Angst voor toeslagen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234

Re: Angst voor toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 nov 2019 16:34

Het is niet ‘het punt’ maar uw punt. En dat mis ik zeker niet. Maar er is een heleboel hulp voor handen, men moet er wel om vragen.

Er wordt mij genoeg gevraagd, waar ik bij help.

Maar weet u wat het is? Als men hier hulp bij vraagt, moet men met zijn billen bloot inzake de financiën.

Men vertelt nog liever al zijn medische ins en outs, dan over geldzaken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 04 nov 2019 16:51

Lady1234 schreef:
04 nov 2019 16:34
Het is niet ‘het punt’ maar uw punt.
Interessant. Help me eens; hoe is dat in deze discussie, waarin ik het punt maak, een verschil? En dan zelfs nog zó'n cruciaal verschil dat het speciaal benoemd moet worden?
Lady1234 schreef:
04 nov 2019 16:34
En dat mis ik zeker niet.
Het in ieder geval niet terug te lezen in je bijdragen.

Berteman

Ongelezen bericht door Berteman » 04 nov 2019 17:28

Ik herken het wel hoor.

Door mijn werk heb ik veel te maken met mensen die in aanmerking komen voor toeslagen maar totaal verdwalen in de digitale systemen (als mensen daar al mee om kunnen gaan), de telefonische keuzemenu's die doorgeworsteld moeten worden en àls het men dan al lukt een mens te spreken te krijgen, dan krijgt men soms ook een verkeerd antwoord. Dat komt dan omdat de gehele toeslagenindustrie ongelooflijk ingewikkeld is gemaakt. En soms ook doordat de vragensteller, niet goed in staat is de vraag juist te formuleren.

Een laagdrempelig loket, waar burgers terecht kunnen met vragen is op zich een goed idee, al lost dat niet alle problemen op. Als men daar als antwoord krijgt: "daar staat de computer en kunt het invullen of doorgeven", schiet natuurlijk zijn doel voorbij. En als achter het loket, mensen zitten zonder enige empatische vermogens - waarvan er op dit forum ook voorbeelden zijn - "ik snap niet dat u dat niet begrijpt, want u heeft toch dit loket kunnen vinden"... daar is ook niemand mee geholpen.

Het hele systeem van toeslagen in de huidige vorm is een gedrocht: er wordt vanuit gegaan dat in een ieder een potentiële fraudeur schuilt en daardoor, is het juist voor degene die daar afhankelijk van zijn, angstaanjagend en ongelofelijk ingewikkeld, soms verzucht men dan ook: laat maar zitten, wat je ook doet, het is toch niet goed.

En de vraag die ook wel eens gesteld mag worden: hoe efficiënt is dit systeem van eerst belasting inhouden en vervolgens het ingehouden bedrag weer uitbetalen in de vorm van een toeslag? Een efficiënte overheid moet zo'n systeem niet willen...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 nov 2019 17:48

Ach, ik heb onlangs bericht gehad van de gedeeltelijke kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen. Een grotere zooi als in dat document zul je niet vinden.

Een kleine bloemlezing:

- Uitspraak administratief beroep

- Uw verzoek is afgewezen omdat u beschikt over een gedeeltelijke betalingscapaciteit
- Uit onderzoek blijkt dat u beschikt over een gedeeltelijke betalingscapaciteit. Uw verzoek is daarom gedeeltelijk toegewezen.

U krijgt kwijtschelding voor 196,13 (in totaal 237,74 en 196,13)

Dan hebben we het nog niet eens over het berekeningsformulier, waar rode en blauwe vakjes staan, maar sommige rode vakjes hadden zeker de weten blauw moeten zijn; en dan hebben we het nog niet eens over alle pijlen die dwars over het formulier zwerven om dingen met elkaar te verbinden.

En daar moeten mensen dan maar wijs uit worden. Dan heb ik het nog niet eens over de discussies die ik jaren en jaren heb moeten voeren over de berekening.

Geloof me, Lady, als je niet met deze materie te maken hebt, heb je werkelijk geen idee wat er speelt en hoe het er aan toe gaat.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 04 nov 2019 17:59

@witte angora, als u nou niks zou begrijpen van de beslissing die u heeft ontvangen, dan neem ik toch aan dat u hulp zoekt bij iemand die het u kan uitleggen?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 nov 2019 18:01

@ Lowieze, volgens mij heb je niet goed begrepen wat ik schreef. ;)

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 04 nov 2019 18:08

witte angora schreef:
04 nov 2019 18:01
“ Een grotere zooi als in dat document zul je niet vinden.” en “En daar moeten mensen dan maar wijs uit worden.”

