LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dames en Heren. vrijdag 20 april om 12.00 uur loopt het ultimatum af van de bonden.

Mochten de werkgevers niet akkoord gaan dan volgen er vanaf maandag 23 april acties.

In eerste instantie zijn de acties als volgt.

- Vanaf begin dienst tot 09.00 uur rijden er gewoon bussen, maar wordt er niet gecontroleerd op plaatsbewijzen.

- Tussen 09.00 uur en 16.00 uur rijden er geen bussen.

- Tussen 16.00 uur en 19.00 uur rijden er bussen, maar wordt er niet gecontroleerd op plaatsbewijzen.

- Tussen 19.00 uur en einde dienst rijden er geen bussen.

Dit wordt ruim een week volgehouden. Gebeurd er dan nog niets dan worden de acties verlengd en harder. Hoe dat dan loopt is niet bekend.

Bedrijven zoals. Arriva, Veolia en Connexxion doen mee. Het betreft het streekvervoer, maar het kan zijn dat het stadsvervoer ook geheel of gedeeltelijk plat legt.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door tienepien »

En daar baal ik echt enorm van, aangezien ik door een gebroken arm op het OV ben aangewezen :(

WEL goed dat er tijdens de spits bussen rijden. Dit laat zien dat de chaffeurs met de reizigers meedenken, waardoor ze ondanks het probleem wat het mij in deze situatie oplevert, toch op wat sympatie van tienepien kunnen rekenen.

cygnum
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:34

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door cygnum »

Als ze echt zouden meedenken, zouden ze de hele dag gratis rijden.

Met alle respect, staken is jullie goed recht, maar ik vind dat bepaalde groepen, waaronder werknemers van het OV, het een beetje aan het misbruiken zijn. Juist omdat er zoveel mensen afhankelijk zijn van het OV, kunnen jullie staken. In andere gevallen is het bijna niet mogelijk om te staken. In dat soort gevallen schuift het werk gewoon een dagje op of word je de laan uit gestuurd. Er hoeft niet veel te gebeuren of er wordt wel weer gestaakt in het OV, omdat het kan. Het gevolg is dat een grote groep mensen gedupeerd wordt.

Nogmaals, jullie mogen van mij best staken, maar hou het alleen bij klantvriendelijke acties, zoals de hele dag gratis rijden. De bedrijfskosten van het bedrijf zijn dan hoger omdat de bussen wel onderhouden moeten worden, waardoor het bedrijf zelf harder getroffen wordt. Verder kan ik niets anders zeggen dan dat ik hoop dat jullie wel je loonsverhoging krijgen, want een buschauffeur hoort een stuk meer te verdienen dan nu het geval is.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 19 Apr 2007 22:14 door Maarten1234


--------------------------------------------------------------------------------

Dames en Heren. vrijdag 20 april om 12.00 uur loopt het ultimatum af van de bonden
Het recht om kracht te zetten bij de eisen vind
ik prima.Het gaat erom om de werkgever te dwingen
om water bij de wijn te doen.
Maar waarom moet de kleine man altijd de dupe zijn.
Jullie kunnen toch gewoon blijven rijden en een papier
ophangen dat alles gratis is.De kleine man is blij en
je werkgever merkt het aan de omzet.

sorry maar ik zie dat de man boven mij hetzelfde
geopperd heeft :oops:

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kiz »

@bot:
de bussen blijven tijdens de spits gewoon rijden.

@cygnum:
"gratis rijden" is bij eerdere gelegenheden door de rechter verboden als actiemiddel.
DEN HAAG - Het kabinet zal onderzoek doen naar de gevolgen van marktwerking voor de burger als consument en als belastingbetaler, maar ziet geen reden om er mee te stoppen. Dat heeft minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken dinsdag geschreven aan de Tweede Kamer.
(bron: [url=http://www.ad.nl/binnenland/article1288027.ece] AD)

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Marktwerking in het O.V. is ten alle tijden nadelig, in de eerste plaats voor de gebruikers en uiteraad de werknemers.
De enigste die er garen bij spinnen zijn enkele "topmensen" en vanzelfsprekend de politiek.

