LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
peerke045
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2017 20:36

Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door peerke045 »

Merkwaardig
Als ik een traject vrij kaart koop in de Arriva webshop van Heerlen naar Hoensbroek ongeveer 4,4 km betaal ik 65,90 per maand . maar ga ik vanaf station Heerlen de kissel naar hoensbroek ongeveer 7,3 KM betaal ik maar 53,35 per maand en ga ik vanaf Landgraaf Naar Hoensbroek ongeveer 10 km betaal ik 65,10 per maand
Hoe kan dat

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat zegt Arriva hierover?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door berndv »

peerke045 schreef:Merkwaardig
Als ik een traject vrij kaart koop in de Arriva webshop van Heerlen naar Hoensbroek ongeveer 4,4 km betaal ik 65,90 per maand . maar ga ik vanaf station Heerlen de kissel naar hoensbroek ongeveer 7,3 KM betaal ik maar 53,35 per maand en ga ik vanaf Landgraaf Naar Hoensbroek ongeveer 10 km betaal ik 65,10 per maand
Hoe kan dat
Vreemd inderdaad. Net even via de ns reisplanner ook gekeken.

Heerlen - Hoensbroek kost 2,30 voor 4 minuten in de trein
Heerlen de Kissel - Hoensbroek kost 1,08 voor 10 minuten in de trein
Landgraaf - Hoensbroek kost 1,45 voor 13 minuten in de trein

Opvallend is dat de trein vanaf Landgraaf via Heerlen de Kissel, daarna Heerlen, naar Hoensbroek gaat. Vreemde manier van berekenen passen ze toe. weet niet hoe ze de afstanden officieel bepalen voor de tarieven, maar het lijkt alsof de tarieven niet 1 op 1 te vertalen zijn naar daadwerkelijk afgelegde reis.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door BL2 »

Er wordt dan ook niet gesproken over prijs per kilometer, maar tariefeenheden (ook al komt dat ongeveer op hetzelfde uit.......)
Verder is de reistijd weinig interresant voor de prijsberekening, immers een trein staat volgens dienstregeling ook wel eens wat langer stil onderweg, en rijdt niet overal even snel.
Zo keert de trein in Heerlen bijvoorbeeld.

Overigens is de reis: Heerlen de Kissel naar Hoensbroek ook gewoon E 2,30.
Jij hebt alleen trajectdeel via NS berekend. De vervoerder tussen deze stations is Arriva

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door berndv »

BL2 schreef:Er wordt dan ook niet gesproken over prijs per kilometer, maar tariefeenheden (ook al komt dat ongeveer op hetzelfde uit.......)
dat deel is ook logisch, maar als een trein van A naar D gaat en daartussen via/langs station B en C, zou het naar mijn idee het meest logisch zijn, dat vanaf station A naar D meer tariefeenheden gelden dan wanneer je op B of C instapt.

Maar dat probleem hadden de "oude" ns automaten met kaartje ook al, daar kon je een kaartje kopen als Van-Naar maar ook een kaartje Van-Via-Naar. Ik kan me nog een traject herinneren welke je het beste via een ander station kon reizen, welke gewoon op de route lag, dan een kaartje zonder de via optie, welke dan opeens duurder was.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door BL2 »

maar als een trein van A naar D gaat en daartussen via/langs station B en C, zou het naar mijn idee het meest logisch zijn, dat vanaf station A naar D meer tariefeenheden gelden dan wanneer je op B of C instapt.
Dat lijkt me ook logisch, interessante vraag dus :D


BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door BL2 »

Na precies 20 (!) dagen denktijd is vervoerder Arriva met het volgende antwoord gekomen:


Geachte BL2,

Wij hebben uw vraag van 25 januari 2017 in behandeling genomen en laten u hierop het volgende weten.

Hartelijk dank voor reactie. Voor de reis van Hoensbroek naar Heerlen of Heerlen de Kissel geldt dat dit gereden kan worden door de NS en Arriva of alleen door Arriva.

Op de site wordt de traject prijs Hoensbroek naar Heerlen van de NS getoond daar dit een traject is waar 2 vervoerders actief zijn.

Omdat Hoensbroek naar Heerlen de Kissel alleen via Arriva kan worden gereden, wordt hier het regionaal tarief van Arriva gebruikt voor het bepalen van de traject prijs. Hierdoor kan het zijn dat de reis naar Heerlen de Kissel goedkoper is.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Arriva Personenvervoer Nederland BV

stofzuigertje

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er meerdere aanbieders zijn altijd op beide kijken!

En overstap van NS naar andere kost extra dus als er geen overstap van NS naar andere nodig is beter op die site kijken.
Bij NS waar alle lijnen zitten word een andere vervoerder wel aangegeven.

peerke045
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2017 20:36

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door peerke045 »

Onzin antwoord van Arriva want sinds 11 december is de NS Stop trein vervangen door de Arriva trein die rijdt nu dus van Sittard naar Kerkrade en stop op de tussen liggende stations
Arriva weet dus zelf niet dat er geen NS treinen meer stoppen op Hoensbroek.

