Aangifte tegen politie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Verster
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2021 20:59

Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door Verster »

Ik wil graag aangifte doen tegen een politieagent. Ik heb gebeld met 0900-8844 (de politie) maar zij weigeren een afspraak in te plannen om aangifte te doen. Was ook een heel intimiderend gesprek, met opmerkingen als: wij hebben al jou gegevens, wij weten alles over jouw.

Ik ben ook langs het politiebureau geweest maar ook daar heb ik geen afspraak gekregen om aangifte te kunnen doen.

Hoe kan ik aangifte doen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door crazyme »

Bel een advocaat.

Ps: jou en jouw moet je omwisselen.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Waar wil je aangifte van doen? Als er een strafbaar feit is gepleegd, is de politie verplicht je aangifte op te nemen. Ze zijn overigens niet verplicht om verdere opsporingsactiviteiten te verrichten

sake1987

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door sake1987 »

Neem contact op met het openbaar ministerie, zij kunnen deze vraag beantwoorden en je op de goede weg zetten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verster schreef:
06 mei 2021 21:25
Hoe kan ik aangifte doen?
Twee seconden googelen leverde me dit op:
https://controlealtdelete.nl/tool/klacht-indienen
Kan je daar iets mee?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, de eerste stap is een klacht indienen. Dat is enerzijds laagdrempeliger, anderzijds: ze moeten die klacht wel behandelen. Het voordeel is dat, als de klacht eenmaal behandeld is, en de fouten zijn toegegeven, dan sta je in een eventuele rechtszaak stukken sterker, al is het maar dat je er een vergoeding uit kunt slepen. De schuldvraag staat immers al vast.

Sterker nog: als je de juiste jurisprudentie op de kop weet te tikken kun je er, mits je zelf realistisch bent, via een schikking een passende schadevergoeding uit slepen. Je moet je wel realiseren dat ze met een uitermate laag bod beginnen.

Het Juridisch Loket kan je eventueel verder helpen, met name om to the point en zakelijk te blijven.

https://www.politie.nl/contact/klachtfo ... 122b791784

Edit: je wordt een of meerdere keren uitgenodigd voor een gesprek. Je mag dan een advocaat meenemen (maar die moet je zelf betalen), mag ook een begeleider of een goede vriend/vriendin zijn. Wat de schikking betreft: als je een advocaat inschakelt om er zoveel mogelijk uit te halen zul je die zelf moeten betalen. Beter is het dus om kort maar krachtig naar vergelijkende jurisprudentie te verwijzen en je claim goed te onderbouwen. Mocht je er dan nog niet uit komen, dan kan een advocaat er misschien meer uithalen dan dat het kost. Maar de politie zal zeer waarschijnlijk ook een dure en tijdrovende rechtszaak willen voorkomen - mits je eis redelijk is. :wink:

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Verster schreef:
06 mei 2021 21:25
Ik wil graag aangifte doen tegen een politieagent. Ik heb gebeld met 0900-8844 (de politie) maar zij weigeren een afspraak in te plannen om aangifte te doen. Was ook een heel intimiderend gesprek, met opmerkingen als: wij hebben al jou gegevens, wij weten alles over jouw.

Ik ben ook langs het politiebureau geweest maar ook daar heb ik geen afspraak gekregen om aangifte te kunnen doen.

Hoe kan ik aangifte doen?
Helaas meldt u nergens waarvan u aangifte wilt doen. Veel mensen denken dat ze voor van alles aangifte kunnen doen, maar dit kan enkel voor stafbare feiten.

Verster
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2021 20:59

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door Verster »

Iedereen bedankt voor het meedenken.

@crazyme: ik wil het graag kosteloos kunnen doen.
(jou en jouw omwisselen kan volgens mij niet meer of ik weet niet hoe.)

@kokka1: uiteraard van een stafbaar feit. Wat er daarna mee gebeurt is voor latere zorg, vooralsnog wil ik gewoon aangifte kunnen doen.

