LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

De OV-chipkaart of de strippenkaart?

OV-chipkaart, bevalt me prima
5
24%
Strippenkaart, net als vroeger
15
71%
Liever beiden
1
5%
 
Totaal aantal stemmen: 21

EBH2011
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011 02:35
Locatie: Hhw

OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door EBH2011 »

De OV-chipkaart...
bedoeld om een betere doorstroming te garanderen en iedere reiziger meer gemak te bieden.
Tevens op de markt gebracht om vervalsing ed. tegen te gaan.
Toerist? Koop dan een dal- of streekkaartje voor een enkele reis.

De ouderwetse strippenkaart...
te duur om te laten drukken en voor sommige gemakkelijk na te maken.
Een overstapje zonder problemen, inzage in het aantal resterende strippen,
in 2 kleuren: de standaard blauwe of een roze voor kinderen en ouderen.

Wat heb jij als reiziger liever (terug) ??
Laatst gewijzigd door EBH2011 op 14 sep 2011 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

briany
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:17

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door briany »

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, maar ik gebruik die kaart ook niet zo vaak eigenlijk. In het begin heb ik de kosten een paar keer gecontroleerd en dat ging goed. Het enige waar je goed op moet letten is dat je uitcheckt want als je dat vergeet zijn de ritjes vrij kostbaar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als reiziger is de strippenkaart veel makkelijker te kraken. Voor zo'n OV chipkaart heb je altijd een computer nodig, voor een strippenkaart kom je met matte lak al een heel eind...

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik reis dus zeer zelden met het openbaar vervoer, en dat is dus juist het probleem. Tot de dag van vandaag heb ik geen idee hoe ik aan zo'n OV-chipkaart moet komen, en al helemaal niet hoe ik dat op moet laden.

Jawel, ik kan zo'n ding via internet bestellen. Maar daar ontstaat al het eerste probleem: ik heb geen mogelijkheid via internet te betalen, en begin daar ook niet aan. Dus bestellen via internet is al geen optie.

Bij de boekhandel dan? Geen idee. Maar waar moet ik dat ding opladen? En dan, zo'n ding kost 7,50, en dan heb ik nog niks. En dan is zo'n ding hooguit 5 jaar geldig, en dan kun je weer 7,50 euro spenderen voor het enkele bezit van dat ding dat ik dus zelden gebruik. Voor de strippenkaart waren er geen extra kosten aan verbonden.

Met de strippenkaart kun je in één oogopslag precies zien hoeveel tegoed je nog hebt, maar bij de OV-chipkaart? Dat moet je dus éérst ergens controleren (waar?) en als je te weinig hebt, moet dat aangevuld worden (waar?)

Ik woon hier nog altijd in een klein dorp, hier is geen VVV of ANWB of iets dergelijks, er is ook geen loket op het station.

Dan heb je inderdaad nog het eeuwige in- en uitchecken, bij de strippenkaart stempel je één keer af, en je bent klaar, portemonnee kan opgeborgen worden, en niks aan het handje. Maar de OV-chipkaart, bij iedere rit die je maakt moet die portemonnee 2x te voorschijn gehaald worden, fijn dat iedere zakkenroller meteen weet waar ik dat ding heb.

Voor mij is het dus ontzettend onhandig. Ben er niet blij mee.

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door SaritaX »

Je kan de kaart opladen en het saldo bekijken bij de kaartautomaat op het station. Erg simpel en voor iedereen te doen.

Ik weet dat je de kaart ook gewoon kan kopen maar ik heb hem zelf via internet gekocht dus weet niet precies waar.

De strippenkaart vond ik altijd erg ingewikkeld, want ik wist nooit hoeveel strippen af te stempelen. Ook veranderde de prijs van de strippenkaart dan weer en was mijn oude niet meer geldig.

Wat ik wel stom vind aan de chip kaart is dat het 7,50 kost, 2,50 zou heel wat logischer zijn. En de kaart zou minstens 10 jaar geldig moeten zijn want 5 jaar is natuurlijk niks.
Ook zou een overgebleven saldo simpel moeten kunnen worden teruggestort.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kan de kaart opladen en het saldo bekijken bij de kaartautomaat op het station.
Ok, maar het ging om de strippenkaart. Hier op het station stopt er geen bus. Sterker nog, de bus kan er niet eens komen. De straten zijn veel te smal. Afstand station tot dichtsbijzijnde bushalte is 1,6 kilometer. En ja, ik woon er precies tussen in.

