LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door k2p »

Dit onderwerp zal hier ook wel tot in den treure zijn besproken, maar vandaag werd ik er weer eventjes niet goed van. Onlangs is mijn werkgever verhuisd en moet ik wat verder reizen om bij mijn werk te komen. We hebben het over Amsterdam Noord (zone 5700) - Amstelveen (zone 5724), 4 zones. Een rit van tussen de 47 en 55 minuten inclusief de wachttijd om over te stappen.

Vandaag heb ik deze rit afgelegd met mijn OV-chipkaart. En kostte deze rit mij € 4,07!

Tot 27 augustus 2009 kon je hiervoor een strippenkaart gebruiken. Deze kostten in 2011 € 7,70. En als je de prijsstijgen van de 9 jaren daarvoor doortrekt, zou deze nu € 8,30 kosten. Hiermee kon ik dan 3 keer deze rit afleggen. Dus kostte een enkele rit mij, inflatie meegerekend, € 2,77. De rit met de OV-chipkaart kost dus maar liefst 47% meer!

Ook in verhouding tot de 1-uurs GVB wegwerp-chipkaart staat dit buiten verhouding. Deze kaart kost vandaag de dag maar € 2,80 en voorziet in de behoefte voor deze rit. Dit kan ik dus niet (naar mijn weten) met de OV-chipkaart doen en moet ik steeds per rit aanschaffen. Een wegwerp-chipkaart hoort duurder te zijn dan de normale OV-chipkaart. Maar toch rekent mijn OV-chipkaart mij dus 45% meer!

Ik vind het echt ongelooflijk dat de OV-chipkaart mij niet automatisch het voordeligste tarief berekent.

Om maar te zwijgen over de verhouding tot mijn benzineslurpende auto (Euro95; 1,80 per liter; 1 op 14; plus 10% voor onderhoud is € 0,14 per kilometer). Deze rit is met de auto 17km lang en je doet er maar 30 minuten over. De kosten zijn dan maar € 2,38. En zo rekent mijn OV-chipkaart dus 71% meer!

Waarom lukt het ons burgers niet om in verzet te komen tegen deze door de overheid gecreëerde en in stand gehouden MAFFIAPRAKTIJKEN?! Het wordt echt tijd voor een opstand!
Laatst gewijzigd door k2p op 04 jul 2014 23:48, 2 keer totaal gewijzigd.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door gilas »

Dan had je toch met de auto gegaan,had je ook niet hoeven klagen of nee,wacht dan had je geklaagd over de lange files en vervelende mede weggebruikers.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door sjoegel »

Niet klagen maar harder werken zodat je ook een auto kunt kopen en van deze irritatie verlost bent. Maar ik zal je vertellen dat er weer andere vormen van vervoersellende voor in de plaats komen. Denk maar even aan de hoge benzineprijzen. Thuis blijven is ook een optie !

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

k2p schreef:Om maar te zwijgen over de verhouding tot mijn benzineslurpende auto (Euro95; 1,80 per liter; 1 op 14; plus 10% voor onderhoud is € 0,14 per kilometer). Deze rit is met de auto 17km lang en je doet er maar 30 minuten over. De kosten zijn dan maar € 2,34.
rekenen kan je in ieder geval niet.. :(

hint : een auto heeft ook nog vaste kosten

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:Dit onderwerp zal hier ook wel tot in den treure zijn besproken, maar vandaag werd ik er weer eventjes niet goed van. Onlangs is mijn werkgever verhuisd en moet ik wat verder reizen om bij mijn werk te komen. We hebben het over Amsterdam Noord (zone 5700) - Amstelveen (zone 5724), 4 zones. Een rit van tussen de 47 en 55 minuten inclusief de wachttijd om over te stappen.

Vandaag heb ik deze rit afgelegd met mijn OV-chipkaart. En kostte deze rit mij € 4,07!

