LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe dienstregeling

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
jozefienj
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2006 11:31

nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door jozefienj »

Door het ingaan van de nieuwe dienstregeling, reizen we vanuit Spaubeek (eerst vanuit Schimmert met de fiets) een kwartier langer als voorheen naar Eindhoven, dus per dag een half uur, voorheen konden we eventueel nog in Geleen-Oost op de intercity stappen en de reistijd aanzienlijk verkorten.
Om in Eindhoven nog geen 8 uur te werken is mijn man 12 uur van huis, van 6 uur tot 18 uur, we kunnen maar beter weer met de auto.
Vanuit het zuiden dus naar alle richtingen van het land minimaal een kwartie langer reizen, naar Nijmegen is dit al een half uur!
Maar... nu hoeft de NS dus wel niet zobang meer te zijn voor vertragingen, want met een kwartier extra speling moet dit toch te voorkomen zijn. Is dit de opzet van de verbetering? van het openbaar vervoer???
Jozefien

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als ik het goed begrepen heb gaan de belangrijkste verbeteringen voornamelijk in de Randstad gelden. Alles daarbuiten telt blijkbaar niet mee.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

hoorde net dat iemand die eerst met de stoptrein van Gouda naar Utrecht reisde, nu 20 minuten langer onderweg is. Terwijl die hele rit niet veel langer duurt. Mooie verbetering....... :evil:

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

hoorde net dat iemand die eerst met de stoptrein van Gouda naar Utrecht reisde, nu 20 minuten langer onderweg is. Terwijl die hele rit niet veel langer duurt. Mooie verbetering.......
Da's knap, want juist op dat traject zijn er een aantal vebeteringen doorgevoers, ik kan nu 8 keer per uur zonder overstappen van Utrecht naar Gouda?

om xx.03 de ic naar Rotterdam 19 minuten
om xx.15 de ic naar Den haag 19 minuten
om xx.17 de ic naar Rotterdam 21 minuten
om xx.29 de ic naar Den haag 20 minuten
om xx.33 de ic naar Rotterdam 19 minuten
om xx.45 de ic naar Den haag 19 minuten
om xx.47 de ic naar Rotterdam 21 minuten
om xx.59 de ic naar Den haag 20 minuten

dus ik snap niet helemaal wat er slechter aan geworden is ?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik kan het nu niet nakijken want het opvraaggedeelte van de NS ligt plat. Maar volgens mij is van Utrecht naar Gouda altijd nog de andere kant op.

bodejosm43 heeft het over de stoptrein van Gouda naar Utrecht, niet over de intercity van Utrecht naar Gouda.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Ik heb het zelfde probleem.. Wonende ook in Limburg hebben we niet alleen maar te maken met de nieuwe NS dienstregeling, maar ook met een nieuwe busmatschappij die een gedeelte van de treindiensten heeft overgenomen en de gehele regiotaxi in geheel limburg..

Als ik vroeger wel eens geneigd was om met het openbaar vervoer naar mijn werk te gaan, laat ik het nu maar ff afweten..

Met overstappen was ik een uur onderweg met Hermes en nu ben ik bijna 2,5 uur onderweg incl. overstappen en 45 minuten totaal lopen...
dan is dat wel gezond....

En dat voor een afstand die met de auto binnen 20 minuten gereden is...

Leuker kunnen ze het niet maken en makkelijker ook niet!

jiping

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door jiping »

Gisteren stonden er 2 berichten op teletekst;

De ene;

"NS; geen problemen bij nieuwe dienstregeling"

Een ander bericht;

"reizigersorganisatie; veel problemen nieuwe dienstregeling"

Dus er zijn geen problemen met de nieuwe dienstregeling, behalve voor reizigers dan, maar ja........ :lol: 8)

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door tienepien »

Misschien hebben de NS en de reizigers het over verschillende problemen? NS over de treinen en drukte op de stations, de reizigers over toegenomen overstaps en reistijden op sommige trajecten?

