Wettelijke garantie 2 hands auto

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als het inderdaad zoveel problemen zijn, vraag ik me af welk recht er te halen valt. Een aankoopkeuring zal wel niet gedaan zijn en dat is meestal toch een vereiste.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een aankoopkeuring is geen vereiste om een beroep op de wettelijke garantie te kunnen doen. Een auto moet geschikt zijn voor normaal gebruik, ook als geen aankoopkeuring is gedaan.

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

alfatrion schreef:
10 nov 2022 21:05
Een aankoopkeuring is geen vereiste om een beroep op de wettelijke garantie te kunnen doen. Een auto moet geschikt zijn voor normaal gebruik, ook als geen aankoopkeuring is gedaan.
He he eindelijk eens een normaal antwoord. Mijn vraag was volgens mij heel simpel. De problemen die er allemaal zijn los ik wel op met degene waarbij ik moet aankloppen en niet hier op het forum.

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2022 20:35
We hebben het dus over een cilinder die niet werkt, de versnellingsbak is aan gort en de LPG installatie werkte niet. En dat allemaal vrij snel na aankoop? Dan is het zeker van belang wat u gekocht heeft, wat de prijs was, wat de leeftijd en kilometerstand was bij aanschaf. Het is niet gekocht bij een Bovag garage of merkdealer, waardoor ik kriebels krijg dat of de verkoper een vaag mannetje is of de auto een ouder model die via de handel goedkoop gedumpt is.
Om de juiste informatie te ontvangen is het absoluut van belang om meer te weten. U hebt niets aan hulp die u de verkeerde richting op brengt. Geeft u bewust die informatie niet?
Maar dat gaat jouw toch helemaal niks aan, was dat mijn vraag die ik hier stelde op het forum? Misschien is het handiger om mij een privé bericht te sturen.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

ihalfweeg schreef:
11 nov 2022 16:00
Maar dat gaat jouw toch helemaal niks aan, was dat mijn vraag die ik hier stelde op het forum?
Om jouw vraag goed te beantwoorden, is het nodig om te weten wat er speelt. Als je dat niet wilt: prima, maar dan heb je hier niet zoveel te zoeken. Je zult je antwoord (anders dan: ga naar een advocaat) hier dan immers niet vinden.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door kuklos »

ihalfweeg schreef:
11 nov 2022 16:00
NeoDutchio schreef:
10 nov 2022 20:35
We hebben het dus over een cilinder die niet werkt, de versnellingsbak is aan gort en de LPG installatie werkte niet. En dat allemaal vrij snel na aankoop? Dan is het zeker van belang wat u gekocht heeft, wat de prijs was, wat de leeftijd en kilometerstand was bij aanschaf. Het is niet gekocht bij een Bovag garage of merkdealer, waardoor ik kriebels krijg dat of de verkoper een vaag mannetje is of de auto een ouder model die via de handel goedkoop gedumpt is.
Om de juiste informatie te ontvangen is het absoluut van belang om meer te weten. U hebt niets aan hulp die u de verkeerde richting op brengt. Geeft u bewust die informatie niet?
Maar dat gaat jouw toch helemaal niks aan, was dat mijn vraag die ik hier stelde op het forum? Misschien is het handiger om mij een privé bericht te sturen.
*jou, niet jouw. Jouw is een bezittelijk voornaamwoord.

