LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
MechEngine
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:49

Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door MechEngine »

Zie onderstaande berekening:


voor 1945 : 1946 m3
1945 t/mm 1965 : 1752 m3
1966 t/m 1975 : 1868 m3
1976 t/m 1981 : 1651 m3
1982 t/m 1985 : 1474 m3
1986 t/m 1990 : 1466 m3
1991 t/m 1995 : 1458 m3
1996 t/m 1999 : 1375 m3
2000 tot later : 1485 m3
Gemiddeld : 1608 m3/a
Bron : senternovem

HR : 0,9 jaarrendement
WP : 4 rendement
Gasprijs : € 0,58 incl. btw
Elektraprijs : € 0,18 incl. btw
Wgas : 35,2 MJ/m3
3,6 MJ/kWh

Gemiddeld | Trosradar
Gasverbruik 1.608 | 2.100 m3
56.613 | 73.920 MJ
W.behoefte 50.952 | 66.528 MJ

Energie uit bodem 38.214 | 49.896 MJ
Warmtepomp 12.738 | 16.632 MJ
Elektraverbruik WP 3.538 | 4.620 kWh

Kosten Gas € 933 | € 1.218
Kosten Elektra € 637 | € 832
Besparing € 296 | € 386

Meerinv. Duurzaam € 12.000 | € 12.000
Terugverdientijd 41 | 31 jaar

Meerinvestering € 8.000 | € 8.000
Terugverdientijd 27 | 21 jaar

Zelfs als gerekend wordt met de waarden welke door radar worden gebruikt (rechterkolom) en genoemd in de reportage is het onmogelijk om een terugverdientijd van 11 jaar te halen. Laat staan 8 jaar zoals in het item wordt genoemd.

Trek zelf uw conclusie!

harry.rb
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2006 11:29

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door harry.rb »

Voorgaande schrijver is mij voor! Had ook een berekening gemaakt met reele cijfers, maar dat hoeft dus niet meer. In het programma wordt het veel te optimistisch gepresenteerd. Ik heb het namelijk zelf overwogen en berekend. Het valt me erg tegen van een programma als radar om met degelijke berekeningen te komen. Waar ze normaal gesproken in radar mensen of bedrijven een halt toe roepen die verkeerde verwachtingen wekken van produkten, doen ze het nu zelf!!

EEN KOUDE DOUCHE!!!

Vr groeten Harry

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door een »

Ook ik zag eigenlijk tijdens het programma al dat 8 jaar niet haalbaar is. Eigenlijk een simpele rekensom die tijdens de uitzendig door Trosradar zelf gemaakt werd. Hoe ze aan die 8 jaar komen is mij een raadsel.

Men vergat voor het gemak ook even dat de meerinvestering (isolatie van het huis) vaak met geleend geld (hypotheek) betaald zal worden....RENTE....??? Wordt met geen woord over rerept!

[email protected]
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2005 10:17

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door [email protected] »

Hoe lang de het ook duurt voordat de investering is terug verdiend is uiteraard belangrijk, maar ik denk dat de pomp ook wel binnen 15 jaar vervangen moet worden. Dus van terug verdienen is dus nooit sprake.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door een »

Klopt! Maar dat heb je met een gewoon CV ook. Ik denk dat de onderhoudskosten elkaar niet veel ontlopen. Maar inderdaad, in het programma wordt niet gesproken over evt. onderhoud.

W1ck3d
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2006 17:51

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door W1ck3d »

ik zou er even op willen wijzen dat radar eventjes fijntjes vergeet dat de pomp elektriciteit gebruikt. En waar komt deze elektriciteit vandaan? Deze wordt gemaakt uit fossiele brandstoffen!
Het rendement hiervan is 40%... de gehele keten van energie moet wel in rekening worden gebracht!
Het is dus helemaal geen duurzame manier van energiegebruik, omdat de elektriciteit ook ergens vandaan moet komen...
De berekening van de CO2 uitstoot klopt dus ook van geen kanten, omdat weer het produceren van elektriciteit vergeten wordt!
Het enige voordeel van de aardwarmte is dat het goedkoper is voor de consument, echter de milieu impact blijft hetzelde omdat het probleem alleen verschoven wordt....

