aangifte geweigerd

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
04 jun 2023 22:48
Een aantal wil een juridisch oordeel vellen zonder hulp te bieden en zij hebben dan ook meer feiten nodig. Wie geen juridisch oordeel wil vellen kan de vraag "wat moet ik doen als de politie geen aangifte opnemen?" eenvoudig beantwoorden met "een klacht indienen!" De politie is verplicht aangifte op te nemen van alle feiten waarvan de strafrechter wellicht, mogelijk, eventueel zou kunnen oordelen dat deze strafbaar zijn. Ingewikkelder dan dat is het niet.
Waarom zou het überhaupt juridisch aangevlogen moeten worden? Er is een vraag en de vraagsteller wil een bepaalde richting op. Puur praktisch.
Er is een datum voor een aangifte (geen idee waarom er zoveel tijd tussen de eerste aangifte zit en het maken van een afspraak elders), dan zou de kous er mee af zijn.
Wil TS alsnog een klacht indienen tegen de politie vanwege het weigeren van de eerste aangifte, dan kan dat uiteraard, maar is de sop de kool waard? Oftewel, wat is het werk, wat word de uitkomst en wat is het doel?
Mocht de tweede aangifte straks ook geweigerd worden, dan is het tijd voor vervolgstappen. TS weet nu wat hem/haar te doen staat, namelijk aangeven dat de aangifte geweigerd mag worden mits, maar er moet dan wel om een uitleg gevraagd worden.

Morgan le Fay
Berichten: 502
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Pragmatische oplossingen zouden veel zaken oplossen zonder het toch al overbelaste juridische apparaat nog verder te belasten.
Het is voor steeds meer mensen niet duidelijk dat nee ook een antwoord is, of willen geen nee accepteren

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door BreejKC »

De Nationale Ombudsman heeft in meerdere publicaties hierover uitspraak gedaan. Ga naar de hieronder genoemde internetpagina om te zoeken in publicaties, om zo'n publicaties over het doen van aangifte bij de politie te vinden.

https://www.nationaleombudsman.nl/publicaties

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
05 jun 2023 08:49
Nergens blijkt uit dat TS een afspraak heeft voor een aangifte, er staat slechts dat TS een afspraak heeft. Dat kan net zo goed voor het klachtentraject of voor informatie zijn.
Inderdaad. Ik heb er een vraag over gesteld, maar geen antwoord, helaas.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
04 jun 2023 22:09
De vraag van TS is heel simpel: wat moet ik doen (als de politie aangifte weigert)?

Die vraagjes, zoals blijkt prima te beantwoorden, terwijl de achterliggende feiten helemaal niet relevant zijn.
Dat ligt er aan:
de achterliggende feiten kúnnen er zeker toe doen ;
voorbeeld : een doorgedraaide psychiatrie patiënt, weigert medicatie en wordt verbaal en fysiek agressief.
Begeleiding haalt beveiliging erbij , situatie escaleert , er wordt politie bij gehaald en met ( soms zéér grof ) geweld wordt de patiënt overmeesterd en in isolatie gegooid .
Politie en beveiliging vinden beiden dat het overmeesteren, intimideren, bedreigen, vernederen ( voor de groep die staat toe te kijken ) proportioneel was en dit komt dan zo in het rapport te staan
en kunnen ze zo.n aangifte weigeren.
Het kan daarna zo lopen dat patiënt mbv een persoonlijke begeleider alsnog aandringt op het doen van aangifte en dan wordt er alsnog een afspraak ingepland.
In de praktijk blijkt, helaas, dat de betrokken agent(en) niet worden aangesproken/gesanctioneerd. 🤨
Dan rest een klacht én bij de vertrouwenspersoon én bij de klachtencommissie vd instelling.
( maar ook dán wordt er ( zéér) waarschijnlijk niet veel aan gedaan.😔)

NB : of dit van toepassing is op TS weet ik natuurlijk niet. Daarvoor is de informatie onvoldoende.

