Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Moos1961
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2023 19:16

Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Moos1961 »

Wij zijn al heel lang klant bij Vattenfall. Wij hebben een variabel contract. Dat betekent dat, als de prijzen van energie/gas dalen wij daar ook profijt van hebben. Momenteel zijn de prijzen voor energie/gas behoorlijk gedaald dus zou Vattenfall dit, volgens ons variabel contact, ook aan ons, de klant moeten doorberekenen door onze prijzen ook aan te passen. Maar ik zag de nieuwe prijzen van Vattenfall die we gaan betalen vanaf deze maand en die waren een stuk hoger dan in december ( bijna verdubbeld ). In december lagen de prijzen dus veel hoger dan nu.
Gaat Vattenfall nu niet onwettig tegen ons variabel contract en de afspraken in ?
Hoor graag of er andere mensen zijn die dit ook ervaren en wat kunnen we eraan doen ?

[Persoonsgegevens weggehaald door moderatie]

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zijn de verbruikscijfers omhoog gegaan, of het geheel? Door het terugzetten naar het oude BTW tarief en de verlaging van de teruggave energiebelasting en de verhoging van de energiebelasting is het totaalbedrag weer omhoog gegaan.
De vraag is ook of het effect van de lage inkoopprijzen al zo snel te zien is. Vattenfall zal niet per dag inkopen en is de kans dus aannemelijk dat ze nog dure voorraden in huis hebben.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door jonis »

Door het terugzetten naar het oude BTW tarief en de verlaging van de teruggave energiebelasting en de verhoging van de energiebelasting is het totaalbedrag weer omhoog gegaan
Het terugzetten naar het oude btw tarief; is dat een verhoging of een verlaging?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De BTW was van 1 juli tot 31 december 2022 9% Vanaf 1 januari is deze weer 21%.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door jochemd »

Moos1961 schreef:
07 jan 2023 19:24
Wij zijn al heel lang klant bij Vattenfall. Wij hebben een variabel contract. Dat betekent dat, als de prijzen van energie/gas dalen wij daar ook profijt van hebben.
Staat dat zo in het contract? Staat daar bijvoorbeeld in dat jouw eindgebruikersprijs bepaald wordt door een bepaalde formule toe te passen op de dagprijs op de groothandelsmarkt? Of heb je gewoon een standaard variabel contract wat betekent dat zij de prijs mogen veranderen en jij met een maand opzegtermijn boetevrij weg mag?

Moos1961 schreef:
07 jan 2023 19:24
Gaat Vattenfall nu niet onwettig tegen ons variabel contract en de afspraken in ?
Om daar iets over te kunnen zeggen moeten we niet alleen je contract zien, maar ook de afspraken die je kennelijk buiten je contract om nog meer gemaakt hebt? Heb je die op papier staan?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En daarbij is de prijs afhankelijk van de prijzen van de ingekochte stroom en gas, niet van de prijzen van nu. Helaas heeft onze overheid de maatschappijen zitten pushen om de reserves vol te hebben afgelopen zomer, toen de prijzen op zijn hoogst waren. In plaats van de maatschappijen dat zelf te laten regelen.

pdacruzmaia
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2020 14:49

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door pdacruzmaia »

we hebben ons contract stopgezet en gaan vanaf 01/02 naar ANWB energie. Vattenfall verlaagt niet de tarieven voor bestaande klanten maar verhoogd ze en biedt nieuwe klant lager tarieven aan. We zitten voor gas aan 3,215euro/m3 en gaan vanaf 01/02 maar 1,5euro/m3

B0r
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2021 15:14

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door B0r »

Bij mij weten betaald u de gemiddelde prijs van het 2e halfjaar van vorig jaar. Zelf zit ik ook bij Vattenfal. 2e helft 2022 betaalde ik de gem. prijs van 1e helft van 2022. Ik was veel goedkoper uit dan mensen die een nieuw contract namen omdat die actuele prijzen kregen. Nu ben ik duurder uit als ik boven het plafond uit kom. Je kunt ook kiezen voor bijv. Greenchoice die elke maand de prijzen wijzigt. Maar als dan de prijs omhoog gaat, gaat u ook mee. Overstappen is dan ook geen optie meer omdat andere u dan ook een actuele prijs berekenen.

abebe57
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2023 14:12

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door abebe57 »

pdacruzmaia schreef:
13 jan 2023 13:34
we hebben ons contract stopgezet en gaan vanaf 01/02 naar ANWB energie. Vattenfall verlaagt niet de tarieven voor bestaande klanten maar verhoogd ze en biedt nieuwe klant lager tarieven aan. We zitten voor gas aan 3,215euro/m3 en gaan vanaf 01/02 maar 1,5euro/m3
Vreemd, vanuit de overheid is besloten per 1-1-2023 het instellen van plafondprijzen €1,45 m3 gas en €0,40 kwH stroom, dus je hebt al een maand teveel betaald.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Duc »

Wij hebben in oktober een brief van Vattenfall gehad waarin ze uitleggen hoe het met de prijs zit. Tot oktober hebben de klanten in verhouding nog vrij goedkoop hun stroom en gas gekregen, omdat ze deze nog in de periode voor de extreem hoge prijs hadden ingekocht. Daarin stond ook dat de prijzen in januari omhoog zouden gaan vanwege de inkoop tijdens de extreem dure periode (ze kopen maanden van te voren in) EN omdat de BTW van 9% naar 21% gaat EN omdat de vermindering energie belasting omlaag gaat. Dus verschillende factoren die de prijs bepalen en die ervoor zorgen dat je inderdaad meer kosten per maand hebt.
Anders vraag er eens na, voor mij was hun uitleg duidelijk EN wij hebben inderdaad tot januari minder betaald als kennissen die bij een zgn “low” budget maatschappij zaten.