Tot 27 augustus 2009 kon je hiervoor een strippenkaart gebruiken. Deze kostten in 2011 € 7,70. En als je de prijsstijgen van de 9 jaren daarvoor doortrekt, zou deze nu € 8,30 kosten. Hiermee kon ik dan 3 keer deze rit afleggen. Dus kostte een enkele rit mij, inflatie meegerekend, € 2,77. De rit met de OV-chipkaart kost dus maar liefst 47% meer!

Ook in verhouding tot de 1-uurs GVB wegwerp-chipkaart staat dit buiten verhouding. Deze kaart kost vandaag de dag maar € 2,80 en voorziet in de behoefte voor deze rit. Dit kan ik dus niet (naar mijn weten) met de OV-chipkaart doen en moet ik steeds per rit aanschaffen. Een wegwerp-chipkaart hoort duurder te zijn dan de normale OV-chipkaart. Maar toch rekent mijn OV-chipkaart mij dus 45% meer!

Ik vind het echt ongelooflijk dat de OV-chipkaart mij niet automatisch het voordeligste tarief berekent.

Om maar te zwijgen over de verhouding tot mijn benzineslurpende auto (Euro95; 1,80 per liter; 1 op 14; plus 10% voor onderhoud is € 0,14 per kilometer). Deze rit is met de auto 17km lang en je doet er maar 30 minuten over. De kosten zijn dan maar € 2,34. En zo rekent mijn OV-chipkaart dus 71% meer!

Waarom lukt het ons burgers niet om in verzet te komen tegen deze door de overheid gecreëerde en in stand gehouden MAFFIAPRAKTIJKEN?! Het wordt echt tijd voor een opstand!
Begin gewoon een vervoersbedrijf als jij het zoveel beter meent te kunnen. Ik krijg een beetje het gevoel als met die occupy jopies die op de vraag wát er dan anders moest, ook niks zinnigs te melden hadden.

Overigens heb ik als burger helemaal geen behoefte in een opstand, ik woon in een land waar ik kan gaan en staan waar ik wil, met een modern gezondheidsstelsel, weet me ondervangen door een aardig aantal sociale vangnetten, en alhoewel ietwat versnipperd, een democratisch politiek bestel.

Alles daarvan kan zeker beter op punten, maar grosso modo ben ik behoorlijk tevreden hier.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjoegel schreef:Niet klagen maar harder werken zodat je ook een auto kunt kopen en van deze irritatie verlost bent. Maar ik zal je vertellen dat er weer andere vormen van vervoersellende voor in de plaats komen. Denk maar even aan de hoge benzineprijzen. Thuis blijven is ook een optie !
Beetje jammer van al die negatieve en denegrerende posts. Waar is dat voor nodig?
TS heeft een punt. Waar volgens onze overheid openbaar vervoer belangrijk is om vervuiling en files
tegen te gaan wordt er weinig gedaan om dat dan ook te stimuleren. Miljarden verslindende projecten voor treinen die bij 3 sneeuwvlokjes levens gevaarlijk worden. Tunnels die zo zijn ontworpen dat als je er te hard doorheen rijdt de reizigers hun oren van de kop suizen, etc. Noord zuid lijntjes die zo duur zijn dat we het halve land konden asvalteren, etc. Onzinnige geldverspilling. Als dat werkelijk in het ov en de reiziger was gestopt, hadden we het beste ov ter wereld.
Nu is het inderdaad duur voor matige kwaliteit. Geloof me ik ken de metro van Amstelveen naar Amsterdam en als die al rijdt zit je vaak als haring in een ton.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij kun je voor die rit ook gebruik maken van een sterabonnement. Met centrumzone 5714 heb je dan aan twee sterren voldoende. Kost je 80 euro per maand, wat bij 20 werkdagen neerkomt op 2 euro per rit. Goedkoper dan de auto en je kunt de kaart ook voor al je andere privé ritjes in de stad gebruiken.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door Dirkie »

Even ter informatie.
Bij de strippen kaart betaalde je per zone, bij de OV-chipkaart met reizen op saldo zonder abonnement (overigens de duurste manier van reizen) betaal je voor de afgelegde afstand. Op de site van het GVB staat ook de lezen wat de kosten zijn (Saldo voltarief ​​€ 0,148 p/km + basis € 0,87, Saldo reductietarief € 0,098 p/km + basis € 0,57). Een 1-uurs kaart is een ander produkt, namelijk 1 uur reizen voor een vast bedrag. De prijs daarvan is uiteraard anders en kun je dus niet vergelijken.

