LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] STAKING OPENBAARVERVOER

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat zijn de minimale eisen bij het GVU. Als ik jou nu eens vertel dat veelal anderen die HAVO of VWO hebben niet eens door de testen komen waar blijf je dan, want ook die mensen vinden het leuk om dat werk te doen. Het zijn immers minimale eisen.

Ook VMBO of LBO mensen komen veelal niet door de testen heen.

Zelf ben ik van oorsprong elektrotechnicus SI, BI, beveiligingstechnicus en heb daarnaast nog meerdere diploma's en certificaten.

Het legt er gewoon aan wat je met je leven wilt.

Het beroep buschauffeur gaat wel iets heel veel verder dan die genoemde opleidingen. LBO denkniveau zegt niets. Een LBO-er kan ook denken als een HBO-er. Binnen het bedrijf kan men opklimmen ook naar ass. vestigingsmanager of hoger. Zelfs die mensen zijn vaak buschauffeur geweest. Tuurlijk hebben zij meestal een hogere opleiding, maar wat ik hiermee wil aangeven is dat ook een HBO-er op de bus kan zitten en het ook gebeurd.

laptopje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2008 23:54

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door laptopje »

Kijk Maarten,
Daar wringt inderdaad de schoen.

Arrogantie van de maatschappij. Buschauffeur, jij moet ons brengen, want wij moeten naar ons werk. De maatschappij erkent het vak buschauffeur domweg niet.

Het wordt tijd dat wij ons echt daarnaar gaan gedragen. Wellicht dat dan het licht gaat branden bij het publiek

adjudant
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 aug 2004 16:33

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door adjudant »

Als men werkelijk middelbaar tot hoog opgeleid is stapt men zeker niet op de bus als chauffeur maar doet dienst als leidinggevende enz.
@ovtje :shock:

Na 37 jaar als leidinggevende gewerkt te hebben in overheidsdienst (beroepsonderofficier KL, adjudant b.d.) was het prettig om op 55 jarige leeftijd te moeten stoppen.
Echter na enige tijd verdwijnt op zo'n leeftijd tamelijk snel het 'vakantiegevoel', zodat je iets gaat zoeken.
Ik had er geen zin meer in om weer allerlei verantwoordelijkheden op m'n nek te halen, dus bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn om zo'n 20 uurtjes per week dienstbaar te zijn in de vorm van buschauffeur; m'n rijbewijzen (C en D) had ik gedurende de dienstijd al behaald.
Hoewel ik het voor het geld niet hoef te doen, ben ik toch solidair met m'n fulltime collega's: als je ziet hoe onregelmatig je ritme is en er steeds vaker een complete maaltijd bij in schiet en dàt soort dingen afzet tegen de beloning, dan dienen de OV-bedrijven zich diep te schamen!
En ja, staken is een uiterste dwangmiddel. Dat zet je dan ook pas in als het water je aan de lippen staat.
Dus, enige nuance in uw meninggeving zou op z'n plaats zijn.... :!:

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door santander »

Goeiemorgen,

Als ik alle reacties lees, merk ik dat de vooroordelen over een weer langs je oren vliegen.
Uiteraard hebben buschauffeurs het recht tot staking zoals de reizigers met een ov-abonnement het recht tot vervoer hebben. De reiziger is geen partij in dit zakelijk conflict en hoeft daarvoor ook geen begrip te tonen.

Het is vreemd dat als je een abonnement hebt dat je maar naar een alternatief moet gaan zoeken zoals hierboven wordt opgemerkt. Slecht advies trouwens want stel je voor dat dat alternatief beter bevalt dan een busreis????

Mijn advies voor de chauffeurs is om te zoeken naar een middel om hun werkgevers te overtuigen, want van staken worden ze niet erg warm of koud van?. Ik gun jullie een goed loon en arbeidsvoorwaarden, maar leg jullie onvrede niet op het bord van de reiziger.

En of het nou buschauffeurs betreft of andere werknemers die in de dienstverlening werken, stel je altijd professioneel op! Als een dag niet lekker loopt, pech daar hebben we allemaal wel eens last van en daar hoeft je klant geen rekening mee te houden.

