Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
arietje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2008 15:17
Locatie: tilburg

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door arietje »

Bemoei-Al...."Kom je boven het prijsplafond? Zo niet... Waar maak jij, je druk om? " Dat kan dan kloppen, omdat den Haag tot het prijsplafond mee betaald. Maar uiteindelijk betalen we het toch zelf. Want waar denk je dat die euro's vandaan komen? Juist.... uit de belasting die we allemaal betalen. En als die kas leegraakt, dan gaan de belastingen omhoog.

gvbgvb
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2021 17:31

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door gvbgvb »

We kunnen elkaar hier natuurlijk verwijten niet te kunnen rekenen of wat dan ook, maar feit blijft dat we voor een eerste levensbehoefte een exorbitant hoog percentage aan energiebelasting betalen met daar overheen ook nog eens de 21% BTW. Belasting over belasting dus. De eindprijs is niet voor niets zo'n beetje de hoogste van Europa, met dank aan onze overheid. Ik vind het schandalig dat er in ons rijke land mensen in de kou of met een dekentje op de bank moeten zitten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is niets mis met een beetje lagere temperatuur in huis, of een dekentje op de bank.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Jantje7 schreef:
08 jan 2023 13:46
De BTW was van 1 juli tot 31 december 2022 9% Vanaf 1 januari is deze weer 21%.
Dat zei Kassa ook gisteravond.

Robw008
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2023 18:51

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Robw008 »

Nu nieuwe situatie, ik zit bij anwb dynamisch tarief, regelmatig kom ik onder prijsplafond uit met tarieven maar daarin zit nu wel +25% hogere belasting in vergelijk met 2022 (dus los van btw %) maw ik betaal gewoon +25% op belasting voor al mn verbruik…..wie houd nu wie voor de gek

Jaco1967
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2015 10:19

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Jaco1967 »

Ik heb sinds eind januari een variabel contract bij Vattenfall ,
Al die jaren (12jaar) daarvoor een vast contract met termijn bedrag van 150-175 p/m
en kreeg altijd met jaar afrekening wat geld terug met uitzonderring van 2021
toen 51 euro bijbetaten vanwege stadsverwarming
de laaste 2 jaar ook weer gewoon terug gekregen dit jaar ook al was dit jaar het bedrag aanzienlijk minder .
na mijn weten is het zo dat als je geld terug krijgt kan je termijn bedrag naar beneden lijkt me logisch toch?
nu dit jaar 64 euro terug en tot mijn verbazing heeft Vattenfall mijn termijnadvies bedrag verhoogt naar 264 euro(ik weet dat de prijzen omhoog zijn gegaan)
ik heb het verlaagt naar 200 euro verlaagt omdat ik die 264 euro gewoon weg niet kan betalen.
nu blijkt bij die laaste termijn advies dat ik zelfs met die 200 euro die ik nu betaal aan het eind van de rit alsnog 250-500 moet bij betalen
ik vraag me dus nu wel af hoe Vattenfall die berekening heeft gedaan bij de jaarafrekening leggen ze uit waarom dit is :

Uw nieuwe termijnbedrag is € 264,00 per maand.
Wij leggen graag uit waarom wij uw termijnbedrag
verhogen terwijl u geld terug krijgt. Het kan zijn dat:
1: de winter zachter/korter was dan wij hadden ingeschat.
Bij de nieuwe berekening houden wij rekening met
temperatuurverschillen van meerdere jaren.
2: uw verbruik dit jaar lager was dan wij hadden verwacht,
bijvoorbeeld door een wijziging in uw situatie. Wij
berekenen uw nieuwe termijnbedrag met het gemiddelde
jaarverbruik over meerdere jaren.
3: deze jaarafrekening over een kortere zomerperiode gaat.
Voor de komende winterperiode is het nodig uw
termijnbedrag te verhogen

nou kan ik het misschien niet snappen hoor maar als mijn verbruik al die jaren lager was dan vattenfall had verwacht zie ik geen reden om mijn termijn bedrag te verhogen toch?
een zachtere winter is ook goed dan verbruikt men minder energie
en ik denk niet dat ze nu opeens bij vattenfall de komende winterperiode kunnen voorspellen en ik denk ook niet dat we ineens een kortere zomer periode krijgen

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap uw redenering niet. Het advies is 264 per maand, u verlaagt naar 200. Daarmee lijkt u op 250-500 bijbetalen uit te komen. Dat is 20-40 euro per maand. Dan is dat advies toch helemaal niet zo slecht?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
03 apr 2023 10:13
Ik snap uw redenering niet. Het advies is 264 per maand, u verlaagt naar 200. Daarmee lijkt u op 250-500 bijbetalen uit te komen. Dat is 20-40 euro per maand. Dan is dat advies toch helemaal niet zo slecht?
Dat kun je niet direct zeggen.
Jaco1967 krijgt met jaarrekening januari nieuw voorschot advies: 264,
Verlaagd dat naar 200,-
Doet nu advies check : 250-500 tekort. Dat is alleen maar voortschrijdend inzicht.
Dan kan het best zijn als hij rest van jaar zuiniger iis en blijft dan prognose van januari dat bij volgend advies check het te kort nog minder wordt, bijv 200-400,- en maand later weer lager 150-300
Waar het om gaat is: wat is het prognoseverbruik? Is dat realistisch of teveel afwijkend? dat gaat om verbruikscijfers, niet de centen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jaco1967 schreef:
03 apr 2023 07:55
na mijn weten is het zo dat als je geld terug krijgt kan je termijn bedrag naar beneden lijkt me logisch toch?
Uiteraard kan het termijn naar beneden bijgesteld worden, maar als er in de vaste kosten iets veranderd, dan kan de prijs ook zomaar omhoog gaan.
Naast de fluctuerende prijzen is ook de energiebelasting omhoog gegaan en is dit jaar de vermindering energiebelasting terug gegaan naar het oude niveau. Al met al een verhoging van de vaste kosten.
Jaco1967 schreef:
03 apr 2023 07:55
nu dit jaar 64 euro terug en tot mijn verbazing heeft Vattenfall mijn termijnadvies bedrag verhoogt naar 264 euro(ik weet dat de prijzen omhoog zijn gegaan)
U weet uw verbruik en dat kunt u keer het verbruikstarief doen. Prijzen kunnen fluctueren, er moet dus ook een buffer komen voor onvoorziene zaken. U kunt het voorschot lager houden, maar hou dan ook maandelijks goed bij wat de werkelijke kosten zijn. Op die manier kunt u op tijd ingrijpen.

Plaats reactie