Dus als ik met de bus wil, moet ik eerst 2x 800 meter lopen om het saldo van die kaart te checken en eventueel op te laden (dan ben ik weer bij huis terug), en vervolgens nog eens 800 meter om bij de bus te komen. Geef mij dan toch maar de strippenkaart.

Maar goed, dit soort situaties zijn ongetwijfeld uitzonderingen.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door hobby1 »

Je kan de kaart opladen en het saldo bekijken bij de kaartautomaat op het station. Erg simpel en voor iedereen te doen.
Dit kan ook via internet gedaan worden.
Het neemt niet weg dat het gebruik van de OV kaart omslachtig is.
Vergeet niet uit te checken, dan kost het ritje € 4,00 !
Dit kan via Internet wel weer opgevraagd worden, tenminste als je het zelf opmerkt.
Vroeger kocht je een strippenkaart, waar meerdere mensen gebruik konden maken, dit is helaas verleden tijd.
Nu moet iedereen een ov kaart hebben, anders werkt het niet.
Ja, voor iemand begint te roepen, dat ook een kaartje in de bus gekocht worden kan, het volgende .
Als ik met mijn kleindochter (ouder dan 12 jaar), welke niet bij ons in de stad woont, met de bus ga,(zij heeft zelf geen ov kaart) betaal ik voor een ritje HEEN € 5,00, maar hetzelfde bedrag ook weer voor het RETOUR.
Dus voor mij, de rode duim naar beneden! :mrgreen:

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door SaritaX »

Er staan trouwens ook apparaten voor opladen en saldo bekijken in winkels. Bij ons in het dorp staat er 1 in de Primera boekenwinkel, mischien bij u ook ergens?

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door witte angora »

SaritaX schreef:Er staan trouwens ook apparaten voor opladen en saldo bekijken in winkels. Bij ons in het dorp staat er 1 in de Primera boekenwinkel, mischien bij u ook ergens?
Geen idee, er zijn twee boekwinkels met een postagentschap, dus daar zou misschien een mogelijkheid zijn. Maar dat is evengoed ongeveer een kilometer hier vandaan. Alleen maar om even te checken wat mijn saldo is?

Om te kijken hoeveel strippen ik had, hoefde ik amper mijn stoel uit.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door hobby1 »

Om te kijken hoeveel strippen ik had, hoefde ik amper mijn stoel uit.
Mee eens!
Het neemt niet weg dat het gebruik van de OV kaart omslachtig is.

EBH2011
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011 02:35
Locatie: Hhw

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door EBH2011 »

Nog zoiets:

je bent uitgestapt uit de bus... bus rijdt weg, uitchecken niet meer mogelijk!
je bent uitgestapt uit de trein... trein rijdt weg, uitchecken op het perron wel mogelijk!

Een bus levert blijkbaar meer ongereden kilometers op.
Ook de gehanteerde chipkaart tarieven komen niet overeen met (een soms) goedkoper dalkaartje.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Nog zoiets:

je bent uitgestapt uit de bus... bus rijdt weg, uitchecken niet meer mogelijk!
je bent uitgestapt uit de trein... trein rijdt weg, uitchecken op het perron wel mogelijk!
Dat zou zo maar kunnen komen omdat bij de bus de kaartlezers in de bus zitten en bij de trein op het perron staan :mrgreen:
Eigenlijk is het heel simpel. Als je reist met een OV Chipkaart en je reist op saldo en je passeert een kaartlezer, dan moet je je pas ervoor houden.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je even moet wennen aan het hele systeem, maar na verloop van tijd weet je niet beter. En natuurlijk gaan er wel eens zaken mis. Maar ik heb bij het geld terug krijgen nog nooit een probleem gehad (in mijn geval bij de RET en HTM, andere vervoerders heb ik geen ervaring mee), ook al was het meestal mijn eigen schuld
Om te kijken hoeveel strippen ik had, hoefde ik amper mijn stoel uit.
Ik hoef er letterlijk mijn stoel niet voor uit, want ik heb een app voor mijn android telefoon, die mij de laatste paar ritten en het saldo laat zien. Maar uiteraard heeft niet iedereen een Android of IPhone.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

EBH2011 schreef:Nog zoiets:

je bent uitgestapt uit de bus... bus rijdt weg, uitchecken niet meer mogelijk!
je bent uitgestapt uit de trein... trein rijdt weg, uitchecken op het perron wel mogelijk!