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

Gaat het nu in deze discussie nu nog ergens over, of is men bezig elkaar alleen maar af te katten ??
Ik heb GEEN / OF JUIST WEL een opleiding genoten , in ieder geval wel door de keuring heen gekomen ( meevaller ?? ) maar ik verdien m`n brood voor mij en m`n gezin volgens een c.a.o., en dat c.a.o. wordt voor elke bedrijfstak eens in de zoveel tijd herzien, zo ook voor buschauffeurs, soms gaat het vlot, en soms ook niet, maar een ieder vecht voor zijn rechten, het is nooit anders geweest, en zal nooit anders worden !!!

Koffiemeisje
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008 00:06

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Koffiemeisje »

Beste buschauffeurs,

Ik begrijp dat u actie voert, maar het ontregelt mijn leven op dit moment. Mijn man en ik moeten ons in bochten wringen om onze dochter te halen en te brengen naar school en dat ligt niet op onze route naar ons werk. De actie duurt te lang. Kunt u niet weer die voorgaande actie voeren, zodat mensen wel in de spits kunnen meerijden en daarna legt u het werk neer? Misschien moet ik die vraag bij de bonden neerleggen, want die zullen wel bepalen welke actie er gevoerd wordt, of heeft u daar zelf ook invloed op?
Dan is er ook meer begrip voor uw actie vanuit de samenleving.

ATV inleveren voor extra geld is inderdaad een sigaar uit eigen doos. En zo zijn er wel meer werkgevers die zo'n voorstel bij hun werknemers hebben neergelegd, maar dan ging het vaak om situaties waarbij het bedrijf in financiele nood verkeerde en er door de extra werkuren meer geproduceerd kon worden en het bedrijf kon blijven draaien en arbeidsplaatsen behouden bleven.

Wellicht dat uw werkgever door de Europeese aanbesteding ook te scherp heeft moeten insteken om het werk te verkrijgen (en zo uw arbeidsplaatsen te behouden) maar zich mooi verkeken heeft op de kosten en daarom ook noodsprongen moet maken? Ik weet het niet, ik kan niet in hun portemonnee kijken, maar dat zou een verklaring zijn voor dit onredelijke aanbod.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

Maar waar eindigd de nu al jaren doorgevoerde bezuinigingswoede in het ov :?:
alles wat achterstallig is wreekt zich op ten duur, dat is nu gaande, zie alleen het onderhoud al .

Binnenkort indien ook de chauffeurs uit het goederenvervoer een week het werk stil leggen ivm de krijg je nog meer ontregelingen en legen schappen in de winkels.

Dan ga je toch ook niet vragen om een uitzondering te maken voor je eigen buurtsuper.
Laatst gewijzigd door Z4 op 05 jun 2008 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Spletsj
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2008 09:36

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Spletsj »

Hallo collega's en passagiers,
nadat ik met veel plezier dit forum heb doorgelezen wil ik ook graag een aantal opmerkingen plaatsen en met een oplossing voor ONS probleem komen.

Ikzelf was 26 jaar toen ik buschauffer ben geworden omdat het een goedbetaalde baan was die tevens enorm uitdagend is. Dat er van de 50 collega-aspirant-chauffeurs er ongeveer 30 niet door de psychologische en andere testen kwamen verbaasde mij destijds. Ik had niet de indruk dat de eisen om buschauffeur te worden zo hoog lagen. Met waarschijnlijk enig geluk is het mij toch gelukt om buschauffeur te worden (wat ik hiervoor heb gelezen blijkt dat buschauffeurs 'domme' mensen zijn en zal mij hieraan maar profileren). Wat nog meer tegenviel was dat, ondanks dat de aanvangs- en eindtijden van je dienst, rittijden en pauzes precies tot op de minuut vaststaan, het binnen die tijden en regelmatig buiten die tijden nooit iets klopt.
Nu 18 jaar later is er aan de ene kant weinig veranderd, aan de andere kant enorm veel. Nog steeds houdt het beroep buschauffeur in dat je:

1. (Prive)-Chauffeur bent, want ze verwachten dat jij wel wacht wanneer zij telaat van huis weggegaan zijn en willen ook graag dat je ze elders dan binnen de bushalte afzet. Doet de trein dit ook?

2. Psycholoog/psychiater bent - mensen komen te pas en te onpas met HUN persoonlijke problemen, vinden het enorm prettig een luisterend oor te vinden en hopen dat jij ze DE OPLOSSING kan geven. He, dit vinden de chauffeurs helemaal niet erg, maar soms komt het hen ook niet uit (ook een chauffeur heeft wisselende stemmingen).

