Opbrengst zonnepanelen

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
gjvv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2010 17:48
Locatie: Groningen

Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door gjvv »

Echt oplichting is het niet, maar ik voel me wel flink opgelicht.

Wij hebben sinds kort zonnepanelen om ons huis te verduurzamen. Ik had vooraf diverse offertes opgevraagd en vergeleken.
We willen ook naar inductie-koken overstappen, dus wilde we ook voldoende vermogen genereren.
Uiteindelijk gekozen voor een leverancier die qua prijs niet de goedkoopste was, maar wel de hoogste opbrengst had.

Volgens de offerte, kregen we 9 panelen á 395 Wp. Dus in totaal konden deze panelen 3555 Wp leveren.
1.png
(20.33 KiB) 751 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
En een geschatte opbrengst van 3131 kW per jaar
De andere leveranciers hadden panelen met 365-375 Wp en konden dus dit vermogen dan ook niet halen, en vielen dus af.

Ik had zelf al een nieuwe kabel aangesloten op een aparte groep, en een PV-verdeler in de schuur om zo alles veilig aan te kunnen sluiten en te gebruiken. Ik kreeg maar liefst 20 euro :x korting op de installatiekosten.
Hun electromonteur (ZZP-er) bleek de boel verkeerd aangesloten te hebben, waardoor de panelen het niet goed deden. Sterker nog, er ontstond kortsluiting als ik aan een kabeltje zat. Afijn, dat was een paar dagen later ook weer hersteld.

Toen de zon flink begon te schijnen, zag ik dat het piekvermogen niet hoger kwam dan 2,7 kW via de app.
Ik heb contact opgenomen met de leverancier, en die bevestigde dit.
De micro-omvormers (Enphase IQ7plus) kunnen niet meer dan 295 Wp doorgeven!
Dus ook al kunnen de panelen 3,55 kW leveren, dit zal nooit meer dan 2,66 kW worden.
Er zijn wel omvormers die meer kunnen, maar die zijn duurder en dan werd de offerte ook een stuk hoger, volgens de leverancier.
En dit type omvormer kon ook bij minder licht een hogere opbrengst genereren, en zou daarmee beter zijn dan andere.
Maar mijn buurman heeft andere (veel goedkopere) panelen naast die van mij liggen, en de opbrengst van die is nagenoeg gelijk of zelfs hoger bij minder licht.

Maar de geschatte/berekende opbrengst per jaar zou wel gehaald worden volgens hun, al heb ik daar geen boodschap aan. Want halen ze dat niet, dan kunnen ze de schuld geven aan het weer.....

Voor onze keuze voor deze leverancier was de opbrengst van de panelen een belangrijke doorslag.
Maar in feite heb ik nu maar 295 Wp per paneel, wat veel lager is dan alle vermogens van de concurrenten.
En als ik dan zie dat op de zonnige dagen, de panelen begrensd worden, terwijl ze op dat moment ook 3,5 kW kunnen leveren, voel ik mij opgelicht.

Ik heb contact met de leverancier gehad, en die bleef maar volhouden dat de opbrengst per jaar (3131 kW) gehaald kon worden met onze panelen en omvormers.
Ik heb ze vervolgens de simpele vraag gesteld, dat als dezelfde panelen op een andere (losse) omvormer (max 4 kW) zouden zitten, of ze dan wel de 3,55 kW konden leveren. Daarop was het antwoord "ja".

Ik heb dus zonnepanelen gekocht die maar 75% van de capaciteit kunnen leveren dat dat ze zouden kunnen.
Op zonnige dagen mis ik hier 900 wp per uur. en dat denken ze te kunnen compenseren met een omvormer die het iets beter doet bij minder licht.


Wat kunnen wij nu aan stappen ondernemen?
Mag ik eisen dat er een andere type omvormer wordt geïnstalleerd? De IQ7a is een ander type maar kan meer vermogen leveren. Maar deze was 30 euro per omvormer duurder.
Omdat de maximale opbrengst maar 75% is van de panelen, mag ik dan een kwart van de investering terug vragen?

In afwachting van jullie reacties,

Gert-Jan

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

gjvv schreef:
27 jun 2022 12:11
Echt oplichting is het niet, maar ik voel me wel flink opgelicht.
Oplichting is het inderdaad niet. Blijf dan gewoon weg bij die term.

Inhoudelijk: van belang is natuurlijk met name wat je met de leverancier hebt besproken, oftewel hoe duidelijk het was was je wensen/ eisen waren, en wat daarover in de offerte stond waarmee je akkoord bent gegaan.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Systeem lijkt me niet lekker gedimensioneerd. Daar had de verkoper je m.i. op moeten wijzen.
Maar hoeveel scheelt dat nu echt? Wel deel van de tijd zit je nu echt boven je max?
Wellicht ook kwalijk dat je omvormers nu volledig belast worden, er is geen headroom.

