wat schetste mijn verbazing: ik werd gevraagd om een vervoersbewijs. Ik kon deze niet tonen en vertelde dat het gratis was. De controleur hield vol en zij dat ik wel een kaartje moest hebben. Omdat ik er geen kon tonen ben ik toch bekeurd op zwartrijden.

Kan ik hier tegenin gaan, want de chauffeur dient hier toch toezicht op te houden en gratis is toch gratis.


Kijk eens op http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=17729
Gratis met bus of tram

In 2007 kunt u in Delft gratis met de bus of tram reizen op zaterdag. Het gratis vervoerbewijs is dan van 11 tot 18 uur geldig en op koninginnedag (30 april) de hele dag. Welke bussen en tram u kunt nemen? Tramlijn 1 (Tanthof-Brasserskade), buslijn 80, 81, 82, 60/62, 37, 38, 121, 128, 129 en 130, binnen zone 5426. Het vervoerbewijs kunt u gratis via de site van de gemeente Delft uitprinten of bij de verkoopbalie van connexxion op het Stationsplein halen. Dit gratis vervoerbewijs is het hele jaar geldig. In de bus zijn ook gratis dagkaarten verkrijgbaar.
Vrgr pewi

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Zo hehe. Zouden zij het nu snappen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door bot321 »

Maarten1234


Geplaatst op 25 Mei 2007 16:52 door Maarten1234

Zo hehe. Zouden zij het nu snappen.


Hee Maarten 1234 alles goed en wel maar
niet met de eer van pewi gaan strijken he :wink:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nee hoor begin ik niet aan. Ik heb dit elders ook al aangegeven waar het staat. De algemene reisvoorwaarden. Deze zijn opgenomen in de WP2000 op de manier hoe pewi het omschreef. In de algemene voorwaarden wordt het enkelt duidelijker uitgelegd. Dat stukje van Delft op het internet weet ik niet te vinden, maar ook daar is het weer echt heel duidelijk uitgelegd.

Dus klaar met dit onderwerp.

Sluiten maar. 8)

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door etab »

Geplaatst op: 25 Mei 2007 16:52 Onderwerp:



Zo hehe. Zouden zij het nu snappen.


Einde qoute:

Dit artikel is mij bekend. Daar staat echter niets in over gratis vervoer.
Wat niet beschreven staat in de wet is ook niet verboden.
Bij gratis vervoer is een plaatsbewijs NIET verplicht. Kan je wel een stukje van de tekst hier plaatsen maar dat is niet d einhoud van de hele wet. Ga er nu maar van uit dat er in heel Nederland wekelijks wel ergens een actie of evenement is waar de gemeente voor beslist dat vervoer vrij is. En dan zonder bewijsje. Wil je me niet geloven dan niet. De inhoudelijke kennis van de wp2000 van een chauffeur zal niet op het niveua liggen van de beleidsmakers.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gratis en toch een bekeuring

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

In de wet staat beschreven dat het reizen binnen het OV met een geldig plaastbewijs dient te gebeuren. Dit omvat alles dus ook het gratis reizen. Bij bepaalde evenementen geldt een heel ander systeem. Dat is namelijk besloten vervoer. Daar behoeft men niet in het bezit te zijn van een geldig plaatsbewijs. In dat geval is alles reeds betaald en dient enkelt het vervoer nog maar plaats te vinden.

Besloten vervoer is geen Openbaar Vervoer. Hier dient ten alle tijde een geldig plaatsbewijs getoond te worden. Uitzonderingen worden door de gemeente of opdrachtgever gemaakt.

Jij kunt wel zeggen dat het slechts een deel is van die wetgeving, maar dit is alles wat er beschreven wordt op dat gebied. Gratis vervoer behoeft niet apart vermeldt te worden wanneer de wet alles omvattend is. Het is via verschillende wegen mogelijk om een dergelijk kaartje te bemachtigen. De reiziger dient zich dus hiervan te voorzien. Wanneer deze hiervan is voorzien dan voldoet hij of zij ook aan de eis om in het bezit te zijn van een geldig plaatsbewijs.

Enne voordat jij de kennis van de WP2000 en het BP2000 denkt te bezitten, mag je eerst nadenken en niet de wet naar eigen belangen te interpreteren. Wij als chauffeur zijnde dienen deze wet uit en behoren deze te kennen. Jij als reiziger trekt alleen je eigen denken eruit. Jij interpreteert deze wet verkeerd. Zelfs bij het afnemen van het mondeling examen: Administratie, kan deze vraag gesteld worden. Bij een dergelijk examen waar ik bij aanwezig ben geweest is deze vraag ook regelmatig gesteld.

Gesloten