LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] STAKING OPENBAARVERVOER

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

Tja.............wie gaat er nou naar een kraamfeestje ??......hahaha, als het nou een BIERFEEST was LOL.............enuhhhhhhh hoezo niet van te voren plannen ? degenen die dat feestje gaven weten toch dat ze ehh, ehhh....hahahah !!!

Mijn * schade * deze periode 41,25 staakuren = ingehouden bruto 654 euries !!! Dus heren/dames als je de twee volledige weken 24uurs stakingen meegdaan hebt heb je vast een idee wat je gaat missen eind juli !! ik had de *mazzel* dat die precies in mijn verlofperiode vielen !! Ik zal pleiten bij de passagiers voor wat tip voor jullie......LOL

Enuuhhh Baily........het is niet overal hetzelfde met verlofaanvraag hoor, bij mijn vestiging kun je zelfs b.v op de dag zelf nog een gedeelte van je gebroken kwijt als je wilt. nogmaals het is bij ons dienst en wederdienst, ze bellen wel eens bij tij en ontij, maar daartegenover staat dat onverwachts snipperen of omzetten ook geen probleem is.....voor wat hoort wat en vica verca !!!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Inderdaad voor wat hoort wat. Alleen gaat die vlieger bij het stadsvervoer in Dordt niet op. Er moet echt iemand op sterven liggen volgens mij wil je op het laatste moment vrij kunnen nemen, maar anders zit het er gewoon niet in. Gisteren is ie behoorlijk pissig geworden en nu heeft hij een dienst die eindigt om kwart over 3. Zijn we nog laat, maar is dan niet anders.

Toen het nog HTM was ging het ook allemaal veel makkelijker en als ze dan belden voor overwerk dan zei je vaker ja. Maar nu het vrij nemen zo moeilijk is, plan je veel dingen op je vrije dagen en overwerken gaat dan dus niet. Ook chauffeurs hebben namelijk een priveleven.

Maar hopelijk gaat het nu veranderen nu het RVI is geweest. Krijgen de chauffeurs misschien toch weer vaker 48 uur aaneengesloten vrij, want dat komt nu bijna niet meer voor terwijl dat wel zou moeten.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

De bond gaat kijken of er onrechtmatig te veel salaris is in gehouden tijdens de staking.
Het gaat dan voornamelijk over de wel gereden uren, de bond overweegt dan gerechtelijke stappen tegen de 3 busbebedrijven.
(wordt er ook rekening gehouden met aanrijden, uitloop en uitventen??)

De grootste klap zal wel eind juli te vinden zijn op het loonstrookje.

" 3 x winst " het bekende ov bedrijfskreet

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

`T is stil hier. en vooral op mijn vraag wat het globaal nu gekost heb, of zou ik moeten zeggen gekost ZOU HEBBEN ( zie loonstrook ) want in feite is iedereen er op VOORUIT gegaan tot dusver, en ja, eind juli gaat er ( indien je aan 24uurs stakingen hebt deelgenomen ) echt wat af !
Hou je wel rekening met de belasting i.v.m de uitkering zover, want je hebt ook minder loonbelasting betaald.

BTW... ONS salaris is misschien onevenredig gekort, en niet dat van de bond, dus de bond kan evt. gerechtelijke stappen alleen NAMENS ONS als woordvoerder nemen, maar MELD je dan massaal en wacht niet af !!!...het is maar een TIP !!!.................snappen jullie ???

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Wubo »

wat ben ik blij dat die lui weer rijden, en dat heb ik ze gezegd ook.
:D

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

DIE LUI ????? :twisted: :twisted:

Mieshka
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2008 15:50

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Mieshka »

Ik hoorde laatst dat er binnenkort opnieuw gestaakt gaat worden, maar mijn 'bron' wist verder niet hoe of wat. :P Weet iemand hier toevallig meer van?

Spletsj
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2008 09:36

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Spletsj »

De vervoerders gaan nu verlofdagen en ATV dagen inhouden in nasleep van de stakingen. Wel inhouden en niet juist de uren die niet gestaakt zijn uitbetalen!!
Dat zit de chauffeurs niet lekker en gaat in het geruchtencircuit het gerucht dat er gestaakt gaat worden. Maar we zullen ons toch niet twee keer in de vingers snijden? Als er iets gebeurd, zullen dat 'passende' acties zijn! (lijkt mij)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat gerucht is gebaseerd op waarheid. Er is na de staking totaal aan de vervoerders LANDELIJK 16 miljoen uitgekeerd. Na berekening door de vervoerders komen zij LANDELIJK 5 miljoen te kort.

