LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] STAKING OPENBAARVERVOER

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
JRG
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 apr 2008 15:28

STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door JRG »

Het is vreemd dat het openbaarvervoer zomaar kan staken.
Dat de buschauffeurs meer salaris willen hebben is een zaak voor hun en niet voormij

Maar zorg dan voor een alternatief.

Mensen zoals ik zijn volledig afhankelijk van het busvervoer. Dit zowel voor mijn werk als vrije tijd. Ik heb nu meerdere dagen mijn werk niet kunnen bereiken en dit kost mij dus weer geld.
Deze kosten zijn nergens op te verhalen.

Een auto bezit ik niet meer. Deze heb ik weg gedaan uit mileu gronden, want verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Kijk eens op http://www.fnvov.nl/forum/index.php?topic=26300.0 , dan kan je lezen waarom er nu precies gestaakt wordt. En lees voor de gein eens de column van Ron Lodewijks http://216.239.59.104/search?q=cache:YQ ... cd=1&gl=nl

Dan nog klachten? Dump die maar bij de vervoersbedrijven en het kabinet!!

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door kiz »

@JRG:
lolbroek, ze gaan pas morgen staken.
buiten de spits.
je kletst.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Waar heb jij gezeten dan? Dat hebben ze gedaan hoor, op een aantal feestdagen. Daar pak je inderdaad de vervoerder mee. Maar blijkbaar interesseert het de vervoerders niet, anders hadden ze wel op een normale manier gereageerd.

Nogmaals: de overheid en de vervoersbedrijven zijn hier de oorzaak van. Klaag daar eens! Klaag eens bij de vervoersbedrijven en laat je stem eens horen bij de verkiezingen en stem niet op de gevestigde partijen. Het kan Bos of Balkenende echt niet schelen of een buschauffeur (of wat dan ook) geen extra geld krijgt. Het kan hun ook niet schelen of het OV goed of slecht is, zij rijden er toch niet mee.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Klagen over degene die de oorzaak van zijn (vervoersbedrijven en overheid) lijkt mij handiger dan klagen over degene die er de dupe van zijn (het personeel). Als de vervoersbedrijven en de overheid eens minder aan geld zouden denken en meer aan personeel en klanten, dan zou er niet gestaakt hoeven te worden. En dan heb jij dus geen overlast.

En op wie jij stemt moet je inderaad zelf bepalen. Maar kom dan niet later klagen dat het allemaal zo slecht is!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Gelukkig leven we (nog) in een land waar men het recht heeft om te staken als bedrijven te ver gaan. En ik denk dat iedereen zo zou reageren als je meer moet gaan werken maar dat het salaris minimaal omhoog gaat. Ja…de klanten zijn vaak de dupe ervan. Dit had niet gehoeven als de werkgevers met een goed bod zouden komen.

En weet je wat er gaat gebeuren als de chauffeurs nu niet gaan staken en misschien wel ander werk gaan zoeken??? Dan komen er chauffeurs op de bus die genoegen nemen met het minumumloon. Maar verwacht dan niet dat deze mensen de weg weten en misschien zelfs geen Nederlands spreken. Pas dan gaan de reizigers beseffen dat ze het toch niet zo slecht hadden, maar ja dan is het te laat. En besef je ook dat als de chauffeurs accepteren wat de vervoersbedrijven willen het rijden in de bus gevaarlijker wordt?? Er zijn al zo weinig rusttijden, die worden straks nog minder. Gevolg is dat de chauffeurs meer lichamelijke klachten krijgen en ook de concentratie zal verminderen. Kan je je indenken wat er gebeurt als een chauffeur onderweg onwel wordt of in slaap valt??

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Dat zal ik ook niet ontkennen!

