Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Bubbleblower
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2009 13:44

Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Bubbleblower »

In 2020 heb ik mijn computer ter reparatie aangeboden bij Computerhulpalkmaar in Alkmaar.
Toen ik die weer op wilde halen kon dat niet, omdat er inmiddels Covid op het bedrijf was uitgebroken en dat heeft meer dan een jaar geduurd.

Daarna zijn er verschillende afspraken gemaakt dat zij de computer kwamen langs brengen of dat ik ‘m mocht komen ophalen, maar of ze kwamen niet langs of waren niet aanwezig wanneer ik (op afspraak) mijn computer kwam afhalen. De laatste keer is 12 september dit jaar geweest.

Inmiddels reageren ze niet langer op mails of telefoontjes én is het bedrijf uitgeschreven.
Eén van de eigenaren Maarten gaf uiteindelijk aan dat er beslag was gelegd op de inboedel en ik voor mijn computer bij de curator moest zijn.
Volgens hem is hij ook niet verantwoordelijk voor wat in 2020 is gebeurd, omdat hij er sinds 2021 niet meer werkt.

Sindsdien probeer ik te achterhalen wie die curator is om te voorkomen dat ik mijn PC definitief kwijt raak. Via de andere eigenaar Koen kan dat niet, want die zit ondergedoken (kennelijk ben ik niet hun enige slachtoffer) en beantwoordt geen telefoons of mails.
En Maarten heeft kennelijk zijn redenen om het niet te vertellen, misschien heeft die mijn PC al lang via een van zijn vele andere opgedoekte BV-tjes verkocht, zoals 072-PC dat gereviseerde PC's verkocht en net als Computerhulpalkmaar één of twee maanden geleden nog bestond.

Ook via de rechtbank kom ik geen stap verder, daar is geen registratie van een beslaglegging of insolventie.

Dus hoe kom ik erachter welke curator mijn computer in beslag heeft genomen en voorkom ik dat de schijven van de computer worden gewist?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door Bubbleblower

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

door Moneyman » 24 nov 2022 09:21

Beetje vaag verhaal dit, er lopen een paar sporen door elkaar. Om te beginnen moet je helder hebben met welke entiteit je zaken hebt gedaan. Er zijn twee entiteiten met die handelsnaam:

- Computerhulpalkmaar v.o.f. (KVK 74420712); en
- KHComputers.nl/ Computerhulpalkmaar/ DroneGoPro (KVK 66377986).

Beide entiteiten zijn beëindigd volgens de KvK, maar de laatste heeft nog wel een actieve website met webshop: https://www.computerhulpalkmaar.nl/

Er zijn twee logische opties: faillissement of beslaglegging.

Faillissement is niet van toepassing: het faillissement komt niet voor in het Insolventieregister en is evenmin geregistreerd in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ergo: het bedrijf is regulier beëindigd en niet failliet gegaan.

Of er sprake is van beslaglegging kan je niet achterhalen, daarvoor bestaat geen openbaar register. Als er echter inderdaad beslag gelegd is, zal er ook al lang een executieverkoop plaats hebben gevonden en zijn alle roerende zaken verkocht. Dat de PC niet van deze toko was, zegt niet zoveel: als er bij een beslaglegging roerende zaken aangetroffen worden waarvan de eigenaar voor de executerend deurwaarder niet te achterhalen is, mogen die gewoon verkocht worden.

De kans dat je nog iets terugziet van de computer is nihil. Je kunt er nog een hoop energie in steken en de (toenmalige) eigenaren/ vennoten gaan dagvaarden, maar de kans dat je daar iets mee opschiet is heel klein, terwijl de advocaatkosten hoog zullen zijn.

Als die opgeslagen informatie daadwerkelijk zo belangrijk is, was eerdere actie nodig geweest. Nu, dik twee jaar na dato, vis je vrijwel zeker achter het net.

Het hoogst haalbare in een procedure is hooguit een schadevergoeding. Of dat de moeite waard is, hangt onder meer af van de waarde van de computer, de waarde van de betreffende data en de vraag of die data überhaupt nog toegankelijk was (je geeft immers niet aan wat het probleem was wat gerepareerd moest worden). En als je al een schadevergoeding toegewezen zou krijgen, is de kans dat je die kunt incasseren ook niet groot, gezien de geschetste omstandigheden.

