LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoschade

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
albert.rampersad
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2017 20:23
Contacteer:

Autoschade

Ongelezen bericht door albert.rampersad »

Hallo,
Vorige Week is er iemand tegen mijn geparkeerde Auto aangereden en heeft schade aan mijn Auto veroorzaakt.
Daarbij is hij weggereden,zonder enig vermelding zoals een briefje achter de Ruitenwisser ect.
Na een paar Dagen, heb ik zelf bij een paar Bouwvakkers die in mijn Wonings Blok aan het Renoveren zijn nagevraagd of ze weten wie het gedaan heeft,en toen kreeg ik van een van hen te horen dat hij het was.
De schade zou hij bij zijn Verzekering melden.
Maar omdat hij mij al Dagen zag lopen en het niet verteld heeft,want als het hem zelf niet gevraagd zou hebben het nooit te weten was gekomen ben ik wel boos,en heb daarom Aanfifte gedaan bij de Politie,want zoiets is toch Strafbaar?
Maar nu krijg ik een Telefoontje van de Politie dat we het maar via de Verzekering moeten regelen en de Dader niet wordt vervolgd.
Dit begrijp ik niet en vraag jullie om Raad

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Heb je naam, adres gegevens van de veroorzaker die, zoals je zegt, inmiddels wel bekend is?
Heb je samen het schadeformulier ingevuld?
Het is een verzekeringskwestie te meer nu je weet wie de veroorzaker is. De politie speelt geen rol in deze.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Afgezien dat het ronduit lomp/onbeschoft is van de betreffende bouwvakker en dit gedrag in Nederland eerder regel als uitzondering is geworden (willens en wetens gewoon doorrijden/wegrijden na het veroorzaken van een schade) kun je er helaas heel weinig tegen doen behalve de schade verhalen via de verzekering (en je gelukkig prijzen dat je de dader in ieder geval hebt gevonden).
In de ons omringende landen (lees België/Duitsland, Frankrijk is nog een stukje erger dan Nederland). kun je het beter laten om zoiets te doen, als er geen lichamelijk letsel is maar wel schade heb je al een serieus probleem en als dat wel het geval is acteert de politie een stuk pro actiever dan de Nederlandse en heeft de doorrijder echt een serieus probleem.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Jasper45 »

albert.rampersad schreef:
13 mei 2020 14:26
... en de Dader niet wordt vervolgd...
M.i.: Of iemand dader is bepaalt de rechter; tot die tijd is hij hooguit Verdachte.
Trouwens: een kennis van mij werd invalide bij een aanrijding; Verdachte bekend; daar deed de politie ook niets aan.
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 13 mei 2020 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt aangifte gedaan en dat is uw goed recht, maar u bepaalt niet of iemand vervolgd wordt.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Lady1234 schreef:
13 mei 2020 15:55
U hebt aangifte gedaan en dat is uw goed recht, maar u bepaalt niet of iemand vervolgd wordt.
Dat doet de Officier van Justitie.
Belanghebbenden kunnen in protest bij het desbetreffende Gerechtshof.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door berndv »

albert.rampersad schreef:
13 mei 2020 14:26
Maar omdat hij mij al Dagen zag lopen en het niet verteld heeft,want als het hem zelf niet gevraagd zou hebben het nooit te weten was gekomen ben ik wel boos,en heb daarom Aanfifte gedaan bij de Politie,want zoiets is toch Strafbaar?
Maar nu krijg ik een Telefoontje van de Politie dat we het maar via de Verzekering moeten regelen en de Dader niet wordt vervolgd.
Dit begrijp ik niet en vraag jullie om Raad
Tja, eigenlijk zegt u dus dat u uit wraak wilt dat de veroorzaker vervolgd wordt. Dat kan natuurlijk. Het is ook zeker niet netjes van diegene om hier geen melding van te doen, u bent gelukkig nog in de gelegenheid om diegene aansprakelijk te stellen en uw schade vergoed te krijgen, er zijn er genoeg die er nooit achter komen wie de schade veroorzaakt heeft en zelf met de rekening blijven zitten.

Maar goed, als u van mening bent dat diegene gestraft moet worden, kunt u altijd een artikel 12 procedure opstarten en vervolging afdwingen. Daarnaast kunt u zijn werkgever in kennis stellen.

albert.rampersad
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2017 20:23
Contacteer:

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door albert.rampersad »

Dank jullie wel voor alle reacties.
Toch wil ik even kwijt,dat ik 38 jaar in duitsland heb gewerkt en gewoond,en na het op pensioen gaan terug ben in Ned.
In Duitsland is het verplaatsen van de plaats van ongeval wel een doodzonde wat wel zwaar bestraft wordt.
Normaal zou hij een paar uren bij het voertuig moeten wachten op de Eigenaar,of anders een Briefje met zijn gegevens moeten achterlaten.
Indien dit niet binnen 24 uur gebeurd zou zijn komt zoiets voor de Rechtbank,en er staat automatisch een paar Strafpunten op zijn Rijbewijs.
Maar ja, 1 EU,maar duizend verschillende Wetten.
Waarom wel 1 EU?
Ik ben nu ongeveer 5 jaar terug in Ned en heb al meer ongebruikelijke fraurieuze situaties meegemaakt dan 38 jaar in Duisland
Maar dit schijnt normaal te zijn in Ned,want kijk maar elke Week naar Kassa-Radar-Opgelicht ect

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In Nederland mag dat ook niet. Een briefje erop is niet genoeg, ook niet in Duitsland. Als er geen eigenaar komt dient de veroorzaker zelf de politie te waarschuwen. Ook in Duitsland heb ik mijn auto met schade teruggevonden, met briefje erop: Tut mir Leid, schöne Grüße. Had ik niets aan.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, bij de buren zijn de zaken altijd beter geregeld. Misschien dan maar overwegen om terug te gaan naar Duitsland.