Fossieltje
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2006 21:14

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door Fossieltje »

Natuurlijk gebruikt een WP elektrische energie. Dat is mooi groen als dit door wind-, zonne of waterkrachtenergie wordt opgewekt.
Verder is het onderwerp goed. De uitleg alleen beroerd. Antoinette maakt er weer eens een zootje van. Weer ongenuanceerd wordt verteld dat je een warmtepomp in een trapkast kan plaatsen! Als je de afmetingen van de WP hebt gezien dan zie je dat er ook nog eens een groot tapwatervat nodig is!
Als het huis geïsoleerd wordt door de kap, de vloer, de ramen en muren te isoleren, betekent dit ook een besparing op gas! Dus voor het vergelijk met de WP komt de cv-ketel met € 2500 er dan veel goedkoper uit. Ik dacht dat radar er voor de consument was?
Helaas komt het maar al te vaak voor dat de gebruikers met deze systemen verkeerd worden geadviseerd.
Maar ja, Antoinette moet ook over 5 jaar weer een onderwerp hebben!

JoopW
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2006 14:01

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door JoopW »

In hoeverre de veronderstelde besparing juist is heb ik niet nagerekend.
Wat mij wel stoort is het feit dat totaal voorbij gegaan wordt aan de renteopbrengst die je misloopt als je niet investeert, maar een bedrag van ca. 12000,- op bv. een depositorekening zet tegen 4% (laag).
Als je ook nog rekening houdt met de afschrijving/slijtage op de installatie zal duidelijk zijn dat je je investering in aardwarmte never-nooit zal terugverdienen.
JoopW

ruud5555
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2006 20:53

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door ruud5555 »

Toch even een opmerking. Niet iedereen heeft aardgas. In gebieden buiten de bebouwde kom wordt er veel gestookt met propaan. Ik had een propaan verbruik van ca 3000 euro per jaar. ( incl w.w.) Vorig jaar een warmtepomp aangeschaft en nu zijn mijn kosten voor verwarming en w.w ongeveer 10.000 Kw uur. Omdat bij grotere afname een lagere prijs geldt zijn mijn jaarlijkse kosten nu ca 1400 eurootjes. De aanschaf van de pomp was ca 14000 euro. Dus in mijn geval is de pomp binnen 9 jaar terug verdient.

En als men nu eens goedkoop wil uitzijn, kijk dan eens op de Amerikaanse sites. Hier worden warmtepompen ( 240V 50Hz) verkocht voor ca $3000,
Als je zo'n ding zelf importeer, dan moet je rekenen met 19% btw, 6% invoer rechten en ca 500 euro verzendkosten. Dan spreek je over een investering van ca 3500 euro. 2 boorgaten ( 30m)kost ca 1200 .

Met een beetje fantasie kan het dus veel goedkoper.

heatpump doctor
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2006 23:04

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door heatpump doctor »

Radar, de berekeningen kloppen van geen kant. elektrische energie wordt in nederland grotendeels gewonnen uit de verbranding van aardgas. Dit gebeurt met een rendement van 50%. Eerst terugrekenen naar primaire energie. er worden nu appels met peren vergeleken.

Ik kom op een eenvoudige terugverdientijd van 17 jaar met wat reeele getallen. Er moet of een flink brok subsidie bij, of de gasprijs moet omhoog om een warmtepompje in huis te halen.

Importeren van een warmtepomp en zelf aanleggen is wel een leuke optie, hierdoor gaat de investering fors omlaag en dus de terugverdientijd.

Fossieltje
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2006 21:14

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door Fossieltje »

Voor Ruud5555. Heb jij een WP die verwarmd op euro's????

Verder is het zo dat propaan een calorische onderwaarde heeft van 93MJ/m3. Uiteindelijk is elke energieprijs afhankelijk van de verbrandingswaarde en gekoppeld aan de olieprijs. Jouw kosten zijn waarschijnlijk hoger door het transport en opslag van het propaan. Vergeet niet aardgas ook getransporteerd wordt dus daar rekent het gasbedrijf een vastrechtbijdrage voor. Verder heb je hogere E-nutsaansluitkosten door de zwaardere elektra-aansluiting benodigd voor de WP.
Last bus not least zou ik geen WP uit de VS halen! om te beginnen moet je controleren of het koudemiddel CFK-vrij is. Dit is in de VS geen garantie. Zij hebben het niet zo op het milieu. Je zit dus met de Stek-eisen, garantie en onderhoud.
Er zijn goede firma's zoals Waterkotte, Viessmann, Carrier, Daikin en Mishubischi etc. die voor lage prijzen zeer goede machines leveren.
Reken het nog maar eens na en kijk wat MechEngine heeft geplaatst dan kom je ook tot de conclusie dat zoals het door Radar gepresenteerd is, niet kan.

