OV-chipkaart komt te vervallen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
wmeijde
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2021 14:39

OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door wmeijde »

Mijn vraag is wat er dan gebeurt met de korting die 65+ krijgen op hun OV-chipkaart?

Hoe wordt dat geregeld als je met je telefoon gaat betalen?

Ik vind de insteek goed heb er ook geen problemen mee, maar vraag me alleen af
hoe die korting dan geregeld gaat worden.

Happy Wouter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2021 15:54

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Happy Wouter »

Wat gebeurd er als mijn telefoon batterij het niet meer doet en is er dan nog meereiskorting??

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Methusalah »

wmeijde schreef:
14 mar 2021 14:45
Mijn vraag is wat er dan gebeurt met de korting die 65+ krijgen op hun OV-chipkaart?

Hoe wordt dat geregeld als je met je telefoon gaat betalen?

Ik vind de insteek goed heb er ook geen problemen mee, maar vraag me alleen af
hoe die korting dan geregeld gaat worden.

Niemand die het weet. Het is nog maar een test dus ik zou rustig afwachten tot ze daar klaar mee zijn. Overigens ga ik er gewoon vanuit dat die korting blijft maar dat zal dan op een andere manier geregeld worden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

wmeijde schreef:
14 mar 2021 14:45
Mijn vraag is wat er dan gebeurt met de korting die 65+ krijgen op hun OV-chipkaart?

Hoe wordt dat geregeld als je met je telefoon gaat betalen?

Ik vind de insteek goed heb er ook geen problemen mee, maar vraag me alleen af
hoe die korting dan geregeld gaat worden.
Je kunt de tarieven en speciale abonnementen koppelen aan het bankrekeningnummer, telefoonnummer, account-id, etc. Mogelijkheden genoeg. Die speciale abonnementen en kortingen staan ook niet op de OV-chipkaart, maar worden in het netwerk bijgehouden. Het systeem dat gebruikt wordt voor de daadwerkelijke betaling wordt geleverd door Ericsson en is hetzelfde als wat veel telecomproviders gebruiken en daar heb je ook allerlei verschillende tariefstructuren afhankelijk van je abonnement.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door kweenie »

wmeijde schreef:
14 mar 2021 14:45
Mijn vraag is wat er dan gebeurt met de korting die 65+ krijgen op hun OV-chipkaart?

Hoe wordt dat geregeld als je met je telefoon gaat betalen?

Ik vind de insteek goed heb er ook geen problemen mee, maar vraag me alleen af
hoe die korting dan geregeld gaat worden.
Waarom zou dat anders gaan dan nu met je OV chipkaart? Het wordt waarschijnlijk juist makkelijker, omdat je via de app op die zelfde telefoon direct veranderingen kunt regelen (bv upgrade naar eerste klas).

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mobiel beschikt over alle (en meer) hardware waar de OV chipkaart ook over beschikt.

witte angora
Berichten: 30563
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach breien, de mijne verloopt in augustus 2022. Ik mag dan toch hopen dat die van mij voor die tijd al over is gezet.

Ik had het bericht ook al gelezen. Misschien heb ik koud watervrees? Geen idee. Het lijkt me heel raar om met je bankpas ineens ook andere dingen te kunnen gaan doen. In de praktijk zal het zeker wel meevallen, maar: ik ben nu gewend mijn OV-chipkaart uit de portemonniks te pakken, straks wordt dat dus de bankpas waar ook al een vrij opneembaar tegoed van 25 euro op staat. En als dat ding uit je handen wordt gegrist, wat dan?

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
14 mar 2021 17:49
Ach breien, de mijne verloopt in augustus 2022. Ik mag dan toch hopen dat die van mij voor die tijd al over is gezet.

Ik had het bericht ook al gelezen. Misschien heb ik koud watervrees? Geen idee. Het lijkt me heel raar om met je bankpas ineens ook andere dingen te kunnen gaan doen. In de praktijk zal het zeker wel meevallen, maar: ik ben nu gewend mijn OV-chipkaart uit de portemonniks te pakken, straks wordt dat dus de bankpas waar ook al een vrij opneembaar tegoed van 25 euro op staat. En als dat ding uit je handen wordt gegrist, wat dan?
U kunt dat contactloos betalen toch blokkeren als u daar zo bang voor bent.