3. De allereerste TomTom die er was, want jij als buschauffeur moet van alle steden, dorpen en gehuchten waar je met de bus doorheen rijd, de complete plattegrond, inclusief waar welke huisnummers zijn, uit je hoofd weten (ook al kom jij helemaal niet uit het gebied), omdat sommige passagiers verzuimen zich goed op hun reis voor te breiden. Ga je, wanneer je met de auto naar b.v. een gehucht in het midden van Spanje wilt, ook onvoorbereid de deur uit? Het is tenslotte allebei reizen.

4. Men van een buschauffeur verwacht dat hij ook alle vertrek en aankomsttijden van de concollega's en de trein uit zijn hoofd weet en kan beloven dat de aansluiting met zeker gehaald gaat worden. Zelfs wanneer de bus reeds met 10 minuten vertraging midden in een uiterst traag voortgaande file rijdt. Zeg je voorzichtig dat je verwacht dat dat, gezien de omstandigheden niet zal gaan lukken, dan is de bom los en klopt er niets meer van het openbaar vervoer en alle medewerkers.

5. Men van een buschauffeur verwacht dat hij zijn bus veilig door het verkeer kan loodsen, terwijl de overige weggebruikers (uitzonderingen daargelaten) er alles aan doen om dit te laten mislukken, omdat zij koste wat het kost NIET ACHTER EEN BUS WILLEN RIJDEN. Ook het wegrijden van een halte binnen de bebouwde kom wordt voor een chauffeur een kwestie van ... en nu is het mijn beurt, terwijl dit toch netjes wettelijk geregeld is. Want wanneer je netjes je richtinaanwijzer aanzet om aan te tonen dat je weg wilt rijden, dit niet tegelijkertijd met het aanzetten van die richtingaanwijzer doet, dan stuift iedereen je met een noodgang voorbij en gunt (bijna) niemand meer je de mogelijkheid om dit netjes te doen. Doe je dit juist wel, licht aan, wegrijden, dan stuiven ze je over de ander rijstrook luid toeterend en middelvinger opstekend voorbij om daarna vlak voor je bovenop hun rem te trappen om hun ongenoegen te laten zien. Trouwens, hebben de niet bus- c.q. vrachtwagenchauffeurs het door hoe lang de remweg van een bus c.q. vrachtwagen is? Gezien het feit dat de meeste personenautobestuurders hun auto vlak voor een bus plaatsen wanneer er ingevoegd of uitgevoegd moet worden heb ik het idee van niet. En wanneer je dan op z'n hardst remmend achterin die auto duikt (wat mij ook is overkomen), komen ze boos de auto uit met de vraag waar ik mijn rijbewijs gehaald heb??

6. Dat de chauffeur altijd vriendelijk is, ondanks dat het in zijn priveleven (ja, ook een buschauffeur heeft die) even tegenzit. Uiteraard probeert een chauffeur de mensen zo vriendelijk mogelijk te benaderen en te woord te staan, zelfs wanneer hij van de 30 instappende passagiers, waartegen hij vriendelijk goedemorgen of hallo zegt, van 25 geen boeh of bah terugkrijgt, ondanks dat zij hem recht in het gezicht aankijken!

7. Orderbewaker is. Regelmatig moet een buschauffeur ingrijpen wanneer uw lieve, schattige kindertjes, naar school gaand of daarvan terugkomend van elkaar achterin de bus de hersens inslaan en jij dit moet proberen te voorkomen. In eerste instantie door het verbaal te doen, regelmatig ook door de bus op een veilige plaats te stoppen en dan naar achteren te gaan met de kans dat dan jouw geldlade gepikt wordt.

8. Schoonmaker is. De service van de chauffeur om voor hun passagiers een gratis ochtendkrantje in de bus te leggen, zodat de passagiers ontspannend lezend hun reis kunnen maken wordt iedere dag beloond met een bus vol 'uitgelezen' krantjes die her en der verspreid gescheurd door de bus liggen en die jij als chauffeur weer mag opruimen om te voorkomen dat volgende passagiers er niet over uitglijden. Dan verder nog het opruimen van door moeder 's ochtends met veel liefde geprepareerde lunchpakketten, (half)lege redbull- en andere soorten drankblikjes die door de bus heenrollen, de lege batterijen die je mooi in de bus kan vervangen etc. etc.