CosmoReizen
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 mar 2004 19:54

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door CosmoReizen »

In de krant staat dat er geen kaartcontrolle tijdens de spits is en ze daarbuiten HELEMAAL niet rijden. FOUT !!! Ook de chauffeurs staan niet allemaal achter deze actie en enkelen blijven rijden, ook al wordt dat door anderen moeilijk gemaakt. Zij doen dus gewoon hun werk en stempelen WEL kaartjes en controlleren abonnementen. Persoonlijk vind ik dat er misschien een zondagsdienst gereden zou kunnen worden, zodat er wel mogelijkheden blijven bestaan om ergens te komen en de bussen die dan niet rijden gebruiken om de hoofdkantoren van de OV bedrijven te blokkeren, zodat het HOGE clubje dames en heren geen kant op kunnen. Dan pak je degene die er iets aan kunnen veranderen, of massaal optrekken naar Den Haag. De passagiers zijn weer de dupe - NET ALS DE CHAUFFEURS M/V - maar juist die kunnen er NU niets aan veranderen en verkiezingen zijn er pas over 3 jaar.

W.K.
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:58

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door W.K. »

pfff.... tis trouwens ook slecht voor de volksgezondheid om met 150 man bij station zuidplein met z'n allen in 1 verlaat arriva busje ( de eerste na 4 uur) te duiken en vervolgens de komende 3 kwartier staand tussen morrende passagiers de weg te vinden naar.....de hond in de pot.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door D1RK »

Beste JRG,

U had in plaats van klagen ook een collega of alternatief kunnen zoeken want na de gratis actie weet je dat dit mogelijk is.
Vergeet niet dat ik als auto bezitter bij plotseling defect ook iets moet zoeken, collega of huurauto, en vele die dagelijks openbaar reizen hadden een auto gehuurd waardoor deze al snel op waren.

Door de privatisering van de overheid is U nu het slachtoffer dus als je de juiste partij had gekozen die hier tegen was...
Iedere vorm van vervoer heeft nadelen, en als het te ver is om te fietsen, dan had U moeten verhuizen of ander werk zoeken, want dat was ook mogelijk.
In België rijd iemand dagelijks 72 KM naar zijn werk stond deze week in krant en als U dat ook enkele dagen had gedaan, kost veel tijd, maar U hoeft dan geen vrije dagen te verspillen en het was mooi weer...
En wie kan er nu niet fietsen?

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

Hier een berichtje van een buschauffeur........ we vragen 3,5 % opslag, de werkgever biedt nu al 20 % ( in 3 jaar ) , en toch staken we, stom he ?..of zou er toch iets aan de hand zijn ????..........even tussendoor, een vertrekkende directeur nam even 800.000 euries mee als bonus, wij moeten 23 kwartier langer gaan werken voor hetzelfde salaris, oh en we mogen 17 atv dagen inleveren om een 13e maand te krijgen, nee ik begrijp zelf niet wat we nu zeuren......................pfffffffffffffffffffff !!!

eXt3Nce
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2008 20:15

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door eXt3Nce »

Ja inderdaad zeuren, een openbaarvervoers bedrijf levert diensten, deze worden niet na gekomen. Als staking rijden de bus 'soms' dit lijkt me van de gekken. Waar doet meneer de directeur het meeste pijn? Daar waar geld zit, jullie als chauffeurs zouden een gratis dienstregeling moeten rijden tot de diesel voorraad leeg is!! maar niet heel Nederland in onrust en vooral frustatie zetten. En mij voor een dichte bus deur laten staan en wegrijden!! Bedankt CONNEXXION!

Er zijn tal van bedrijven in hetzelfde schuitje maar jullie leveren diensten waar je niet kan zeggen ik werk even niet, ik ga staken!! wat als ze in verzorging tehuizen zullen zeggen sorry oma... Het is al erg genoeg dat het eens voorgekomen is!

