OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

Net kreeg ik onderstaande mail binnen. Betalen met betaalpas, creditcard of mobiel start over 5 dagen. In zekere zin kan ik er niet rouwig om zijn; als dit ook voor abonnementhouders in wordt gevoerd scheelt het weer een pas in de portemonnee. Een pas die dan ook niet meer kan verslijten.

Een paar aandachtspuntjes:
- het is vooral makkelijk als je af en toe met het OV reist, dus als je geen abonnement hebt.
- het geldt alleen voor de tweede klas, niet voor de eerste, en korting krijg je ook niet.
- er wordt gewaarschuwd dat je per ongeluk in kan checken. Maar hoe kan dat dan? En als dat dan gebeurt, heb je dan recht op geld terug? En zo ja, hoe bewijs je dat dan? Kun je ook per ongeluk met je betaalpas inchecken als je tegelijkertijd met je OV-pas incheckt? Dat lijkt het bericht te suggereren. Zo ja, waarom wordt er dan toch voor gekozen dit door te zetten? Kun je contactloos betalen via je betaalpas ook uitschakelen, zo nee, waarom niet, zo ja, hoe dan? Want daar wordt niks over gezegd.
Het wordt steeds makkelijker om met het openbaar vervoer te reizen in Nederland. Vanaf 31 januari kunnen reizigers bij NS ook in- en uitchecken met een contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Deze manier van betalen geldt alleen voor reizen in de tweede klas en zonder korting.
Als abonnementhouder blijft u reizen met uw OV-chipkaart. In- en uitchecken met een betaalpas is vooral makkelijk voor mensen die af en toe met het OV reizen en voor toeristen.

Voorkom extra kosten
Voorkom dat u per ongeluk incheckt met uw betaalpas, waardoor u (misschien) te veel betaalt. Haal daarom uw OV-chipkaart uit uw portemonnee of telefoonhoesje bij het in- en uitchecken.

OVpay
Binnenkort is het in het hele openbaar vervoer mogelijk om in- en uit te checken met een contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken valt onder de overkoepelende naam OVpay, een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders en Translink.

Meer weten? Kijk dan op www.ns.nl/ovpay.

Redfloor
Berichten: 155
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Redfloor »

Nu de poortjes alleen op je OV-pasje reageren kan je je hele portemonnee tegen de scanner houden. Dat moet je in de toekomst dus niet doen, want dan heb je kans dat het geld van de verkeerde pas wordt afgeschreven.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je nou gewaarschuwd wordt dat je je pas waarmee je wilt inchecken uit je portemonnee moet halen, dan kun je natuurlijk geen geld terug vragen als door jouw schuld saldo van je verkeerde pasje wordt gehaald.
Is iets om zelf op te letten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
26 jan 2023 11:39
Als je nou gewaarschuwd wordt dat je je pas waarmee je wilt inchecken uit je portemonnee moet halen, dan kun je natuurlijk geen geld terug vragen als door jouw schuld saldo van je verkeerde pasje wordt gehaald.
Is iets om zelf op te letten.
Maar dan moet je wel weten dat er wat veranderd is... Ik kreeg de mail omdat ik abonnementhouder ben. En het staat nu op de RTL-site. Maar als je die mail niet krijgt, en het nieuws niet leest, weet je - althans voor het moment - van niks.

Aan de andere kant: het is om het reizigers makkelijker te maken, maar als mensen tot nu toe hun pasje in hun portemonnee kunnen laten zitten, en dat er vanaf dinsdag massaal uit moeten halen, hoezo is het dan makkelijker? Makkelijker voor een minderheid misschien. Maar voor de meerderheid is het alleen maar extra gedoe.

En als je zowel je ns-kaart als je bankpas op je telefoon hebt, wat dan? Hoe geef je aan welke van de twee gebruikt moet worden?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het is gemakkelijker omdat je, als je geen abonnement hebt, niet speciaal een ov-pas hoeft aan te schaffen. Je hoeft ook geen losse kaartjes meer te kopen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
26 jan 2023 11:58
Lowieze schreef:
26 jan 2023 11:39
Als je nou gewaarschuwd wordt dat je je pas waarmee je wilt inchecken uit je portemonnee moet halen, dan kun je natuurlijk geen geld terug vragen als door jouw schuld saldo van je verkeerde pasje wordt gehaald.
Is iets om zelf op te letten.
Maar dan moet je wel weten dat er wat veranderd is... Ik kreeg de mail omdat ik abonnementhouder ben. En het staat nu op de RTL-site. Maar als je die mail niet krijgt, en het nieuws niet leest, weet je - althans voor het moment - van niks.

Aan de andere kant: het is om het reizigers makkelijker te maken, maar als mensen tot nu toe hun pasje in hun portemonnee kunnen laten zitten, en dat er vanaf dinsdag massaal uit moeten halen, hoezo is het dan makkelijker? Makkelijker voor een minderheid misschien. Maar voor de meerderheid is het alleen maar extra gedoe.

En als je zowel je ns-kaart als je bankpas op je telefoon hebt, wat dan? Hoe geef je aan welke van de twee gebruikt moet worden?
Ik kreeg het te horen via de NS nieuwsbrief, via een mail aan mij als OV chipkaart bezitter, en nog een aparte mail omdat ik ook een NS-business card heb. Dit nog los van plekken als fora, twitter en ander socials, en de diverse nieuwsberichten.