Dit neemt niet weg dat ik achter jouw besluit sta een WP voor een grote woning toe te passen. Het heeft pas echt zin als je ook het koelaandeel uit de bodem ook daadwerkelijk benut (lees nodig heeft).
Maar als je nu eens bekijkt in hoeverre je echt koeling nodig hebt dan moet je je afvragen of dit echt noodzakelijk is voor een woning gezien het aantal overschrijdingsuren. Een goed geïnsoleerde woning heeft ook minder koelbehoefte.

Dan constateer je dat het eigenlijk een gecreëerde luxe is die de terugverdientijd van 41 jaar niet rechtvaardigd.

ruud5555
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2006 20:53

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door ruud5555 »

Ik heb inderdaad een grote woning, en geheel voorzien van vloerverwarming en de woning is goed geisoleerd.
Toen ik het huis kocht was er reeds 400 v aanwezig, dus daar had ik geen investering in.
Ik gebruik mijn WP niet voor koeling, daar de woning goed geisoleerd is
Verder kijk ik naar mijn afrekeningen. ipv 3000 euro voor propaan, betaal ik nu 1400 aan electra.
De extra kosten voor de hogere energie vraag is nihil, daartegenover staat wel dat de energie belasting geen 8 cent is maar 4 cent/kwu ( mijn totaal verbruik is veel hoger dan 10000KWu.)

Vergeet ook niet dat ik geen aardgas aansluiting heb, dus voor mensen die dat ook niet hebben is dit een goed altenatief.

Ik heb trouwens een Hautec warmtepomp met een COP van 4.

In het Forum wordt alleen gesproken over de theorie, ik spreek uit de praktijk

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door Henri42 »

Heeft iemand die uitzending voor echt aangenomen??, de verkoper is vlg mij een sponsor van Radar, :D

sylvia123
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2006 10:03

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door sylvia123 »

Ik woon al 3,5 jaar in een eengezindswoning met een warmtepomp installatie.
Ik heb op de begane grond en op 1 hoog vloerverwarming en in de zomer verkoeling.
De warmte in je huis is heerlijk en in de zomer de koeling ook.
Maar als je het koud heb en je wil even 3 graden hoger dan moet je veel geduld hebben want het is een zeer traag systeem.
Ik betaal 165 euro per maand aan energiekosten dus ook electrish koken want ik heb geen gas in huis.
De ketel staat bij mij onder me trap naar 1 hoog in de gangkast en de ketel is ongeveer 1.70 hoog.
In de gebruiksaanwijzing staat een rendement van 300 % ( kan behaald worden )

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door Henri42 »

Sylvia, wat waren jouw investeringskosten in totaal:

installaties en bouwkundig ?.:)

sylvia123
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2006 10:03

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door sylvia123 »

Ik woon in een huurhuis.

groetjes sylvia

mbu
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2006 21:25

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door mbu »

je kan je ook eens wat meer verdiepen in een wp .als je een nieuwe auto koopt bij becam en je betaalt aan rente er bijna een auto boven op dan steken we de kop in het zand .een wp inst gaat zonder onderhoud met gemak 40 jaar mee in mijn huis draait hij al 25 jaar. als je je huis verkoopt brengt je huis zeker meer op met een wp kun je van je auto na 10 jaar niet zeggen trouwens aardolie zal opraken dus een goed alternatief samen met kern energie die wp dus niet alleen negatief . groeten hanske uit fr.