Overigens is doorrijden hier ook strafbaar. En ook in Duitsland zal niet elke schadeveroorzaker een briefje achterlaten met zijn naam en adres.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nu de persoon bekend is samen formulier beide invullen en klaar.
U maakt het door boos worden alleen maar moeilijker, snel invullen en inleveren en maak foto van beide voertuigen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ja, wegrijden van een plaats van een verkeersongeval is strafbaar. Dat is bepaald in artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 94). Dit artikel verbiedt twee dingen: doorrijden na een verkeersongeval waarbij iemand overlijdt of een ander letsel of schade heeft opgelopen, zonder dat je je identiteit kenbaar hebt gemaakt.
Bron: https://www.politie.nl/themas/doorrijden.html

Kan ook nergens iets vinden dat dit een strafbaar feit zou zijn (terwijl ik wel in die veronderstelling was). Zou dit niet direct verklaren dat waarom de politie er niets mee doet.

Los daarvan geeft de veroorzaker het zelf toe, waarom dan de politie vermoeien als iemand het alsnog eerlijk toegeeft. Je had geen enkel bewijs en zonder zijn bekentenis had jezelf (of het garantie fonds) opgedraaid voor de schade.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 13 mei 2020 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het verlaten van de plaats van een ongeval is natuurlijk ook in Nederland een misdrijf, zie bv deze uitleg op politie.nl.
Op wetten.overheid.nl is het desbetreffende art. 7 Wvw 1994 te vinden.

Nu de dader bekend is omdat hij bekend heeft zou ik het gewoon door de verzekeringsmaatschappijen laten afhandelen. Een strafzaak voor het niet melden van blikschade, daar zitten OM en rechtspraak niet op te wachten.

Nb: Sylvesterb was me net voor, maar ik heb dit bericht niet voor des keizers baard in elkaar gepunnikt op mijn telefoon ;)

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je schade hebt veroorzaakt, hoef je uiteraard niet bij die beschadigde auto te blijven staan. De bestuurder kan wel 14 dagen met vakantie zijn. Schiet niet op.

Maar je moet je bekend maken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
13 mei 2020 22:29
[...]
Nb: Sylvesterb was me net voor, maar ik heb dit bericht niet voor des keizers baard in elkaar gepunnikt op mijn telefoon ;)
Zegt u nu met zo veel woorden: ik zag dat iemand iets soortgelijks had geschreven toen ik het wilde versturen, maar dacht na al die moeite: 'bekijk het maar; enter'.
Heel herkenbaar :mrgreen:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef:
13 mei 2020 22:28
Ja, wegrijden van een plaats van een verkeersongeval is strafbaar. Dat is bepaald in artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 94). Dit artikel verbiedt twee dingen: doorrijden na een verkeersongeval waarbij iemand overlijdt of een ander letsel of schade heeft opgelopen, zonder dat je je identiteit kenbaar hebt gemaakt.
Bron: https://www.politie.nl/themas/doorrijden.html

Kan ook nergens iets vinden dat dit een strafbaar feit zou zijn (terwijl ik wel in die veronderstelling was). Zou dit niet direct verklaren dat waarom de politie er niets mee doet.
Wel strafbaar: 'of schade heeft opgelopen' staat er immers bij.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tttlocke schreef:
13 mei 2020 23:03
Wel strafbaar: 'of schade heeft opgelopen' staat er immers bij.
Beetje onduidelijk opgeschreven op die site. Hun thema pagina gaat vooral over ongevallen waarbij de politie ter plaatse is gekomen. Maar zoals ik al stelde ik vind het vooral kinderachtig om de politie hiermee lastig te vallen. Het is opgelost, die persoon had ook niets kunnen zeggen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door tttlocke »

In je eigen citaat staat gewoon letterlijk dat dit strafbaar is. In de wet worden soortgelijke bewoordingen gebruikt.

De toegevoegde waarde van de aangifte ontging mij ook een beetje.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is niet alleen een strafbaar feit, het is een misdrijf, zowel in NL als in D. Wordt in Nederland vaak met een boete afgedaan, in Duitsland boete + punten + eventueel rijbewijs een tijdje kwijt.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Autoschade

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het verlaten van de plaats van een ongeval door de dader zonder zichzelf bekend te maken, is strafbaar en een misdrijf.
Indien de eigenaar van het beschadigde 'goed' niet direct verwittigd kan worden door de persoon die de schade heeft veroorzaakt, dient deze veroorzaker contact op te nemen met de politie en daar de schade te melden.

In geval van (mogelijk) slachtoffers met lichamelijk letsel is het ook voor getuigen en omstanders strafbaar om de plaats van het ongeval te verlaten zonder eerst de benodigde hulp te bieden of in te schakelen voor het letsel-slachtoffer. Een gewonde in 'hulpeloze toestand' achterlaten mag namelijk niet. Ook niet in geval van een eenzijdig ongeval (fietser die valt, auto die tegen een boom gereden is..)

Voor dit geval: nu intussen alsnog de dader bekend is en daarmee de schade dus afgehandeld kan worden, zal er bij de politie geen prioriteit zijn om ook nog maar iets met de aangifte te doen. De gedupeerde kan nu immers zijn schade verhalen.

Dus: Europees schadeformuliertje invullen, ieder zijn deel opsturen naar de verzekering en de verzekering het verder laten uitzoeken. Hopelijk heb je verhaalsbijstand, want anders moet je zelf gaan bedelen om een vergoeding van de tegenpartij.

Gesloten