LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alles per kilo of per liter van Europa

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door mr T. »

Een meerderheid in het Europarlement wil dat basislevensmiddelen als melk, koffie en meel binnenkort nog uitsluitend worden verkocht per liter of per kilogram. Afwijkende hoeveelheden worden verboden. Is dit, na regelgeving over de kromming van de banaan, zinvol of niet?

zie:

http://www.dft.nl/nieuws/8936850/Europa ... egels.html

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door gast500 »

Leuk voor alle alleenstaanden en/of mensen die heeel weinig van iets gebruiken. Zitten dan altijd aan een grootverpakking vast. Regelneukerij!

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door sprokkel »

Te gek voor woorden, maar dat ben ik onderhand wel gewend van de EU.
Ik heb er nog weinig zinnigs vandaan zien komen.

antialles
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2005 16:44

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door antialles »

Mee eens,

net zoals dat er geen aanbiedingen mogen zijn meer per pond.

is om de consument te beschermen,

weet u in oogwenk wat er met een half gezinspak melk melk bedoeld wordt. of een kwart pond. of een kwart half dozijn?

Zijn echte vorbeelden van advertenties, daar wil de EU terecht een stokje voor steken.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door sprokkel »

antialles,
Krijgen we straks als maten en gewichten, inches of meters, duimen of millimeters, pound of pond, once of ons?

antialles
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2005 16:44

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door antialles »

Nee we krijgen het metrieke stelsel. Dus in tienden.

We krijgen kilo's, meters, liter, of tienden daarvan.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik denk wel dat het voordelen heeft. Op die manier is een kilo overal een kilo en een liter overal een liter.

Voor mensen die alleen zijn of kleinere gezinnen hebben is het vervelend, maar ik denk dat we naar het grotere voordeel moeten kijken.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door sprokkel »

Maar als ik het goed begreep wel het metric stelsel.
Maar alles in afgeronde maten dus geen tienden.
Ik noem dit verkwisting, als men alleen nog maar groot verpakkingen kan krijgen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door sprokkel »

Even aanvullende informatie.
EU wil vaste maat rijst, melk en wijn
ANP
Maandag 6 februari 2006 - Brussel - Basislevensmiddelen zoals koffie, rijst en melk mogen binnenkort in heel Europa alleen in bepaalde standaardmaten worden verkocht, zoals liter of kilo. Dat is althans de mening van een meerderheid van het Europees Parlement, dat een streep heeft gehaald door afwijkende verpakkingen.
„Hoe kunnen ze van mij verwachten dat ik nog een keer campagne ga voeren voor de Europese grondwet als we vanuit Brussel de hoeveelheden koffie gaan bepalen“, fulmineert VVD’er Manders, die tegen de verplichting heeft gestemd.
De voorstanders menen dat de standaardmaten de zwakke consument beschermen. „Onzin“, zegt tegenstander Doorn (CDA). „Het is een bescherming van de Franse verpakkingsindustrie.“ In Nederland zijn de verpakkingen van levensmiddelen al jaren geliberaliseerd. Fabrikanten mogen zelf weten of ze de boter in pakjes van 200 of 250 gram leveren. Als het aan het Europarlement ligt, komt aan die vrijheid een einde. Zover zal het echter waarschijnlijk niet komen, omdat de EU-ministers vrijwel zeker tegen zullen stemmen.
De standaardmaten zouden volgens het parlement moeten gelden voor melk, brood, suiker, boter, zout, koffie, wijn en rijst. Er is één uitzondering apart omschreven: de Britse ’pint’ (0,568 liter) bekend uit de kroeg maar ook toegepast op bijvoorbeeld melk, mag blijven.
De Nederlandse branchevereniging van supermarkten CBL is verbijsterd over de invoering van standaardmaten. „Een staaltje van overbodige regelgeving. De bureaucraten moeten zich niet zo in detail met de markt bemoeien“, meent M. Jansen, hoofd Consument en Kwaliteit bij het CBL. De bedoeling van de Europese Commissie, die met het voorstel kwam, was juist om allerlei nationale verplichtingen te schrappen. Alleen voor alcoholische dranken wilde ’Brussel’ standaardmaten, maar het parlement heeft het lijstje flink uitgebreid.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Het enige wat men wil doen is: er voor zorgen dat er standaard maten zijn waardoor je eenvoudig kunt berekenen wat je per kilo of liter betaalt.Het betekent dus niet dat er alleen grote verpakkingen komen maar alleen dat de inhoud ervan makkelijk om te rekenen moet zijn naar een standaard maat zoals kilo of liter.Niks mis mee dus alleen maar duidelijk,en dat willen wer toch?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door sprokkel »

acjzr1,
Wat heeft het voor zin (kost veel geld) als je uitzonderingen gaat maken.
Er is één uitzondering apart omschreven: de Britse ’pint’ (0,568 liter) bekend uit de kroeg maar ook toegepast op bijvoorbeeld melk, mag blijven.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door gerland »

@acjzr1
@antialles
Niks mis mee dus alleen maar duidelijk,en dat willen wer toch?
of een kwart pond. of een kwart half dozijn?
Zijn echte vorbeelden van advertenties, daar wil de EU terecht een stokje voor steken
Van waar toch de behoefte om, als iets gemakkelijker of duidelijker wordt gevonden dit meteen maar af te dwingen met WETTELIJKE VERPLICHTIGEN en VERBODEN.
Laten we die reserveren voor écht belangrijke zaken.

Het is inderdaad geen wonder dat de EU een steeds negatiever imago krijgt: hoeveel ambtenaren, commissies etc. etc. zijn er nu weer voor dit geneuzel nodig geweest?

Misschien vind ik het ook wel duidelijker dat een hoeveelheid product per kilo wordt geadverteerd/aangeboden, maar dat betekent niet dat ik verwacht dat in Brussel en Den Haag pelotons ambtenaren en politici, gefinancierd door mijn belastinggeld, hun tijd verspillen aan het maken van wetten waarin de plaatselijke kaasboer wordt verboden een POND kaas aan te bieden, en dat dan vervolgens, als hij dat toch doet één of andere ambtenaar of politieagent bij hem aanklopt om een (fikse) boete uit te schrijven.

Waar hebben we het over?

Gerland

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: Alles per kilo of per liter van Europa

Ongelezen bericht door gast500 »

Voor mensen die alleen zijn of kleinere gezinnen hebben is het vervelend, maar ik denk dat we naar het grotere voordeel moeten kijken.
Hahaha, mensen alleen en kleinere gezinnen? >> bij elkaar is dat misschien wel het grootste deel van de bevolking, in ieder geval een heeel groot deel. Dus hoe kun je nu zeggen dat we naar het grotere voordeel moeten kijken als enorm veel mensen (lees: de meeste) er last van gaan hebben.... :roll: :?

Gesloten