witte angora
Berichten: 30563
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is niet alleen dat contactloos betalen, maar de OV-chip staat er straks ook op. Dan kan een wildvreemde dus met mijn bankpas het hele land door crossen, en de rekening komt bij mij op de mat.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
14 mar 2021 18:02
Het is niet alleen dat contactloos betalen, maar de OV-chip staat er straks ook op. Dan kan een wildvreemde dus met mijn bankpas het hele land door crossen, en de rekening komt bij mij op de mat.
Als iemand nu uw OV-chipkaart pikt, kan hij er ook mee reizen. Krijgt alleen een probleempje bij controle, maar dat risico durven ze denk ik wel te nemen.

witte angora
Berichten: 30563
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar hij drinkt intussen ook nog mijn kop koffie op, met een door mij betaald broodje. ;)

En ik moet maar zien hoe ik thuis kom zonder bankpas, zonder niet-meer-bestaande OV kaart enzovoorts.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
14 mar 2021 19:53
Jawel, maar hij drinkt intussen ook nog mijn kop koffie op, met een door mij betaald broodje. ;)

En ik moet maar zien hoe ik thuis kom zonder bankpas, zonder niet-meer-bestaande OV kaart enzovoorts.
Wat een problemen toch. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Koop een tasje met een koordje en hang dat om uw nek onder trui of overhemd.

Dan moet het wel gek gaan als u dat kwijtraakt. Stop een paar euromunten in uw zak en u kunt overal koffie kopen zonder uw telefoon te hoeven pakken of uw bankpas.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je vroeger je portemonnee verloor, moest je ook maar zien hoe je weer thuiskwam. Moest je ook nog schooien om een kwartje om te kunnen bellen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zal beslist wel compensatie komen, of anders maar een claimstichting oprichten.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Berteman »

De OV-Chipkaart komt niet te vervallen, maar het is de bedoeling in de toekomst ook met smartphone, betaalpas en creditcard af te rekenen.

Voor het echter zover is, kan nog wel even duren. In 2014 zijn er al proeven geweest en die worden nu weer over gedaan.

https://www.treinreiziger.nl/translink- ... uwe-kaart/

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Berteman schreef:
14 mar 2021 21:33
De OV-Chipkaart komt niet te vervallen, maar het is de bedoeling in de toekomst ook met smartphone, betaalpas en creditcard af te rekenen.

Voor het echter zover is, kan nog wel even duren. In 2014 zijn er al proeven geweest en die worden nu weer over gedaan.

https://www.treinreiziger.nl/translink- ... uwe-kaart/
Het is toch echt de bedoeling dat de huidige ov-chipkaart op termijn gaat verdwijnen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ne-bankpas

witte angora
Berichten: 30563
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door witte angora »

Afijn, twee verschillende verhalen dus. Ik gok er op dat de OV-kaart herzien wordt, zoals in het bericht van treinreiziger staat, waarbij inchecken per mobiel en per bankpas nieuwe mogelijkheden zijn.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

wmeijde schreef:
14 mar 2021 14:45
Mijn vraag is wat er dan gebeurt met de korting die 65+ krijgen op hun OV-chipkaart?

Hoe wordt dat geregeld als je met je telefoon gaat betalen?

Ik vind de insteek goed heb er ook geen problemen mee, maar vraag me alleen af
hoe die korting dan geregeld gaat worden.
Hoe het precies eruit komt te zien kan ik niet zeggen. Abonnementen blijven bestaan (mogelijk dat er wel aanpassingen in de abonnementen komen). Doordat de OV chipkaart (linksom of rechtsom) in een nieuw jasje gestoken gaat worden, komen er nieuwe opties erbij waardoor reizen makkelijker gaat worden. Zowel voor vaste reizigers als voor reizigers die af en toe gebruik maken als voor reizigers die tijdelijk in Nederland zijn (toeristen)

Er wordt ook rekening gehouden met mensen zonder mobiele telefoon.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: OV-chipkaart komt te vervallen

Ongelezen bericht door sjohie »

In het VK konden we 2 jaar geleden door geheel Londen reizen door onze creditcard te gebruiken als OV-"chipkaart". Stuk makkelijker dan een tijdelijke kaart moeten kopen, die moeten opladen, en er dan achterkomen dat je net niet genoeg saldo hebt, en zo verder. Daar konden de eerste mensen toen ook al met de smartphone zo reizen zagen we, inclusief abonnementen begreep ik van een Londenaar waar ik even mee kletste in de underground. Het is dus niet zo dat hier een compleet nieuw wiel wordt uitgevonden ofzo.

Gesloten