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Bailey ik denk dat er de andere kant op ook 8 treinen terug gaan. Ik reis heel veel tussen Alphen Gouda en Utrecht in alle windrichtingen en in alle gevallen ben ik eerder op de plaats van bestemming.

En als je tussen Gouda en Utrecht reist zou ik toch echt de intercity pakken? gaat een stuk sneller, waarom zou je de stoptrein pakken? als je van Gouda naar Utrecht moet
"reizigersorganisatie; veel problemen nieuwe dienstregeling"
Ik vond het bericht eerst ook verwarrend, totdat ik op TV utrecht hoorde dat er op maandag meer dan 1,3 miljoen mensen met de trein hebben gereden, en er enkele honderderden klachten waren. als je enkele honderdern als 999 neemt dan komt je op 0.07%

ik vind dat netjes, ik zou willen dat er meer ebdrijven waren met zo'n lage klachtenratio.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Jan9 »

De punctualiteit lag de afgelopen 5 weken tussen de 65.1 en 79..1 procent met een gemiddelde van van 74.3 terwijl de doelstelling 86% is :)
Ze gaan hier vaker stoppen dus wij gaan er op achteruit kwa reistijd.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Bailey »

Bailey ik denk dat er de andere kant op ook 8 treinen terug gaan. Ik reis heel veel tussen Alphen Gouda en Utrecht in alle windrichtingen en in alle gevallen ben ik eerder op de plaats van bestemming.

En als je tussen Gouda en Utrecht reist zou ik toch echt de intercity pakken? gaat een stuk sneller, waarom zou je de stoptrein pakken? als je van Gouda naar Utrecht moet
Ik kon het op dat moment niet nakijken, maar nu wel. En ik zie inderdaad gewoon ritten van 20 minuten staan, soms iets langer. 20 Minuten langer dan eerst kan dus niet, want dat zou de rit eerst 0 minuten geweest zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat de stoptrein er wel langer over doet, maar dan snap ik niet dat iemand de stoptrein neemt van Gouda naar Utrecht, terwijl er ook een intercity rijdt.

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

De punctualiteit lag de afgelopen 5 weken tussen de 65.1 en 79..1 procent met een gemiddelde van van 74.3 terwijl de doelstelling 86% is Smile
Ze gaan hier vaker stoppen dus wij gaan er op achteruit kwa reistijd.
*Ligt het aan de NS zelf
-treinen te kort
-treinen defect
* ligt het aan Prorail?
-defecte goederentrein
-werkzaamheden
-sein/wissel/overweg storing
*ligt het aan de mens zelf
-zwartrijden
-(helaas) persoonlijke ongevallen
-( " ) ongevallen door een defect aan de auto
* overmacht
-sneeuwstormen
-enz


* is deze reispunctualiteit berekend op 3 min vertraging of op 5 min vertraging?
-in omringende landen is de 5 min-grens gehanteerd maar in NL 3 min
-in omringende landen is het veel minder durk op het spoor
-in omringende landen is het traject vel langer(en dus de vertraging kunt wegwerken)

Denk voortaan iets verder dan Ow mijn trein is te laat.. Wat een *** NS

MvG _-MdJ-_[/i]

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Bailey »

O.a. Japan heeft een megadruk treinverkeer. Veel mensen, veel treinen. 99% Van de treinen rijdt daar op tijd. Waarom kan het daar dan wel en hier niet?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door tienepien »

bijvoorbeeld omdat de mensen daar veel gediciplineerder in en uit stappen? (Onderzoek TUDelft een paar weken geleden)

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Bailey »

