LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

18-01-2006 • De nieuwe dienstregeling van de NS voor 2007 is voor veel reizigers geen verbetering. Intercitytreinen zullen langere reistijden kennen, er zal vaker overgestapt moeten worden en stations sluiten. Daartegenover staan gelukkig ook enkele verbeteringen, maar die zullen niet voorkomen dat de aantrekkelijkheid van het reizen met de trein afneemt.

SP-Kamerlid Arda Gerkens vindt het onbegrijpelijk dat de NS veel reizigers in de kou laat staan. 'Sinds de verzelfstandiging van de NS nemen steeds minder mensen de trein. De NS zou de klanten die ze heeft moeten koesteren, in plaats van de dienstregeling voor velen te verslechteren. Het is veel moeilijker om nieuwe reizigers te winnen, dan om de huidige reizigers te verliezen. De NS is hiermee op het verkeerde spoor.'

Vanaf 2007 zal de NS alleen nog stoptreinen en intercitytreinen kennen. Intercitytreinen zullen vaker stoppen en daarmee trager gaan rijden. Een groot aantal sneltreinstations zal slechts nog een stoptrein kennen. Het vervoer per trein zal hierdoor trager worden. De NS hoopt hiermee de punctualiteit van de treinen te verbeteren, zodat zij zich beter aan de gemaakte afspraken met de minister kan houden. Gerkens: 'De reiziger wil op tijd thuis zijn, niet op tijd rijden. Hierdoor komt zij nu later thuis. Deze dienstregeling komt niet tegemoet aan de wensen van de reizigers en zal dus sterk verbeterd moeten worden, voordat de regering hiermee akkoord kan gaan.'

Bron

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De SP is standaard overal tegen, die partij zou niet eens wat anders kunnen zeggen al zouden ze willen.

De huidige dienstregeling schijnt zo'n 30 jaar oud te zijn en klopt zo langzamerhand van geen kant meer. Ik denk dan ook dat een nieuwe dienstregeling noodzakelijk is. Het zal even wennen worden, maar dat is snel genoeg voorbij.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ik vind het ook knap dat je begin 2006 al kan oordelen over iets dat in 2007 in zal gaan. De een zal 5 minuten korter de ander 10 langen kunnen slapen om de trein s"ochtends naar net werk te nemen. Het is allemaal gezeik in de ruimte wat er nu aan kritiek naar voren wordt gebracht.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Bailey »

De SP is standaard overal tegen, die partij zou niet eens wat anders kunnen zeggen al zouden ze willen.
Wees blij dat er iemand opkomt voor de normale mensen onder ons!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als er iemand niet opkomt voor de normale mensen onder ons is het de SP wel. Wat is trouwens normaal? Iets wat jij normaal vind hoef ik niet normaal te vinden. Maar daar hebben we het ook niet over.

Zoals Jonjo ook al zegt, het is knap om nu al te kunnen oordelen over iets wat pas over een jaar gaat gebeuren. De reistijden veranderen met minimale omvang voor zover ik het plan nu gehoord heb, dus het gezeik van de SP slaat echt nergens op. Of moeten ze soms nog wat zieltjes winnen voor de aankomende verkiezingen? Ik snap niet dat een partij consequent zo negatief kan zijn over alles, terwijl daar geen enkele aanleiding voor is.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Bailey »

Overigens is het niet alleen de SP hoor, ook Rover, de Consumentenbond en de ANWB hebben dit constateerd.

En ik vind vreemd dat er straks minder treinen gaan rijden 's morgens vroeg en 's avonds laat. Het is nu soms al zo lastig om wat later naar huis te gaan. Zodra je ergens bent, moet je alweer naar huis.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik snap niet dat een partij consequent zo negatief kan zijn over alles, terwijl daar geen enkele aanleiding voor is.
Misschien eens verder kijken dan je neus lang is?

Laat me raden: je bent vast VVD-er??

