afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door 16again »

En iedereen blijft maar naar het eigen portemonneetje kijken.
Niets is goedkoper dan gewoon kolen/gas/olie stoken. Maar in die kosten neemt niemand de lange termijn effecten mee.

Links of rechtsom, de klimaat transitie gaat geld kosten. En niets doen nog meer.....

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

Charles33 schreef:
04 dec 2021 11:05
Wij hebben vlink geïnvesteerd in zonnepanelen en een warmtepomp, maar deze gebruikt zo veel meer stroom dan ons voorspelt is en ca. 90% van deze stroom komt uit het net omdat zonnepanelen nou eenmaal s'nachts, wanneer het kouder is en in de winter wijnig stroom produceren. Als wij dus in de toekomst € 0,30 cent per kWh moeten betalen en slechts € 0,06 cent per kWh terug krijgen dan gaan we echt weer terug naar een gasgestookte CV-ketel en zal ik niemand adviseren om een dergelijke investering te doen. Deze verdien je dan ook in 20 jaar niet terug, althans als je een gemiddeld geïsoleerd huis hebt.

En dan wordt er regelmatig gesproken over het opslaan van de geproduceerde stroom in de zomer, in een z.g.n. huis-accu. Maar hoe groot zou die accu dan wel niet moeten zijn? Onze warmtepomp gebruikte in de hele koude periode januari 2021 ruim 90 tot 100 kWh per etmaal en dan had ik de reserve warmtestaaf welke nog eens 3 kWh per uur gebuikt zelfs uitgeschakeld, anders was hier zeker nog 72 kWh per etmaal bovenop gekomen, want in deze dagen onze warmtepomp het nauwelijks aan om het huis warm te houden, hetgeen blijkt uit het zakken van de constante temperatuur, normaal 20,5 graden. In deze dagen zakte de temperatuur naar 19,8 tot 20,1 graden.

Dus als je een gemiddeld huis met een warmtepomp moet verwarmen en de benodigde stroom moet in de toekomst uit een thuis-batterij komen, dan heb je aan een 1.000 kWh batterij, ja je leest het goed, 10 x een 100 kWh batterij van een Tesla model S is dan nog niet voldoende om een koude maand door te komen en dan hebben we het nog geen eens over meerdere koude maanden.
Onze warmtepomp heeft alleen al in de maand januari 2021 ca. 1.300 kWh verbruikt en ook al zou je een 1.000 kWh batterij hebben dan is hij binnen een maand leeg, want in de wintermaanden krijg je deze gewoonweg niet opgeladen.
Dus als je met een thuis-batterij een winter door zou moeten komen met een warmtepomp, dan heb je een batterij nodig zo groot als een kleine zeecontainer.

Als grote investeerders, veelal buitenlandse partijen/investeerders 15 jaar lang flinke SDE-subsidie krijgen voor de land-ontsierende zonneparken, waarom zouden wij als kleine Nederlandse particulieren dan niet ook 15 jaar mogen salderen?
Als de regering energieneutraal wil stimuleren, dan heb je de gehele bevolking nodig en niet alleen de grote buitenlandse investeerders. En als zonnepanelen op je eigen dak interessant blijft, dan zijn mensen ook veel eerder bereid om dit te combineren met een warmtepomp. En alleen dan komen we van het gas af, wat ze toch zo graag willen.
Hier snap ik nu niets van.
Met een verbruik van 1300 Kwh in Januari en een prijs van 24 cent per Kwh zou je voor die maand €312 hebben betaald aan stroom. Volgens mij zou je meer hebben betaald voor het gas dat je zou hebben verbruikt in die periode. Dus zelfs al had je niets mogen salderen en gewoon de normale stroomprijs moeten betalen, zelfs dan was je goedkoper uit geweest. Zeker met de huidige gasprijzen. Gezien het feit dat de gasprijzen op de lange termijn alleen maar zullen stijgen is het nog steeds een goede investering geweest.