Maar nu heb ik alle tarieven van de vrij trajectkaart eens bekeken en kwam nog meer gekke dingen tegen
Een vrij trajectkaart van Heerlen naar Hoensbroek is even duur als dat van Heerlen naar Nuth terwijl Nuth toch echt iets verder reizen is hier betaal je 65,90 euro voor
ook een traject kaart van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 25 cent duurder dan van Heerlen de Kissel naar Nuth terwijl de reistijd naar Nuth vanaf Heerlen de Kissel 3 minuten langer is
Ook een vrij traject kaart van Hoensbroek naar Nuth is die net zo duur als die van Hoensbroek naar Spaubeek en van Hoensbroek naar Schinnen 65,90 euro
ook een vrij trajectkaart van Nuth naar Schinnen is even duur als van Nuth naar Spaubeek en van Nuth naar Geleen-Oost 65,90 euro
Ook alle reizen van stations Sittard, Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth, Hoensbroek naar Heerlen de Kissel zijn goedkoper dan die naar Heerlen vanaf deze stations terwijl Heerlen de kissel 3 km verder ligt dan Heerlen te opzichte van deze stations.

Ook over deze bevindingen heb ik contact gehad me Arriva maar nog steeds geen duidelijk antwoord
hun blijven beweren dat er op deze trajecten met de NS Gereisd kan worden.
Bijlagen
arriva.png
overzicht
(43.2 KiB) 1516 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door peerke045 op 18 feb 2017 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door BL2 »

Interessante materie, kan je die antwoorden eens on-line zetten.
Komt wel erg vreemd over dat Arriva niet weet waar ze wel en niet rijden. NS rijdt inderdaad in Limburg alleen nog de Intercity treinen, alle stoptreinen zijn van Arriva.

peerke045
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2017 20:36

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door peerke045 »

Reactie van Arriva

Naar aanleiding van je vraag over het tarief vergeleken met de reisafstand, hebben we het volgende bericht ontvangen:
Het tarief wordt niet per kilometer berekend, maar per Tarief Eenheid. Dit betekent inderdaad hoe langer de afstand (en dus hoe meer TE er worden gereisd) hoe hoger de prijs. Daarbij is onderscheid te maken tussen het landelijke spoor, waar een minimum tarief wordt geheven t/m 8 TE , en onze insteek in Limburg waarbij men altijd betaald voor de afstand die men reist.

klant
maar dan snap ik nog steeds niet dat als je reist vanaf schinnen, spaubeek, Nuth en hoensbroek naar Heerlen duuder is dan dat naar heerlen de kissel wordt gereisd

Arriva
Hoe groter de afstand, hoe hoger de prijs. Groet, ^NT

Klant
maar Heerlen de Kissel ligt vanaf Schinnen, Spaubeek, Nuth en Hoensbroek verder weg dan Heerlen en je betaald minder

Arriva
Meer details dan hierboven kan ik je niet vertellen. Ik wens je nog een fijne dag toe! Groet, ^NT

Klant
Dit is geen duidelijk antwoord Eerst krijg ik als antwoord dat het komt omdat er meerdere vervoerders zijn op dit traject terwijl dat niet zo is, en nu dit antwoord wat ook niet klopt met de werkelijkheid
Want volgens deze gegeven zou dus een 4 Tarief eenheden afstand goedkoper moeten zijn dan een 5 tarief eenheid afstand, wat is werkelijkheid niet zo is.
Want een trajectkaart van heerlen naar hoensbroek is 4 Tarief eenheden en van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 5 Tarief eenheden.
Ik krijg het idee dat Arriva geen duidelijk wil of kan verschaffen over hoe ze de tarieven van deze trajectkarten heeft berekend.

daarna is het oor verdovend stil vanaf Arriva

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door Student90 »

peerke045 schreef:Reactie van Arriva

Naar aanleiding van je vraag over het tarief vergeleken met de reisafstand, hebben we het volgende bericht ontvangen:
Het tarief wordt niet per kilometer berekend, maar per Tarief Eenheid. Dit betekent inderdaad hoe langer de afstand (en dus hoe meer TE er worden gereisd) hoe hoger de prijs. Daarbij is onderscheid te maken tussen het landelijke spoor, waar een minimum tarief wordt geheven t/m 8 TE , en onze insteek in Limburg waarbij men altijd betaald voor de afstand die men reist.

klant
maar dan snap ik nog steeds niet dat als je reist vanaf schinnen, spaubeek, Nuth en hoensbroek naar Heerlen duuder is dan dat naar heerlen de kissel wordt gereisd

Arriva
Hoe groter de afstand, hoe hoger de prijs. Groet, ^NT

Klant
maar Heerlen de Kissel ligt vanaf Schinnen, Spaubeek, Nuth en Hoensbroek verder weg dan Heerlen en je betaald minder

Arriva
Meer details dan hierboven kan ik je niet vertellen. Ik wens je nog een fijne dag toe! Groet, ^NT

