Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
azuraee
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2021 12:11

Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door azuraee »

Beste Radartjes,

Dit is mijn eerste forumpost, hiervoor was ik een meekijker zonder account. Ik dacht niet dat het nodig was ooit een account aan te maken om zelf iets te schrijven, maar nu ben ik witheet en voel me belazerd en opgelicht.

Zoals de titel leest gaat het om OV-Chipkaart automatisch opladen. Er zag al dat er vele topics over waren die een stuk ouder waren, maar door mede door Coronatijd vergeten en verdwenen omdat we minder met het openbaar vervoer reizen dus problemen minder ter sprake komen.

Pre-corona rees ik dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en terug en deed er leuke uitstapjes mee. Op het moment veel minder ivm thuiswerken en nu de maatregelen een beetje voorbij zijn vooral voor uitstapjes.

In april is er een automatische betaling van € 10,00 mislukt. Ik kreeg hier geen bericht van bij mijn bank, wat je vaak krijgt bij mislukte overschrijvingen. Ik had dit niet door.

Vervolgens werd er een automatische email verstuurd die in mijn SPAMbox terecht kwam. Niet gezien en bericht is automatisch verwijderd door mijn Gmail. Spam wordt altijd goed gefilterd en ik heb nog nooit eerder een verkeerde mail in mijn spam zien zitten, althans, dit dacht ik.

Daarna werd er een brief verstuurd naar een woonadres waar ik al 4 maanden niet meer woon. Ik ging er, stom, vanuit dat ik dit wel gewoon gewijzigd had of dat dit wellicht automatisch ging zoals met veel zaken. Dus niet. Brief niet ontvangen.

Vandaag werd ik wakker met een email (niet in mijn spambox dit keer) van Incasso Bureau INTRUM. Zij claimen het dossier overgenomen te hebben van OV-Chipkaart Translink en vinden dat ik ook direct extra incassokosten mag betalen:

Het bedrag is verhoogd met € 40,00 incassokosten naar totaal € 50,00.

Geschrokken bel ik meteen de klantenservice van OV-Chipkaart, 0900-0980, om te controleren en na te vragen hoe en wat. Daar hoor ik dat ze mij niet kunnen helpen maar dat ik zelf maar naar de administratie moet bellen. Ok, kan ik niet doorverbonden worden? Nee. Waarom staat dit nummer niet meteen op de website dan? Geen antwoord.

Vervolgens bel ik naar de administratie, 0900 6812447, en sta voor ruim 15 minuten in de wacht. Ik leg wederom mijn probleem uit. Mevrouw vertelt mij vervolgens van de email (spambox) en "dat ik zelf maar verantwoordelijk ben voor het adreswijziging voor de post". Ik vraag mij af waarom ik nooit een gemiste overschrijving ontvangen heb vanuit mijn bank, of een tweede email. Doen ze niet, antwoord mevrouw. Ik ben nog nooit echt boos geworden en heb mij volledig ingehouden, maar mijn toon veranderde wel. Hoe kan het dat je zo slinks benaderd wordt en er zo snel al een incasso ingeschakeld wordt voor een lullig bedrag van € 10,00, waar naderhand wel gewoon gelukte betalingen waren doordat ik het OV gewoon gebruik. Tevens is mijn kaart ook nog geblokkeerd. Fijn zeg! Mevrouw wees mij op de voorwaarden waar je mee akkoord gaat bij het automatisch opladen. Je moet zelf controleren op je account en bankbetalingen of het klopt.

Mevrouw kon niets voor mij doen. Geen straaltje empathie hing er ook vanaf, maar dat terzijde.


Dit bedrag zal ik dan moeten betalen aan het incassobureau, maar met deze post wil ik anderen er voor waarschuwen dat als je automatische opladen niet lukt, je er zelf maar achter moet komen en er niet vanuit moet gaan dat het bedrijf, OV-Chipkaart Translink, je te hulp wilt schieten.

Bedankt voor het lezen van mijn rant. Ik zet automatisch opladen stop.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. Bottom line:

- heb jij een betaling gemist;
- heb jij je spammap niet gecontroleerd;
- heb jij je adres niet gewijzigd;

en ben jij "witheet, belazerd en opgelicht en slinks benaderd"...? :roll: Deze post getuigt van weinig zelfinzicht.
azuraee schreef:
23 jun 2021 12:50
Bedankt voor het lezen van mijn rant.
Gelukkig heb je nog wél genoeg zelfinzicht om te zien dat het inderdaad niets meer dan een rant is.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Oftewel, drie keer uw eigen schuld en dan toch nog OV de kwaaie pier vinden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door sjohie »

Jeetje.. Nou, ik hoop dat het oplucht.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Bedankt voor de waarschuwing, alhoewel ik het niet helemaal snap. Ik heb een flexabonnement van de NS, laat ook alles automatisch afschrijven. Ik krijg keurig de factuur in de mailbox, en weet dus ook wanneer er hoeveel afgeschreven gaat worden.