Voordeeltje: Zodra de opbrengst van de zonnecellen door veroudering terug gaat lopen, lever je minder in.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zou eerst een berekenen wat je nu daadwerkelijk verliest aan opbrengst, vaak een stuk minder dan je op eerste gezicht denkt.

Ik las laatst bijv. ergens een rendementsberekening op basis van een advies aan de overheid, waar een omvormer met een capaciteit van 50% van het aantal Wp van de installatie bij een bepaalde ligging maar 10% rendement scheelde op jaarbasis ten opzichte van wanneer gekozen was voor een omvormer met 80 tot100% van het vermogen van de panelen in Wp. Het is bij zonnepanelen heel gewoon om een omvormer te leggen die flink wat minder vermogen heeft dan het aantal panelen. Er zijn zelfs sets die schijnbaar beter renderen met omvormers met een lagere capaciteit. Zo kwam ik ook een berekening tegen van een set panelen van 3200Wp waar de jaar opbrengst enkele procenten hoger is met een 2500W omvormer dan met een 3000W omvormer, terwijl die laatste set minder aftop heeft bij het beste weer, echter over een heel jaar gezien is de kleinere omvormer beter.

Onder dimensioneren is vaak heel normaal bij zonnepanelen en aftoppen op de meest zonnige dagen ook.

Verder zou ik verwachten dat wat de leverancier garandeert leidend is, dat hebben jullie immers afgesproken.

gjvv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2010 17:48
Locatie: Groningen

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door gjvv »

Moneyman schreef:
27 jun 2022 12:16
gjvv schreef:
27 jun 2022 12:11
Echt oplichting is het niet, maar ik voel me wel flink opgelicht.
Oplichting is het inderdaad niet. Blijf dan gewoon weg bij die term.

Inhoudelijk: van belang is natuurlijk met name wat je met de leverancier hebt besproken, oftewel hoe duidelijk het was was je wensen/ eisen waren, en wat daarover in de offerte stond waarmee je akkoord bent gegaan.
Meer gegevens dan in het plaatje kreeg ik ook niet. Alleen de datasheets van de panelen en omvormers (waar achteraf de 295 ook stond alleen dan in VA als eenheid). En wat berekeningen rondom terugverdienttijd en besparingen.
wat ik ze kwalijk neem, is dat ze de 3555 Wp specifiek noemen i.p.v. de 2655 Wp die de installatie max kan leveren. Als dat er had gestaan, had ik niet in zee gegaan met ze.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Cro »

gjvv schreef:
27 jun 2022 15:03

wat ik ze kwalijk neem, is dat ze de 3555 Wp specifiek noemen i.p.v. de 2655 Wp die de installatie max kan leveren. Als dat er had gestaan, had ik niet in zee gegaan met ze.
Maar dat is juist vrij gebruikelijk. Men specificeert het aantal Wp van de panelen en daarnaast de capaciteit van de omvormer of micro-omvormers, welke veelal (zwaar) onder gedimensioneerd zullen zijn.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

gjvv schreef:
27 jun 2022 15:03
wat ik ze kwalijk neem, is dat ze de 3555 Wp specifiek noemen i.p.v. de 2655 Wp die de installatie max kan leveren. Als dat er had gestaan, had ik niet in zee gegaan met ze.
Tsja, maar dat is nu juist de enige juiste weergave (die je bij iedere leverancier zult krijgen). Die 3555 Wp is immers de output van de panelen, en dát is wat er weergegeven wordt. Als dit de feiten zijn, is een claim kansloos.

Blijkbaar heb je je onvoldoende geïnformeerd om te weten waar je "ja" tegen hebt gezegd. Dat blijkt overigens ook uit je berekeningen hier, want je schetst een beeld waaruit een veel grotere schade blijkt dan je daadwerkelijk hebt.

gjvv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2010 17:48
Locatie: Groningen

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door gjvv »

Cro schreef:
27 jun 2022 12:28
Ik zou eerst een berekenen wat je nu daadwerkelijk verliest aan opbrengst, vaak een stuk minder dan je op eerste gezicht denkt.

Onder dimensioneren is vaak heel normaal bij zonnepanelen en aftoppen op de meest zonnige dagen ook.

Verder zou ik verwachten dat wat de leverancier garandeert leidend is, dat hebben jullie immers afgesproken.
Vorige week was het bloedheet hier, met veel zon. Ik heb even de data verzameld.
2.png
(50.71 KiB) 567 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
zoals je ziet, is het vermogen op de zeer warme dag (23e) iets lager dan de dag ervoor. Maar de lijn is bijna een perfecte parabool.
Is dit het gevolg van de warmte? (bij warm/heet weer leveren panelen ook minder stroom)
Of is hier de grens van de omvormer bereikt?
M.a.w., had ik op de 23e meer stroom uit de panelen kunnen halen als ik een andere omvormer zou hebben gehad?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

gjvv schreef:
27 jun 2022 15:44
Maar de lijn is bijna een perfecte parabool.
Alleen al daarmee zie je toch direct dat een claim van 25% onzinnig is? Als je al iets mist, is het minimaal (puur het topje van de parabool).