Ik kan nog wel een aantal functies die van een buschauffeur verwacht worden en nu door te krappe rijtijden nauwelijks nog normaal uitvoerbaar zijn en zou nu die mensen die onze eis van 3,5%, zonder arbeidsverzwaringen te veel vinden graag willen vragen wat zij dan een goed bod vinden. Ga ik namelijk na wat bovengenoemde beroepen verdienen en ik neem daar een gemiddelde van, dan denk ik dat wij met onze eis ver onder die uitkomst zal zitten.

In de afgelopen 18 jaar weet ik het inmiddels wel dat, wat er ook gebeurd, de chauffeur het heeft gedaan. Gelukkig zijn er ook nog die passagiers die wel oog hebben voor de chauffeur, dat het niet meer zo eenvoudig is om soepel door het drukke verkeer te manouvreren, die wel met een vriendelijke glimlach jouw goedemorgen beantwoorden, die de chauffeurs zelfs een complimentje geven. Daarom is het broep als buschauffeur zo mooi.

Ik had het erover dat ik DE OPLOSSING voor dit conflict heb.
Nou, deze is heel simpel en iedereen is blij.

Wij gaan akkoord met het laatste bod van de werkgevers, dus 8% over een CAO van twee jaar. Wij leveren een beetje in en de werkgevers tevreden.
Via een wet moeten de passagiers, naast het betalen van de reguliere ritprijs, bij het instappen de chauffeur 1 euro extra betalen, ook indien men overstapt bij een ander chauffeur dient met een euro aan die chauffeur te betalen. Wettelijk wordt bepaald dat deze euro netto, dus onbelast is. Passagier levert een beetje in, chauffeurs tevreden.
Omdat de werkgever nu geen torenhoge looneis tegemoet hoeft te zien komen, kunnen zij de dienstregeling optimaliseren en de passagiers beter in hun behoefte voorzien. Werkgevers leveren een beetje in passagiers tevreden.
Zelfs de overheid kan tevreden zijn, want zij hoeven op deze manier de subsidie voor het opnebaar vervoer niet verhogen, dus ook regering tevreden.

Zoals je ziet is het een win-win situatie voor alle partijen, dus kom op maar. Of zijn de passagiers niet van plan om iets in te leveren voor een beter openbaar vervoer, maar verwachten zij dat wel van de chauffeurs? U zegt het maar!
Laatst gewijzigd door Spletsj op 05 jun 2008 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door superwoman »

Ach, beste buschauffeur ......

Als we allemaal als kleine kinderen op de grond gaan liggen gillen wanneer we ons zin niet krijgen, waar gaat het heen met deze wereld ?
Door jullie kinderlijke gedoe raakt bij een behoorlijk aantal mensen (waar ik mezelf ook onder mag rekenen) het maatschappelijk leven behoorlijk ontwricht.

De ene groep na de andere in de maatschappij voelt zich tekort gedaan en grijpt naar het ultieme machtsmiddel; staken. Gewoon niets meer doen. Wachten tot je je zin krijgt.

Wees liever verstandig en ga gewoon aan het werk; dat kweekt meer goodwill dan jullie kinderachtige gebrul wat we nu te zien krijgen.

En een euro extra aan iedere reiziger vragen ? Wees blij dat ze je nog niet met rotte eieren hebben bekogeld .... Of kies een ander vak wat meer aan jouw looneisen voldoet.

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

@ koffiemeisje, excuses voor onze staking, en begrip voor uw situatie, maar we kunnen niet anders, met u zouden er hier nog duizenden persoonlijke situaties weer gegeven kunnen worden, een publieks vriendelijke actie heeft geen zin, temeer omdat de werkgevers daar alleen maar aan verdienen ( geen slarisbetaling, geen brandstofkosten enz enz) de * meeste * reizigers worden dan toch vervoerd en het zou alleen maar langer duren.
U mag gerust in de portemonnee van de werkgevers kijken, DIE is namelijk goed gevuld, want DIE zorgen wel dat er voldoende verhogingen zijn, en als de directeuren hun *target`s * gehaald hebben (( en zou ik ook doen als ik de kans had )) dan gaan ze nog met een VETTE GOUGEN HANDDRUK weg, welnu, wij hebben die kans niet, dus moeten wij het van ons KNOKKEN VOOR EEN PAAR % hebben, soms zit het mee, en soms duurt het wat langer, nu zijn de buschauffeurs de gebeten hond, als binnekort de vrachtwagen chauffeurs het land gaan ontregelen zijn wij weer uit beeld, en daarna zijn het de leraren weer, en daarna de havenwerkers, en ga zo maar door.....