Een bus levert blijkbaar meer ongereden kilometers op.
Ook de gehanteerde chipkaart tarieven komen niet overeen met (een soms) goedkoper dalkaartje.
Hetzelfde met Tram en Metro.
Waarom bij vast haltes niet palen zetten? Zijn we gelijk van de verschillen in ritprijzen ad..

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gisteren heb ik in Zoetermeer voor een auto gekeken. Kun je twee dingen doen: met de eigen auto erheen, maar als de koop door gaat, sta je daar met twee auto's. Dus met het OV.

De avond van te voren op de site van 9292ov gekeken, er rijdt een trein naar Leiden, en verder met de bus. Van Leiden naar Zoetermeer lopen is geen optie, dus dan moet je toch aan de OV-chipkaart. Maar hoe kom je daar aan. Verder gezocht, en op een aantal sites, ook de officiele, wordt een wegwerpchipkaart genoemd, kosten 2,50 euro, uur lang geldig. Ok, dat is dus te doen, dus de auto laten we staan, en we pakken de trein en de bus, ja toch? Ook nog even gekeken waar ik die kaart in Leiden kan halen, blijkt inderdaad op het station te kunnen, maar dat is logisch.

Afijn, in Leiden aangekomen blijkt er geen informatiebalie van Connexion te zijn. Wel van de NS. Een hele aardige mevrouw helpt me verder, volgens haar doet connexion niet aan wegwerpchipkaarten, en een enkele reis zou 4 euro moeten kosten. Dus even naar een wachtende bus gelopen, inderdaad, er zijn alleen kaartjes enkele reis te koop, binnen Leiden 2 euro, buiten Leiden 4 euro.

Wat nu? Er is natuurlijk een kans dat ik zonder auto weer naar huis ga, en dan kan ik nóg een keer zo'n kaartje van 4 euro kopen. De mevrouw van de NS had al verteld dat ze bij de AKO anonieme chipkaarten kopen met een tegoed van 10 euro. Bij de automaat kan ik ook zo'n ding kopen, maar dan moet hij nog opgeladen worden. Dus naar de AKO, ding gekocht voor 17,50. Immers, vroeg of laat zal ik er toch aan moeten geloven, dan maar meteen.

Auto heb ik inderdaad niet gekocht, dus kon weer naar huis met dat kreng. Uitchecken ging zowaar goed, zowel de heen-als de terugreis.

En dan denk je: ik heb nog 5,50 euro saldo, de enkele rit met de trein is 3,50, daar kan ik mooi mee naar huis. Vergeet het maar, volgens een medewerker moet ik het kreng opladen tot een saldo van minimaal 20 euro, dat is het starttarief. Dus toch maar weer een gewoon treinkaartje gekocht.

Kortom, ik heb nog nooit zoveel geld uitgegeven voor zo'n kort ritje. De informatievoorziening is niet slecht, die is er niet. Niet via internet (en het beetje wat er te vinden was bleek niet te kloppen), niet op de stations, het is dat de NS wilde helpen, maar Connexion liet het mooi afweten.

De OV-chipkaart ligt nu dus in een bak met 16 andere pasjes waar je niet zonder kunt, maar die ik ook nooit gebruik. :(

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door DJM »

EBH2011 schreef:De OV-chipkaart...
bedoeld om een betere doorstroming te garanderen en iedere reiziger meer gemak te bieden.
Dat lijkt me niet.
In en weer uit-checken kost meer tijd dan bij het instappen alleen te laten stempelen.