Al met al: helaas pindakaas, vrees ik.
Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Misschien moet u de antwoorden lezen die U bij Kassa gehad hebt. Daar staan best wel bruikbare tussen volgens mij

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=605925

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beetje vaag verhaal dit, er lopen een paar sporen door elkaar. Om te beginnen moet je helder hebben met welke entiteit je zaken hebt gedaan. Er zijn twee entiteiten met die handelsnaam:

- Computerhulpalkmaar v.o.f. (KVK 74420712); en
- KHComputers.nl/ Computerhulpalkmaar/ DroneGoPro (KVK 66377986).

Beide entiteiten zijn beëindigd volgens de KvK, maar de laatste heeft nog wel een actieve website met webshop: https://www.computerhulpalkmaar.nl/

Er zijn twee logische opties: faillissement of beslaglegging.

Faillissement is niet van toepassing: het faillissement komt niet voor in het Insolventieregister en is evenmin geregistreerd in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ergo: het bedrijf is regulier beëindigd en niet failliet gegaan.

Of er sprake is van beslaglegging kan je niet achterhalen, daarvoor bestaat geen openbaar register. Als er echter inderdaad beslag gelegd is, zal er ook al lang een executieverkoop plaats hebben gevonden en zijn alle roerende zaken verkocht. Dat de PC niet van deze toko was, zegt niet zoveel: als er bij een beslaglegging roerende zaken aangetroffen worden waarvan de eigenaar voor de executerend deurwaarder niet te achterhalen is, mogen die gewoon verkocht worden.

De kans dat je nog iets terugziet van de computer is nihil. Je kunt er nog een hoop energie in steken en de (toenmalige) eigenaren/ vennoten gaan dagvaarden, maar de kans dat je daar iets mee opschiet is heel klein, terwijl de advocaatkosten hoog zullen zijn.

Als die opgeslagen informatie daadwerkelijk zo belangrijk is, was eerdere actie nodig geweest. Nu, dik twee jaar na dato, vis je vrijwel zeker achter het net.

Het hoogst haalbare in een procedure is hooguit een schadevergoeding. Of dat de moeite waard is, hangt onder meer af van de waarde van de computer, de waarde van de betreffende data en de vraag of die data überhaupt nog toegankelijk was (je geeft immers niet aan wat het probleem was wat gerepareerd moest worden). En als je al een schadevergoeding toegewezen zou krijgen, is de kans dat je die kunt incasseren ook niet groot, gezien de geschetste omstandigheden.

Al met al: helaas pindakaas, vrees ik.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Moneyman schreef:
24 nov 2022 09:21
Al met al: helaas pindakaas, vrees ik.
Mooie uitleg en heldere conclusie.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij de rechtbank weten ze van niets en 1 van de eigenaren geeft aan dat u bij de curator moet zijn.
Het lijkt er dus op dat ze helemaal niet failliet zijn (anders wa dat wel in het openbare faillesementsregister te vinden)
Ik denk dat ze u al die tijd aan het lijntje hebben gehouden. (Covid die er voor zorgt dat een bedrijf een jaar niet bereikbaar maakt?
Ik denk dat u de computer nooit terug zult vinden.

Bubbleblower
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2009 13:44

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Bubbleblower »

Moneyman schreef:
24 nov 2022 09:21
Dat de PC niet van deze toko was, zegt niet zoveel: als er bij een beslaglegging roerende zaken aangetroffen worden waarvan de eigenaar voor de executerend deurwaarder niet te achterhalen is, mogen die gewoon verkocht worden.
Dit stond in de voorwaarden van het bedrijf:

"8. Eigendomsvoorbehoud

Op onze reparatieopdrachten geven wij een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de door u ter reparatie aangeboden artikelen, zodat uw eigendomsrechten niet in het geding zijn wanneer het reparatiebedrijf waar uw artikelen net op dat moment staan, failliet zou gaan."