Dus kort gezegd, maar dat geldt door de eeuwen heen al; een kleine groep mensen regeert en handelt ten nadele van de grote groep mensen. (het is jullie eigen betaalde belastinggeld waar andere over beslissen)

Het staken...daar zit echt niemand op te wachten, maar wat voor middel blijft erover??
De bonden nemen (in overleg) een besluit en prikken een datum..werkgevers en politiek leunen rustig achterover, laten het gewoon erop aankomen.
Misschien dat de werkgever en politiek tot een vergelijk komen wat aanvullende subsidie betreft.
Maar passagiers en het rijdende personeel zijn zoals altijd het lijdend voorwerp in deze steekspel.

N.B.

Het is niet alleen een redelijk loonsverbetering wat mee speelt.
Ook het alsmaar schrappen van lijnen (en uitbesteden) en de mindere freqentie in het O.V. speelt indirekt mee.
Want genoeg is schijnbaar nooit genoeg, de grens wordt steeds verlegd.

cygnum
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:34

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door cygnum »

@kiz: maar waarom rijden ze dan wel gratis in de spits? Mag dat dan wel?

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Nee dat mag niet !!


Het is ook niet gratis, de controle geldig plaatsbewijs (b.v overstap) wordt eventjes "vergeten".
O.V. & abonnement kaarthouders heben er dus geen profijt van.

Hoorde gisteren dat Veolia waarschijnlijk tot een akkoord is gekomen, hoop dat de anderen bedrijven ook snel volgen.
Kan dit allemaal achterwege blijven...

etab
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2005 15:20

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door etab »

Fijn hoor het duperen van duizenden mensen.

90% van onze mensen komen met de bus naar hun werk.
Die kunnen dus nu niet naar hun werk komen (onregelmatige werktijden). Gevolg is dat zij vandaag geen werk hebben (geen inkomen en dat voor een groep die in de lage inkomensgroepen vallen) en dat wij zware schade lijden. Daarnaast kunnen wij onze klant niet bedienen en die lijdt dus ook schade die ze bij ons verhalen.

Ik vindt dat stakingen die derden schade toebrengen verboden moeten worden.
Ga iets anders verzinnen wees een creatief.
En dan het maar raar vinden dat het imago van de chauffeur zo slecht is.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 22 Apr 2007 10:36 door kampvuur

Nee dat mag niet !!


Het is ook niet gratis, de controle geldig plaatsbewijs (b.v overstap) wordt eventjes "vergeten".
O.V. & abonnement kaarthouders heben er dus geen profijt van.


Dus die controle kan ook de hele dag eventjes worden
vergeten.Dus er kan best aktie gevoerd worden zonder
overlast voor de mensen.
O.V.& abonnementen hebben wel betaald voor die dag
dus ergens is het nog diefstal ook.

CosmoReizen
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 mar 2004 19:54

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door CosmoReizen »

Zelf ben ik chauffeur bij ConneXXion en sta ook NIET achter de acties zoals ze nu gevoerd worden. Wel ben ik het met de bonden eens, een betere waardering voor het werk wat wij onder steeds grotere druk moeten doen. Ook de marktwerking dient te worden afgeschaft zodat wij niet iedere 5 jaar in de rats hoeven te zitten voor welke baas we nu weer mogen rijden. Roosters en rijtijden dienen aangepast te worden aan de toenemende verkeersdrukte, op deze manier rijden we met te veel vertraging en daar mopperen de passagiers dan terecht weer over en dat maakt het werk er voor ons ook weer niet leuker op, worden we chagrijnig en dat vinden de klanten niet leuk en zo is het cirkeltje rond en ontstaat er een steeds verder verslechterend openbaar vervoer met een slecht imago. Iedereen weer in de auto en op de fiets in de file en dan staan de bussen ook zonder actie permanent in de remise, dat wil toch niemand. KORTOM HET MOET ANDERS - MAAR MET PASSAGIER VRIENDELIJKE ACTIES !!!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik vindt dat stakingen die derden schade toebrengen verboden moeten worden. Ga iets anders verzinnen wees een creatief.
Als dat zo kunnen dan zou dat ook gebeuren. Jammer genoeg zijn acties nog steeds nodig, omdat de politiek totaal niet ziet wat er misgaat. En waarom zouden ze ook?? De hoge politici hebben hun grote auto met chauffeur. Wat maakt hun het uit dat werknemers in deze sector kapot gaan en dat reizigers niet meer kunnen vertrouwen op het openbaar vervoer? Laat eerst de politiek er eens wat aan doen, dan zouden acties helemaal niet nodig zijn.