@Sake1987: heb ik vandaag gedaan zij raden mij aan contact op te nemen met de hoofd officier van justitie en/of de rijksrechere. De rijksrechere heb ik vandaag danook gelijk gemaild, en de officier zal ik van het weekend een brief sturen.

@moneyman: heb ze vandaag gebeld, zullen me volgende week terug bellen.

@witte angora: ik vind dat een klacht hier niet op z'n plaats is aangezien het om een (bewust) misdrijf gaat. Ik wil er "niets" uithalen, ik wil een signaal afgeven dat ook de politie niet boven de wet staat (begin me wel af te vragen of dat wel zo is).

@silversterb: discriminatie & bedreiging

Ik heb ook rijksoverheid.nl gemaild want daar vind ik wel informatie over hoe je een klacht kan indienen maar niet ls over een aangifte.

Ik kan het niet accepteren dus ga ik het ook niet opgeven, ik begrijp wel dat dat de bedoeling is van de politie maar helaas kan ik dat niet.

Dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag, en zodra het mij gelukt is om aangifte te doen zal ik het hier vermelden.


Nogmaals iedereen bedankt.


witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door witte angora »

Verster schreef:
07 mei 2021 20:07
@witte angora: ik vind dat een klacht hier niet op z'n plaats is aangezien het om een (bewust) misdrijf gaat. Ik wil er "niets" uithalen, ik wil een signaal afgeven dat ook de politie niet boven de wet staat (begin me wel af te vragen of dat wel zo is).
Gaat je niet lukken. De meerderheid is absoluut oprecht bezig, maar er zijn wel zoveel rotte appels dat het 'leren' voorlopig nog niet gedaan is. Maar als het enkel om een signaal gaat, dan kan een klachtenprocedure juist wel werken. De bedoeling is dat de politie van haar fouten leert. En met de uitkomst kun je later alsnog naar de rechter of aangifte doen. Alleen sta je een stuk sterker.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Aangifte doen kan alleen bij strafbare feiten. Als je aangifte gaat doen tegen de politie, is het raadzaam om bij een andere bureau in een andere regio te doen.

Als er geen strafbare feiten zijn gebeurd, dan kan je een klacht indienen. https://www.politie.nl/contact/klachtfo ... 147f255cfb

Bekijk tips van de nationale ombudsman https://www.nationaleombudsman.nl/polit ... unnen-doen

Verster
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2021 20:59

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door Verster »

@jasper45: Dat is de theorie, maar probeer maar is een klacht in te dienen tegen een agent en je zal zien dat dat niet gaat. Omdat zij geen sancties vrezen voor hun daden gaan ze ook steeds verder in hun gedrag. En ik vind dat dat moet ophouden.

@witte angora: Bij een misdrijf moet je aangifte doen. Ik zal wel een klacht indienen tegen elke agent die weigert een afspraak in te plannen.

@seinhuis: bedankt voor de tip, daar ga ik wat meedoen.

Ik wil nog wel zeggen dat er zeker wel goeie agenten zijn, ik ben twee maal op het politiebureau geweest en daar ben ik door die dames vriendelijk te woord gestaan en één man aan de telefoon die op normale toon bleef praten nadat hij wist dat het om politie ging. Heb ook geen afspraak gekregen van hun om aangifte te doen maar ze bleven wel vriendelijk.

Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak en dit gedrag beangstigd mij, ik had dit in Nederland gewoon niet verwacht.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door WZZ »

Als het echt gaat om een strafbaar feit moet je GEEN klacht indienen, want dan gaat men de zaak als klacht behandelen. Als je per se aangifte wilt doen en men weigert de aangifte op te nemen, dan richt je een brief aan de officier van justitie en dan beschrijf je in die brief dat je aangifte doet van ......., in de beschrijving vermeld je dan wat er is gebeurd. En vraag om ontvangstbevestiging.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Aangifte tegen politie

Ongelezen bericht door de auditu »

Wellicht heb ik een en ander gemist, maar waar bestond de discriminatie en bedreiging precies uit?
Hoe verliep bijvoorbeeld het gesprek met de wetsdienaar, waardoor u zich zo gediscrimineerd en bedreigd voelt?

Gesloten