Angst voor toeslagen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
DenisePopken

Angst voor toeslagen

Ongelezen bericht door DenisePopken » 04 nov 2019 13:37

Hey hoi,

Op het werk en in mijn omgeving zie ik vaak een angst voor de toeslagen.
Mensen die terug moeten betalen.
Mensen die minder uren werken om hun toeslagen te behouden.
Mensen die de hele toeslag bende uitzetten omdat ze het zat zijn.

Heeft radar geïnventariseerd hoe groot deze angst is en wat de financiële impact is?

Komkommertijd

Re: Angst voor toeslagen

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 04 nov 2019 14:24

Na loonsverhoging bleek dat iemand Zorg, Huur en Kinderopvang mocht inleveren........
Daarom heeft ze in november een week vrij op eigen rekening genomen, minder loon dus behoud van alle toeslagen!

Dat is het nadeel van grenzen die de overheid stelde, en werkgever vond het niet erg in rustige periode.
Ik weet niet wat ze dit jaar gaat doen, maar iets meer Bruto en Netto minder overhouden is helaas erg normaal als je op de grens zit.

RamsesII

Ongelezen bericht door RamsesII » 04 nov 2019 14:25

Nee.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 04 nov 2019 14:32

Hoe moeilijk is het om je inkomen wat hoger in te schatten zodat je niet hoeft terug te betalen? En eventueel na afloop nog wat extra's te krijgen als je inkomen inderdaad lager was.

En ik ben wel benieuwd wat voor systeem TS in gedachten heeft om dit "probleem" op te lossen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 nov 2019 14:36

Waarom zou Radar dat moeten inventariseren? En om op die vraag antwoord te kunnen krijgen, moet u de vraag aan Radar stellen. Dit is het forum.

Die angst is overigens onterecht.

In december krijgt men het eerste voorschot op de toeslag(en). Men kan inloggen bij Toeslagen en kan dan zien met welk bedrag aan inkomen de belastingdienst rekening houdt. Heeft men een vast loon of uitkering, dan is al redelijk eenvoudig na te gaan of het geschatte inkomen redelijk in overeenstemming is met de verwachting.

Als men dat na een half jaar nog een keer controleert, ivm een verhoging en het vakantiegeld en dergelijke, is een verschil simpel aan te passen door het hogere inkomen door te geven.

Als men dat zo doet, kan de definitieve beschikking nooit veel afwijken van de voorlopige.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 04 nov 2019 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 04 nov 2019 14:36

DenisePopken schreef:
04 nov 2019 13:37
Hey hoi,

Heeft radar geïnventariseerd hoe groot deze angst is en wat de financiële impact is?
Waarom zou dat geïnventariseerd moeten worden?

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 04 nov 2019 15:09

Hallo @DenisePopken, ik snap de strekking van uw vraag wel hoor.
Nog onlangs pleitte de Nationale Ombudsman om gemeenten loketten te laten openen waar burgers terechtkunnen met vragen.
'De regels van de overheid worden steeds ingewikkelder, schrijft hij. „Of het nou om Groningers gaat die kampen met aardbevingsschade of mensen die ten onrechte kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen.', schreef hij onder andere.

Er zijn heel erg veel mensen waarvoor overheden of digitalisering veel te ingewikkeld is.
Dat geldt uiteraard niet voor leden van dit forum want die hebben altijd overal verstand van en snappen altijd alles...
Maar voor de wat minder begaafden onder de gewone burgers is de suggestie van de Ombudsman een hele goeie.

Kees2850

Ongelezen bericht door Kees2850 » 04 nov 2019 15:26

@klaas Jan om de vaste reageerders in dit forum verstandelijk begaafder te noemen dan de minder begaafden onder de burgers vind ik een aanname die je denk ik niet kan onderbouwen. 😁

Maar mooie correcte reactie op vraag van TS. Ik vind jou een pareltje op dit forum👍👏

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 04 nov 2019 15:34

Lady1234 schreef:
04 nov 2019 14:36
Die angst is overigens onterecht.
Dat is helaas niet waar. Die angst is voor jou onterecht - maar voor vele anderen niet. Ik kom ze dagelijks tegen in mijn werk.

Er zijn simpelweg heel veel mensen die al in de paniekstand schieten zodra ze een formulier moeten invullen. En dat kan legio redenen hebben: onkunde, onvermogen, negatieve ervaringen, laaggeletterheid, dyslexie, discalculie, noem maar op.