GJF
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 09:36

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door GJF »

Terug verdientijd....
Binnen klimaat en woongenot....
Welke investering meetellen en welke niet ?
Met verbazing de reacties gelezen op dit forum, op een enkele na zeer algemeen en zeker niet op iedereen van toepassing.
Elke situatie is uniek, er kan geen berekening gemaakt worden die op iedereen van toepassing is.
Verwarmen met een warmtepomp (LV: Lage temperatuur verwarming) houdt in dat je niet met gewone radiatoren kan werken, maar bv vloerverwarming nodig hebt. Als je toch al vloerverwarming wilde... tel je dan de meerinvestering mee ?? (ik niet)
Stel je hoge eisen aan je (eigen) binnen klimaat en neem je een warmtepomp die ook kan koelen (topkoeling) ipv airconditioning... dan loopt de besparing heel hard op. Ipv 2 split-units (elk 5 KW) wordt onze woning gekoeld met de warmtepomp... verbuik 180 watt. Toen afgelopen zomer de temperatuur 30+ was... heerlijk / geen zweterige nachten (wat is je dat waard ?)
Afschrijvingen:
- boringen t.b.v. de warmtepomp
Gaan langer mee dan ik zal meemaken, in de hypotheek slechts een paar euries per maand
- Warmtepomp
Levensduur onbekend, kijk eens of forums in het buitenland(Zweden, Duitsland) waar deze techniek al veel langer wordt toegepast, daar draaien dezelfde pompen al meer dan 25 jaar. Hoelang die van ons mee gaat... wordt vervolgd.

Een ieder zal voor zich een eigen berekening moeten (laten) maken.
Voor onze nieuwbouw woning was deze keus snel gemaakt op basis van de energie prijzen in 2004:
voordeel nieuwbouw woning:
- Geen aanleg/aansluitkosten gas (1e besparing)
- Geen vastrecht gas (maandelijkse besparing)
Hoeveel was de stijging van energie in de laatste 2 jaar ??
Wat is de meerwaarde van de WP voor deze energiezuinige woning ??

Overige eisen:
- goede isolatie / isolatie glas
Daarom makkelijker in te passen in een nieuwe dan een bestaande woning.

Aangezien wij in Mei 2006 pas in deze woning wonen kan ik nog niet veel zeggen over ons energie verbruik. Dat kan ik pas over 1 a 2 jaar.

groet... een tevreden gebruiker

mbu
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2006 21:25

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door mbu »

gjf met je verhaal ben ik het helemaal eens. eindelijk iemand die zich goed in de wp heeft verdiept.niet eerst brullen wat kost het nee eerst nadenken voordat je wat zegt.voor ieder huis is weer een andere berekening nodig.nederlanders vragen eerst wat het kost en dan kijken we nog eens naar de voordelen.
dit is een systeem voor de toekomst.
door meer verkoop van de wp zal de prijs op den duur ook wel zakken.
en een COP van 6 betekend dus 1 deel energie en 5 deelen uit de aarde.
simpel gezegt dat heb je dus neffer nooit niet met gas.
en CO2 uitstoot verplaatsen niet dus 1 deel CO2 en 5 deelen niet.
bij aardwarmte voeg je iets toe en dat doe je bij gas dus niet 1 op 1 .
dus al met heeft aardwarmte de toekomst.
vr gr hanske.

GJF
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 09:36

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door GJF »

Dankje Hanske,
Voor de geinteresseerden:
- Zoek een installateur die bekend is met WPen, er komt meer bij kijken dan een HR keteltje ophangen
Eigen ervaring:
Nadat ik meer wilde weten en van gedachten wilde wisselen met een installateur: (reacties die ik kreeg)
- Moet je niet aan beginnen, zit geen subsidie meer op
- Dat doen wij niet
- Dat wil je niet
Het lijkt op: wat de boer niet kent dat vreet hij niet...

Ik heb uiteindelijk 5 fabrikanten aangeschreven... allen kwamen met dezelfde installateur terug (daar had ik wat aan !)

Nederland (de bodem) is uitemate geschikt voor warmtepompen. Als je echter kijkt wat hier aan gedaan wordt t.o.v. de ons omringende landen ... dan is dat triest te noemen. De overheid speelt hier een grote rol in. Waar in andere landen subsiedie geven (of andersom) heffingen op het niet installeren van een warmtepomp... gebeurd hier niks.

Een veel gehoorde opmerking: als je geen electriciteit hebt doet niks het meer. Wat ze vergeten is dat als een HR ketel geen electriciteit heeft... er ook niks gebeurd (ontsteking, pomp, regeling doen het dan ook niet!)

De grote massa zal wachten op subsidie (of heffingen) voordat ze iets doen. Het is blijkbaar ieder voor zich momenteel....
Sterkte aan iedereen die er wel wat mee wil (of gaat) doen !

Gesloten