Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Frank Braakman
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2022 18:43

Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door Frank Braakman »

Geachte forumleden,

Het heeft er alle schijn van dat ik afgelopen zondag ben opgelicht door een rioleringsbedrijf. Men heeft bij mij een verstopping in de badkamer verholpen - dat is naar het zich voorlopig laat aanzien wel gelukt, maar de komende periode moet dat nog maar blijken - en legde een factuur van liefst 2500 euro excl. btw op tafel. De monteur is iets meer dan een uur bezig geweest en heeft het nodige materiaal gebruikt. Ik voelde me nogal unheimlich en heb min of meer onder druk de factuur voldaan via mijn creditcard op een draadloos pinautomaatje. Van mijn bank - de ING - heb ik al begrepen dat ik naar mijn centjes kan fluiten. Ook de politie, bij wie ik aangifte heb gedaan, gaf te kennen niets te kunnen ondernemen, aangezien er niet of nauwelijks een strafbaar feit valt te bewijzen. Ik heb immers mijn akkoord gegeven, getekend en betaald. Het voorafgaande gesprek aan de reparatie was vaag, snel, rommelig en onoverzichtelijk, Voor ik wist waar ik aan begon, had ik getekend. Want het water kwam nog steeds uit mijn plafond zetten. Ik moest iets doen, vond ik.

Mijn opstal- en inboedelverzekering geven niet thuis. Vanwege het feit dat ik geen noemenswaardige schade heb opgelopen, krijg ik niets uitgekeerd. De reparatie valt simpelweg niet onder de dekking, schade wel.

Ik voel me er zeer beroerd onder en kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Nou overkomt mij waarvan ik vaak gedacht heb : "Hoe kan je zo dom zijn?". Het commentaar van fraudeslachtoffers dat je vaak hoort in programma's als Kassa en Tros Radar.

Ik deel u deze gang van zaken mee, omdat ik op internet gezien heb dat het bewuste bedrijf door heel veel gedupeerden "oplichters" worden genoemd. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat u vaker klachten over dit bedrijf heeft gekregen.

Het bewuste bedrijf heet 'Red One & Installation'. Je struikelt op internet over de klachten. Het geraffineerde van deze - vermoedelijke - fraudeurs is dat het bedrijf op internet onder een andere naam vermeld stond. Die naam had ik wel degelijk gecheckt en er was niets of niets negatiefs over te vinden.

Daarnaast bood men mij slechts een maand garantie, volgens mij is dat gewoon onwettig.

De ridicule factuur kon ik slechts snel op een klein mobieltje bekijken. Het is m.i. allemaal heel bewust gedaan om me op het verkeerde been te zetten. Op de factuur staan geen telefoonnummer en/of adres vermeld, ook al zoiets vaags.

Het zou geweldig zijn als Tros Radar de draad zou willen oppakken en op dit bedrijf - zo het al te vinden is - zou afstappen om het ter verantwoording te roepen. Ik ga er zonder meer vanuit dat ik mijn dure centjes kwijt ben, iets wat ik me eigenlijk helemaal niet kan permitteren. Maar dit bedrijf moet gestopt worden.

Met vriendelijke groet,

Frank Braakman
Leiden

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Radar, Kassa, Opgelicht?! En andere programma's hebben dit onder de aandacht gebracht. Tevens staan er tientallen vergelijkbare klachten op dit forum. Misschien niet van dit bedrijf, maar wel van vergelijkbare situaties.