Voor een rationeel mens die geen last heeft van een dergelijke beperkende factor is het leven heel simpel. Voor veel anderen is het leven echter een dagelijkse overlevingsuitdaging. En ja, onder die groep is de angst voor de belastingdienst (en "het systeem") een grote, allesbepalende factor - die in de praktijk ook juist tot grote problemen zorgt. Een self fulfilling prophecy, als het ware...

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 nov 2019 15:39

Je hoeft niet echt begaafd te zijn om te weten dat toeslagen op het inkomen zijn gebaseerd. Je hoeft ook niet echt begaafd te zijn om te weten dat hoe lager het inkomen is, hoe hoger de toeslag uitvalt.

Dus als je dan in de loop van het jaar een loonsverhoging krijgt, hoef je ook niet echt begaafd te zijn om te weten dat dat een negatieve invloed kan hebben op de hoogte van de toeslag.

En als je zelf niet kunt inloggen, dan is één telefoontje naar de belastingdienst afdeling toeslagen, met de mededeling: ‘ik ben meer gaan verdienen’ voldoende om je toeslag aan te laten passen.

De kinderopvangtoeslag is wat gecompliceerder.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 04 nov 2019 15:47

Sorry Lady, maar het zou helpen als je af en toe eens wat meer uit die ivoren toren zou komen. Je bagatelliseert een levensgroot (en groeiend!) probleem vanuit je eigen werkelijkheid. Jammer en onnodig, en zéker TS koopt hier niets voor.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 04 nov 2019 15:51

Of het met begaafdheid te maken heeft? Ik weet het niet hoor, mijn buurjongen met HBO-opleiding kon alles van de ontvangen zorgtoeslag over 2018 terug betalen, ondanks dat ik hem begin dat jaar nog gewaarschuwd had.
Hij bleek dus zijn vakantiegeld, loonsverhoging en 13e maand niet meegerekend te hebben.
Het blijft moeilijke materie voor sommigen, wat ik goed kan begrijpen. Maar het is wel zo dat je hierbij hulp kan krijgen en dat te aanvaarden is misschien ook weleens het probleem.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 nov 2019 16:02

Klaas Jan schreef:
04 nov 2019 15:09
Er zijn heel erg veel mensen waarvoor overheden of digitalisering veel te ingewikkeld is.
Dat geldt uiteraard niet voor leden van dit forum want die hebben altijd overal verstand van en snappen altijd alles...
Maar voor de wat minder begaafden onder de gewone burgers is de suggestie van de Ombudsman een hele goeie.
Jij bent toch ook 'lid' van dit forum? :shock:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 nov 2019 16:04

DenisePopken schreef:
04 nov 2019 13:37
Hey hoi,

Je vraag op zich begrijp ik wel, maar toch wat vraagjes.

Wat wil je precies weten? Hoeveel impact dit op het persoonlijke leven van mensen kan hebben, of hoe groot de groep is? Of beide? Wat zou je met de uitkomst willen doen?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 04 nov 2019 16:11

Moneyman schreef:
04 nov 2019 15:47
Sorry Lady, maar het zou helpen als je af en toe eens wat meer uit die ivoren toren zou komen. Je bagatelliseert een levensgroot (en groeiend!) probleem vanuit je eigen werkelijkheid. Jammer en onnodig, en zéker TS koopt hier niets voor.
Pardon?

Men zit op Facebook, bestelt over de hele wereld spullen, rijdt in een auto, maar de telefoon oppakken om te bellen naar de belastingdienst kunnen alleen mensen in een ivoren toren?

Er zijn bonden met hulpdiensten, ouderenbonden, het Juridisch Loket, men kan zelfs bij de duivel te biecht.

Dan heeft men wellicht nog familie, vrienden, buren, collega’s. Vragen staat vrij.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 04 nov 2019 16:14

Lady1234 schreef:
04 nov 2019 16:11
Men zit op Facebook, bestelt over de hele wereld spullen, rijdt in een auto, maar de telefoon oppakken om te bellen naar de belastingdienst kunnen alleen mensen in een ivoren toren?
Vergis je niet, Lady. :!:

Dextertje

Ongelezen bericht door Dextertje » 04 nov 2019 16:15

Lady1234 schreef:
04 nov 2019 15:39
Je hoeft niet echt begaafd te zijn om te weten dat toeslagen op het inkomen zijn gebaseerd. Je hoeft ook niet echt begaafd te zijn om te weten dat hoe lager het inkomen is, hoe hoger de toeslag uitvalt.