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Z4 »

Nou superwoman??? < dat zal wel>

rotte eieren bekogelen....aan de schandpaal?? leef je wel anno 2008

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

@ superwoman......BUS GEMIST ??? toen je waarschijnlijk je uitkering moest gaan halen, of heb je een vent in de ww waardoor je nu wel moest gaan werken, nog nooit getaakt zeker ALS je al werkt ? of ben je in dat geval een parasiet die meeloopt over de ruggen van degene die in jou sector de kolen uit het vuur halen ?? zal ik nog even doorgaan ???

Spletsj
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2008 09:36

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Spletsj »

@superwoman,
misschien om een glimlach op uw superwomangezicht te kunnen toveren, ook mijn sociale leven is door ONZE staking ontwricht. Zelfs de eigen werknemers hebben last van deze staking, omdat zij ook liever gewoon gaan werken. Waarom wij wel inleveren voor een goed openbaar vervoer en de gebruikers daarvan niet?

Eerst dacht ik, na uw denigrerende aanhef, dat hier een interlectueel persoon een opmerking ging plaatsen, maar helaas, uw verder relaas boort dat direct de grond in. Een staking is namelijk niet het ULTIEME machtsmiddel, maar de UITERSTE mogelijkheid om iets te bereiken, nadat alle ander mogelijkheden op niets zijn uitgelopen. Het kan u niet ontgaan zijn dat wij dat in de afgelopen weken wel hebben geprobeerd.

En over verstandig gesproken, wanneer alle reizigers zich, in plaats van zich tegen de chauffeurs te keren, zich ACHTER de chauffeurs scharen en ook opkomen voor een goed OV, dan zal deze maatschappelijke druk enrom veel meer impact hebben dan het geklaag dat men nu doet. Wie is er dus verstandig bezig???

Wanneer u zo afhankelijk bent van dat onbetrouwbare OV, waarom kiest u dan niet een vak waarbij u een auto van de zaak krijgt.

Gemma33
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jun 2008 12:20

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Gemma33 »

De discussie moet inderdaad niet gaan over opleiding, maar over wat jullie anders willen, waarom en hoe jullie dat willen bereiken.
Het moet dan ook gaan over de staking als middel en wat dat voor anderen betekent.
In heel veel berichtjes lees ik alleen maar over jullie eisen. Anderen moeten maar begrip hebben voor jullie staking, omdat het een laatste redmiddel is. Andersdenkenden worden de pan ingehakt, zo lijkt het tenminste.
Wanneer je, zoals Maarten vindt iedereen als HBO-er kan denken, doe dat dan ook.
Laat zien dat je ook 'begrip' voor en kennis hebt van de andere kant van de medaille, ook al ben je het daar zelf niet mee eens!!
Pas dan laat je zien dat je kunt nuanceren, omdat je de zaak van alle kanten kunt benaderen. Ook al doen sommige kantjes zeer en wil je daar niet aan.
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar de toonzetting in veel berichten is alsof er een stelletje oerbewoners ten strijde trekt
om wild te gaan afschieten.
De hele discussie moet toch gaan over hoe je nader tot elkaar komt en welk beroep je daarvoor moet doen op elkaar?
Ik ben niet tegen jullie en hoop dat jullie eisen worden ingewilligd, maar ben het met koffiemeisje eens dat het nu te lang gaat duren.
Laat nu de discussie daar eens over gaan, wanneer de staking nog bv 4 weken gaat duren en wat dat voor anderen betekent.
Of doen jullie het er dan weer mee af, door te zeggen dat staking een laatste redmiddel is, dat het ligt aan de werkgevers, of de politiek
Ik hoop van niet, want dat schiet niet op. Misschien moeten jullie met een nieuw topic komen waarin jullie de reiziger op een andere manier hulp kunnen bieden en toch blijven staken. Laat daar de discussie nou eens over gaan.
In ieder geval wens ik jullie veel succes!

Spletsj
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2008 09:36

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Spletsj »

Gemma33,

wat een opluchting dat er ook nog mensen zijn die normaal kunnen denken. Inderdaad gaat het over de eisen van de chauffeurs, maar dat wordt door de werkgeverskant volledig uit het fatsoen getrokken.
Wat de chauffeurs eisen is het volgende, meer niet:

3,5% loonsverhoging, zonder aantasting van arbeidsomstandigheden
0,5 extra eindejaarsuitkering
een kleine tegemoetkoming in de ziektekosten (moet in overleg verder bepaald worden)
een hoger basisloon voor de beginnende chauffeurs, want ongeacht opleiding of leeftijd, wanneer je als chauffeur wilt beginnen kan je geen normaal huis huren, laat staan kopen.