In plaats dat zij het geld op een andere manier boven water toveren, moeten zij natuurlijk weer ons hebben. Wat zij ook kunnen doen is ons in ere houden, want ten slot van rekening hebben wij gezord dat dit geld uiteindelijk boven water kwam door de regering en niet de vervoerders. Al doen hun wel als of. Hun hebben meegezeild op onze wind welke wij in de zeilen hebben geblazen.

Er is al gevraagd door de bonden dat zij op een meer creatieve manier het geld boven water willen krijgen, maar tot nu toe is er weinig reactie van hun kant. Zij zien alleen € tekens en kijken niet naar ons, de werknemer. Zij kunnen zichzelf volgend jaar natuurlijk ook minder salarisverhoging geven en ook een veel mindere eindejaarsuitkering vangen. Echter op die manier gaan de vervoerders er op achteruit en dat willen zij niet. Dus dan wij, de werknemer, maar.

Hoe schopt men zijn personeel toch tegen de schenen. Nou sorry zij mogen ons dan tegen de schenen willen schoppen, maar wij doen het veel harder terug. Als zij volhouden gaan de registers opnieuw open en volgen er dus weer stakingen.

Helaas maar waar.

Mieshka
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2008 15:50

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Mieshka »

Stakingen bij het openbaar vervoer zouden verboden moeten worden! Zeker zo kort achter elkaar! Er zijn zat beroepen waar (ook) niet gestaakt kan worden, daar worden toch ook oplossingen gevonden? Je zou haast gaan denken dat die chauffeurs werkschuw tuig zijn, goed voor het toch al slechte imago van het ov, dit. :roll:

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

Er is 16 miljoen binnen geschraapt door de stakers, niet voor hun, maar bestemd voor de ov -bedrijven.

Ze hebben zwaar moeten inleveren financieel, staken als alleenverdiener word zodoende bijna onmogelijk gemaakt.

Sommige mensen menen echt dat buschauffeurs lui zijn...geloof me het kan dan wel een zittend beroep zijn, (ook niet altijd even gezond) maar het vreet energie, elke seconde moet je alert zijn, je rijd tenslotte met mensenlevens.

Moet minimaal 1000 euro netto bij........en wel nu! alle loon naar werk.

OK, kom nu maar op met de emmers ~~~~STRONT!~~~~ :twisted:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik geloof, weet eigenlijk wel zeker, dat de meeste forumlezers maar eens een aantal dagen mee moeten lopen. Op die manier kunnen zij een beetje inzien wat het VAK inhoud. Het is geen 9 tot 17 uur baan. Ook kun je het niet veroorloven om je gedachten ook maar enige seconden te laten glippen.

Niet voor niets dat er zware eisen tegenover dit beroep staan. De eisen liggen nog zwaarder dan een politieagent. Het lijkt er misschien niet op, maar het enige wat de passagier ziet, is een zittende chauffeur. Lekker makkelijk vak hebben die lui toch, denken sommigen passagiers. Echter op het moment dat zij achter het stuur kruipen van zo'n voertuig van 12 tot 18 meter lang, geconfronteerd worden met de werkdruk die dit vak meebrengt, de vragen die men op zich afgevuurd krijgt, de klagende passagier, het omgaan met geld, het omgaan met bepaalde verkeerssituaties: Kan ik er tussendoor, kan ik er langs, haal ik het, rijd ik op tijd, heb ik alle passagiers meegenomen en veilig uit laten stappen etc etc. Kortom het vak valt nog erg tegen. Wij moeten ruim van te voren kunnen voorspellen en inschatten of iets wel of niet kan of gaat.

Wij hebben meer stress dan mensen op het kantoor. Daarbij als wij klaar zijn met onze dienst, dan mogen wij veelal nog een hoop dingen IN EIGEN TIJD regelen. Iemand op kantoor schrijft gewoon overuren. Dat kunnen wij niet zomaar doen. Verloren voorwerpen registreren en inleveren, strippenkaarten kopen, routewijzigingen doornemen, stempel goed zetten, ecventuele schades registreren en inleveren, eventuele klachten of onduidelijkheden melden, registreren en inleveren. Etc etc etc. Allemaal in onze eigen tijd.