Mocht ik een keer rood komen te staan, dan komt het bericht van de bank gewoon in mijn mailbox, niet in de spam. Alhoewel roodstaan niet meer voorkomt, het lukt me al een tijdje om iedere maand geld over te houden. Dat is het mooiste denk ik.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
23 jun 2021 17:10
Bedankt voor de waarschuwing, alhoewel ik het niet helemaal snap. Ik heb een flexabonnement van de NS, laat ook alles automatisch afschrijven. Ik krijg keurig de factuur in de mailbox, en weet dus ook wanneer er hoeveel afgeschreven gaat worden.

Mocht ik een keer rood komen te staan, dan komt het bericht van de bank gewoon in mijn mailbox, niet in de spam. Alhoewel roodstaan niet meer voorkomt, het lukt me al een tijdje om iedere maand geld over te houden. Dat is het mooiste denk ik.
Van automatisch je saldo laten opwaarderen krijg je geen factuur. Dit gebeurt alleen als je reissaldo te laag wordt. Dus onregelmatig.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok ja, dat is wel heel erg onhandig en niet zo heel overzichtelijk.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
23 jun 2021 17:36
Ok ja, dat is wel heel erg onhandig en niet zo heel overzichtelijk.
Het is niet echt onhandig te noemen. Je moet alleen zorgen dat er altijd genoeg saldo op je bankrekening staat.
Het alternatief is telkens handmatig opwaarderen, dan moet je voor elke reis checken of je nog wel genoeg saldo op je OV-kaart hebt om te kunnen reizen. Ook weer een gedoe.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
23 jun 2021 18:25
witte angora schreef:
23 jun 2021 17:36
Ok ja, dat is wel heel erg onhandig en niet zo heel overzichtelijk.
Het is niet echt onhandig te noemen. Je moet alleen zorgen dat er altijd genoeg saldo op je bankrekening staat.
Het alternatief is telkens handmatig opwaarderen, dan moet je voor elke reis checken of je nog wel genoeg saldo op je OV-kaart hebt om te kunnen reizen. Ook weer een gedoe.
Of de factuur variant. Het is niet voor niets dat er verschillende varianten zijn. Voor ieder wat wils.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
23 jun 2021 18:31


Of de factuur variant. Het is niet voor niets dat er verschillende varianten zijn. Voor ieder wat wils.
De factuur variant om je saldo op te waarderen? Kunt u dat uitleggen?
Ik ken wel facturen voor abonnementen en keuzedagen, maar niet voor het opwaarderen van je reissaldo.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door angel1978 »

Google maar eens op ns flex. Je reist en krijgt maandelijks achteraf een factuur die je betaalt. Die kan met en zonder abonnement.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
23 jun 2021 19:52
Google maar eens op ns flex. Je reist en krijgt maandelijks achteraf een factuur die je betaalt. Die kan met en zonder abonnement.
Nou gaan we wel heel erg off topic, TS heeft het alleen over automatisch opladen zonder voldoende saldo op zijn rekening.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog nooit problemen gehad met het automatisch opladen van mijn OV-chipkaart, ook niet met de automatische incasso.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
23 jun 2021 17:36
Ok ja, dat is wel heel erg onhandig en niet zo heel overzichtelijk.
Je kan wel zelf het bedrag bepalen wát er wordt afgeschreven meen ik. Hier is het 20 euro/keer, en dat heb ik altijd wel op mijn rekening courant heb staan.

J.Bosker
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:08

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door J.Bosker »

Er was 2 dagen achter elkaar € 10 door OV geïncasseerd. Dat verbaasde mij en ik keek naar mijn saldo: € 30,61. Daarop heb ik € 10 teruggevorderd. En toen begon het, ik moest betalen. Eigenlijk € 12,50, dus 2,50 administratiekosten. Ik heb € 10 gestort. Maar Intrum is ingeschakeld. Ik heb steeds geprotesteerd maar nu weer een e-mail. Ik moet € 50 betalen. Is dat correct? Klopt dit? Hieronder het e-mailbericht van Intrum van deze ochtend. Zij noemen het een oplaadbedrag maar dit is de € 10 die ik eerder terugvorderde.