Dat zal 1 van de redenen zijn ja. Jammer genoeg kunnen ze dat hier niet.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Jan9 »

bijvoorbeeld omdat de mensen daar veel gediciplineerder in en uit stappen?
Ja sorry hoor,maar zo`n opmerking kan ik niet serieus nemen.
De reiziger de schuld van de vertragingen geven, je draait de rollen om...
De vertragingen zijn begonnen met het in dienst nemen van de dubbeldeks treinen vele jaren geleden die vaak pech hadden.
Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen maar dat is een zaak van de NS om die op te lossen.
De treinkaartjes worden steeds duurder maar het product niet beter.
De reiziger wil gewoon snel van A naar B dus die stapt snel in en uit.
De NS moet gewoon een goed product leveren, als mensen vertraging hebben, een uur moeten staan in een volle trein, elke keer meer moeten betalen en ook nog eens 3 keer naar hun kaartje wordt gevraagd en het in en om het station onveilig dan is de klant niet blij.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door tienepien »

Onderzoek van de TUDelft heeft laten zien dat het in en uitstappen veel efficienter gaat wanneer dit gediciplineerd gebeurd en niet zo chaotisch zoals nu het geval is. Efficienter in en uitstappen betekend minder tijdverlies bij een station... Het heeft er dus wel mee te maken. Het zal ongetwijfeld niet de enige reden zijn.

Overigens vind ik dat er in Nederland overdreven veel nadruk gelegd wordt op vertragingen. Wanneer de NS hierop wordt afgerekend, dan kunnen ze natuurlijk ook de Ryanairtruc in gaan zetten: ruimere marges nemen in de reistijd, zodat je bij een vertraging van 10 minuten nog steeds optijd op het station bent. Dit betekend alleen wel langere reistijden....

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Enkelt ruimere reistijden??? Lekker kortzichtig. Was het maar waar.... Hier blijft het helaas namelijk niet bij. Er is dan namelijk ook meer materieel en personeel nodig. Ook moeten de computers welke de seinen en wissels op en langs het spoor aansturen worden aangepast. Tevens maken niet alleen NS passagiersvoertuigen gebruik van het spoor, maar ook de HSL, de TGV en NS goederenvervoer. Dit gaat allemaal tussen de normale dienstregeling van NS in door. Er moet dan ruim 1 miljard euro extra meer geld bijkomen om dit alles te verandere en dat is nu net waar de regering lik op stuk aan geeft.

Ruimere reistijden geeft als gevolg dat de treinen voller gaan zitten dan normaal. Er kunnen namelijk meer mensen in een trein instappen. Deze mensen zouden eigenlijk op de volgende trein wachten....... Daarom moet er meer materieel ingezet worden. Ook moet er omdat de reizigersgroep nog groter is geworden meer personeel ingezet worden om de boel goed te coördineren anders wordt het een chaos.

Dit wat jij doet is simpel denken, maar je moet begrijpen dat simpel denken ook consequenties heeft. Deze consequenties willen ze dolgraag aanpakken, maar er is gewoonweg geen geld voor.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Ik heb de hele week 's- morgens nog geen zitplaats gehad. Nu weet ik wel dat je voor vervoer betaald maar je mag toch hopen dat bij een nieuwe dienstregeling ook voldoende zitplaatsen horen. Het betreft de trein van Weert naar Eindhoven en nu staan er al mensen als deze trein in Weert aankomt! Afgelopen week ook nog het "geluk" gehad dat er een technische storing was waardoor we er ipv een kwartier, een uur over gedaan hebben.

Ik heb er een hard hoofd in dat dit op korte termijn zal verbeteren!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: nieuwe dienstregeling

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik zal je even uit de waan helpen Simone, en ongetwijfeld komt hier commentaar overheen.

Je betaald niet enkelt voor een zitplaats in het OV, maar ook voor een staanplaats. Je betaald gewoon voor vervoer van A naar B. Niet meer en niet minder en hoe of je nu staat of zit doet niet terzake. Je kunt zeker niet tijdens de spit iedereen een zitplaats garanderen. Die garantie wordt en kan nooit gegeven worden. Meer treinstellen inzetten kost meer geld en dat is er niet en dan nog blijven er mensen staan.

Gesloten