Even twee uitspraken die ik eruit haal en wat het voor mij samenvat.
Dat is toch precies waar dit topic over gaat?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 nov 2019 18:11

Dat weet ik wel zeker. Ik doe voor een man/vrouw of veertig de aangifte inkomstenbelasting met alle mogelijke aftrekposten op alle gebied, daarbij de toeslagen, en verzoeken tot kwijtschelding en ga maar door.

Maar zoals gezegd, als men zijn sores voor zichzelf houdt, krijgt men geen hulp.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 nov 2019 18:20

Lowieze schreef:
04 nov 2019 18:08
witte angora schreef:
04 nov 2019 18:01
“ Een grotere zooi als in dat document zul je niet vinden.” en “En daar moeten mensen dan maar wijs uit worden.”

Even twee uitspraken die ik eruit haal en wat het voor mij samenvat.
Dat is toch precies waar dit topic over gaat?
Je begrijpt het nog steeds niet. Ik zeg niet dat ik er niet uit kom; ik ben er voldoende uitgekomen om te weten dat ik op grond van de berekening meer heb gekregen dan waar ik recht op heb. En ik ben er voldoende uitgekomen om de Ombudsman in te schakelen. Wat ik aangeef is dat ik heel goed de angst voor toeslagen begrijp.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 04 nov 2019 18:25

witte angora schreef:
04 nov 2019 16:02
Klaas Jan schreef:
04 nov 2019 15:09
Er zijn heel erg veel mensen waarvoor overheden of digitalisering veel te ingewikkeld is.
Dat geldt uiteraard niet voor leden van dit forum want die hebben altijd overal verstand van en snappen altijd alles...
Maar voor de wat minder begaafden onder de gewone burgers is de suggestie van de Ombudsman een hele goeie.
Jij bent toch ook 'lid' van dit forum? :shock:

Jazeker, maar dan van de soort die nog niet alles snapt -ik ben op een haar na perfect- en die een sterke voorkeur heeft
voor emapthie :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 nov 2019 18:28

Klaas Jan schreef:
04 nov 2019 18:25
witte angora schreef:
04 nov 2019 16:02
Klaas Jan schreef:
04 nov 2019 15:09
Er zijn heel erg veel mensen waarvoor overheden of digitalisering veel te ingewikkeld is.
Dat geldt uiteraard niet voor leden van dit forum want die hebben altijd overal verstand van en snappen altijd alles...
Maar voor de wat minder begaafden onder de gewone burgers is de suggestie van de Ombudsman een hele goeie.
Jij bent toch ook 'lid' van dit forum? :shock:

Jazeker, maar dan van de soort die nog niet alles snapt -ik ben op een haar na perfect- en die een sterke voorkeur heeft
voor emapthie :wink:
Dan zal ik wel onder de minder begaafden van dit forum vallen.

Die ene haar van jou valt zeker in de spelling 'emapthie'?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 04 nov 2019 18:30

Angst voor problemen met toeslagen is volkomen terecht en wordt o.a. gevoed door de berichten in de media.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... menno-snel

En dat is maar een voorbeeld.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 04 nov 2019 18:34

angst voor toeslagen is misschien niet het juiste woord.
Het is de brij aan regels, de uitzonderingen, de afwijkende berekeningen , de wollige ambtenarentaal en idd ........niet iedereen vraagt om hulp , of omdat ze zich schamen, of omdat ze denken dat ze het goed gedaan hebben maar zeker is wel dat lang niet iedereen deze brij goed kan interpreteren , helaas.
Ik meen een tijd terug ergens gelezen te hebben dat ca 1 miljoen (!) mensen laaggeletterd , zelfs, analfabeet is.
Dat betekent +-1 op de pakweg 14-15-16 omdat je kinderen en immigranten die de taal (nog) niet machtig zijn , niet meetelt.
Dat zijn forse aantallen.
Idem op het internet.....lang niet iedereen is daar handig in en men kan dus ook hun berichten in de inbox vd overheid niet lezen.
En lang niet iedereen heeft iemand die hen helpt.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 04 nov 2019 18:51

