LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Er zijn bedrijven waar je hem soms gratis kan bestellen. Veelal zit je partner dan bij het bedrijf of heeft het bedrijf een actie.

Zo'n kaartje kost in eenmalige aanschaf iets van 7 euro en 50 cent.

tomboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2007 17:28

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door tomboy »

Het is zo en zo al belachelijk dat je die kaart moet aanschaffen.
Ik kan ook niet begrijpen dat hier in dit land overal voor betaald moet worden.
Het wordt toch wel dubbel en dwars terug verdient over onze rug

hansnr9999
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2007 13:29

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door hansnr9999 »

Waar ik mij over verbaasd wat betreft de OV.chipkaart is het feit dat ze in Rotterdam keihard durven te zeggen dat je halverwege 2007 NIET meer met een strippenkaart of een ander ov. abonnement de metro in mag.
Als je alleen in de regio Rotterdam woont en reist met het OV is het niet zo erg omdat je in de bus en tram ook al met de chipkaart kan reizen.
Maar als je zoals ik buiten die regio woont en toch elke dag richting het centrum van de stad moet, word je gedwongen om 2 verschillende abonementen te nemen zodat je ook nog eens per enkele reis 2 maal het instaptarief moet betalen. :?
Ik ben zelf niet op de hoogte van de algemene afspraken die gemaakt zijn voor het openbaar vervoer, maar het lijkt me niet dat je als vervoerder zomaar mag zeggen... geen OV chipkaart???
:evil: dan kom je er niet in met je rottige strippenkaartje :twisted:
Mijns inziens zitten we nog steeds in een overgangsfase... testgebied of niet..
En ik vindt dat het strippenkaartsysteem gelijktijdig geldig moet blijven tot aan de invoering van de OV Chipkaart in geheel nederland.

chantal1984
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2007 14:06

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door chantal1984 »

Ik heb zelf jaren in rotterdam gewoond en je kan de kaart op dit moment nog steeds gewoon gratis bestellen maar goed ik vind het wel onhandige dingen want ik kan ze dus hier in hellevoetsluis af en toe al eens gebruiken maar in rotterdam doen die apparaten het niet eens waar je langs moet met die kaart dus ik ben nog steeds verplicht om een strippenkaart te gebruiken... Ik vind het echt zwaar irritant en ik vraag me af hoe Toeristen dat moeten doen in Rotterdam, moeten die dan helemaal speciaal zo'n kaart gaan bestellen ?? nou als ze dan volgend jaar naar Rotterdam willen komen dan mogen ze nu alvast gaan beginnen met bestellen want zo snel zijn ze niet bij de RET....

baartim
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2005 20:18

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door baartim »

verwijderd door auteur
Laatst gewijzigd door baartim op 18 okt 2007 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

laverwoerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2007 13:01

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door laverwoerd »

mijn ov-chipkaart werd niet opgeladen maar de 10 euro werd wel
van mijn giro afgetrokken

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Verhaal halen daar waar je de kaart gehaald hebt. Houd er wel rekening mee dat de kaart pas wordt opgeladen de eerst volgende keer dat je de kaart voor een apparaat houdt.

Mensen den chipkaart is voorlopig weer uitgesteld en van dit uitstellen komt weer uitstel. Er kloppen een hoop zaken niet en dat komt nu steeds weer boven water.

Val aub de bestuurder niet hierover aan, maar vraag hem of haar wat te doen. Deze hebben veelal een kaartje met daarop het nummer van de klantenservice. Aldaar kun je je klachten kwijt.

baartim
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2005 20:18

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door baartim »

verwijderd door auteur
Laatst gewijzigd door baartim op 18 okt 2007 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Dirkie »

Waar ik mij over verbaasd wat betreft de OV.chipkaart is het feit dat ze in Rotterdam keihard durven te zeggen dat je halverwege 2007 NIET meer met een strippenkaart of een ander ov. abonnement de metro in mag.
Dit is niet correct. Dat van die strippenkaart klopt. Maar als je een OV-abonnement hebt, kun je daarmee gewoon de poortjes openen en reizen. Ikzelf heb een NS abonnement met 2 zones OV erbij en daarmee kan ik gewoon reizen met de metro, nu en ook als de srtrippenkaart niet meer gebruikt kan worden. Dit heb ik nagevraagd bij zowel de NS als de RET.
Dus als ik buiten de 35 minuten overstap, betaal ik het basisbedrag wel opnieuw. Met de strippenkaart heb je met je basisstrip 60 minuten overstap tijd.
Je moet de begrippen REIStijd en OVERSTAPtijd niet door elkaar halen. Met de strippenkaart heb je reistijd en binnen die reistijd kun je zovaak overstappen als je wilt. Met de OV-Chipkaart betaal je voor het traject en als je tijdens die reis moet overstappen, dan heb je 35 minuten overstaptijd.
En als ik op een station incheck, en op ander staton weer uitcheck hoe weet dan:
a) de conducteur of ik een eerste of tweede klas reis heb?
b) het systeem dat ik eerste of tweede klas heb gereisd?
Ik neem aan dat de conducteur tijdens de reis controleert welk reis product je voor die reis geladen hebt op je OV-Chipkaart en daar zit ook de aanduiding eerste of tweede klas bij.