En ik kan ook nog een rekenvoorbeeld geven.
Met een GVB only abonnement van van 89 euro per maand kun je ook reizen. Als je dit voor woon-werk gebruikt (dus gemiddeld 20 dagen heen en terug, dus 40 reizen) kost het je ongeveer € 2,23 per rit.

En voor alle duidelijkheid. Ik werk niet bij het GVB of een instantie die iets met de OV chipkaart te maken heeft en woon en werk niet in Amsterdam. Bovenstaande informatie heb ik gevonden op de site van het GVB. En waarschijnlijk in minder tijd dan het TS kostte om zijn bijdrage te schrijven.

En intussen heeft kweenie een nog goedkopere manier gevonden....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Volgens mij kun je voor die rit ook gebruik maken van een sterabonnement. Met centrumzone 5714 heb je dan aan twee sterren voldoende. Kost je 80 euro per maand, wat bij 20 werkdagen neerkomt op 2 euro per rit. Goedkoper dan de auto en je kunt de kaart ook voor al je andere privé ritjes in de stad gebruiken.
Mooi advies, jammer alleen dat dit niet geldig is in Amstelveen

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door gilas »

olaf79 schreef:Geloof me ik ken de metro van Amstelveen naar Amsterdam en als die al rijdt zit je vaak als haring in een ton.
Hangt ervan af hoe laat je gaat.
olaf79 schreef:Mooi advies, jammer alleen dat dit niet geldig is in Amstelveen
Dan neem je een ander ster of ander soort abonnement,dat kan namelijk.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door k2p »

Leo The Emperor schreef:
k2p schreef:Om maar te zwijgen over de verhouding tot mijn benzineslurpende auto (Euro95; 1,80 per liter; 1 op 14; plus 10% voor onderhoud is € 0,14 per kilometer). Deze rit is met de auto 17km lang en je doet er maar 30 minuten over. De kosten zijn dan maar € 2,34.
rekenen kan je in ieder geval niet.. :(

hint : een auto heeft ook nog vaste kosten
Ach joh, een tikfout. 2,34 had 2,38 moeten zijn. Het blijft alsnog de eerder berekende 71% duurder.

De vaste lasten heb ik met opzet niet meegerekend. Want de auto gebruik je ook voor andere doeleinden. Onderhoudskosten daarentegen wel meegerekend.
Laatst gewijzigd door k2p op 04 jul 2014 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door k2p »

sjohie schreef:Begin gewoon een vervoersbedrijf als jij het zoveel beter meent te kunnen. Ik krijg een beetje het gevoel als met die occupy jopies die op de vraag wát er dan anders moest, ook niks zinnigs te melden hadden.
Wat een vreemde reactie. Wat er anders moet ?! De strippenkaart terug! Of in ieder geval strippenkaart tarieven hanteren. (En ik heb uiteraard niks tegen inflatiecorrecties.) Vervoersbedrijven maken nu al veel meer omzet door de chipkaart, simpelweg omdat er bijvoorbeeld veel minder zwart-rijders zijn. Waarom zo opzichtig overal waar het kan de duurste rekenmethodes gebruiken? En waarom niet, waar dat kan, de voordeligste tarief hanteren voor de klant?
Laatst gewijzigd door k2p op 05 jul 2014 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door k2p »