De enige reden van die OV chipkaart is dat bedrijven privaat zijn geworden en nu kunnen ze elke kilometer die ze vervoeren zelf incasseren.

De ouderwetse strippenkaart...
te duur om te laten drukken en voor sommige gemakkelijk na te maken.
Een overstapje zonder problemen, inzage in het aantal resterende strippen,
in 2 kleuren: de standaard blauwe of een roze voor kinderen en ouderen.

Wat heb jij als reiziger liever (terug) ??
De strippenkaart is het goedkoopste systeem.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

DJM schreef:
EBH2011 schreef:De OV-chipkaart...
bedoeld om een betere doorstroming te garanderen en iedere reiziger meer gemak te bieden.
Dat lijkt me niet.
In en weer uit-checken kost meer tijd dan bij het instappen alleen te laten stempelen.
Kijk eens op Amsterdam Sloterdijk als er een metro aankomt (middagspits).
Als je niet bijna vooraan loopt, duurt het ruim 5/6 minuten voordat je bij een van de 3 beschikbare poortjes bent, zodat je naar je trein kunt (die ondertussen al vertrokken is).

OV chipkaart: duur, langzaam, onhandig, en oneerlijk.

krieno
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 okt 2007 15:14

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door krieno »

Als het allemaal werkt is het natuurlijk op zich een prachtig systeem, alleen iedere vervoerder houd er weer een ander betaal systeem op na.
Heb een voordeel uren abbo van de NS, alleen hier rijd Arriva, en dus kan ik niet met 40% korting , moet dan eerst weer een kortings kaart van arriva kopen a 17,50 euro, en dan pas in groningen verder met de ns, dus verschrikkelijk omslachtig, waarom niet gewoon en soort kaart voor alle vervoerders.
Dus heb een kortings kaart van de NS was ook altijd geldig in alle treinen , moet nu dus eerst een kaart kopen van 17.50 euro, plus de 55 euro van de NS.
Gelukkig kan je nog tot eind volgend jaar met een papieren kaartje in de trein, en dan is het wel weer geldig in alle treinen, dus ik blijf tot het eind een papieren kaartje kopen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door witte angora »

waarom niet gewoon en soort kaart voor alle vervoerders.
Inderdaad, nog zo'n grap, die anonieme OV-chipkaart zou ik, alvorens van de trein gebruik te kunnen maken, eerst moeten activeren. De kaartautomaat(?) zal heus wel de juiste instructies geven, maar waarom moet het allemaal zo omslachtig?
De enige reden van die OV chipkaart is dat bedrijven privaat zijn geworden en nu kunnen ze elke kilometer die ze vervoeren zelf incasseren.
Klopt, dit is als officiële reden opgegeven. Dus omdat de OV-bedrijven zich als een stel kleuters gedragen die elkaar een snoepje niet gunnen, wordt de reiziger met een duur, onhandig, en omslachtig systeem opgezadeld.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 sep 2011 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door DJM »

krieno schreef:Waarom niet gewoon en soort kaart voor alle vervoerders.
Dat noemen ze nou marktwerking.
En de overheid blijft net zolang beweren dat dat beter is voor de reizigers totdat de reizigers dat geloven.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV-chipkaart of de ouderwetse strippenkaart?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat noemen ze nou marktwerking.
Kan best dat ze dat marktwerking noemen, maar dat is het niet. Er is geen vrije markt. Ieder OV-bedrijf is in zijn/haar werkgebied monopolist, tot er weer een openbare aanbesteding is, en een ander bedrijf het eventueel kan overnemen.

In mijn voorbeeld van Leiden naar Zoetermeer rijdt er maar één maatschappij: Connexion. Als ik niet met Connexion wil omdat ik het te duur vind, dan mag ik gaan lopen. Of fietsen, maar dan mag ik bij de NS betalen om die fiets mee te nemen.

Dat de bedenkers van dit gedrocht van economie geen kaas hebben gegeten, dat blijkt wel overduidelijk uit het gebruiken van een begrip dat helemaal niet van toepassing is. Dus ik blijf bij mijn stelling: het is het gedrag van een stel kleuters dat niet accepteert dat de ene kleuter een snoepje meer krijgt dan de andere kleuter.

Gesloten