Monty5
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 dec 2020 16:17

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Monty5 »

Het gaat deze maatschappijen alleen maar om het maken van winst, als we te weinig naar hun zin verbruiken omdat wij bezuinigen, maken zij het duurder.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Duc »

Monty5 schreef:
13 jan 2023 16:30
Het gaat deze maatschappijen alleen maar om het maken van winst, als we te weinig naar hun zin verbruiken omdat wij bezuinigen, maken zij het duurder.
Och ja, inderdaad 2 lachende derden… de maatschappij EN de regering.

Zal mij trouwens benieuwen of die energie prijzen in de toekomst überhaupt ooit nog echt naar beneden gaan.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Kom je boven het prijsplafond? Zo niet... Waar maak jij, je druk om?
Voor iedereen die onder prijsplafond blijft..... Dan is kijken welke leverancier de laagste ""administratie" kosten heeft.

MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door MartinGr »

Bij het uitpluizen van de nieuwe bedragen in ons energiecontract is mij opgevallen dat onze overheid de energiebelasting op de gas en elektriciteit ENORM heeft verhoogd. Wat ik bedoel met ENORM?

De energiebelasting op Elektriciteit kent een stijging van ruim 342%
van € 0,03679 naar € 0,12599 per kW (EXCL BTW)

De energiebelasting op Gas kent een stijging van ruim 134%
van € 0,36322 naar € 0,48980 per kW (EXCL BTW)

Waarom hoor je de politiek en de pers/RADAR hier niet over?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

MartinGr schreef:
13 jan 2023 18:58
Bij het uitpluizen van de nieuwe bedragen in ons energiecontract is mij opgevallen dat onze overheid de energiebelasting op de gas en elektriciteit ENORM heeft verhoogd. Wat ik bedoel met ENORM?

De energiebelasting op Elektriciteit kent een stijging van ruim 342%
van € 0,03679 naar € 0,12599 per kW (EXCL BTW)

De energiebelasting op Gas kent een stijging van ruim 134%
van € 0,36322 naar € 0,48980 per kW (EXCL BTW)

Waarom hoor je de politiek en de pers/RADAR hier niet over?
Misschien maar even schoolgeld terughalen, of cursus rekenen opnieuw doen.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door 16again »

MartinGr schreef:
13 jan 2023 18:58
Bij het uitpluizen van de nieuwe bedragen in ons energiecontract is mij opgevallen dat onze overheid de energiebelasting op de gas en elektriciteit ENORM heeft verhoogd. Wat ik bedoel met ENORM?

De energiebelasting op Elektriciteit kent een stijging van ruim 342%
van € 0,03679 naar € 0,12599 per kW (EXCL BTW)

De energiebelasting op Gas kent een stijging van ruim 134%
van € 0,36322 naar € 0,48980 per kW (EXCL BTW)

Waarom hoor je de politiek en de pers/RADAR hier niet over?
Resp 242% en 34%. En gas rekenen we per kuub af.
Vergelijk tarieven met 2021 , vorig jaar was dit mogelijk de korting, nu het plafond.
Mensen boven het plafond stimuleren tot besparen is natuurlijk OK

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

MartinGr schreef:
13 jan 2023 18:58
Bij het uitpluizen van de nieuwe bedragen in ons energiecontract is mij opgevallen dat onze overheid de energiebelasting op de gas en elektriciteit ENORM heeft verhoogd. Wat ik bedoel met ENORM?

De energiebelasting op Elektriciteit kent een stijging van ruim 342%
van € 0,03679 naar € 0,12599 per kW (EXCL BTW)

De energiebelasting op Gas kent een stijging van ruim 134%
van € 0,36322 naar € 0,48980 per kW (EXCL BTW)

Waarom hoor je de politiek en de pers/RADAR hier niet over?
En een eigen topic en hier reageren? En dan ook nog kortzichtig met verkeerde en incomplete cijfers.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Elektriciteit: 0,7%
Gas: 6,3%
Vermindering energiebelasting: 3,4%

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door Consumentt »

@TS: Vattenfall wordt nogal eens genoemd met extreme prijsverhogingen.
Je hebt een variabel contract dus zit je niet vast.
Ik zou zeggen snel opzeggen bij die graaiers!

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde energieprijzen januari bij variabel contract

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
13 jan 2023 21:43
MartinGr schreef:
13 jan 2023 18:58
Bij het uitpluizen van de nieuwe bedragen in ons energiecontract is mij opgevallen dat onze overheid de energiebelasting op de gas en elektriciteit ENORM heeft verhoogd. Wat ik bedoel met ENORM?

De energiebelasting op Elektriciteit kent een stijging van ruim 342%
van € 0,03679 naar € 0,12599 per kW (EXCL BTW)

De energiebelasting op Gas kent een stijging van ruim 134%
van € 0,36322 naar € 0,48980 per kW (EXCL BTW)

Waarom hoor je de politiek en de pers/RADAR hier niet over?
En een eigen topic en hier reageren? En dan ook nog kortzichtig met verkeerde en incomplete cijfers.
Ik was inderdaad de draad even kwijt, miste een hoop reacties. Ander draadje, nu klopt het dus wel. Vermoeiend, dit.

Plaats reactie