Gezien het feir dat wij de afgelopen CAO-onderhandelingen al heel veel hebben ingeleverd qua erbeidsvoorwaarden en feestdagen, de uitkomst van het min. van Economische Zaken, waaruit blijkt dat wij 10% achterlopen op de rest van Nederland, kunnne en mogen wij nu toch wel eens een keertje opkomen en eisen dat we krijgen wat we vragen. Ook dingen die niet in de media komen spelen een rol in de huidige standvastigheid van de chauffeur, 1 voorbeeld:

ik kom uit een gebied dat voor 1 januari 2008 nog Connexxion was, vanaf 1 januari 2008, zijn we door Arriva 'overgenomen'.
December 2007 hadden we een voorlichtingsavond om voorgesteld te worden aan Arriva, in deze avond deed directeur A. Hettinga ons de volgde uitspraak:
'Wanneer het met het bedrijf goedgaat, gaat het met jullie ook goed".

En het gaad goed met Arriva, want t.o.v. 2006, heeft het bedrijf in 2007 een NETTOWINST van 15% gemaakt, hebben de directeuren een bonus van ongeveer 200.00 euro gekregen en heeft de Raad van Bestuur zichzelf een loonsverhoging van 21% gegeven.

Wat wij chauffeurs hebben gekregen is een brief waarin te lezen stond dat er geen geld is en dat ze ons geen loonsverhoging konden betalen (dus 0,0%).

Dan word je op z'n minst knorrig en ga je nu voor datgene wat waarschijnlijk wel betaald kan worden, maar niet betaald wilt worden.

Er samen uitkomen, dat willen wij ook, maar dan wel met onze eis.

laptopje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2008 23:54

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door laptopje »

Beste collega's,

In het begin was de toon in dit forum redelijk hard. Dat heeft ook met emotie te maken. dat weten we allemaal uit de praktijk. Mijn inzet is: verbeter de wereld en begin bij jezelf (3,5% dus :wink: ) Grapje.

De toon verbeterd en de argumentatie ook. Het lijkt mij dan ook op zijn plaats dat wij doorgaan met het oppoetsen van onze sociale status, waardoor de geloofwaardigheid naar het publiek toeneemt. Ook hun reacties worden wat genuanceerder.

Zo kunnen we niet meer verliezen op taalhardheid, maar winnen op argumentatie.

Doorgaan zo. De twijfel begint hard toe te nemen bij het publiek en de loze kreten worden langzamerhand van tafel geveegd. Dat haal ik overigens niet alleen van dit forum. Op nujij.nl veranderd het ook drastisch. Neem de tijd voor jouw mening en schrijf het goed voorbereid op.

Forumlezers: ik ben geen bondsmannetje. Voor alle duidelijkheid aan de lezers. De vakbond is in dienst van ons. De vakbond adviseert ons en wij beslissen. Het zijn dus niet de bonden die aanzetten tot staken, maar adviseren actie naar aanleiding van de onderhandelingsresultaten.

Wij zijn zelf slim genoeg om al dan niet accoord te gaan met een voorstel van de bonden.

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door kidcat »

Eerder las ik dat iemand op dit forum meldde dat afhankelijkheid van het OV gel*l is.
Dan zal ik even mijn situatie uitleggen:
Ik heb GEEN rijbewijs, dus GEEN auto. Wij hebben zelfs GEEN fiets of brommer. Wij zijn dus WEL afhankelijk van het OV.
Zoon had een fiets maar die is gejat (ws iemand die niet naar z'n school/werk kon...) dus hij kan nu niet naar school. Die ligt buiten de stad. Ik kan hem niet rijden.
Ik zelf kan niet naar m'n werk... Ik werk via een uitzendbureau, en wordt per uur dat ik gewerkt heb, betaald. Nu werk ik dus niet omdat ik er gewoonweg niet kan komen.
En geen werk is dus geen inkomen... Geloof nooit dat de verhuurder/Eneco/Agis/verzekeraars daar aan het eind van de maand begrip voor zullenl tonen. :cry:
By the way:
Mijn cao is ook k*t met peren maar ik ben blij dat ik iig werk heb (had???) dat enigszins van meer nivo is dan het sociale werkplaatswerk dat je hier moet doen als je werkloos raakt. Al is het tegen een flutsalaris. Ik kon er iig redelijk mee overleven.