Het enige wat je kunt doen is een rechtzaak aanspannen tegen dit bedrijf.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Seinhuis schreef:
17 mei 2022 15:30
Het enige wat je kunt doen is een rechtzaak aanspannen tegen dit bedrijf.
Misschien kan het juridisch loket of de rechtbijstandverzekering hier bij helpen?
Dat miste ik nog in uw reactie.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ja, u bent opgelicht. Nummer duizend schat ik. En u hebt vrijwillig betaald. Een flinke strop dus. Alle consumentenprogramma's in Nederland hebben er op alle mogelijke manieren aandacht aan besteed. Maar dat helpt dus overduidelijk niet. Sterkte.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vraag me af : wanneer je weigert te betalen of je hebt zo.n bedrag niet op de rekening....wat gebeurt er dan??
€ 2500 excl BTW voor een uurtje werk en wat materiaal :o .
Gaan ze dreigen? Dan bel je toch gewoon 112.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt dus tegenwoordig maar beter een riolerings-ontstop bedrijfje starten, of je uitgeven voor loodgieter. Binnen de kortste keren loop je helemaal binnen met een uurtje werk. En waarschijnlijk ook nog grotendeels zwart ook.

Daar kan geen louche tweedehands auto handelaar tegenop.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Tja, als je maar genoeg betaalt aan Google kom je bovenaan te staan bij de zoekresultaten. Het geld voor die advertenties heb je er zo uit met zulke prijzen. Vooral omdat er nog steeds mensen zijn die niet weten dat het meestal onverstandig is meteen het 1e zoekresultaat aan te klikken.
2500 euro is wel een dure les. Of het echt oplichting is waag ik te betwijfelen. Als het probleem verholpen is heeft u weliswaar teveel betaald maar dat maakt het nog geen oplichting.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Frank Braakman schreef:
16 mei 2022 18:49
(...) Ik ga er zonder meer vanuit dat ik mijn dure centjes kwijt ben, iets wat ik me eigenlijk helemaal niet kan permitteren. Maar dit bedrijf moet gestopt worden.
Hoewel er in een aantal reacties op wordt gewezen dat u zelf akkoord bent gegaan en betaald hebt, en dat er daardoor niets meer aan te doen zou zijn, denk ik dat er afhankelijk van de omstandigheden misschien toch mogelijkheden zijn. Zie bv dit bericht van forumlid Moneyman in een ander topic, met een verwijzing naar een vonnis.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook je geld terug halen via de rechter?
Iedere zaak staat natuurlijk op zich, maar als je de hoofdprijs hebt betaald voor slecht werk, dan is het wellicht het overwegen waard om ook naar de rechter te stappen. De volgende punten zijn daarbij van belang:

De verstopping is niet opgelost;
Je hebt de foute ontstopper op verschillende manieren de kans geboden om het probleem alsnog op te lossen;
Je hebt het probleem uiteindelijk door een échte loodgieter laten verhelpen én deze loodgieter kan in het kort verklaren dat de malafide ontstopper de verkeerde diagnose heeft gesteld (bijvoorbeeld over de diepte van de verstopping);
De kosten zijn opvallend hoog
Heb je te maken gehad met een foute ontstopper en voldoe je aan de bovenstaande punten, dan kan het interessant zijn een rechtszaak te starten. Heb je een rechtsbijstandverzekering, informeer bij hen naar de mogelijkheden om een zaak te starten. Ook het Juridisch Loket kan je voorzien van advies of voorbeeldbrieven.
Bron: https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraa ... an-helpen/

Het nadeel bij u is dat u bedrijf 1 gebeld heeft en bedrijf 2 gekomen is. Het ligt er even aan wie of wat het bedrijf is die u gebeld heeft. Is dat een soort van bemiddelaar, dan staan ze hier buiten. Hebben zij het werk aangenomen en weer uitbesteed zijn zij wel aanspreekbaar.

Mister Twister
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2021 11:37

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door Mister Twister »

Gratis tip!
Kijk op de site van vereniging eigenhuis, daar staat een lijst van betrouwbare bedrijven, voor het geval u of anderen weer een spoed klus heeft.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Frauduleus rioleringsbedrijf in omgeving Leiden

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

maak de stap naar de rechterlijke macht, dit kun je in eerste instantie zelf doen.

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraa ... an-helpen/

Plaats reactie