Lookaround223
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2020 13:12
Locatie: groningen

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Lookaround223 »

het ging er mij meer om, dat ik het vreemd/frusterend/beangstigend vind dat de politie je tegenwerkt in het doen van een aangifte. terwijl ik gevaar loop. ging er vanuit dat het zelfs strafbaar was om je te weigeren. nu ken ik het verhaal van hun kant niet. denk dat het met vooronderzoek te maken heeft. op de 16e hoop ik dat het gesprek door gaat en er niet kortaf tegen mij word gedaan, dat er geen sprake is van strafbare feiten en mij nors aankijken.

nationale ombudsman, juridisch loket, rechtsbijstand; ik heb met iets te maken dat verder gaat dan oplichting en diefstal. dit zijn behoorlijke zware delicten.

Nijogeth
Berichten: 9911
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat nu als ze wel zeggen dat het geen strafbare feiten zijn? Ik ken de situatie niet, maar het klinkt alsof het nodig was en er iemand niet goed meewerkte. In sommige situaties is het gewoon noodzakelijk zo te handelen voor andermans veiligheid.

Jeannettevanes
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2022 16:44

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Jeannettevanes »

Ook ik heb aangifte gedaan van vrijheidsberoving, valsheid in geschrifte met mijn handtekeningen en oplichting zorgverzekeraar ivm te hoge facturen en machtsmisbruik. Tegen de zorgaanbieder in de persoon van de regiebehandelaar. Als deze van mening is dat je psychotische kenmerken vertoont, dan is dat blijkbaar zo. En dat terwijl ik hypomaan was door slaapgebrek en een enorme burn-out had. Het probleem is dat we worden weggezet als patiënt en daardoor geestelijk niet in orde?? De aangifte is opgenomen en ik werd verwezen naar het regionaal tuchtcollege. Inmiddels in Hoger Beroep bij het CTG. Die neemt de zaak nu wel openbaar in behandeling terwijl de eerste behandeling achter gesloten deuren is behandeld. Je kunt je afvragen of mijn psychotische kenmerken wel zo psychotisch waren, Die week “sneuvelt” er een andere patiënt en dat houden we onder de pet??

In elk geval voel ik mee met uw strijd tegen dit systeem. Alle mooie woorden op de website van de overheid zijn mooi maar een uitspraak van de interne klachtencommissie werd bij mij uiteindelijk weer om zeep geholpen bij een openbare uitspraak van de Geschillencommissie Zorg. Dan is het indienen van een klacht en een uitspraak niet bindend en kan zomaar ineens teniet worden gedaan elders in de klachtenroute.

Morgan le Fay
Berichten: 502
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Jeannettevanes schreef:
30 aug 2023 09:09
Ook ik heb aangifte gedaan van vrijheidsberoving, valsheid in geschrifte met mijn handtekeningen en oplichting zorgverzekeraar ivm te hoge facturen en machtsmisbruik. Tegen de zorgaanbieder in de persoon van de regiebehandelaar. Als deze van mening is dat je psychotische kenmerken vertoont, dan is dat blijkbaar zo. En dat terwijl ik hypomaan was door slaapgebrek en een enorme burn-out had. Het probleem is dat we worden weggezet als patiënt en daardoor geestelijk niet in orde?? De aangifte is opgenomen en ik werd verwezen naar het regionaal tuchtcollege. Inmiddels in Hoger Beroep bij het CTG. Die neemt de zaak nu wel openbaar in behandeling terwijl de eerste behandeling achter gesloten deuren is behandeld. Je kunt je afvragen of mijn psychotische kenmerken wel zo psychotisch waren, Die week “sneuvelt” er een andere patiënt en dat houden we onder de pet??

In elk geval voel ik mee met uw strijd tegen dit systeem. Alle mooie woorden op de website van de overheid zijn mooi maar een uitspraak van de interne klachtencommissie werd bij mij uiteindelijk weer om zeep geholpen bij een openbare uitspraak van de Geschillencommissie Zorg. Dan is het indienen van een klacht en een uitspraak niet bindend en kan zomaar ineens teniet worden gedaan elders in de klachtenroute.
Gezien plaatsingsdatum ben ik bang dat uw reactie niet wordt gelezen door TS.
Succes gewenst en misschien kan de Nationale Ombudsman nog wat voor u betekenen.

Plaats reactie