Klant
Dit is geen duidelijk antwoord Eerst krijg ik als antwoord dat het komt omdat er meerdere vervoerders zijn op dit traject terwijl dat niet zo is, en nu dit antwoord wat ook niet klopt met de werkelijkheid
Want volgens deze gegeven zou dus een 4 Tarief eenheden afstand goedkoper moeten zijn dan een 5 tarief eenheid afstand, wat is werkelijkheid niet zo is.
Want een trajectkaart van heerlen naar hoensbroek is 4 Tarief eenheden en van Heerlen de Kissel naar Hoensbroek is 5 Tarief eenheden.
Ik krijg het idee dat Arriva geen duidelijk wil of kan verschaffen over hoe ze de tarieven van deze trajectkarten heeft berekend.

daarna is het oor verdovend stil vanaf Arriva
Het treintraject waar u mee te maken heeft is Sittard-Kerkrade C. Op dit traject rijden treinen van zowel NS als Arriva. Aangezien er meerdere vervoerders op dit traject rijden wordt het landelijk spoortarief in rekening gebracht.

Let op: dit traject kan in twee opgedeeld worden, namelijk Sittard-Heerlen en Heerlen-Kerkrade C. Heerlen de Kissel valt onder het laatste traject. Hoensbroek onder het eerste. Het verschil zou hiermee te maken kunnen hebben.

peerke045
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2017 20:36

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door peerke045 »

Je kunt geen gebruik maken van de NS trein als je reist van Heerlen de kissel naar Hoensbroek en ook niet als je reist van Heerlen naar Hoensbroek. op Heerlen de Kissel en op Hoensbroek stoppen geen NS trein meer
Arriva heeft deze lijn over genomen en stopt nu met de zelfde trein op Hoensbroek en Heerlen de kissel

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door Student90 »

peerke045 schreef:Je kunt geen gebruik maken van de NS trein als je reist van Heerlen de kissel naar Hoensbroek en ook niet als je reist van Heerlen naar Hoensbroek. op Heerlen de Kissel en op Hoensbroek stoppen geen NS trein meer
Arriva heeft deze lijn over genomen en stopt nu met de zelfde trein op Hoensbroek en Heerlen de kissel
Er is geen traject Heerlen de Kissel-Hoensbroek, dit zijn slechts "haltes" op het traject Sittard-Kerkrade C.

Het punt is dat men niet goedkoper of duurder uit moet zijn op het traject Sittard-Heerlen/Heerlen-Kerkrade C. Als ik de intercity van NS mis voor het traject Sittard-Heerlen zou ik niet meer of minder moeten betalen als ik dan de stoptrein van Avirra pak voor hetzelfde traject.

NS heeft ervoor gekozen geen stoptreinen in te zetten op dit traject; maar maakt nog wel gebruik van de spoor met de intercity's.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door BL2 »

Student90 schreef:NS heeft ervoor gekozen geen stoptreinen in te zetten op dit traject; maar maakt nog wel gebruik van de spoor met de intercity's.
NS heeft er niet voor gekozen om geen stoptreinen meer te rijden op deze trajecten, maar heeft de aanbesteding verloren, dat is iets compleet anders.
Verder zijn de sporen niet van Arriva of van NS, maar van ProRail.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door Student90 »

BL2 schreef:
Student90 schreef:NS heeft ervoor gekozen geen stoptreinen in te zetten op dit traject; maar maakt nog wel gebruik van de spoor met de intercity's.
NS heeft er niet voor gekozen om geen stoptreinen meer te rijden op deze trajecten, maar heeft de aanbesteding verloren, dat is iets compleet anders.
Verder zijn de sporen niet van Arriva of van NS, maar van ProRail.
Bedankt voor de correctie! Het punt is dat beiden gebruik maken van hetzelfde spoor of dit nu intercity's zijn of stoptreinen. Als ik te Heerlen de Kissel ga wachten op de stoptrein van Arriva zal ik de intercity van NS nog steeds voorbij zien komen op het spoor. Aangezien meerderen gebruik maken van hetzelfde spoor dient uitgegaan te worden van het landelijk tarief, dat bepaald wordt aan de hand van de landelijke trajecten (zie voor de rest van mijn punt mijn eerdere post).

peerke045
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2017 20:36

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door peerke045 »

op station Heerlen de Kissel komt geen NS trein voorbij de NS rijdt niet verder dan station Heerlen op station Hoensbroek komt de NS wel voorbij

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door Student90 »

peerke045 schreef:op station Heerlen de Kissel komt geen NS trein voorbij de NS rijdt niet verder dan station Heerlen op station Hoensbroek komt de NS wel voorbij
Excuses, op het traject Heerlen-Kerkrade rijdt NS inderdaad niet; dus je zit met een combi (deels wel gedeeld en deels niet). Voor het traject Sittard-Heerlen geldt het landelijk tarief, daarna het regionaal Limburg tarief.

peerke045
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2017 20:36

Re: Kortere afstand, hogere prijs voor Arriva Traject Vrij-kaart

Ongelezen bericht door peerke045 »

Voor het traject Heerlen de Kissel - hoensbroek betaal je dus een gedeelte regionaal tarref + landelijk tarief
en voor het traject Heerlen Hoensbroek het landelijk tarief.
dan zou toch denken dat het eerste traject duurder zou moeten zijn als het uit 2 gedeeltes bestaat

Gesloten