Geachte heer/mevrouw,
Wij hebben uw bericht voorgelegd aan onze opdrachtgever en informeren u als volgt.
Uw betaalbewijs betreft een automatische incasso die wel is gelukt. Dit betreft een oplaaddatum van 13 september 2021. Wij hebben echter een mislukte automatische incasso van 7 augustus 2021 in behandeling.
Op 13 september heeft u tevens contact gehad met de opdrachtgever naar aanleiding van de verzonden brief. U is toen geadviseerd om het bedragn van €12,50 te voldoen, omdat de administratiekosten niet kwijtgescholden zouden worden. Deze betaling is niet door onze opdrachtgever ontvangen. Bijgaand ontvangt u nogmaals de verstuurde herinneringen.
Wij houden u verantwoordelijk tot het betalen van het openstaande saldo van €50,00. Wij verwachten dit bedrag binnen 8 dagen te ontvangen op ons rekeningnummer NL64DEUT0265294916 t.n.v. Stichting Derdengelden Intrum Nederland onder vermelding van uw kenmerknummer. Indien wij voor gestelde datum geen betaling ontvangen zullen wij de incassoprocedure vervolgen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door witte angora »

J.Bosker schreef:
19 okt 2021 10:26
Er was 2 dagen achter elkaar € 10 door OV geïncasseerd.

[....]t
Uw betaalbewijs betreft een automatische incasso die wel is gelukt. Dit betreft een oplaaddatum van 13 september 2021. Wij hebben echter een mislukte automatische incasso van 7 augustus 2021 in behandeling.
Wat mij betreft is het volkomen duidelijk. Die twee keer 10 euro was voor augustus en september. Door te storneren heb je de incasso van augustus niet betaald. Er zijn nota bene herinneringen verstuurd.

Je hebt moeilijk gedaan over die 2,50 euro, waarvan van tevoren is gezegd dat het niet kwijt zou worden gescholden. Slimmer was geweest onder protest te betalen. Zeker nu de vordering terecht lijkt te zijn. Dat het over is gedragen is niet aan de incasseerder te wijten.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het verhaal van J.Bosker is te vaag om er ook maar iets van te kunnen zeggen. 2 dagen achter elkaar geïncasseerd, 10 euro terug gevorderd, 10 euro betaald, een mislukte automatische incasso (omdat er te weinig saldo was ?), een nieuwe automatische incasso, administratiekosten niet betaald.
Misschien eens even wat duidelijkheid geven wat er nou precies gebeurd is.

J.Bosker
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:08

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door J.Bosker »

Overzicht mijn transacties
31-07 gestort 20 euro extra (saldo was toen meer dan 30 euro). Op 5 augustus met de trein van Ermelo naar Utrecht en terug. Op 7 augustus met de trein van Ermelo naar Amersfoort en de bus 2 haltes en op 9 augustus met de bus 2 haltes in Amersfoort.
10-08 opgewaardeerd 10 euro door OV
11-08 opgewaardeerd 10 euro door OV
Hierna bleek ik 30,61 euro op de kaart te hebben staan en daarom heb ik 10 euro teruggeboekt.
Het lijkt mij dat dit niet een verkeerde behandeling is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

J.Bosker schreef:
20 okt 2021 13:55
Het lijkt mij dat dit niet een verkeerde behandeling is.
Gevaarlijke aanname. Waarom heb je niet gedaan wat aangegeven wordt?
Denk je toch dat er iets niet klopt?
Neem contact op met Klantenservice OV-chipkaart. Dan kunnen wij voor je uitzoeken of er iets is misgegaan. Om te voorkomen dat je een betalingsachterstand oploopt en je schuld wordt overgedragen aan een incassobureau, raden wij je aan de incasso niet te storneren.

Cynnepinny
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2023 15:09

Re: Waarschuwing: OV-Chipkaart automatisch opladen stuurt direct incasso

Ongelezen bericht door Cynnepinny »

Nou, ik snap de frustratie zeker wel. Ik heb hetzelfde aan de hand, in al die jaren is het blijkbaar 1x niet gelukt om de 20,- af te schrijven voor het automatische abonnement. Maar alle communicatie gaat normaal per e-mail maar herinneringsbrieven worden naar je postadres gestuurd? Ik was zo verbaast dat ik zelf nog ben wezen kijken of het geen incasso phising email is? Je wordt bedolven in de reclame emails en dat mijn kaart bijna verloopt, maar een simpele herinnerings email moet wel ineens per post? Wel leuk ook dat het incassobureau je wel gewoon op je email kan vinden. Maar goed, inmiddels kan je met je bankpas betalen. Dus dit is ook meteen voor het laatst.

Plaats reactie