Proef met betalen via GPS registratie

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door HFMREULING »

IK las dit artikel, maar weer wordt men daarbij gedwongen de Smartphone te gebruiken!
Ik ben als oud OV medewerker wel blij dat het probleem van in en uitchecken daarmee van de baan zou kunnen zijn!
Men moet wel het bij aanvang en einde reis kunnen in en uitschakelen, en niet dat het ook in werking kan treden als men de auto gaat gebruiken!
Voor de niet smartphone gebruikers, had ik gedacht dat Translink beter een in en uitschakelbare GPS-tracker beter zou kunnen ontwikkelen, zodat het nooit met andere data verward zou kunnen worden.
Als er trajecten bij zijn waar men de keuze heeft uit meer als 1 vervoerder, hoe gaat men dit dan uit elkaar houden?
Dit zou ook problemen met de toegangscontrole tot stations voor uitzwaaiers kunnen verhelpen en bij de grotere stations, waar de doorgangstunnels door het huidige systeem aan de openbaarheid zijn onttrokken!

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je aan een nieuwsbericht refereert, is het wel handig de link daarvan te plaatsen. Dan praten we allemaal over hetzelfde. Ik had het zelf bij de NOS gelezen.
HFMREULING schreef:
04 feb 2022 13:23
Voor de niet smartphone gebruikers, had ik gedacht dat Translink beter een in en uitschakelbare GPS-tracker beter zou kunnen ontwikkelen, zodat het nooit met andere data verward zou kunnen worden.
De groep niet-smartphone-gebruikers lijkt me tegenwoordig dusdanig klein dat de kans dat daarvoor speciale oplossingen worden bedacht niet heel groot is. Let wel: een jaar geleden had 96% van de Nederlanders een smartphone.

Los daarvan kan iedereen die geen smartphone heeft of wil gebruiken natuurlijk gewoon in- en uitchecken.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 04 feb 2022 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het is de bedoeling dat je daarvoor een aparte app download. Reizigers schakelen de app in op het beginstation, waarna er een qr-code verschijnt om door de poortjes te kunnen. Bij het eindstation wordt de app gesloten en stopt het verzamelen van de gps-gegevens.
Dus het treedt dan niet in werking als men de auto gaat gebruiken.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Dirkie »

HFMREULING schreef:
04 feb 2022 13:23
IK las dit artikel
Zou ik ook wel willen lezen om te weten waarom het nu eigenlijk gaat :D

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Lowieze »

“De treinmaatschappijen NS en Arriva starten op 14 februari met een proef waarbij honderd klanten op basis van gps kunnen in- en uitchecken. Daardoor hoeven de reizigers niet meer in en uit te checken op het perron als ze van vervoerder wisselen. De app is bedoeld voor reizigers die gebruikmaken van meerdere vervoerders en tijdens hun reis daarom op het perron in en uit moeten checken. Als reizigers de app gebruiken, hoeft dit niet meer. Aan de proef doen 50 reizigers van Arriva en vijftig van de NS mee. Deze reizigers konden zich via OV-betalen aanmelden.”

Bron: Tweakers.net

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je kijkt hoeveel gevallen er nu al zijn over misbruik van die Apple Airtags, lijkt me een losse GPS tracker, niet echt een geweldig goed idee. Die zal vermoedelijk moeten kunnen communiceren met een centrale server, etc etc, en dan krijg je een apparaat wat verdacht veel lijkt op een smartphone, die >95% van de Nederlanders inmiddels toch al heeft.

Onkruid71
Berichten: 2703
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Van mij hoeft dat allemaal niet zo, als het zo door gaat ben je onderhand verplicht om je telefoon mee te nemen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onkruid71 schreef:
04 feb 2022 17:40
Van mij hoeft dat allemaal niet zo, als het zo door gaat ben je onderhand verplicht om je telefoon mee te nemen.

Daarom is het ook een mobieltje.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
04 feb 2022 13:31
Let wel: een jaar geleden had 96% van de Nederlanders een smartphone.
Als je al refereert naar een website is het wel zo handig dat het gewoon nederlandstalig is. Ik weet het, het is tegenwoordig heel hip om zo veel mogelijk in het engels te doen en sommigen doen het gebruik van nederlands af als zijnde niet inclusief en derhalve niet woke, echter op dit forum staat ouderwets nederlands nog in de forumregels.
Overigens kan ik tussen al dat hippe engels uw percentage niet vinden, dus het zoekplaatje is compleet.Los daarvan ken ik nog genoeg mensen zonder slimme telefoon (bejaarden, peuters kleuters gehandicapten, digibeten, enz) dus dat percentage waag ik te betwijfelen. Wellicht zijn mensen met meerdere telefoons onevenredig meegeteld.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zouden bejaarden, gehandicapten en digibeten geen slimme telefoon hebben?