En dan valt de verhouding in de donkere maanden november t/m februari nog vrij matig uit, maar in de overige maanden zou het prima moeten lukken om het huis op de stroom van de panelen te kunnen laten draaien. Je zult alleen je stookgedrag moeten aanpassen en overdag een buffertje moeten opbouwen voor 's nachts. Als je dat niet red, dan heb je qua isolatie nog wat te doen.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door thecure »

Zombiemaster schreef:
02 dec 2021 11:20
Ja dat klopt. In 2022 kan men nog 1 jaar volop van salderen profiteren, daarna wordt het sappelen.
Dat is nog helemaal niet zeker. Het wetsvoorstel is controversieel verklaard door het demissionaire kabinet.
Een nieuw kabinet gaat pas een beslissing nemen hierover.

koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door koters »

Ik heb nog even de situaties van komend jaar 2022 en na 2030 naast elkaar gezet en dat is is schrikbarend. Op basis van de voorgestelde terugleververgoeding tussen 4 en 11 cent per kwh (overheid) gaat iemand die al zonnepanelen heeft (verbruik per jaar 4500kwh, teruggeleverd 2800kwh) per jaar ongeveer 2400,- euro per jaar betalen aan elektra tegen 150,- euro.
Die 150 euro lijkt laag maar daar moet je ook de investering nog bij optellen die de consument heeft gedaan voor zonnepanelen.
In het voorstel van de regering is eigenlijk alleen maar gekeken naar consumenten die nog panelen willen investeren. Ze willen de saldering afbouwen omdat de terugverdientijd anders te kort wordt en dat noemen ze overstimulering. De consumenten die al zonnepanelen hebben worden dus extra hard gepakt hierdoor. Die hebben juist panelen genomen om de rekening de komende 30 jaar betaalbaar te houden en dat wordt nu dus de nek omgedraaid. Zie ook mijn simpele maar juiste vergelijk in de bijlageAfbeelding

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt de zonnenpalenelen al terugverdiend.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door xflorisx »

koters schreef:
13 jan 2022 10:28
elektra vergelijk 2022 en na 2030.jpgIk heb nog even de situaties van komend jaar 2022 en na 2030 naast elkaar gezet en dat is is
Ten eerste bestaat die bijlage niet.
Ten tweede: leg eens uit of er voor huidige paneelhouders andere regels of wetten (gaan) bestaan dan voor de nieuwe. Dat lijkt mij zeer wonderlijk.
Ik kan iedereen die panelen aan raden. Hoe eerder hoe sneller je ze terugverdiend hebt.


PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door PGros »

koters schreef:
13 jan 2022 10:28
....gaat iemand die al zonnepanelen heeft (verbruik per jaar 4500kwh, teruggeleverd 2800kwh) per jaar ongeveer 2400,- euro per jaar betalen aan elektra tegen 150,- euro.
Het is een beetje overdreven. Een foutje in de berekening?
Ik kom op 152 euro tegenover 963 euro en dat scheelt een heel stuk en lijkt het al een stukje beter.
Zonder panelen kom je op 1230 euro

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

En is dan het gedeelte dat gebruikt is voor de meter ook meegenomen?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door PGros »

Het directe verbruik voor de meter is niet meegenomen. Omdat het met salderen niets uit maakt. Je wint er in de oude en nieuwe situatie precies hetzelfde mee als je hetzelfde verbruik hebt.
Ik bespaar elk jaar met direct verbruik ruim 180 euro.
Wat wel kan helpen is om met de nieuwe situatie meer te gaan letten opdat je electriciteit verbruikt als de zon schijnt. Dus overdag de vaatwasser en afwasmachine aan. De opladers overdag gebruiken, de elektrische waterkan ipv een fluitketel.
Als je per jaar 240 kWh direct extra kunt verbruiken dan gaat het bedrag van 963 naar 892 euro. Dus nog 70 euro besparing met dezelfde panelen.

Zonder panelen zou je dan dus zeg zo'n 1400 kwijt zijn. Dus dat klopt in voorgaande post van mij niet omdat zonder panelen de direct verbruikte elektriciteit wel moet tellen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het mag voor het salderen dan niet uitmaken, het maakt voor de rekening die je zou krijgen als je geen panelen zou hebben wel degelijk uit. De vergelijking is dus niet eerlijk als je de opbrengst van je panelen die je verbruikt en normaal wel zou moeten betalen niet meeneemt in je rekensom.
Zonder panelen zou je dan dus zeg zo'n 1400 kwijt zijn. Dus dat klopt in voorgaande post van mij niet omdat zonder panelen de direct verbruikte elektriciteit wel moet tellen.
Precies dat!