Wat nou inleveren van salaris.... ECHT NIET!!!!! Er moet juist geld bij. Als het aan de OV bedrijven ligt verdienen zij daar tonnen per jaar en wij mogen het doen met ongeveer 1600 euro netto in de maand. Haal daar de overuren, onregelmatigheid, diplomatoeslag etc vanaf en wij houden maar 1300 euro over voor ons werk.

Het gaat niet om het geld wat binnenkomt op onze rekening, het gaat om wat de werkgever bij ons weghaalt of weg wilt halen om zijn eigen eindbalans recht te trekken en zo goed mogelijk in de plus te eindigen. Targets is het enige waar het om draait. Niet meer en niet minder. Zij komen landelijk 5 miljoen te kort. Geef landelijk ieder topfiguur een ton minder en kijk eens wat men overhoud. Zij hoeven dan niet eens het geld bij ons vandaan te halen.

Ga zo door OV Nederland, buit je werknemer uit, maar vergeet niet wie het werk echt doen en waardoor die 16 miljoen is binnengekomen. Wij deden het niet voor jullie, maar voor ons en de passagier.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

Voor de forummers ook misschien leuk om te weten buiten het gratis meerijden op bepaalde tijden om, waar de chauffeur dus voor moesten opdraaien.

Met de botte bijl, en bij twijfel werd er in het nadeel van de stakers flink gehakt, eigenlijk natte vingerwerk.
De bonden zijn bezig met een rechtzaak om de wetmatigheid hiervan te toetsen...de rechter moet dit hopelijk objectief gaan beoordelen.

De werkgevers leunde rustig achterover en het geld stroomde aan alle kanten binnen. Wil niet beweren dat ze het zelf uitgelokt hebben , maar het kwam wel heel goed uit om de chauffeurs hiertoe aan te zetten. Geen brandstof , geen loon uitbetaling of slecht 25% van de gereden uren ect, die berekeningen zijn heel schimmig en uiteraad ook vakantiedagen en vakantiegeld na rato inleveren op de koop toe.
16 miljoen minder bezuinigen van de 21 die opgelegd was is het resultaat.
Ondertussen is er niet veel veranderd, oja we hebben per ingang van 1 januarie recht op schrik niet!!! 2 % loonsverhoging
Hoeveel is de inflatie???

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Er had veel meer vrij kunnen komen. Moet je eens kijken wat zij daar momenteel ineens allemaal vrijgeven. Miljarden extra komen er vrij en waar gaat dat naar toe......... Precies grote bedrijven die het zelf echt wel goed hebben, maar zielig doen naar de regering onder de noemer: kredietcrisis. Dit is weer een modeverschijnsel geworden en wordt kunstmatig in leven gehouden. En wat doen die grote bedrijven ook nog eens... Precies geld weghalen bij de burger... alles wordt duurder en duurder..ook onder de noemer: kredietcrisis, maar hun salaris stijgt wel fors en die van de werknemer blijft staan of zakt kunstmatig door allerlei dingen om het vaste loon weg te nemen of te verminderen, lees bijvoorbeeld de onregelmatigheidtoeslag.

De vele miljarden welke het rijk plots uitgeeft had ook naar het OV kunnen gaan. Oke het zijn allemaal potjes met een beperkte inhoud die men heeft, maar het punt mag duidelijk zijn. Het geld anders verdelen had bij voorbaat een optie geweest alsmede het in de gaten houden van de financiele markt en dus niet achterover leunen. Goed Bos heeft goed gehandeld en heeft een hoop terug weten te halen en is het 1 en ander voor geweest. Pluim in deze voor hem, maar hij had ook iets meer vrij kunnen maken voor het OV welke hard achteruit gaat.

Volgend jaar met Prinsjesdag worden deze miljardenbedragen weer bij ons teruggehaald. Het moet immers toch ergens vandaan komen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Overigens Mieskha, in elk beroep kan en mag gestaakt worden. Politie kan en mag het ook. Echter dit gaat op een andere manier, maar als het daar is dan wordt er daar ook gewoon gestaakt hoor. Het probleem met deze beroepsgroepen: politie, artsen, verpleegkundige, verzorgende, brandweer etc is echter dat zij een eed hebben afgelegd en daarmee dus zichzelf hebben opgeknoopt. Vandaar dat zij het op een andere manier moeten doen.

Gesloten