Jammer dat je deze houding aanneemt. Het is meerdere malen aangegeven dat met te weinig of verkeerde informatie een verkeerd advies kan worden gegeven. En het is prima als je geen informatie wil geven, maar bel dan gewoon een advocaat, zoals Moneyman ook al zegt. Die kan je ook prima helpen, beter nog dan wij zelfs. Alleen zal een advocaat geld kosten en uiteindelijk dezelfde vragen stellen als wij.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ihalfweeg schreef:
11 nov 2022 15:58
alfatrion schreef:
10 nov 2022 21:05
Een aankoopkeuring is geen vereiste om een beroep op de wettelijke garantie te kunnen doen. Een auto moet geschikt zijn voor normaal gebruik, ook als geen aankoopkeuring is gedaan.
He he eindelijk eens een normaal antwoord. Mijn vraag was volgens mij heel simpel. De problemen die er allemaal zijn los ik wel op met degene waarbij ik moet aankloppen en niet hier op het forum.
ihalfweeg schreef:
11 nov 2022 16:00
NeoDutchio schreef:
10 nov 2022 20:35
Om de juiste informatie te ontvangen is het absoluut van belang om meer te weten. U hebt niets aan hulp die u de verkeerde richting op brengt. Geeft u bewust die informatie niet?
Maar dat gaat jouw toch helemaal niks aan, was dat mijn vraag die ik hier stelde op het forum? Misschien is het handiger om mij een privé bericht te sturen.
U kunt natuurlijk blind varen op het advies dat de auto geschikt moet zijn voor normaal gebruik, maar wat schiet u daar mee op? De auto moet bij aflevering inderdaad alles bezitten om veilig mee aan het verkeer deel te nemen. Wat daarna allemaal gebeurd is afhankelijk van wat u gekocht hebt (bouwjaar, aankoopprijs en kilometerstand) en wat u er al allemaal mee gedaan hebt. Zaken die behoren bij de leeftijd en kilometerstand of normaal onderhoud komt voor rekening van de koper. Wat voor nut heeft het dan om u in een dergelijk geval terug naar de verkoper te sturen? Of nog erger, een rechtszaak aanpraten wat u enkel maar geld gaat kosten.
Alles valt of staat dus met de vragen die meerdere personen al meerdere keren gesteld hebben. Daar niet op willen reageren is uw eigen keuze, maar dan kan er ook geen antwoord komen. De reden waarom u dat niet wilt zeggen is uw keuze, maar vaker blijkt dat als er zeer weinig informatie gegeven word er meer aan de hand is dat van belang is voor het verhaal.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
11 nov 2022 17:20
De auto moet bij aflevering inderdaad alles bezitten om veilig mee aan het verkeer deel te nemen. Wat daarna allemaal gebeurd is afhankelijk van wat u gekocht hebt (bouwjaar, aankoopprijs en kilometerstand) en wat u er al allemaal mee gedaan hebt. Zaken die behoren bij de leeftijd en kilometerstand of normaal onderhoud komt voor rekening van de koper.
De auto moet bij aflevering alles bezitten om veilig mee aan het verkeer deel te kunnen nemen. Wanneer de auto binnen zes a twaalf maanden een eigenschap ontbreekt die nodig is om daarmee veilig mee aan het verkeer deel te nemen, dan wordt vermoed dat de auto bij aflevering een eigenschap ontbreekt die nodig is om daarmee veilig mee aan het verkeer deel te nemen. En de auto moet bij aflevering alles bezitten om veilig mee aan het verkeer deel te kunnen nemen.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
11 nov 2022 18:15
NeoDutchio schreef:
11 nov 2022 17:20
De auto moet bij aflevering inderdaad alles bezitten om veilig mee aan het verkeer deel te nemen. Wat daarna allemaal gebeurd is afhankelijk van wat u gekocht hebt (bouwjaar, aankoopprijs en kilometerstand) en wat u er al allemaal mee gedaan hebt. Zaken die behoren bij de leeftijd en kilometerstand of normaal onderhoud komt voor rekening van de koper.
De auto moet bij aflevering alles bezitten om veilig mee aan het verkeer deel te kunnen nemen. Wanneer de auto binnen zes a twaalf maanden een eigenschap ontbreekt die nodig is om daarmee veilig mee aan het verkeer deel te nemen, dan wordt vermoed dat de auto bij aflevering een eigenschap ontbreekt die nodig is om daarmee veilig mee aan het verkeer deel te nemen. En de auto moet bij aflevering alles bezitten om veilig mee aan het verkeer deel te kunnen nemen.
Het gaat om een meerderhands auto die, aan de gebreken en verkoper te zien, niet de jongste zal zijn en een redelijke kilometerstand zal hebben. Daarmee is het onmogelijk om 6 a 12 maanden probleemloos mee rond te rijden. Ja, een aanname, vandaar dat het hele verhaal belangrijk is voor de juiste hulp aan TS. Voorbeelden te over, ook bij de Rijdende Rechter dat je van bepaalde situaties niet veel zou mogen en kunnen verwachten.
Wat mag je verwachten van een auto van meer dan 16 jaar oud met bijna 200.000km op de teller gekocht zonder garantie voor €1.250,00? Niet veel. In elk geval niet dat je er langere tijd zonder noemenswaardige problemen mee kan doorrijden. Naar mijn oordeel valt daar onder ook een door de jaren heen vervuild oliedistributiesysteem die na bijna 1.000km zorgeloos rijden plotseling verstopt is geraakt. (...) Vast staat dat de auto bij aflevering goed reed wat uitsluit dat die toen verstopt was. En dat volgt dat de koper dit slijtage of verouderingsprobleem zelf moet verhelpen.
Aldus Mr. Frank Visser.
De auto moet bij aflevering te gebruiken zijn, maar zaken die normaal zijn voor de leeftijd en kilometerstand kom voor rekening van de koper en vallen dus niet onder welke garantie dan ook.
Deze discussie is vaker gevoerd en u laat het maar voorkomen alsof je als koper 12 maanden zorgeloos zou kunnen rondrijden met een afdankertje van JetCars, maar er zal geen rechter zijn die daar in mee gaat. Althans, niet als het gaat om normale zaken die je kan verwachten en niet abnormaal zijn van de leeftijd en kilometerstand.