TIP voor stakende chauffeurs zet ALLE bussen in Den Haag en laat hun het maar uitzoeken.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door kampvuur »

gratis vervoer is waarschijnlijk 50% salaris inleveren...het moet toch ergens vandaan komen niet? (en toch doen we het)
Laatst gewijzigd door kampvuur op 21 mei 2008 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Splinter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:54

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Jan Splinter »

Even dit aan de mensen die meteen negatief over de acties van de buschauffeurs doen.
Ik ben al bijna 37 jaar buschauffeur in het OV en heb tot deze actie nog nooit gestaakt omdat ik vond dat de passagiers niet dupe daar van mochten zijn. Maar vorige week heb ik voor het eerst meegedaan met de staking. En waarom? Niet alleen voor het geld, ook al lopen wij al 10% achter op andere sectoren in het bedrijfsleven.
Maar ook staak ik omdat de OV bedrijven hufterig en schofterig met ons omgaan. Opgebouwde rechten worden niet nagekomen en wil je uiteindelijk een compromis sluiten en van je wettelijke rechten afzien, dan wordt je als een stuk stront behandeld met leugens en draaikonterij.
En dan ben je ineens te lastig, wordt ziek en krijg je via via te horen dat ze goedkoop mogelijk van je afwillen, want je bent ineens te duur.
37 jaar dag en nacht (letterlijk) voor ze klaargestaan (en ook voor U als passagier.
Helaas is een OV staking niet leuk voor U als passagier, maar ik staak
nu van ganser harte mee.
En even over enkele opmerkingen van andere lezers;
Ja inderdaad moest U bij sommige chauffeurs tijdens het gratis vervoer
wel een kaartje kopen. Maar dit is niet omdat ze niet achter de actie staan, maar deze collega's hebben maar een jaarcontract en worden door de bazen ge-intimideerd dat als ze meedoen aan de acties, ze een vaste aanstelling wel kunnen vergeten. Dus na een poosje ********.
En de chauffeurs die wel gratis de passagiers meenamen, zoals ik?
Werkgever houdt 50% van ons salaris in omdat we in zijn ogen maar de helft van het werk doen.
De meeste klagers zouden het zelf ook niet pikken als hun bazen zo met ze omgaan. En komen de meeste klachten niet van de scholieren en studenten af? Ik dacht dat nog niet zolang geleden jullie grote acties hebben gehouden voor jullie rechten.
Als wij (de werkende generatie) niet voor onze rechten opkomen zullen de toekomstige werkgevers van jullie, die nu nog studeren, jullie helemaal als onderbetaalde voetvegen behandelen. Dus iedere aktie die wij houden is ook voor jullie toekomst.
Denk daar maar eens over na voor dat je kritiek hebt.
Gerard Bouwman

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door DriverG »

Een opmerking die ik vanmorgen van een collega hoorde gaf me ook te denken, maar er zit ook wel een spoor van waarheid in, en dat was : uitgerekend voor de schoolgaande jeugd die altijd een grote bek heeft, de bussen vervuild, en overlast veroorzaakt, geven we nu gelegenheid om toch naar school te gaan om examen te doen.....DENK DAAR MAAR EENS OVER NA !!!!, en bereid je voor op een ALGEHELE STAKING IN JUNI !!!!

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

@DriverG

Ik ben het volledig met je eens, en is het niet in en in triest dat je volledig afhankelijk bent van het openbaar vervoer JRG.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Er zijn inderdaad chauffeurs met een jaarcontract die niet kunnen staken omdat anders het contract niet verlengd wordt. En zo zijn er ook nog chauffeurs die niet lid zijn van de vakbond en dus ook niet staken. Die zal je er altijd tussen hebben.

Ik hoop dat na vandaag de werkgevers eens met een beter voorstel komen. Voor de chauffeurs maar ook om de reizigers niet langer in de ellende te laten zitten.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar uhm... zou het niet eens een idee zijn om nu voor vijf jaar iets af te spreken?
Dan zijn we iig af van die stakingen die elk jaar gehouden worden.

