LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 30% regeling; is dit discriminatie?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door smilie »

Beste forum leden,

Ik zit met een vraagstelling waar ik bij de overheid (nog eraan gerelateerde instanties) geen duidelijk antwoord kan krijgen.

Het betreft het volgende twee 'feiten':
- 30% regeling;
- regeling om rijbewijs te omwisselen;

Voor degene die 30% regeling niet kennen, korte toelichting:
Natuurlijke personen welke van groot belang en / of (positief) invloed voor Nederland en / of Nederlandse samenleving kunnen zijn, hebben recht op zogenaamd 30% regeling. Eenmaal deze regeling aan ze toegekend is, mogen ze genieten van enkele 'voordelen' ten opzichte van andere nieuwkomers en al in Nederland wonende personen. Naam van de regeling komt af vanwege dat personen met deze regeling over 30% van de bruto loon geen belasting heffing hoeven af te dragen. Echter, deze regeling biedt ze ook andere voordelen. Een van de andere voordelen is dat personen in kwestie hun rijbewijs 1-op-1 mogen omwisselen voor Nederlandse rijbewijs.

==

Dan tweede feit, het omwisselen van buitenlandse rijbewijs voor een Nederlandse rijbewijs (op / voor dezelfde categorieën). Er zijn twee hoofd regels wanneer een buitenlandse rijbewijs omgewisseld mag worden voor NL rijbewijs:

1. het exameneis in buitenland dient op gelijk niveau te zijn als dat in NL is;
2. er dient bilateraal afspraak te bestaan omtrent omwisselen van rijbewijzen.

Zo is dan, dat alle leden van EU rijbewijs onderling kunnen omwisselen. Daarnaast, zijn er enkele landen buiten EU waarmee Nederland bilateraal afspraak heeft gemaakt. Voor alle andere landen geldt, dat persoon dient in Nederland (eenmaal hier gevestigd) het geheel rijexamen opnieuw te doen.

==

Naar mijn bescheiden mening is er hier sprake van de discriminatie op het gebied van de regeling omtrent omwisselen van rijbewijzen. Mijn mening is gevormd op volgende basis:

Rijbewijs toont aan dat houder bepaalde kennis en vaardigheid m.b.t. besturen van de voertuig heeft verkregen tijdens rijlessen en deze heeft met tweetal examens aangetoond (theorie + praktijk).

Wetgever heeft vast gesteld dat persoon in bezit van een geldige rijbewijs dient te zijn om deel te mogen nemen in de verkeer op de NL wegen.

Wetgever heeft vastgesteld, dat personen met buitenlandse rijbewijzen hun rijbewijs mogen omwisselen voor NL rijbewijs alleen in het geval waarbij Nederland van te voren vastgesteld heeft dat personen het voor verkrijgen van de buitenlandse rijbewijs aan nagenoeg dezelfde exameneis voldaan hebben.

En dan komen we tot volgende;
Persoon A afkomstig uit Non-EU land X waarbij rijbewijs omwisselen niet mogelijk is;
Persoon B afkomstig uit Non-EU land X waarbij rijbewijs omwisselen niet mogelijk is;

Persoon A heeft 30% regeling toegekend gekregen;
Persoon B heeft geen recht op 30% regeling;

Persoon A en Persoon B hebben in dezelfde kalender jaar hun rijbewijs in dezelfde (buiten)land behaald.

Persoon A kan zijn rijbewijs per direct en zonder extra kosten / tijd omwisselen voor NL rijbewijs;
Persoon B dient eerste taal te leren (2 jaar), daarna werk te vinden en jaar te sparen voor de rijlessen + examens (+1 1/2 jaar), daarna rijlessen te volgende + theorie te behalen (+1 jaar);

Voordat ik er een officiële klacht melding ga maken, kan iemand mij misschien wat meer hierover melden / vertellen;
Ik ben ook op zoek naar de juiste instantie voor deze vraag. Ik heb het zelf al bij:

- RDW;
- CBR;
- Gemeente;
- Belasting dienst;
- Postbus 51.