Dus TS, om te voorkomen dat u een verkeerd advies krijgt, tijd gaat verspillen of geld kwijt raakt door een verkeerd advies, meer informatie blijft belangrijk.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
11 nov 2022 19:18
Daarmee is het onmogelijk om 6 a 12 maanden probleemloos mee rond te rijden.
Ik geef niet aan dat je met een tweede handse auto 6 a 12 maanden probleemloos moeten kunnen rijden. Wat ik schrijf is dat in de eerste 6 a 12 maanden wordt vermoed dat de auto toen had wat hij nu heeft. Dat staat gewoon in de wet.
NeoDutchio schreef:
11 nov 2022 19:18
Naar mijn oordeel valt daar onder ook een door de jaren heen vervuild oliedistributiesysteem die na bijna 1.000km zorgeloos rijden plotseling verstopt is geraakt.
Dat is waarom ik schreef:
alfatrion schreef:
10 nov 2022 19:06
- Bij tweedehandse auto telt mee in de beoordeling hoeveel kilometers u nog met de auto heeft kunnen rijden.
NeoDutchio schreef:
11 nov 2022 19:18
Aldus Mr. Frank Visser.
De auto moet bij aflevering te gebruiken zijn, maar zaken die normaal zijn voor de leeftijd en kilometerstand kom voor rekening van de koper en vallen dus niet onder welke garantie dan ook.
Dat is niet wat mr. Frank Visser heeft geoordeeld.
NeoDutchio schreef:
11 nov 2022 19:18
Deze discussie is vaker gevoerd en u laat het maar voorkomen alsof je als koper 12 maanden zorgeloos zou kunnen rondrijden met een afdankertje van JetCars, maar er zal geen rechter zijn die daar in mee gaat.
Als dat je afdronk is dan heb je het niet begrepen.
alfatrion schreef:
10 nov 2022 19:06
- Binnen die eerste 6 a 12 maanden kunnen er defecten optreden die de auto niet non-conform maken en waardoor je er toch niet mee kan rijden. Als dat zelfde gebrek optreed na één dag dan is dar een ander verhaal.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door kuklos »

@alfatrion, en dus heeft NeoDutchio volledig gelijk. Zonder de aanvullende informatie die TS niet geeft valt er geen zinnig advies te geven.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio heeft op sommige punten gelijk en op andere punten ongelijk. Er zijn hier diverse mensen die aangegeven dat het verstrekken van meer concrete informatie raadzaam is.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door kuklos »

Ja, dat zeg ik neoDutchio heeft volledig gelijk. :mrgreen: Als TS weigert meer informatie te verstrekken valt er geen goed advies te geven.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door witte angora »

ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 20:12
thecure schreef:
10 nov 2022 17:23
ihalfweeg schreef:
08 nov 2022 19:29
. Arag rechtsbijstand helpt niet want die dekken alleen Bovag garantie bedrijven en Merk Dealers (belachelijk eigenlijk) Waar moet ik aan kloppen?
Helemaal niet belachelijk. Dit voorkomt dat mensen een goedkoop jetcars autootje kopen van 1000 euro en de rechtsbijstand mag het oplossen. Altijd kopen bij bovag bedrijf of dealer!!
Bepaal jij dat! Wat een vervelende mannetjes zitten hier op het forum zeg, stel een simpele vraag en daar wil ik graag antwoord op. Daar is dit forum voor, ik zit niet te wachten op afzeik antwoorden. Gewoon antwoord wat ik vraag en als je geen antwoord heb hou je dan stil
Ik denk dat ik maar niets meer zeg, lijkt me zeer verstandig met zo'n reactie. Daar is een forum immers voor.... :wink:

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts denkt waarschijnlijk dat het hier het programma is : U vraagt, wij draaien.