De curator kon weten dat de computer niet van het bedrijf is, maar misschien wilde die dat niet.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar ze zijn niet failliet anders was dat in de openbare registers terug te vinden. Er is dus ook geen curator.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bubbleblower schreef:
24 nov 2022 13:40
Moneyman schreef:
24 nov 2022 09:21
Dat de PC niet van deze toko was, zegt niet zoveel: als er bij een beslaglegging roerende zaken aangetroffen worden waarvan de eigenaar voor de executerend deurwaarder niet te achterhalen is, mogen die gewoon verkocht worden.
Dit stond in de voorwaarden van het bedrijf:

"8. Eigendomsvoorbehoud

Op onze reparatieopdrachten geven wij een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de door u ter reparatie aangeboden artikelen, zodat uw eigendomsrechten niet in het geding zijn wanneer het reparatiebedrijf waar uw artikelen net op dat moment staan, failliet zou gaan."

De curator kon weten dat de computer niet van het bedrijf is, maar misschien wilde die dat niet.
Dat gaat dus over door Computerhulp Alkmaar ingeschakelde derden, niet over hunzelf. Hier koopt TS niets voor.

Los daarvan is de tent niet failliet en is er dus überhaupt geen curator in het spel.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies wat ik schreef, je kunt zelf wel roepen dat je failliet bent en bij de curator moet aankloppen. Volgens mij hebben ze wat te verbergen

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

U wilt graag uw data terug. Ik zou zeggen even de backup Hdd of USB in uw huidige pc prikken. U heeft toch wel een backup gemaakt voor u de computer heeft weggebracht?

Bubbleblower
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2009 13:44

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Bubbleblower »

Uiteraard heb ik back ups, volautomatisch zelfs op een aparte velociraptor, veiliger kan niet. Super handig als er iets mis gaat met je PC, dan kun je altijd vanaf een andere drive booten. Maar daar heb ik nu helemaal niets aan, want de hele PC is ontvreemd.

En om me maar meteen helemaal te verantwoorden; ik heb 2 PC's weggebracht mijn oude- en mijn pas nieuwe PC, die door CHA was geassembleerd, maar niet goed werkte. Die nieuwe PC heb ik heel snel terug gekregen, maar die oude dus nog steeds niet en daarvan heb ik documenten nodig die nog niet op mijn nieuwe PC stonden.

@Moneyman Hoe kun je erachter komen wanneer een bedrijf precies is opgeheven? Ik ben benieuwd of Computerhulpalkmaar toevallig tegelijk met de bedrijven van Maarten Hoogstadt is gestopt, net als 3 jaar geleden Kronos Data BV en Romulus Cloud BV dat deden.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door 16again »

Bubbleblower schreef:
25 nov 2022 14:48
Uiteraard heb ik back ups, volautomatisch zelfs op een aparte velociraptor, veiliger kan niet. Super handig als er iets mis gaat met je PC, dan kun je altijd vanaf een andere drive booten. Maar daar heb ik nu helemaal niets aan, want de hele PC is ontvreemd.
Die gegevens van je backup kun je ongetwijfeld restoren naar een USB disk, die daarna gewoon leesbaar is op elke andere computer.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bubbleblower schreef:
25 nov 2022 14:48
@Moneyman Hoe kun je erachter komen wanneer een bedrijf precies is opgeheven? Ik ben benieuwd of Computerhulpalkmaar toevallig tegelijk met de bedrijven van Maarten Hoogstadt is gestopt, net als 3 jaar geleden Kronos Data BV en Romulus Cloud BV dat deden.
Even de uittreksels bij de Kamer van Koophandel bestellen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hoe kom ik erachter wie mijn computer in beslag heeft genomen?

Ongelezen bericht door Cro »

Bubbleblower schreef:
25 nov 2022 14:48
Uiteraard heb ik back ups, volautomatisch zelfs op een aparte velociraptor, veiliger kan niet. Super handig als er iets mis gaat met je PC, dan kun je altijd vanaf een andere drive booten. Maar daar heb ik nu helemaal niets aan, want de hele PC is ontvreemd.
De velociraptor even op een Sata poort aansluiten van de PC die je nog wel hebt, en dan gewoon uitlezen als secundaire HDD in plaats van bootdisk. Kan niet heel spannend zijn.

Plaats reactie