LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Claudiarav
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2014 10:09

Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Claudiarav »

Ik kreeg een brief in de bus dat mijn OV-chipkaart verloopt. Vervolgens wordt ik er keurig op geattendeerd dat ik er slim aan doe om tijdig een nieuwe kaart aan te schaffen voor €7,50. Ik was erg verrast door deze mededeling, als andere passen verlopen krijg ik toch ook gewoon een nieuwe, zonder extra kosten. Kan en mag dit zomaar?
Ik gebruik mijn kaart nog maar zelden, alleen voor noodgevallen eigenlijk en vind €7,50 eerlijk gezegd nog al duur voor mijn sporadische gebruik. Zodra je met 2 personen of meer reist is de auto (zelfs met duur parkeren) al een stuk goedkoper. Als het echt €7,50 gaat kosten denk ik dat geen nieuwe koop en dan maar een kaartje moet kopen in de bus (zolang dat nog kan).
Door dit soort extra kosten maakt het openbaar vervoer zich steeds minder aantrekkelijk. Zonde, want ik vond het altijd een fijne manier van reizen en veel minder milieu belastend. Zo hoeft het voor mij niet meer.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ja, een nieuwe OV-Chipkaart kost inderdaad € 7,50. Dit is wel te verstaan € 1,50 per jaar.
Een kaartje voor een enkele rit kost € 3,50 en terug ook weer € 3,50. Tel uit je winst. Mocht je ouder zijn dan 65 krijgt u 40% korting op de rit als u na 9:00 uur instapt. (Mits een Ov-Chipkaart op naam).

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat die kaart € 7,50 kost is al sinds de lancering bekend. Dus nu niet klagen, je had het kunnen weten. Blijft natuurlijk wél dat het afzetterij is.
Ik ga ook maar 5 keer per jaar met de trein of bus, dus ik heb zo'n ding niet, ook niet voor 'noodgevallen'. Ik zou dan €7,50 voor de kaart, €20 euro voor de borg moeten betalen en dan heb ik nog geen centimeter gereden...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door eleven »

Jantje7 schreef:Ja, een nieuwe OV-Chipkaart kost inderdaad € 7,50. Dit is wel te verstaan € 1,50 per jaar.
Een kaartje voor een enkele rit kost € 3,50 en terug ook weer € 3,50. Tel uit je winst. Mocht je ouder zijn dan 65 krijgt u 40% korting op de rit als u na 9:00 uur instapt. (Mits een Ov-Chipkaart op naam).
Bij welke vervoerder krijg je nog 40 % korting?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
Jantje7 schreef:Ja, een nieuwe OV-Chipkaart kost inderdaad € 7,50. Dit is wel te verstaan € 1,50 per jaar.
Een kaartje voor een enkele rit kost € 3,50 en terug ook weer € 3,50. Tel uit je winst. Mocht je ouder zijn dan 65 krijgt u 40% korting op de rit als u na 9:00 uur instapt. (Mits een Ov-Chipkaart op naam).
Bij welke vervoerder krijg je nog 40 % korting?
Ik bij de NS met mijn originele voordeeluren abonnement?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

eleven schreef:
Jantje7 schreef:Ja, een nieuwe OV-Chipkaart kost inderdaad € 7,50. Dit is wel te verstaan € 1,50 per jaar.
Een kaartje voor een enkele rit kost € 3,50 en terug ook weer € 3,50. Tel uit je winst. Mocht je ouder zijn dan 65 krijgt u 40% korting op de rit als u na 9:00 uur instapt. (Mits een Ov-Chipkaart op naam).
Bij welke vervoerder krijg je nog 40 % korting?
U heeft gelijk, oudere korting is 34%. Dalurenkorting is 40% (Connexxion kost € 11,- per jaar) Beide is 60,4% korting