Dus als je dan in de loop van het jaar een loonsverhoging krijgt, hoef je ook niet echt begaafd te zijn om te weten dat dat een negatieve invloed kan hebben op de hoogte van de toeslag.

En als je zelf niet kunt inloggen, dan is één telefoontje naar de belastingdienst afdeling toeslagen, met de mededeling: ‘ik ben meer gaan verdienen’ voldoende om je toeslag aan te laten passen.

De kinderopvangtoeslag is wat gecompliceerder.
De kinderopvangtoeslag is blijkbaar zo gecompliceerd dat ze bij de afdeling Toeslagen nog steeds geen definitieve berekening hebben kunnen maken voor mij over 2018. Terwijl het inkomen van mij en mijn vrouw al heel lang vast staat. Ook de definitieve belastingaanslag is al lang binnen.

Waarom niet gewoon hetzelfde systeem introduceren als wat bij de wet op de studiefinanciering wordt gebruikt. De meeste missers worden gemaakt doordat de berekening gebruik maakt van hetzelfde peiljaar wat betreft toeslagjaar en inkomensjaar. Daardoor is het een voorschot en krijgen duizenden mensen hoge terugvorderingen.

Als er voor toeslagen standaard gerekend zou worden met een inkomen van 1 of 2 jaar terug dan is het niet langer een voorschot maar een bedrag wat voor de meeste mensen direct berekend kan worden en vast staat (uitzonderingen zullen er altijd zijn). Mocht je inkomen veel lager zijn geworden sinds het standaard peiljaar kan je dit aangeven en de berekening zoals nu laten uitvoeren op basis van een schatting.

Bovenstaande lost in mijn optiek de grootste problemen op. Tenzij ze (de politiek) stoppen met het rondpompen van geld om hun ideeën uit te voeren en iets anders verzinnen dan al die toeslagen.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 04 nov 2019 16:30

Ja, lady vragen staat vrij, maar dan moeten ze wel door hebben dat ze er een 'zooitje' van maken.

Lang niet iedereen is handig op administratief gebied, daar hoef je niet eens dom voor te zijn.
Laatst iemand die voor iedere 100 euro meer op jaarbasis de toeslagen ging aanpassen. Met als gevolg dat hij meerdere grote fouten had gemaakt, dus jaar op jaar terug betalen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 04 nov 2019 16:31

Lady1234 schreef:
Moneyman schreef:
Pardon?

Er zijn bonden met hulpdiensten, ouderenbonden, het Juridisch Loket, men kan zelfs bij de duivel te biecht.

Dan heeft men wellicht nog familie, vrienden, buren, collega’s. Vragen staat vrij.
Je mist het punt nog steeds. Het feit dat JIJ je er niets bij voor kunt stellen, betekent niet dat die groep niet bestaat en zéker niet dat die groep en hun probleem gebagatelliseerd moet worden.

Dit hele forum is er het beste bewijs van dat men niet altijd zo vaardig is, op wat voor vlak dan ook, als een ander zou denken. Want alle punten die "men" (wie dat dan ook moge zijn) wel zouden kunnen volgens jou, komen vervolgens hier op het forum als probleem terecht. Dus nee, zo vaardig als jij pretendeert is men helaas niet. Was het maar waar...

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 04 nov 2019 16:31

Lady1234 schreef:
Moneyman schreef:
Pardon?

Je mist het punt nog steeds. Het feit dat JIJ je er niets bij voor kunt stellen, betekent niet dat die groep niet bestaat en zéker niet dat die groep en hun probleem gebagatelliseerd moet worden.

Dit hele forum is er het beste bewijs van dat men niet altijd zo vaardig is, op wat voor vlak dan ook, als een ander zou denken. Want alle punten die "men" (wie dat dan ook moge zijn) wel zouden kunnen volgens jou, komen vervolgens hier op het forum als probleem terecht. Dus nee, zo vaardig als jij pretendeert is men helaas niet. Was het maar waar...

Plaats reactie