kweenie schreef:Volgens mij kun je voor die rit ook gebruik maken van een sterabonnement. Met centrumzone 5714 heb je dan aan twee sterren voldoende. Kost je 80 euro per maand, wat bij 20 werkdagen neerkomt op 2 euro per rit. Goedkoper dan de auto en je kunt de kaart ook voor al je andere privé ritjes in de stad gebruiken.
Uiteraard kun je, zoals ook Dirkie zegt, een abonnement nemen en goedkoper uit zijn. Maar niet iedereen heeft gelijk behoefte aan een abonnement. En ik geloof er niets van dat ze de prijzen voor abonnementen hebben ontzien in de schandalige prijsverhogingen. Als je een vergelijking wilt trekken zou je moeten nagaan wat een abonnement kostte in de tijd voor de chipkaart en daarop een inflatiecorrectie toepassen. Ik kan helaas niet terugvinden wat de abonnementen destijds kostten, om deze vergelijking te trekken.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door Moedt »

Het is inderdaad duur die OV chipkaart maar daar moet je de vervoersbedrijven niet de schuld van geven.
Je moet de schuld leggen bij Den Haagen bij de provincies die hun vervoer in de aanbesteding gooien.
Die provincies bepalen alles, van prijzen tot en met lijnen en welke bussen er met welke extra's rijden (denk aan airco en Wifi).

De vervoerders moeten daarbij aantonen hoeveel passagiers ze vervoeren en daarom is die strippenkaart afgeschaft.
Met de OV chipkaart kun je wel aantonen wie er meereist en daarom moet iedereen in-checken.

Zou gratis OV een goed idee zijn?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door k2p »

Dirkie schreef:Een 1-uurs kaart is een ander produkt, namelijk 1 uur reizen voor een vast bedrag. De prijs daarvan is uiteraard anders en kun je dus niet vergelijken.
Tuurlijk kan je daar wel mee vergelijken, als iets nog duurder is. De 1-uurs kaart is de 'duurdere' kaart waar je vast aan zit op het moment dat je het OV in stapt zonder een kaart van de 'voorverkoop'. De 1-uurs kaart is zo ongeveer goedkoopste wat je in het OV van de conducteur kunt kopen. Dit is dan ook bedoeld als 'duurdere' kaart, om voorverkoop te stimuleren en in-/uitstappen te versnellen. Dan klopt het toch niet dat je met de OV-chipkaart duurder uit bent en dat je met de OV-chipkaart geen 1-uurs tarief kunt afnemen?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door olaf79 »

gilas schreef:
olaf79 schreef:Geloof me ik ken de metro van Amstelveen naar Amsterdam en als die al rijdt zit je vaak als haring in een ton.
Hangt ervan af hoe laat je gaat.
olaf79 schreef:Mooi advies, jammer alleen dat dit niet geldig is in Amstelveen
Dan neem je een ander ster of ander soort abonnement,dat kan namelijk.
Nee sterabonnement is alleen geldig in Amsterdam, niet in Amstelveen.
Maakt niet uit hoe laat je gaat. Er is altijd wel wat met die metro. Zo die rijdt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moedt schreef:Het is inderdaad duur die OV chipkaart maar daar moet je de vervoersbedrijven niet de schuld van geven.
Je moet de schuld leggen bij Den Haagen bij de provincies die hun vervoer in de aanbesteding gooien.
Die provincies bepalen alles, van prijzen tot en met lijnen en welke bussen er met welke extra's rijden (denk aan airco en Wifi).

De vervoerders moeten daarbij aantonen hoeveel passagiers ze vervoeren en daarom is die strippenkaart afgeschaft.
Met de OV chipkaart kun je wel aantonen wie er meereist en daarom moet iedereen in-checken.

Zou gratis OV een goed idee zijn?
FOUT. GVB is van gemeente amsterdam. Daar zit geen commerciele knakker tussen. Plaatselijk bekend als grote vervoers bende