Wat mij betreft gaat heel het openbaar vervoer 24 uur plat. Misschien dat er dan eens een lampje gaat branden bij de verantwoordelijke politici. Want dit soort acties, die vaak gevoerd worden, werken totaal niet. Je hebt er alleen maar de passagiers mee, de verantwoordelijken zitten er niet mee.

BJMW
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2007 11:40

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door BJMW »

Zoals al eerder is gezegd, het is toch belachelijk, dat de mensen die van het openbaarvervoer afhankelijk zijn nu de klos zijn :( . En wat doen nou eigenlijk chauffeurs op zo'n stakingsdag?
Ik ben het er inderdaad mee eens dat stakingsacties waarbij derde de ... zijn verboden moeten worden. De schade die hierdoor aan het bedrijfsleven wordt berokkend zal worden, wie vergoed dat?

Hebben de chauffeurs ook nog andere ideeën om te staken? Of kunnen ze alleen het OV platleggen en andere mensen schade berokkenen. Door deze stakingen zal ik en ik denk ook andere niet positiever naar het OV en de chauffeurs gaan kijken.

Succes met de onderhandelingen omdat de ongein dan snel is afgelopen. [/quote]

CosmoReizen
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 mar 2004 19:54

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door CosmoReizen »

Er zijn heel wat chauffeurs die het ook niet eens zijn met het soort acties die de bonden voeren, inderdaad zijn het niet de reizigers die gaan over mijn salaris, rooster en rijtijden. De hoofdkantoren en verantwoordelijke provinciehuizen en ministeries blokkeren lijkt mij een beter plan en ik ben niet de enig die er zo over denkt. Maar dat schijnt allemaal niet te mogen en/of te kunnen, dus blijft dit over. De chauffeurs die WEL willen rijden, mogen dat vaak niet uit veiligheidsoverwegingen (en helaas terecht) van de directie.

ALS ER STAKINGSRECHT IS - IS ER TOCH OOK WERKRECHT !!!

datalore
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2007 12:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door datalore »

Weet iemand mij te vertellen hoe lang deze staking nog gaat duren? Sommige websites melden t/m vrijdag, anderen zeggen minimaal een week. Ik kan nu dus mooi niet naar mijn werk. Ik vind dat het openbaar vervoer een te grote maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft voor dit soort wilde acties, de hele economie krijgt meteen een rotschop. Moeten wij allemaal lijden omdat de buschauffeurs ellende hebben met de grote bazen? Dat zijn ook een stelletje hufters, de bazen in een grote auto's, maar ze zouden publieksvriendelijke acties ook wel in hun portemonnee voelen. Als buschauffeeur krijg je echt geen vriendelijkere passagiers door dit soort acties.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Bailey »

Die vriendelijke passagiers zijn vaak toch al moeilijk te vinden hoor :wink:

Volgens mijn informatie zou het tot of t/m zondag duren. Maar als de werkgevers slim zijn dan geven ze toe en dat duurt het toch minder lang.

Het middel staken is voor chauffeurs echt het allerlaatste waar ze naar grijpen. Hierover zijn al eerder discussies over gevoerd. Er zijn chauffeurs dit het leuk vinden, want dan hoeven ze niet te werken. Maar de meeste willen gewoon normaal gaan werken.

En in dat normaal zit het em, want normaal is het vaak niet meer. Werkdagen van 10 uur zijn geen uitzondering meer, pauzes worden toch de krappe rijtijden vaak ingekort, een plaspauze tussendoor is vaak al geeneens meer mogelijk. Gevolg is veel stress en daardoor weer veel ziekteverzuim. En het ziekteverzuim moet weer opgelost worden door het personeel, dus nog meer stress.