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
eleven schreef:
Jantje7 schreef:Ja, een nieuwe OV-Chipkaart kost inderdaad € 7,50. Dit is wel te verstaan € 1,50 per jaar.
Een kaartje voor een enkele rit kost € 3,50 en terug ook weer € 3,50. Tel uit je winst. Mocht je ouder zijn dan 65 krijgt u 40% korting op de rit als u na 9:00 uur instapt. (Mits een Ov-Chipkaart op naam).
Bij welke vervoerder krijg je nog 40 % korting?
Ik bij de NS met mijn originele voordeeluren abonnement?
HaHa, dit voordeelurenkaart abonnement kost geld.
Ik denk wat Jantje bedoeld, is de 65+ korting zonder een extra abonnement.
Dit is volgens mij afgeschaft.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door mika21 »

Hermes Brabant: 40% dalurenkorting (dus reizen na 09.00 uur en in het weekend ook daarvoor) eenmalige kaart: 11 euro.
Als je wat regelmatig reist is die 11 euro er wel uit en ook de 7,50.
Succes.

M.D.Werf
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2014 16:05

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door M.D.Werf »

Het wordt nog mooier! Als je nog saldo hebt staan op de oude kaart. Dan mag je even 2,50 administratiekosten gaan betalen om het geld terug te krijgen!! Mogen zij daar 2,50 voor vragen terwijl zij bij de aanschaf van de kaart hier niets over hebben vermeld?
Die van mij is bijna verlopen, een nieuwe kost mij dus 10 euro! Ik weet het goed gemaakt... Ik doe alles voortaan met de auto en mocht ik onverhoopt toch eens met het openbaar vervoer willen dan koop ik wel een papieren kaartje!

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

M.D.Werf schreef:Het wordt nog mooier! Als je nog saldo hebt staan op de oude kaart. Dan mag je even 2,50 administratiekosten gaan betalen om het geld terug te krijgen!! Mogen zij daar 2,50 voor vragen terwijl zij bij de aanschaf van de kaart hier niets over hebben vermeld?
Die van mij is bijna verlopen, een nieuwe kost mij dus 10 euro! Ik weet het goed gemaakt... Ik doe alles voortaan met de auto en mocht ik onverhoopt toch eens met het openbaar vervoer willen dan koop ik wel een papieren kaartje!
Vraag me ad waar u deze wijsheid komt. Zie OV-Chipkaartsite:

Staat er nog meer dan € 0 saldo op uw kaart? Dan ontvangt u het bedrag binnen 30 dagen op uw Nederlandse bankrekening. Er worden geen administratiekosten in rekening gebracht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door kweenie »

Claudiarav schreef:Ik kreeg een brief in de bus dat mijn OV-chipkaart verloopt. Vervolgens wordt ik er keurig op geattendeerd dat ik er slim aan doe om tijdig een nieuwe kaart aan te schaffen voor €7,50. Ik was erg verrast door deze mededeling, als andere passen verlopen krijg ik toch ook gewoon een nieuwe, zonder extra kosten.
Als bv je bankpas verloopt, dan krijg je inderdaad een nieuwe. Maar voor die bamkrekeming moet je tegenwoordig ook fors betalen. Uiteindelijk betaal je die nieuwe pas dus ook zelf.
Miepje1 schreef:Dat die kaart € 7,50 kost is al sinds de lancering bekend. Dus nu niet klagen, je had het kunnen weten.
Dat de pas €7,50 kost in anschaf is niet het probleem. Het probleem is dat die pas maar een paar jaar geldig is en je daarna opnieuw €7,50 moet betalen.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door mika21 »

M.D.Werf schreef:Het wordt nog mooier! Als je nog saldo hebt staan op de oude kaart. Dan mag je even 2,50 administratiekosten gaan betalen om het geld terug te krijgen!! Mogen zij daar 2,50 voor vragen terwijl zij bij de aanschaf van de kaart hier niets over hebben vermeld?
Die van mij is bijna verlopen, een nieuwe kost mij dus 10 euro! Ik weet het goed gemaakt... Ik doe alles voortaan met de auto en mocht ik onverhoopt toch eens met het openbaar vervoer willen dan koop ik wel een papieren kaartje!
10 euro wil je besparen door met de auto te gaan. En dan: benzine, parkeren, afschrijving, parkeerplaats zoeken, file. En dan toch nog een keer met de bus: papieren kaartje is altijd duurder.