En even voor de duidelijkheid. Ik werk niet bij de "OV Chipkaart BV", maar maak als forens gebruik van de RET-metro, de NS en de HTM (en soms zelfs RandStadRail als het rijdt :lol: ).

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat blijkt wel dat je slechts een forens bent.

Je moet de begrippen REIStijd en OVERSTAPtijd niet door elkaar halen. Met de strippenkaart heb je reistijd en binnen die reistijd kun je zovaak overstappen als je wilt. Met de OV-Chipkaart betaal je voor het traject en als je tijdens die reis moet overstappen, dan heb je 35 minuten.

REIStijd is de totale tijd welke je reist inclusief de OVERSTAPtijd!!!!!!!!!!. Met een strippenkaart heb je net als het abonnement te maken met een geldigheidsduur.

Op een strippenkaart stempel je het aantal zones waar je met de reis doorheen reist. Het aantal strippen bepaalt de geldigheidsduur van de stempel.

Een abonnement werkt in feite ook zo, maar je geldigheidsduur wordt bij deze bepaald door het soort abonnement: Week, Maand of Jaar en de begindatum. Verder bepaalt de centrumzone tesamen met de sterwaarde op deze kaart tot hoever je kan reizen en vanaf waar je moet bijstempelen.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Dirkie »

Quote:
Waar ik mij over verbaasd wat betreft de OV.chipkaart is het feit dat ze in Rotterdam keihard durven te zeggen dat je halverwege 2007 NIET meer met een strippenkaart of een ander ov. abonnement de metro in mag.
Dit is niet correct. Dat van die strippenkaart klopt. Maar als je een OV-abonnement hebt, kun je daarmee gewoon de poortjes openen en reizen. Ikzelf heb een NS abonnement met 2 zones OV erbij en daarmee kan ik gewoon reizen met de metro, nu en ook als de srtrippenkaart niet meer gebruikt kan worden. Dit heb ik nagevraagd bij zowel de NS als de RET.
Nog even een aanvulling. Ik heb inmiddels van NS een nieuwe JaarTracjectKaart met 2 zones aansluitend OV ontvangen. Die had ik al, maar nu heb ik hem als OV-Chipkaart. En daarmee kan ik gewoon de poortjes van Metro mee openen door hem voor het logo te houden.

Cor G
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2007 15:45

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Cor G »

daar ik eind april begin mei in valkenburg was met mensen en daar ging toeren[ben zelf touringcar chauffeur] en 4 mei al naderde reed ik daar met oude mensen en zagen een bus van veolia met daar achterop veolia TRANSPORT dit is echt onaanvaardbaar voor oudere mensen.graag zou ik van u willen dat u daar over veolia op het matje roept daar ik al 2 mailtjes heb gestuurd en nog niks gehoord heb bvd namens al de mensen die ik toen bij me had

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Veolia transport is het overkoepelend orgaan. Zij hebben naast goederenvervoer ook personenvervoer.

Enne dat gedoe met TRANSPORT. Houd toch op man. Dat is meer dan 60 jaar geleden. We leven anno 2007. Wat is gebeurd is gebeurd. Er is nergens een koppeling met de joden transporten en vervolgingen. Dat is hetgeen waar u naar verwijst.

Veolia Transport is een naam van een bedrijf en meer niet. Zo zijn er wel meer bedrijven die met Transport eindigen.

Wat heeft dit trouwens te maken met de OV chipkaart.

Cor G
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2007 15:45

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Cor G »

omdat ik nie wist dat dit alleen over die ov kaart ging

Cor G
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2007 15:45

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Cor G »

beetje ziellig van je de bedrijven die op transport eindigen zijn transport bedrijven en geen bedrijven die mensen vervoeren ik weet niet hoe oud jij ben of dat je ouders het nog meegemaakt hebben maar ik spreek nl voor de mensen die ik met vakantie mee had dus beetje dom van je om zo te reageren toch

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door kampvuur »

Veolia Transport Nederland voert de concessies in Nederland deels uit onder de de naam Veolia Transport, maar ook onder de namen BBA en Personen- en Zorgvervoer Nederland (PZN).