En als je dan slimmer omgaat met je energie en overdag gaat douchen, opladen en wellicht een buffertje gaat stoken met je warmtepomp als je de energie opwekt, dan slaat het metertje heel anders door.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Sterker nog: als de huidige hoge energieprijzen de 'nieuwe norm' worden, dan gaan de kWh's die je zelf direct gebruikt heel behoorlijk meewegen in de berekening.

In mijn vorige woning had ik een jaarlijkse opwek van zo'n 2500kWh, waarvan 1000kWh direct eigen gebruik.
Het totaal energieverbruik (netafname + opwekking) was zo'n 5000kWh per jaar.

Bij een stroomprijs van 20ct zoals de afgelopen jaren met salderen leveren de zonnepanelen van bovenstaande woning dan €500,- per jaar op
Zonder salderen bij dezelfde stroomprijs en een terugleververgoeding van 5 cent, leveren de zonnepanelen €275, - per jaar op.
Met de huidige energieprijzen van al snel 35ct/kWh en zonder salderen leveren de zonnepanelen van mijn oude woning toch mooi €425,- op.

Overigens is er onlangs geadviseerd om de salderingsregeling nog een jaar uit te stellen. Dit omdat nog niet wettelijk geregeld is dat iedereen een elektriciteitsmeter met apart telwerk voor teruglevering moet hebben. Zolang die wet niet doorgevoerd is en uitgevoerd wordt, is het afschaffen van de salderingsregeling per definitie onwettig. Omdat iemand met een oude draaischijfmeter 'automatisch' al op de meter saldeert en daarmee bij hetzelfde gebruik/terugleveren veel minder energiebelasting zou betalen dan de buurman die al wel een digitale meter heeft.

Ofwel: tot eind 2023 kunnen we sowieso nog volledig salderen. Op onze nieuwe woning komen binnenkort zonnepanelen met een te verwachten jaaropbrengst van ca 4000kWh. Bij de huidige stroomprijs icm salderen is onze terugverdientijd minder dan 3 jaar. Misschien dat het een paar maanden langer wordt als we vanaf 2024 niet meer volledig kunnen salderen. Daar zal ik niet wakker van liggen. Zonnepanelen zijn financieel gezien op dit moment aantrekkelijker dan ooit.

De Koelman
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2021 18:25

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door De Koelman »

Heb je zonnepanelen en lever je terug??
Kijk eens op YouTube bij airco's verwarmen dit zijn meerdere filmpjes!!
Mijn woning uit 1914 is gasloos, geen maandelijkse energielasten, sterker de teruggave energiebelasting is ruim voldoende om al mijn kosten te betalen en om netto nog een paar honderd euro van mijn energieleverancier te mogen ontvangen.
Heus de techniek is er....betaalbaar...( Tussen 1600 en 4000 voor een unit)
Je moet niet beton of ijzer of zo opwarmen met water , maar de ruimtelucht direct met de warmtepomp opwarmen!!
Verbruik van woonkamer 100m3 850 Kwh per jaar INCL. koelen in de zomermaanden!!
De warmteinhoud van lucht of van beton scheeld nogal!!
Zou dit de reden zijn dat er subsidie zit op watergedragen warmtepompen??
Die subsidie betaal je ruim terug met de energiebelasting!!

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

In landen waar de slimme meter wat meer is ingevoerd zijn zonnepanelen niet meer zo aantrekkelijk en Nederland gaat hard die kant op.
In die landen heb je meerdere tarieven per dag, per week, per maand en per jaar.
In vakanties een andere prijs en zelfs op feestdagen een andere prijs.
Overdag een andere prijs en in de avond en nacht een andere prijs.
Als je stroom opwekt krijg je bijna niets 3 a 4 cent op zijn hoogst en in de avonduren en 's-nachts betaal je flink meer dan wat je nu betaalt.
Alleen rijke mensen met talloze slimme apparaten en abonnementen voor meerdere diensten om zo goedkoop mogelijk stoom te gebruiken en zo duur mogelijk te leveren hebben daar nog iets aan zonnepanelen.
Met talloze tarieven, verliezen mensen elk inzicht in hun gebruik, terwijl het juist zogenaamd de bedoeling was om mensen meer inzicht te geven.
De kilowatturen die ik saldeer zijn de kilowatturen die in seconden voor de volle prijs naar de buren gaan.
Salderen kost de overheid dus niets, want die kilowatturen die ik saldeer worden betaald door de buren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door 16again »