"witte angora"
Je begrijpt het nog steeds niet. Ik zeg niet dat ik er niet uit kom; ik ben er voldoende uitgekomen om te weten dat ik op grond van de berekening meer heb gekregen dan waar ik recht op heb. En ik ben er voldoende uitgekomen om de Ombudsman in te schakelen. Wat ik aangeef is dat ik heel goed de angst voor toeslagen begrijp.
[/quote]

Waarschijnlijk heeft u over het woordje “zou” heen gelezen, ik heb nergens gezegd dat u er niet uit kwam.
Maar uiteindelijk zijn we het dan toch eens?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 04 nov 2019 19:39

Een kennis van ons is een alleenstaande moeder. Zij is geruime tijd afhankelijk geweest van kinderopvang en heeft een jaar of drie "gependeld" tussen (zeer) korte contractjes en uitkering, dus een sterk wisselend inkomen. Zij was echt niet onnozel, maar had altijd gedonder met de (hoogte van) de toeslagen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 nov 2019 20:01

Maar KOT is ook de lastigste toeslag.

Cornelis7

Ongelezen bericht door Cornelis7 » 04 nov 2019 20:59

Komkommertijd schreef:
04 nov 2019 14:24
Na loonsverhoging bleek dat iemand Zorg, Huur en Kinderopvang mocht inleveren........
Daarom heeft ze in november een week vrij op eigen rekening genomen, minder loon dus behoud van alle toeslagen!
Inderdaad. Zeker door de harde huurtoeslag-grens hebben bijna minima het beter dan mensen die net iets meer verdienen dan de huurtoeslag-grens. En moeten mensen een kleine loonsverhoging soms bekopen met een teruggave van duizenden Euro's aan huurtoeslag. Al lang bekend bij de politiek, maar bijna niemand wil er echt wat aan doen.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid » 04 nov 2019 21:10

Kindertoeslag moeten we sowieso afschaffen, je kiest toch bewust voor kinderen? Betaal ze dan ook gewoon zelf. Huurtoeslag, ook zo’n gedrocht, als je de huur niet kan betalen zonder hulp, woon je te duur. Kost ons allemaal klauwen met geld, en levert blijkbaar veel frustratie op, afschaffen, en iedereen voor zichzelf zorgen.

Koort door de bocht, weet ik, maar ik meen het grotendeels wel.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 nov 2019 21:15

Cornelis7 schreef:
04 nov 2019 20:59

Inderdaad. Zeker door de harde huurtoeslag-grens hebben bijna minima het beter dan mensen die net iets meer verdienen dan de huurtoeslag-grens. En moeten mensen een kleine loonsverhoging soms bekopen met een teruggave van duizenden Euro's aan huurtoeslag. Al lang bekend bij de politiek, maar bijna niemand wil er echt wat aan doen.
Maar dat verandert dus volgend jaar.

Nieuwe huurtoeslag 2020: maximale inkomensgrenzen verdwijnen
Doordat per 1 januari 2020 de maximale inkomensgrenzen in de huurtoeslag vervallen, krijgen in 2020 meer mensen recht op huurtoeslag. Dat zijn personen die anders bij extra inkomen alle huursubsidie aan de Belastingdienst zouden moeten terugbetalen (wat in 2020 niet meer hoeft) en zij die door deze maatregel plotseling wel recht krijgen op huurtoeslag in 2020. Misschien komt u in 2020 ook wel in aanmerking voor de nieuwe huurtoeslag.
Bron Infonu

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 04 nov 2019 21:19

Arizonakid schreef:
04 nov 2019 21:10
(...) Huurtoeslag, ook zo’n gedrocht, als je de huur niet kan betalen zonder hulp, woon je te duur. Kost ons allemaal klauwen met geld, en levert blijkbaar veel frustratie op, afschaffen, en iedereen voor zichzelf zorgen.
(...)
Kleine nuance:
huren zijn buitenproportioneel hard gestegen , voor een kleine 2 kamer woning betaal je al bijna € 700 hier . De grens ligt op €720 voor een sociale huurwoning waar nog steeds velen van afhankelijk zijn.
Zonder huurtoeslag redden ze het niet. Echt niet.
Verhuizen lukt ook niet want er zíjn geen huizen voor die categorie.

Plaats reactie