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door 150747 »

Moneyman schreef:
27 jun 2022 15:26
gjvv schreef:
27 jun 2022 15:03
wat ik ze kwalijk neem, is dat ze de 3555 Wp specifiek noemen i.p.v. de 2655 Wp die de installatie max kan leveren. Als dat er had gestaan, had ik niet in zee gegaan met ze.
Tsja, maar dat is nu juist de enige juiste weergave (die je bij iedere leverancier zult krijgen). Die 3555 Wp is immers de output van de panelen, en dát is wat er weergegeven wordt. Als dit de feiten zijn, is een claim kansloos.
En dan ook in het meest gunstigste geval qua weersomstandigheden en ligging.
Ik heb mijn eigen systeem nog nooit zover gekregen dat er een rendement uit kwam van meer dan 75% en dan gaat het goed.
Op jaarbasis haal je geen 50%, rekening houdend met voor jaar, najaar en winter.
Ook zal een bewolkte dag meer opleveren dan een compleet blauwe lucht.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

een omvormer die "lichter" is start ook eerder op dan een omvormer die meer aan kan, hier haal je dus weer winst, niet alleen vroeg in de ochtend maar ook en vooral op dagen dat er weinig of geen zon is, met een zwaardere omvormer haal je meer uit de piek momenten maar vergeet niet dat je die piekmomenten alleen maar hebt op zeer zonnige dagen met helder weer en die zijn er niet heel veel in Nederland, daarentegen heb je in ons land veel meer , zeg maar sombere dagen, dagen dus waarop deze omvormer sneller/eerder opstart.

je moet dit echt over een vol jaar zien en niet op één zonnige dag!!!!

aantal mooi weer dagen p/j is zo ongeveer 45, met andere woorden, je hebt p/j dus 320 dgn geen stralend mooi weer!

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hawk-Eye schreef:
27 jun 2022 16:05
een omvormer die "lichter" is start ook eerder op dan een omvormer die meer aan kan, hier haal je dus weer winst, niet alleen vroeg in de ochtend maar ook en vooral op dagen dat er weinig of geen zon is, met een zwaardere omvormer haal je meer uit de piek momenten maar vergeet niet dat je die piekmomenten alleen maar hebt op zeer zonnige dagen met helder weer en die zijn er niet heel veel in Nederland, daarentegen heb je in ons land veel meer , zeg maar sombere dagen, dagen dus waarop deze omvormer sneller/eerder opstart.

je moet dit echt over een vol jaar zien en niet op één zonnige dag!!!!

aantal mooi weer dagen p/j is zo ongeveer 45, met andere woorden, je hebt p/j dus 320 dgn geen stralend mooi weer!
Voor de verandering het topic niet gelezen

gjvv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 okt 2010 17:48
Locatie: Groningen

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door gjvv »

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Ik kan weer wat beter slapen. Ik laat het volgend jaar wel weten wat de opbrengst was :o)

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

angel1978 schreef:
27 jun 2022 16:12
Hawk-Eye schreef:
27 jun 2022 16:05
een omvormer die "lichter" is start ook eerder op dan een omvormer die meer aan kan, hier haal je dus weer winst, niet alleen vroeg in de ochtend maar ook en vooral op dagen dat er weinig of geen zon is, met een zwaardere omvormer haal je meer uit de piek momenten maar vergeet niet dat je die piekmomenten alleen maar hebt op zeer zonnige dagen met helder weer en die zijn er niet heel veel in Nederland, daarentegen heb je in ons land veel meer , zeg maar sombere dagen, dagen dus waarop deze omvormer sneller/eerder opstart.

je moet dit echt over een vol jaar zien en niet op één zonnige dag!!!!

aantal mooi weer dagen p/j is zo ongeveer 45, met andere woorden, je hebt p/j dus 320 dgn geen stralend mooi weer!
Voor de verandering het topic niet gelezen
denk laat ik eens met de vraag beginnen!

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door 150747 »

Het KNMI zegt dat we per jaar gemiddeld zo'n 1500 tot 1550 zonuren in Nederland hebben; minimaal 1400 zonuren en maximaal 1700 zonuren. Dit is ongeveer 19% van de tijd, want een jaar betreft in totaal 8760 uur. In het westen zijn er gemiddeld meer zonuren in Nederland dan is het oosten.

Het rendement van zonnepanelen ligt rond de 5% en 25%.
Door verlies in de materialen en de kwaliteit zonnecellen wordt het rendement nog lager. De zonnepanelen met een rendement van 25% zijn behoorlijk aan de prijs, het is verstandig om een goede afweging te maken tussen rendement en prijs.

Hoeveel zonnepanelen voor 3500 kWh? Een zonnepaneel met een vermogen van 365 Wattpiek heeft een gemiddelde jaaropbrengst van 310 kWh per jaar. Voor 3.500 kWh aan energie zou je dus 12 zonnepanelen zonnepanelen nodig hebben die een heel jaar lang energie opwekken.

Plaats reactie