rens99 schreef:
12 aug 2022 19:35
De kilowatturen die ik saldeer zijn de kilowatturen die in seconden voor de volle prijs naar de buren gaan.
Salderen kost de overheid dus niets, want die kilowatturen die ik saldeer worden betaald door de buren.
Als de buren ook zonnecellen hebben, dan lopen hun teruglever- en verbruiksmomenten vrijwel synchroon met de jouwe

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door de auditu »

Hommer schreef:
02 dec 2021 09:54
U heeft een punt, echter zijn er nog wel wat opmerkingen mbt uw verhaal.

U neemt meer af dan u verbruikt, ...
Waar blijft het restant? In accu's?

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Hommer »

de auditu schreef:
14 aug 2022 14:07
Hommer schreef:
02 dec 2021 09:54
U heeft een punt, echter zijn er nog wel wat opmerkingen mbt uw verhaal.

U neemt meer af dan u verbruikt, ...
Waar blijft het restant? In accu's?
TS merkt terecht op dat die op dit moment nog onvoldoende rendabel zijn. Echter deel ik zijn mening niet dat het voordeliger zou zijn om geen duurzaamheidsmaatregelen te nemen ivm het afschaffen van de salderingsregeling.

En ik deel de mening van TS niet dat infra rood verwarming de meest efficiënte is.

Ten slotte moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat het wat lastig voor me is om een discussie na 9 maanden weer voort te zetten.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hommer schreef:
14 aug 2022 14:25
de auditu schreef:
14 aug 2022 14:07
Hommer schreef:
02 dec 2021 09:54
U heeft een punt, echter zijn er nog wel wat opmerkingen mbt uw verhaal.

U neemt meer af dan u verbruikt, ...
Waar blijft het restant? In accu's?
TS merkt terecht op dat die op dit moment nog onvoldoende rendabel zijn. Echter deel ik zijn mening niet dat het voordeliger zou zijn om geen duurzaamheidsmaatregelen te nemen ivm het afschaffen van de salderingsregeling.

En ik deel de mening van TS niet dat infra rood verwarming de meest efficiënte is.

Ten slotte moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat het wat lastig voor me is om een discussie na 9 maanden weer voort te zetten.
In tegendeel, die zijn meer dan rendabel. Zelfs zonder zonnepanelen. Simpel rekensommetje.
Met dynamische tarieven is het verschil tussen de hoogste en de laagste kwh op een dag zeker 25 cent ( vaak, zeker nu is dat 50 cent ).

Een thuisbatterij van 5kwh kost momenteel zo’n €3000

Koop je op een dag op een laag moment 5kwh in en verkoop je diezelfde 5kwh op een duur moment op de dag, dan levert je dat dus zo’n €1,25 per keer ( dag ) op.
Je hebt dus 2400 cycli nodig om uit de kosten te komen..
Dat is dus ruim binnen 7 jaar

Dat is zeer krap berekend ( vandaag is het verschil 48 cent en zelfs even negatief ). Ook kun je met zonnepanelen je eigen stroom opslaan ipv in te kopen en zo nog meer verdienen per kwh.

Terugverdientijd van een batterij zal dus ergens tussen de 3 en 7 jaar liggen en gaat ongeveer 10000 cycli mee.

Hoezo niet rendabel?

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Hommer »

Interessante benadering Angel. Fijn om te lezen dat accu’s nu al rendabel kunnen zijn bij voldoende fluctuatie in de dagelijkse energieprijzen.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik begreep het door mij aangehaalde zinnetje niet. Er wordt misschien iets anders bedoeld dan dat er op het eerste gezicht staat. Hoe werkt dat met die dynamische tarieven? Hoe weet je bijvoorbeeld wanneer welk tarief gehanteerd wordt?

Plaats reactie