Daarnaast snap ik wel waarom er gestaakt word, maar ik vind de houding van de bonden erg slecht. Stel gewoon een bemiddelaar aan, zodat er in ieder geval vooruitgang geboekt kan worden.

en over alternatieven zoeken:
JUIST voor mensen die met OV reizen is dat vaak niet mogelijk. Je reist niet voor de lol met de bus :) (behalve mij rare busfreak-broertje :))

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Bailey »

Nou, ik reis met het openbaar vervoer en nee ik doe het niet voor mijn lol. Omdat het stadsvervoer in Dordt niet staakte, was er voor mij niks aan de hand. Maar als ik niet met de bus zou kunnen reizen, dan zou ik toch wat anders proberen. Heb genoeg collega's in de buurt die met de auto komen, dan zou ik toch vragen of ik mee kan rijden. Of eerder weggaan ofzo. Bijna overal is wel een oplossing voor te vinden.

Ad 56
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2008 22:29

Re: STAKING OPENBAARVERVOER

Ongelezen bericht door Ad 56 »

Geachte forum bezoekers,

Ik moet eerst even Jan Splinter en Driver G hun grote gelijk toekennen.
Want het is de grote waarheid.
Je hoeft je niet door je werkgever uit te laten buiten.
Je moet zeer zeker niet aan je rust tijd laten tornen.
Want dan ben je helemaal verkeerd bezig.
De wetgever heeft dus voor de bescherming van de beroepschauffeurs een regeling met de daarbij behorende regels gemaakt.
De rusttijden zijn gewoon verplicht.
De werkgevers zouden GOD op hun blote knietjes gaan moeten bedanken, dat de chauffeurs zich aan deze rusttijden zouden houden.
Dat is ten eerste bedoeld om de gezondheid te wwarborgen van de chauffeur, en ten tweede, is het een stuk vertrouwder voor de reiziger, de klant dus.
Ze zouden de werkgevers en de leden van de regering eens die bus in moeten trappen, want op een normale manier krijg je deze uitbuiters toch die bus niet in, nee, gewoon er in trappen, en ze dan maar eens laten genieten, als een chauffeur zich niet aan de rij en rusttijden zoueden houden.
Ik word echt heel erg giftig, als ze een chauffeur niet respecteren, en hun de rusttijden willen inkorten.
Dan is mijn motto, gooi die hele zooi plat, groot gelijk krijgen de heren chauffeurs van mijn zijde BRAVO.
Ik ben ook beroepschauffeur geweest, en aan mijn rij en rusttijden moesten ze ook niet aankomen.
Want dan kon de baas zelf achter het stuur kruipen, jaarcontract of niet, dat interesseerde mij geen biet.
Ik heb trouwens niet anders gedaan, telkens weer een contract voor een jaar, ik wilde geen vaste baas hebben zelfs.
Laat niet met je sollen, geef ze er van langs !!
Politie heeft toch ook gestaakt, en dat is een partij, die eigenlijk nooit zou mogen staken volgens de wet, maar ze hebben het wel gedaan..
Iedereen heeft daar het recht toe, als dat maar verantwoord gebeurt.
De regering heeft zich toch ook maar mooi 10% loonsverhoging gegeven, en wie betaalt dat dan allemaal ?? Denk daar maar eens over na.
Die rotte Euro, die hebben ze toch ook maar mooi door onze strot gewrongen, de lonen hebben ze wel mooi en netjes omgerekend.
De boodschappen en het verdere levensonderhoud is wel mooi 2 maal duuder geworden.
Maar daar over hoor je niemand roepen !!
Dat we langs alle kanten bedrogen worden door de regering en het koninklijk huis, die alle leuke uitjes ook door onze strot willen douwen en het onderhoud en de vlieg kosten ook mooi op onze bordjes flikkeren, is dat wel normaal dan ??
En zo zou ik nog even door kunnen gaan, maar zal u daarvoor besparen.
Maar als de chauffeurs van de busdiensten om een loonsverhoging komen, dan zijn ze mooi niet thuis.
Is dit geen verantwoordelijk beroep dan ??

Ik wens u allen nog een heel fijn weekend toe, en steek die chauffeurs een een hart onder hun riem, dit is echt geen flauwekul hoor, chauffeur zijn, met al die grote monden die ze soms krijgen.

Ad

Gesloten