Maar staak vooral door, en denk vooral niet aan werknemers waarvoor een hopeloze situatie dreigt.

En voor iemand van jullie me gaat afschilderen als een dom wezen: ik ben HBO'er, maar ben door de bezuinigingen van die fantastische Haagse boevenbende m'n werk kwijtgeraakt. En nee, ik ben geen 18 meer.

Willo
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:25

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Willo »

Ik woon in een dorp waar het OV vervoer uitgehold is door de grote bazen. We hebben nog een bus rijden gelukkig en mijn ervaring is dat de buschauffeurs vriendelijk en behulpzaam zijn. Als mijn moeder met haar rollator de bus in moet helpt de buschauffeur altijd. Het rare is dat dan de jeugd en andere goed ter been zijnde passagiers gaan mopperen, want dan zitten ze langer in de bus, meestal met hun benen op de stoel tegenover hun of overdwars. Invaliden zitplaatsen worden ingenomen door valide mensen zonder blikken of blozen. Als de buschauffeur dan vraagt of mijn moeder daar mag zitten krijgt hij een grote bek.

Voor de rest hebben mijn kinderen altijd moeten fietsen naar school (16km. heen en 16 km. terug) in weer en wind, daar werden ze niet slechter van. Alternatieve zoeken is iets waar men tegenwoordig niet erg goed in is. Het moet allemaal zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt.

Hierboven las ik ergens iets van een dochter naar school brengen was moeilijk omdat het buiten de route lag van het werk van de ouder(s). Ik zou zeggen geef uw dochter een fiets, is niets mis mee met een beetje lichaamsbeweging.

Wat betreft de staking sta ik dus achter de buschauffeurs (en nee ik ben geen buschauffeur en mijn man ook niet).

Ik ben benieuwd wat er allemaal straks over de vrachtwagenchauffeurs uitgestort wordt als die besluiten om een week de winkels niet te bevoorraden, waar ik ze dan ook nog eens groot gelijk in geef.

Het moet maar eens uit zijn hier in Nederland met de graaicultuur van onze regering en het lijkt dat deze staking en de komende stakingen het enigste middel is om onze regering wakker te schudden uit hun slaapje.

laptopje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 jun 2008 23:54

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door laptopje »

Kidcat,

Ik begrijp uw zorgen en ik vermoed dat de rest van mijn collega's die zorg delen. Wij prijzen de dag dat we u weer naar uw werk kunnen brengen.

U zou zich kunnen beroepen op overmacht bij uw uitzendbureau, teneinde uw werk te kunnen behouden.

Indien blijkt dat uw directie dezelfde instelling heeft als die van ons, dan ziet het er niet goed voor u uit.

Ik weiger echter pertinent om de verantwoordelijkheden van 18 miljoen Nederlanders op mijn nek te nemen.

Mevrouw van de routeafwijking. U heeft toch wel een BEETJE zelfinititaief?

Leidinggevenden worden betaald op basis van onmisbaarheid. "Hoe meer onmisbaar/onvervangbaar ik ben, hoe duurder ik ben."

Nou dan blijkt uit uw reactie dat ik nog wel even door mag staken. U heeft een eigen maatschappelijk-sociale verantwoordelijkheid naar uw gezin toe. Als je toch een auto hebt, sta dan maar een half uurtje eerder op en breng je kinderen zelf naar school, zoals je kinderen dat van een ouder mogen verwachten.

no fear
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mar 2004 21:33

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door no fear »

ik begrijp heel goed dat jullie staken zal je mij ook niet over horen
maar ik moet maandelijks een bus kaart kopen voor mijn zoon die kost 62 euro en heeft geen gebruik kunnen maken van de bus hij zit in zijn examen en kan dus niet naar school kijk en dat zijn dingen die ik niet begrijp . ga met zijn allen op de A1 staan en gooi de straat dicht net als in frankrijk de planken leeg in de winkels kijk hoe snel je het dan voor elkaar hebt wat ik bedoel te zeggen er zijn andere manieren om te staken het is normaal dat mensen klagen die de bus nodig hebben maar nogmaals ik begrijp het wel.

Gesloten