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Het is natuurlijk heel simpel om nu al te oordelen over een dienstregeling voor 2007.

Het is gewoon een kwestie van het rooster lezen :roll:

En als dan blijkt
  • Intercitytreinen zullen langere reistijden kennen
    er zal vaker overgestapt moeten worden
    stations sluiten.
dan ben je er toch? :P

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door tienepien »

Weet je wat het is met klagen over de trein? Als ze alles mooi aan laten sluiten, klagen de mensen dat ze zo snel van de ene naar de andere trein moeten rennen en nu ze de overstappen wat ruimer maken, wordt er weer geklaagd over de reistijd.
Daarnaast wordt er nu geklaagd over een plan waarvan wij als reizigers niets weten, dus kunnen we er geen goed oordeel over vellen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Laat me raden: je bent vast VVD-er??
Als ik een VVD'er ben is de paus een atheist.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Bailey »

Daarnaast wordt er nu geklaagd over een plan waarvan wij als reizigers niets weten, dus kunnen we er geen goed oordeel over vellen.
Als er nu niet aan de bel wordt getrokken en volgend jaar is het hommeles, dan wordt er weer geklaagd waarom er niet eerder wat over gezegd is. Het is echt nooit goed.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zaniken over dingen die komen gaan heeft ook geen enkele zin. Doe er iets aan op het moment dat het zo is, niet eerder.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Bailey »

Denk niet dat dat werkt bij de NS. Eerst de dienstregeling omgooien en ermee beginnen en dat dat organisaties komen van het is niet goed. Dan zeggen ze bij de NS ook, was er maar eerder mee gekomen. Achteraf 'zeuren' heeft bijna nooit echt veel nut meer.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar hoe kun je nou gegrond zeuren over iets waar je het fijne niet van weet?

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door queenfan »

Wat ik gelezen heb in de regionale pers is dat er nu vanaf Groningen CS geen rechtstreekse treinverbinding meer is, of wordt in de loop van de jaar geschrapt. Er zouden ook minder trienen rijden naar Gr CS.
En men maar afvragen waarom er weer meer files staan, Groningen heeft tegenwoordig ook last van enorm veel files is toch niet gek met de privatisering van dit soort diensten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Maar wie gaat er dan ook vrijwillig naar Groningen toe? :D

nee, even serieus volgens mij gaan er per trein minder mensen van en naar Groningen als pak en beet Rotterdam of Amsterdam. Lijkt me dus niet zo moeilijk om te bepalen dat er dan ook minder treinen nodig zijn.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door tienepien »

Rechtstreeks van waar naar waar? Er zal toch nog wel iets naar Groningen rijden neem ik aan?

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door bachanaal »

zo'n radicaal nieuwe dienstregeling hebben ze in de zestiger jaren van de vorige eeuw ook eens uitgehaald.dat werd toen een grote puinhoop,bijv.30 treinen tegelijk in amersfoort waardoor de rest van het land muurvast zat. ik ben erg benieuwd hoe dat in 2007 gaat; een herhalingsoefening? :?

an'tjeee
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2006 21:17

Re: Nieuwe dienstregeling geen verbetering voor reizigers

Ongelezen bericht door an'tjeee »

Achhh.... ik maak me er niet druk over.. ik zie het volgend jaar wel gebeuren!

Ik reis nu per dag 4 1/2 a 5 uur met het openbaar vervoer. O, en ook ik heb elke dag wel vertragingen maar mij haalt het niet of ik langer moet wachten op een trein, erger vindt ik het als ik een half uur op de trein moet wachten omdat ik hem net gemist heb! Dat is pas vervelend!

Achhh... en dat ik nu op een ander station moet overstappen, daar heb ik echt geen moeite mee! (soms zijn er ook nog voordelen te vinden in de nieuwe dienstregeling) Laten we nog lekker van 2006 genieten wat de dienstregeling betreft, volgend jaar zien we verder!

Gesloten