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door gilas »

olaf79 schreef:Nee sterabonnement is alleen geldig in Amsterdam, niet in Amstelveen.
Nee,met de nieuwe ster abonnementen genaamd Het Randstad Noord Zone abonnement kan je ook naar Amstelveen reizen mits je genoeg sterren hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door kweenie »

olaf79 schreef:
gilas schreef:
olaf79 schreef:Geloof me ik ken de metro van Amstelveen naar Amsterdam en als die al rijdt zit je vaak als haring in een ton.
Hangt ervan af hoe laat je gaat.
olaf79 schreef:Mooi advies, jammer alleen dat dit niet geldig is in Amstelveen
Dan neem je een ander ster of ander soort abonnement,dat kan namelijk.
Nee sterabonnement is alleen geldig in Amsterdam, niet in Amstelveen.
Maakt niet uit hoe laat je gaat. Er is altijd wel wat met die metro. Zo die rijdt.
Het Randstad Noord Zone Abonnement is helemaal niet alleen geldig in Amsterdam. Het is geldig in alle bussen, trams en metro's van GVB, EBS en Connexxion binnen stadsregio Amsterdam, Zaanstreek, Amstelland-Meerlanden, Waterland, Almere stad en streek, Noord-Holland.

Zolang je binnen je ster blijft, natuurlijk :wink:

Maar los daarvan, er is al aangegeven dat de systematiek van de chipkaart anders is dan de systematiek van de strippenkaart. Door te rekenen met de werkelijke afstand in plaats van de grote zones, ben je soms goedkoper uit en soms duurder. Ik vind het in elk geval in principe een eerlijker systeem.

Overigens zul je bij het vergelijken van de totale kosten van product A met de marginale kosten van product B meestal niet echt een eerlijke vergelijking krijgen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: reizen met ov chip kaart belachelijk duur

Ongelezen bericht door k2p »

kweenie schreef:Maar los daarvan, er is al aangegeven dat de systematiek van de chipkaart anders is dan de systematiek van de strippenkaart. Door te rekenen met de werkelijke afstand in plaats van de grote zones, ben je soms goedkoper uit en soms duurder. Ik vind het in elk geval in principe een eerlijker systeem.
Hier is de kern van mijn betoog/post op gericht. Dit is wat ze je willen doen geloven. Maar geloof jij het zelf ook? Uiteraard zou het mooi zijn om een systeem te hebben waarmee je enkel betaalt voor wat je verbruikt. Maar zo is het niet geworden.

Waarom is er bijvoorbeeld dan nog steeds een basistarief? Met de strippenkaart was de eerste strip altijd het basistarief. Deze was met de strippenkaart (met inflatie) dus € 0,56. Maar met de OV-chipkaart is het basistarief in plaats van afgeschaft, zelfs € 0,87 geworden! Ik betaal nog altijd dus een groot deel ongeacht hoe ver ik wil reizen.

Je zegt dit systeem is eerlijker, want je rekent met de werkelijke afstanden en soms ben je goedkoper en soms duurder uit. Iets wat ik in principe ook wel wil. Maar, voorbeeldje:
Amsterdam Noord is een grote stadsdeel en een grote OV-zone. We zijn het eens, het is niet eerlijk dat je voor (1 zone) 2 strippen zowel 2 km/3 minuten verderop kon reizen als ook een rit kon maken van 10 km/15 minuten. Maarrrr, die 2 strippen kostten je met inflatie meegerekend maar € 1,11. Wil je nu een zeer korte rit van 2 km/3 minuut nu maken (voor minder wacht je echt niet het OV omdat lopen sneller is), dan betaal je met de OV-chipkaart € 1,17. Zelfs deze korte rit is dus duurder geworden. De enige ritten die echt goedkoper zijn geworden, en waar ze dus naar refereren om te zeggen dat het soms ook wel goedkoper is geworden, zijn de ritten die niemand neemt omdat zo kort zijn dat je lopend sneller bent dan met het OV.

Ik gok echt dat de Nederlandse burger, door de invoering van de OV-chipkaart gemiddeld toch wel 25% meer betaalt voor het OV dan als deze niet zou zijn ingevoerd. En daartussen zitten mensen met geluk, die maar 10% meer betalen dan met de strippenkaart, en dat er mensen zijn met pech, die wel tot 40% meer betalen. Ik geloof echt dat het aantal mensen die goedkoper uit is met de OV-chipkaart NIHIL is.

Gesloten