Mijn beurs is onlangs gestolen met alles er in, o.a. ook ov kaart. Alles geblokkeerd. Het restant saldo kreeg ik terugbetaald, die 2,50 waar je het over hebt, werd niet berekend.
Geef toe, het duurde wel even, maar het werd geregeld.

Veel reisplezier met de auto.
(of je doet de kleine ritjes met de fiets, nog goed voor je ook). :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het ook vervelend dat je haast 'verplicht' wordt om een OV-chip kaart te kopen, ook als je nauwelijks met het OV gaat. Wij wonen in een gebied waar niet heel veel OV rijdt (en al zeker niet heel vaak), dus wordt het lopen, fiets of auto. Maar incidenteel wil je wel eens een dagje naar een stad, vaak gecombineerd met een familiebezoekje. Als gezin met twee kinderen zou je dan dus 4 OV-chipkaarten moeten aankopen, voor misschien een keer per jaar dat je dat ding gebruikt. Of je moet een stinkend duur los kaartje kopen.

Gelukkig zijn er vaak ook handige P&R plekken, waar je wel een 'gewoon' kaartje kunt kopen, voor het hele gezin, voor een normaal (erg voordelig) tarief. Maar ja, dan moet je dus vervolgens weer eerst naar die P&R voordat je naar je familie kunt. Zeker als je het bezoekje combineert met het ophalen/wegbrengen van wat spullen of een logeerpartij. Dan wil je juist je spullen makkelijk kunnen uitladen bij je familie. Zou toch veel handiger zijn geweest als je de auto bij je familie had kunnen parkeren.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Ach, het kan nog veel erger. Als sinds het 'begin der tijden' een ov-kaart, en ook een abonnement. Nu verloopt in maart mijn huidige kaart, en kreeg ik, goh wat fijn, als 'service' gratis alvast een nieuwe kaart. Nou, niets mis mee zou je zeggen. Echter: mijn huidige kaart is de 3e ov-chipkaart die ik heb, en heb intussen ook 3 verschillende foto's gehad, op de huidige kaart uiteraard de meest recente, toch ook al een paar jaar oud, maar nog steeds herkenbaar.
Nu zou ik het ergens volkomen logisch vinden als ze mijn huidige foto op de nieuwe kaart zetten. Nog fijner zou het zijn als ze me een berichtje stuurden dat ik een nieuwe kaart zou krijgen, en of ik de foto aan wil passen, maar okay, het is een gratis service.
Máárrrrr....wat schetst mijn verbazing: ze hebben de foto van de allereerste ov-chipkaart gebruikt, een foto die al meer dan 10 jaar oud is, en waarop zelfs mijn eigen vriend mij niet herkent. Even de proef op de som genomen, brief met daarop de kaart mee de trein in, van de 10 conducteurs geloofden er 10 niet dat ik het was.
En wat is de reacties van de NS? 'Ja, voor 7,50 kunt u een nieuwe foto op de kaart laten zetten als u de foto niet mooi vindt....' :lol: Daar is het laatste woord nog niet over gesproken uiteraard :roll:

YSK
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2013 16:22

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door YSK »

Ik vind het toch wel een beetje raar dat je gedwongen wordt om je kaart te vervangen. Vervang hem wanneer het niet meer werkt. Scheelt volgens mij ook heel veel administratie voor de NS.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Ik vind het ook vervelend dat je haast 'verplicht' wordt om een OV-chip kaart te kopen, ook als je nauwelijks met het OV gaat. Wij wonen in een gebied waar niet heel veel OV rijdt (en al zeker niet heel vaak), dus wordt het lopen, fiets of auto. Maar incidenteel wil je wel eens een dagje naar een stad, vaak gecombineerd met een familiebezoekje. Als gezin met twee kinderen zou je dan dus 4 OV-chipkaarten moeten aankopen, voor misschien een keer per jaar dat je dat ding gebruikt. Of je moet een stinkend duur los kaartje kopen.