Hoe leuk de meeste chauffeurs het werk ook vinden, de laatste paar jaren wordt het allemaal verpest door de bedrijven en door de overheid. Er is echt geen lol meer aan op deze manier. En iets anders zoeken is niet zo makkelijk hoor.

Als eerste zou de marktwerking gestopt moeten worden, dan gaan de bedrijven niet alleen maar voor het geld. Dan kan de provincie niet kiezen voor de vervoerder die het goedkoopst is. Want goedkoop wil vaak zeggen slecht!!

En als de chauffeurs niet proberen om op een of andere manier de aandacht eraan te besteden, dan wordt er totaal niks gedaan door de overheid. En dan wordt het uiteindelijk nog slechter voor de reiziger, want dan rijden er straks steeds minder bussen.

Riko
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:56

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door Riko »

Het zou goed zijn voor het milieu als al die stinkbussen van de weg worden gehaald 8)

datalore
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2007 12:23

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door datalore »

Allemaal helemaal mee eens, maar in het nieuws wordt eigenlijk alleen aandacht besteed aan de looneis van 3 %. Dus dat is dan wel heel jammer, want de overige arbeidsomstandigheden lijken me toch wel minstens net zo belangrijk (zo niet belangrijker). Het is ongelooflijk jammer dat iedereen zo met zijn portemonnee denkt, openbaar vervoer is gewoon een basisbehoefte voor een land en daar zou gewoon veel geld en aandacht aan besteed moeten worden. Dan kunnen de discussies over de verdriedubbeling van snelwegen ook weer even in de ijskast gezet worden. Voor mij is het ook wel lekker om een dagje vrij te hebben, maar het blijft echt balen dat iedereen hier zo gedupeerd mee is. En dat is ook weer zo'n ergernis van ov-reizeigers: als je geen auto hebt tel je toch niet mee. Zodra de snelweg vernieuwd wordt mogen automobilisten voor een euro met de trein en wij moeten alle ellende van het wegbezuinigde ov maar verduren. Misschien moeten wij eens met z'n allen actie voeren voor een betere cao voor busreizigers, door massaal een weekje het ov te boycotten. In ieder geval hoop ik dat jullei snel krijgen wat je wilt.

CosmoReizen
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 mar 2004 19:54

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door CosmoReizen »

Beste Riko, dat werkt alleen als iedereen dan op de fiets zou gaan, de bus is nog altijd het beste alternatief voor de auto, ondanks langere reistijden. Maar geen files, geen parkeerprobleem en beter voor het milieu - beetje kinderachtige reactie dus.

resje
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2007 12:51

Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer

Ongelezen bericht door resje »

ik kom zelf uit belgie & wou toch even m'n frustratie uiten aangezien ik deze ochtend een 2-tal uur voor niks op de bus die over de grens rijd stond te wachten.
zoals velen kan ik wel begrip opbrengen voor de chauffeurs, maar zo'n acties zijn in mijn opinie toch niet normaal meer, hoeveel mensen kunnen door zo'n acties niet naar het werk, of naar school?

geen flauw idee hoe het er in nederland aan toe gaat, hier in Belgie is het ook altijd van dat. Ook al is onze vervoersmaatschappij nationaal (De Lijn), voor het minste dat de chauffeurs niet bevalt word er gestaakt.

voor gewone bedrijven is een staking echt een laatste optie, terwijl het voor mij overkomt alsof het bij het openbaar vervoer iets alledaags aan het worden is, net omdat ze weten dat je op die manier de werkgevers heel zwaar onder druk zet, ook al worden hierdoor duizenden mensen gedupeerd.

moet maar eens ophouden dat staken bij het openbaar vervoer (tenminste als het op dit soort acties aankomt), in de loop van het jaar 2006, heb ik persoonlijk 19 werkdagen gemist omwille van stakingen bij De Lijn hier in belgie.

in ieder geval succes met de actie, hoop dat het spoedig opgelost raakt.

Gesloten