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Vlaggen op een modderschuit worden tegewoordig steeds meer geslagen.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Lowieze »

In het Nederlands dan:
https://thisplaymedia.nl/blog/alle-stat ... nederland/

Het eerste, meest in het oog springende feit: Nederland telt maar liefst 17,01 miljoen mobiele connecties. Dat is erg veel, een dekkingsgraad van maar liefst 99,2% van de bevolking. 95,7% daarvan heeft een smartphone en ruim 90% gebruikt deze ook voor internettoegang.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
04 feb 2022 18:19
Onkruid71 schreef:
04 feb 2022 17:40
Van mij hoeft dat allemaal niet zo, als het zo door gaat ben je onderhand verplicht om je telefoon mee te nemen.

Daarom is het ook een mobieltje.
Ik verwacht over een aantal jaren een oorbel voor iedereen boven 2 jaar (ook gehandicapten en digibeten) zodat we geen mobieltje, geen OV-pas, betaalpas, ID of wat dan ook meer nodig hebben. Heel handig. Alles in één minuscuul hip oorknopje, je hebt alle chip-dingen altijd bij je en Big Brother kan je overal volgen (heel handig in de misdaadbestrijding).

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
04 feb 2022 13:31

De groep niet-smartphone-gebruikers lijkt me tegenwoordig dusdanig klein dat de kans dat daarvoor speciale oplossingen worden bedacht niet heel groot is. Let wel: een jaar geleden had 96% van de Nederlanders een smartphone.
En onder de groep treinreizigers waarschijnlijk nog meer dan 96%.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Onkruid71 schreef:
04 feb 2022 17:40
Van mij hoeft dat allemaal niet zo, als het zo door gaat ben je onderhand verplicht om je telefoon mee te nemen.
Ik snap ook nog steeds niet waarom die treinen zonodig op elektriciteit en diesel moesten gaan rijden. Wat was er mis met kolen?

Onkruid71
Berichten: 2703
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

PeterPeters1966 schreef:
05 feb 2022 16:58
Onkruid71 schreef:
04 feb 2022 17:40
Van mij hoeft dat allemaal niet zo, als het zo door gaat ben je onderhand verplicht om je telefoon mee te nemen.
Ik snap ook nog steeds niet waarom die treinen zonodig op elektriciteit en diesel moesten gaan rijden. Wat was er mis met kolen?
Is dat niet totaal wat anders? Er wordt nu steeds meer verwacht dat wij de telefoon mee nemen, terwijl velen zoiets hebben, laat het thuis, dat ding hoeft je leven niet te leiden, dat doet het al te veel. Nou maak ik toch geen gebruik van het openbaar vervoer.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
05 feb 2022 17:55
Als men de smartphone niet mee wil nemen dan kan men net zo goed alleen een vaste telefoon nemen.

Maar dan wel een met een heeeeeeele lange kabel. 😁

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
05 feb 2022 16:58
Onkruid71 schreef:
04 feb 2022 17:40
Van mij hoeft dat allemaal niet zo, als het zo door gaat ben je onderhand verplicht om je telefoon mee te nemen.
Ik snap ook nog steeds niet waarom die treinen zonodig op elektriciteit en diesel moesten gaan rijden. Wat was er mis met kolen?
Die rook uitbrakende monsters laten de paarden voor mijn trekschuit schrikken, nieuwerwetsche bende.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door Lowieze »

breien schreef:
07 feb 2022 10:44
Voor de goede orde.
Het gaat hier om een proef waar honderd personen aan meedoen.
Voordat het algemeen zou worden ingevoerd gaan er nog wel een paar jaar overheen.
Dan nog zou men de eerste jaren keuze hebben om er wel of niet gebruik van te maken.
Precies, en het is bedoeld om het overstappen van de ene naar de andere vervoerder wat gemakkelijker te maken.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Proef met betalen via GPS registratie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lowieze schreef:
07 feb 2022 11:36
breien schreef:
07 feb 2022 10:44
Voor de goede orde.
Het gaat hier om een proef waar honderd personen aan meedoen.
Voordat het algemeen zou worden ingevoerd gaan er nog wel een paar jaar overheen.
Dan nog zou men de eerste jaren keuze hebben om er wel of niet gebruik van te maken.
Precies, en het is bedoeld om het overstappen van de ene naar de andere vervoerder wat gemakkelijker te maken.
Inderdaad, "de eerste jaren" zullen we de keuze hebben om het te gebruiken of niet.

Gesloten