Gelukkig zijn er vaak ook handige P&R plekken, waar je wel een 'gewoon' kaartje kunt kopen, voor het hele gezin, voor een normaal (erg voordelig) tarief. Maar ja, dan moet je dus vervolgens weer eerst naar die P&R voordat je naar je familie kunt. Zeker als je het bezoekje combineert met het ophalen/wegbrengen van wat spullen of een logeerpartij. Dan wil je juist je spullen makkelijk kunnen uitladen bij je familie. Zou toch veel handiger zijn geweest als je de auto bij je familie had kunnen parkeren.
Er zijn in sommige gebieden ook wegwerpkaartjes. Maar ja, je bankpas verloopt ook, je rijbewijs ook, etc. Het is logisch dat kaarten met chips = technologie erin niet eeuwig meegaan. En je betaalt er hoe dan ook voor, via een abonnement of los, maakt niet uit. Het gemak van de kaart is overigens nu de kinderziektes eruit zijn wel veel groter dan het oude strippenkaart systeem. Daar was je trouwens alles kwijt als je niet binnen een jaar na een tariefsverhoging (elk jaar in de praktijk) je strippen op maakte. Dus dat was nog veel waardelozer.

De chipkaart gaat trouwens grotendeels verdwijnen. Er wordt al volop getest met NFC wat straks in elke moderne telefoon zit. Dan check je in en uit met je smartphone en heb je geen losse kaart meer nodig. Dat soort technologie kan trouwens ook in horloges, kleding of je portemonnee worden ingebouwd.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door Lapsang »

olaf79 schreef:Dan check je in en uit met je smartphone en heb je geen losse kaart meer nodig.
Dan moet iedereen zeker verplicht een smart-telefoon hebben?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lapsang schreef:
olaf79 schreef:Dan check je in en uit met je smartphone en heb je geen losse kaart meer nodig.
Dan moet iedereen zeker verplicht een smart-telefoon hebben?
Nee, je kunt dan een ov chipkaart of een smartphone gebruiken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef: Als bv je bankpas verloopt, dan krijg je inderdaad een nieuwe. Maar voor die bamkrekeming moet je tegenwoordig ook fors betalen.
1,25 per maand. Als je meer betaalt moet je een andere bank zoeken. Overigens zijn de kosten voor een NL bankrekening het laagste van de westerse landen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verlopen OV-chipkaart, €7,50 betalen bij nieuwe?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zeg dat alleen om aan te geven dat de vergelijking tussen een ov-chip kaart waar je maandelijks niets voor hoeft te betalen en een bankrekening waarvoor je maandelijks wel moet betalen mank gaat. Bij die bank betaal je in feite, impliciet, de kosten van de vervanging ook zelf. Het zou mij trouwens niets verbazen als er een bank komt (of al is) waarbij je een goedkope 'budget'-rekening kunt nemen waarbij je wel voor zaken zoals het vervangen van de pas moet betalen.
olaf79 schreef:Er zijn in sommige gebieden ook wegwerpkaartjes. Maar ja, je bankpas verloopt ook, je rijbewijs ook, etc. Het is logisch dat kaarten met chips = technologie erin niet eeuwig meegaan. En je betaalt er hoe dan ook voor, via een abonnement of los, maakt niet uit.
Dat vind ik ook prima, dat je er uiteindelijk via bv. de ritprijs voor betaalt, maar op deze manier wordt het voor incidentele reizigers wel heel erg duur.
olaf79 schreef:Het gemak van de kaart is overigens nu de kinderziektes eruit zijn wel veel groter dan het oude strippenkaart systeem. Daar was je trouwens alles kwijt als je niet binnen een jaar na een tariefsverhoging (elk jaar in de praktijk) je strippen op maakte. Dus dat was nog veel waardelozer.
Dat kostte je hoogstens een paar blauwe en een paar roze strippen. Dat is wat anders dan 30 euro. Je had daar bovendien meer keus voor bijvoorbeeld kleinere strippenkaarten. En je kon eenvoudig iemand meenemen. Tegenwoordig is het heel wat lastiger om als oma of opa met de kleinkinderen op stap te gaan, want lang niet op elke plek zijn daarvoor handige kaartjes verkrijgbaar.

Gesloten