Maar zo werkt het niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door scontra »

ihalfweeg schreef:
11 nov 2022 15:58
De problemen die er allemaal zijn los ik wel op met degene waarbij ik moet aankloppen en niet hier op het forum.
ihalfweg lost alle voertuig problemen zelf wel op met de broer van Beun en heeft het forum helemaal niet nodig. :wink:

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een erkend incassobureau? Wat kan die dan doen? Beter naar een deurwaarder, die kan een zaak starten.

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

snuffel1 schreef:
12 nov 2022 09:41
Wat u zou kunnen doen is bij een erkende merk garage een offerte van de defecten op laten maken en de verkoper aansprakelijk stellen. In de begeleidende brief motiveert u de redenen op basis van de wettelijke regelgeving en neem ook een termijn op waarbinnen u een oplossing verwacht en als de verkoper niet aan die termijn voldoet u genoodzaakt bent gerechtelijke maatregelen te treffen. Stuur die brief aangetekend op en indien mogelijk ook per e-mail verzenden. Indien u geen reactie ontvangt wat wel te verwachten is stuurt u nogmaals een herinneringsbrief aangetekend op zonder reactie termijn maar met de tekst 'per direct reageren' en dat u de vordering uit handen gaat geven. Krijgt u wederom geen reactie kunt u een erkend incassobureau inschakelen die de vordering voor u gaat innen. U mag vanaf het moment van het opmaken van de offerte niet meer met de auto rijden omdat de auto in de staat zoals die bij het opmaken van de offerte dient te blijven.
Dank je wel snuffel. Jij bent degene die wel leest en dit is het antwoord waar ik naar vroeg. Thanx

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

Lady1234 schreef:
12 nov 2022 10:26
Een erkend incassobureau? Wat kan die dan doen? Beter naar een deurwaarder, die kan een zaak starten.
Thanx. Ook een normaal antwoord waar ik wat aan heb.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ihalfweeg schreef:
12 nov 2022 15:38
snuffel1 schreef:
12 nov 2022 09:41
Wat u zou kunnen doen is bij een erkende merk garage een offerte van de defecten op laten maken en de verkoper aansprakelijk stellen. In de begeleidende brief motiveert u de redenen op basis van de wettelijke regelgeving en neem ook een termijn op waarbinnen u een oplossing verwacht en als de verkoper niet aan die termijn voldoet u genoodzaakt bent gerechtelijke maatregelen te treffen. Stuur die brief aangetekend op en indien mogelijk ook per e-mail verzenden. Indien u geen reactie ontvangt wat wel te verwachten is stuurt u nogmaals een herinneringsbrief aangetekend op zonder reactie termijn maar met de tekst 'per direct reageren' en dat u de vordering uit handen gaat geven. Krijgt u wederom geen reactie kunt u een erkend incassobureau inschakelen die de vordering voor u gaat innen. U mag vanaf het moment van het opmaken van de offerte niet meer met de auto rijden omdat de auto in de staat zoals die bij het opmaken van de offerte dient te blijven.
Dank je wel snuffel. Jij bent degene die wel leest en dit is het antwoord waar ik naar vroeg. Thanx
En wat als de problemen te verwachten zijn bij een dergelijke auto? Komt u hier dan weer terug met de vraag bij wie u zich moet melden omdat u kosten gemaakt hebt voor een offerte bij een erkende garage, kosten voor het aangetekend versturen en de kosten die u moet betalen bij het incassobureau die nodeloos geweest zijn?
Daarnaast zijn de kosten die een erkende garage berekend niet de kosten die de verkoper zou hebben. Mocht deze een eigen werkplaats hebben ligt het uurloon een stuk lager en zullen er geen originele nieuwe merkonderdelen gebruikt worden.

Plaats reactie