En ik kon toch al niet mijn beurs op de scanner leggen, want dan ziet dat ding mijn privé OV chipkaarten NS-business card tegelijk.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Het wordt omgeroepen in het OV, tenminste ik hoorde het in de tram.
Tevens staat er een waarschuwing op alle poortjes en kaartlezers op de stations.
Als dat nog niet genoeg waarschuwing zijn....

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Om nou een betaalpas in plaats van een OV kaart tegen een paal te houden om in te checken lijkt mij helemaal vragen om moeilijkheden. Met een betaalpas kan je immers ook contactloos betalen, dus ik verwacht dat binnen de kortste keren zo een incheck paal wordt gesaboteerd en dat er, behalve wordt ingecheckt, ook contactloos geld van je rekening verdwijnt.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
26 jan 2023 13:54
Op mijn OV kaart staan 2 abo 's, met dank aan de Provincies Utrecht en Zuid Holland. Als "grensganger" tussen beide provincies heb ik 2 abo's nodig om met dezelfde buslijn op abonnement te kunnen reizen.
Die gaan niet op mijn bankpas want dat snapt ie(nog) niet.
Mensen met een abonnement kunnen sowieso beter geen gebruik maken van hun betaalpas, zij missen dan namelijk de korting. Ook dit wordt duidelijk aangegeven.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door de auditu »

peter17111962 schreef:
26 jan 2023 12:44
Om nou een betaalpas in plaats van een OV kaart tegen een paal te houden om in te checken lijkt mij helemaal vragen om moeilijkheden. Met een betaalpas kan je immers ook contactloos betalen, dus ik verwacht dat binnen de kortste keren zo een incheck paal wordt gesaboteerd en dat er, behalve wordt ingecheckt, ook contactloos geld van je rekening verdwijnt.
Hier heeft u wellicht een punt. Benieuwd hoe dat eventueel dichtgetimmerd wordt.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

witte angora schreef:
26 jan 2023 11:58
Lowieze schreef:
26 jan 2023 11:39
Als je nou gewaarschuwd wordt dat je je pas waarmee je wilt inchecken uit je portemonnee moet halen, dan kun je natuurlijk geen geld terug vragen als door jouw schuld saldo van je verkeerde pasje wordt gehaald.
Is iets om zelf op te letten.
Maar dan moet je wel weten dat er wat veranderd is... Ik kreeg de mail omdat ik abonnementhouder ben. En het staat nu op de RTL-site. Maar als je die mail niet krijgt, en het nieuws niet leest, weet je - althans voor het moment - van niks.

Aan de andere kant: het is om het reizigers makkelijker te maken, maar als mensen tot nu toe hun pasje in hun portemonnee kunnen laten zitten, en dat er vanaf dinsdag massaal uit moeten halen, hoezo is het dan makkelijker? Makkelijker voor een minderheid misschien. Maar voor de meerderheid is het alleen maar extra gedoe.

En als je zowel je ns-kaart als je bankpas op je telefoon hebt, wat dan? Hoe geef je aan welke van de twee gebruikt moet worden?
Is het dan zo dat je met alle passen het poortje kan openen, zonder eerst een app te installeren?? Ik ga ervan uit dat je daar voor moet kiezen en dan je pas ervoor geschikt maken. Anders kan de argeloze reiziger die zijn portemonne op de scanner legt zowel via bank als met de OV-kaart betalen, zo lees ik die waarschuwing van NS tenminste.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Maar hoe kan gecontroleerd worden of je betaald hebt? Kunnen ze je bankpas uitlezen waar je ingechecked bent?

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Een portemonnee op de scanner liggen is toch al niet zo slim......

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
26 jan 2023 17:18
Maar hoe kan gecontroleerd worden of je betaald hebt? Kunnen ze je bankpas uitlezen waar je ingechecked bent?
“Hoe wordt er gecontroleerd dat ik ben ingecheckt?
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard. Je hoeft je pas nooit weg te geven.”

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door rwolters »

Nederlander: "Belachelijk dat ik niet met mijn pinpas direct het OV in kan. In andere landen kan dat wel."
Betalen met PINpas wordt ingevoerd.
Nederlander: "allemaal problemen"

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Geen problemen, geen Radarforum.
Zijn er geen problemen, verzinnen we ze zelf......

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dit lijkt me toch duidelijk gedaan om mensen die geen ov-kaart hebben het allemaal makkelijker te maken. Die kunnen nu gewoon meedoen met de rest.

Overigens zal ik voor die enkele keer gewoon een kaartje blijven kopen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
26 jan 2023 11:58
En als je zowel je ns-kaart als je bankpas op je telefoon hebt, wat dan? Hoe geef je aan welke van de twee gebruikt moet worden?
Geen probleem. Ik heb 3 betaalpassen en m’n tankpas op m’n telefoon. Ik kan gewoon scrollen welke pas ik wil gebruiken.

Methusalah
Berichten: 1135
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Methusalah »

Voor zover ik weet, als je een bundel met passen (en dus chips) op zo'n apparaat legt, dan doet hij het gewoon niet. Je zal dan toch echt even individueel een pas er voor moeten houden.

Dus de kan dat je dubbel betaalt is zeer klein. En kom op, we zijn toch geen kleine kinderen die hier niet mee om kunnen gaan.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Het probleem is ook niet dat je dubbel betaald, maar dat je inchecken met de ene pas, uitchecken met de andere pas. Dan heb je het echt voor elkaar, en kan je het tijdrovend weer recht gaan breien.
-> Immers wel incheck, geen uitcheck.
-> En we een uitcheck en geen incheck.

Plaats reactie