Geprobeerd maar zonder resultaat. Wel zijn ze bij alle instanties mee eens dat regeling discriminerend overkomt.

Alvast bedankt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Misschien iets voor de commissie gelijke behandeling ?
Kijk eens op www.cbg.nl

Ik heb echt geen idee maar ik gooi eens een balletje op.

Beijing2008
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 apr 2009 20:30

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door Beijing2008 »

Uw heeft geen poot om op te staan; [een inter-]nationale regeling is bij wet ingesteld.Vergelijk het met de regeling Kennismigranten; die hebben ook voordelen die andere immigranten niet hebben.
Een Chinees kan in Belgie zijn rijbewijs, als hij/zij daar woont, gewoon omruilen voor een Belgisch, en als ze dan verhuizen naar NL , in NL omwisselen voor een NL rijbewijs.Omdat de Belgen een verdrag met China hebben.
Als je weet hoe Chinezen ,in China ,over het algemeen rijden, hoop je dat je ze niet op de weg tegenkomt :wink:

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door smilie »

Naar mijn weten is het juist nationale verdrag - iets wat NL zelf over beslist.

Anyhow, er is een vraag via Postbus 51 uitgezet en beland bij de juiste ministerie. Binnen een maand zou ik meer weten, dan deel ik dat ook met jullie.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door Eva369 »

de 30% regeling is bedoeld om kennis uit het buitenland in nederland te krijgen, deze mensen krijgen een belastingvoordeel in ruil voor bijzondere kennis die zij hebben. je moet dan wel bij de belastingdienst aantonen dat iemand iets unieks kan voordat je van deze regeling gebruik kunt maken.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door smilie »

Eva, dat is wel duidelijk en ik vind het ook terecht. Ik zie het persoonlijk als een landelijke investering - NL investeert in kennis (door middel van belasting voordeel).

Echter, dat heeft helemaal niks te maken met de rijvaardigheid. En toch, wordt aan deze groep mensen rijbewijs kado gegeven. En daar heb ik moeite mee.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door vroem »

dan word er wel heel ruimhartig mee omgegaan.... ik weet dat buitenlandse tandartsen die in NL werken ook in grote mate van deze regeling gebruik kunnen maken, en die brengen echt niet meer tandheelkundige kennis mee dan in NL aanwezig is...sterker nog ze zijn vaak niet eens de NL-taal goed genoeg machtig om hun patienten fatsoenlijk voor te lichten...En zeker wanneer de vrije tarieven er zouden komen is het gewoon een factor die tot valse concurrentie leid en veel ongewenste bijeffecten zal hebben...
Van mij mag die hele regeling overboord, of strikter toegepast op zijn minst.
Is inderdaad discriminatie van wat we in NL zelf al aan kennis hebben.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Je kan een procedure gaan beginnen en je beroepen op art. 6, lid 3 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, of art. 1 van de Grondwet, gesteld wordt: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan”.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door sacredfour »

De Belasstingdienst?
Maak bezwaar tegen je belastingen, op grond van de bovengenoemde wetten. Ook met de belastingen wordt er niet helemaal eerlijk gehandeld. bv vrijstelling van belastingplicht voor de leden van het Koningshuis.
FIFA, organisator van het WK Voetbal wordt belastingvrijstellingen aangeboden om hen te bewegen het toernooi van 2018 naar Nederland te brengen. Multinationals, woonwagenbewoners en Hellsangels worden bijzonder milde belastingheffing aangeboden.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: 30% regeling; is dit discriminatie?

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Toen de regeling voor het woonwagenkamp de Vinkenslag bekend werd, hebben een aantal mensen bezwaar en beroep aangetekend tegen diverse belastingaanslagen. Al deze procedures zijn door de belastingdienst gewonnen. Er was geen sprake van gelijke gevallen.

Gesloten