Openstaande facturen NS 2019 na bewindvoering

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
MafkAa
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2023 18:10

Openstaande facturen NS 2019 na bewindvoering

Ongelezen bericht door MafkAa »

Begin mei probeerde ik een NS Flex Weekend-abonnement af te sluiten bij de NS. Ik heb op de website alle stappen doorlopen en toen kreeg ik een melding met de strekking dat ik geen abonnement kon afsluiten, omdat er nog facturen uit 2019 open staan. Daar schrok ik van, aangezien mijn vrouw en ik tussen februari 2020 en september 2022 onder bewind hebben gestaan door één woord: toeslagen.

Ik de klantenservice gebeld hoe dat mogelijk was, aangezien ik zeker wist dat wij alle bij ons bekende schulden hadden opgegeven bij onze bewindvoerder. De dame van de klantenservice kon ons alleen vertellen dat de vordering naar Bos Incasso was gegaan en weer was teruggegeven aan de NS, wegens geen betalingen. Wij dus Bos Incasso bellen: konden daar niets vinden op mijn naam, geboortedatum, adres, postcode etc. Daarop ben ik mijn mail gaan doorspitten, blijkt dat het naar Syncasso gestuurd is, maar wel teruggegeven aan de NS.

Volgende dag hebben wij onze toenmalige bewindvoerder gebeld. Die heeft het voor ons uitgezocht en zij wist ons te vertellen dat er in april 2020 ene verzoek was ingediend om alle openstaande vorderingen in te sturen. Hierop is in juni 2020 pas geantwoord: de NS gaf aan dat er géén openstaande vorderingen waren. Hiervan heeft zij de e-mails van naar ons toe gemaild. Zij wist ook te melden dat de NS deze facturen eigenlijk niet meer mag opeisen na een bewindvoeringstraject.

Wij weer de Klantenservice NS bellen met dit verhaal. Meerdere medewerkers gesproken, waarvan er één op een gegeven moment gewoon ophing. Lang verhaal kort: ze konden er niets aan doen, behalve een betalingsregeling treffen. Dit werd een welles-nietes-verhaal. Ik vind dat ik in mijn recht sta en dat als de NS de juiste informatie had doorgegeven, dit allang geregeld had kunnen zijn. De NS vindt dat ik gewoon moet betalen.

Dat er in 2019 betaald had moeten worden, daar hoeft geen discussie over te bestaan. Dat had ook gemoeten... helaas was het door plotselinge omstandigheden en toeslagen over 3 jaar die terugbetaald moesten worden ineens heel lastig om alles te kunnen betalen. We zijn niet voor niets hulp gaan zoeken. Maar ik vind dat de NS in deze ook fouten heeft gemaakt door foute informatie door te geven aan de bewindvoerder, maar dat wordt niet toegegeven.

Ik contact gehad met het Juridisch Loket: zij wisten mij te vertellen dat de NS inderdaad geen aanspraak meer kon maken op de openstaande vorderingen, aangezien deze volgens het consumentenrecht na 2 jaar verjaren. Ik werd aangeraden om een aangetekende brief te sturen met alle papieren erbij die ik had gehad van de bewindvoerder en het consumentenrecht te berde te brengen. Dit heb ik gedaan.

Eerlijk is eerlijk: ze reageerden snel op de brief. Vrijdag op de bus gedaan, maandag al een e-mail. Helaas blijkt de NS onvermurwbaar. Ik moet betalen, anders geen abonnement. Geen enkele discussie mogelijk en geen enkele tegemoetkoming.

Uiteindelijk heb ik vrijdag 26 mei de klantenservice gebeld dat ik de vordering - onder protest - betaald heb. Daarbij vertelde de medewerker dat het binnen 5 werkdagen geregeld zou moeten zijn. Nou, mooi niet dus. Ik sta inmiddels een uur in de wacht in de chat, en mijn vrouw mag niet voor mij bellen, want ik kan geen toestemming geven als ik op mijn werk ben en na vijf uur is de financiële afdeling uiteraard niet bereikbaar. Of ze zitten aan de vrijdagmiddagborrel... Bellen is voor mij op mijn werk geen optie.

Het enige wat ik wil is een NS Flex Weekend-abonnementje en dat het een beetje snel geregeld kan worden - het liefst gisteren -, maar dat zit er blijkbaar niet in.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Openstaande facturen NS 2019 na bewindvoering

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij klopt je informatie mogelijk niet volledig.

Wat ik vermoed dat er mogelijk speelt is dat NS inderdaad betaling van deze facturen niet meer kan afdwingen, jij kan dus ten allen tijden zeggen ze zijn verjaard en is betaal dus niet. Wat in dat geval jouw goed recht is waarschijnlijk.

Echter NS mag aan de andere kant wel eventuele betalingen van jou verrekenen met de nog openstaande schuld, en ze mogen er verwacht ik juridisch gezien er ook voor kiezen om geen diensten meer aan jou te leveren voordat je jouw nog openstaande schuld inlost, ook al is deze verjaard.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Openstaande facturen NS 2019 na bewindvoering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

MafkAa schreef:
02 jun 2023 18:25
Ik contact gehad met het Juridisch Loket: zij wisten mij te vertellen dat de NS inderdaad geen aanspraak meer kon maken op de openstaande vorderingen, aangezien deze volgens het consumentenrecht na 2 jaar verjaren. Ik werd aangeraden om een aangetekende brief te sturen met alle papieren erbij die ik had gehad van de bewindvoerder en het consumentenrecht te berde te brengen. Dit heb ik gedaan.
De verjaring zegt enkel iets over de opeisbaarheid, die termijn is volgens mij 5 jaar en kan verlengt worden met een aanmaning/herinnering.

Na een succcesvol WSNP traject bepaald de rechter dat schulden niet meer opeisbaar zijn, vergelijkbaar met een verjaring. De schuld is er echter nog wel en de NS mag dus bepalen dat u die eerst moet bepalen voordat ze weer zaken met u willen doen.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Openstaande facturen NS 2019 na bewindvoering

Ongelezen bericht door BL2 »

MafkAa schreef:
02 jun 2023 18:25
Het enige wat ik wil is een NS Flex Weekend-abonnementje en dat het een beetje snel geregeld kan worden - het liefst gisteren -, maar dat zit er blijkbaar niet in.
Logisch dat dat er niet inzit. Als rekeningen jarenlang openstaan en pas betaald worden als je weer zaken wilt doen met NS, notabene een Flex abonnement (reizen op rekening, achteraf betalen) NS in dit geval zeer argwanend is om weer met jullie in zee te gaan. NS is een vervoersbedrijf, geen krediet bank.
Zo ver ik weet is de wachttijd na wanbetaling 6 maanden bij NS.

Plaats reactie