Een schrale troost voor jou Cor, want deze merknamen zullen binnen enkele jaren verdwijnen uit het Nederlands straatbeeld. Op de langere duur zullen al deze maatschappijen de naam Veolia (zonder de toevoeging "transport") gaan dragen.

Dus nog even door die zure appel heenbijten.

Cor G
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2007 15:45

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Cor G »

ik hoef dat nie te doen maar al die oude mensen die ik vervoer wel dus maar bedankt voor je berichtje
en denk je echt dat alles veolia ga heten dan
daar denken ze in den haag ff anders over wij zijn een onderdeel van de HTM dus we horen genoeg

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

O HTM. Dan werk je voor Vreugde Tours.

Maar eff dit ik ben ouder dan je denkt en ja mijn ouders hebben als kind zijnde de oorlog meegemaakt. Ik vind gewoon dat je niet moet overdrijven. Die ouderen zijn wel wat gewend hoor en tja helaas hebben sommigen ook wonden die niet meer genezen, maar de wereld draait door en het leven gaat verder. Het is verleden tijd.

Pascal62
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2006 22:09

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Pascal62 »

Ik reis al een hele tijd met het OV in Rotterdam, kan heel goed voorstellen dat het contact door die OV kaart tussen chauffeurs en reizigers hierdoor minder wordt

Een tijd terug had ik het ff gehad met de OV kaart en besloten zwart te rijden met de Metro, meer uit protest. Dat ging 7 mnd goed tot zaterdag een controle of ze wisten wie ze moesten hebben, ik was de eerste en enigste die werdt gecontroleerd, dus bekeuring ok :-)

In die tijd heb ik wel meegemaakt dat ze niet echt durven te controleren zeker niet op drukke tijden of trajecten. Omdat ze weten dat ze commentaar gaan krijgen.

De controles zijn niet meer wat ze jaren terug waren. Had er nog wel aan kunnen ontkomen maar goed.

Na de vakantie de boel weer eens bekijken wat er nu nog steeds fout gaat.

Die handcontroles hebben volgensmij geen contact met de centrale computer en zien alleen of je hebt ingecheckt!?

Maar het gekke is het systeem is nu officieel goedgekeurd, maar er zitten nog heel wat rare bugs in, hoe kan het dan goedgekeurd zijn?

Het systeem met een munt in bak gooien en dat de boel open gaat werkt een veel landen perfect en veel goedkoper. Nu rijdt hier denk ik nog steeds een heel groot deel zwart, met een systeem van xx miljoenen.

San10
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2007 17:10

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door San10 »

Na, een keer stonden ze met "uitsmijters" te controleren bij de poortjes zelf.
Dus als de poortjes opengingen als je je kaart op het logo hield, dan nog keken ze mee of het klopte :? .
Mij hielden ze tegen; waarom?
Het poortje 'zei' 0,00 € .
Toen liet ik m'n North Sea Jazz (gewone chipkaart met 3dagen reisproduct) ov chip zien en was het goed en mocht ik doorlopen.
Gelukkig bleef het poortje een tijdje openstaan.

Ik heb een excuusbrief gekregen van de RET dat als in bussen en trams de rommel uitstaat ik door mag lopen. (Met een 'volle' chip uiteraard).
Ik had een keer ruzie namelijk met een chauffeur toen ie vond dat ik maar apart strippen moest stempelen, omdat de rommel uitstond.

Een minpuntje was dat verder in de week een bus de rommel uitging vlak voor ik uit wou checken. Het was voor het eindpunt en toen ik 'm vroeg de rommel weer aan te zetten, berekende het apparaat een nieuwe rit; dus :? een nieuwe incheck... 8 € kwijt hè. Daar zal ik x aantal weken op moeten wachten, omdat ook nog eens maar één keer per maand afgestort wordt.

Die borg van 4€ of meer is dus te hoog
en weer kunnen mogen declareren bij infopunten ipv een maand wachten op terugstorten bij calamiteiten;
overstappen 35 min mag naar 1:05 uur
'gratis' meereizen bij uitstaande rommel;
elke buitenwijk en dorp minstens één werkende ov chip oplaadautomaat (naast of in een bankcontact bv.)
Stations zo dat iedereen kan passeren door de tunnels.
Strippenkaart niet weg, voordat in héél Nederland alle chipapparatuur voor tenminste 99% werkt.

Dat willen wij wel (en nog meer), maar dit wordt ons door de strot geduwd.

"Zij" zorgen wel dat wij kunnen betalen, als het misgaat.

;) Sanne

Gesloten