LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
petrusaloisius
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2007 12:32

BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ongelezen bericht door petrusaloisius »

SInds 2015 ZZP-er detailhandel (platenverkoop via internet markt en winkels) met bewust geen winst, lage omzet omdat inkomsten voort kwamen uit vorig werk (fysiotherapeut) Ook kreeg ik van geen enkele kredietverstrekker een starterslening, dus moest ik met eigen geld (10.000) euro een onderneming gaan draaien. Met die 10.000 heb ik 4 jaren lang toch nog minimaal 20.000 omzet gedraaid met zelfs een uitschieter naar boven (30.000) . Een wereldprestatie lijkt mij en ook zegt dit wat over de platenhandel. Gouden handel lijkt mij.
Nu is het moment echter aangebroken dat ik hogere omzet MOET draaien om rond te komen omdat de privegelden opraken en de omzet dus te laag is. Nu vraag ik overal her en der binnen-en buitenland een lenig aan en WEER krijg ik die niet zodat ik dus failliet dreig te gaan. Het bedrijf Qredits KON met helpen met 15.000 voor een voorraad maar dan moest dat MET een BBZ regeling van de gemeente. Dat is een borgstelling voor aanvullend inkomen naast de lening om zo eerst de risico's te beperken voor mij en voor de kredietverstrekker.
Nu zou je denken dat een gemeente meewerkt om mensen niet failliet te laten gaan en zou je denken dat ze wel mee willen werken met een serieuze partij als Qredits die als een sociale bankpartner moet worden gezien, die verder kijkt dan de neus lang is en ook naar het verhaal en het ondernemingsplan. Niets is minder waar. De beoordelaar van de gemeente zegt gewoon dat de handel niet levensvatbaar is en dat ik zelfs de benodigde 1224 uren niet haal benodigd voor het verkrijgen van een BBZ? Nergens op gebaseerd, geen marktonderzoek gedaan door de gemeente Midden-Groningen, maar ze laten mij gewoon kapot gaan. Maar met mij blijken de gemeente bijna 80 procent af te wijzen en mensen liever de vernieling in de laten gaan dan dat ze meehelpen. Het motiveren van een ondernemend Nederland is totaal 0 wat betreft de gemeentes.
Kunt u dit onderwerp belichten tijdens uw uitzending en wie weet ZZP onderrnemers zoals ik helpen. De platenhandel is bloeiend den groots, getuige ook de belachelijk hoge omzet met slechts 10.000 eigen inleg waarvan slechts 70 procent gebruikt kon worden voor een platen inkoop. Hoe kan men verwachten dat je zonder lening voor het aankopen van een voorraad een omzet van 40.000-50.000 kunt gaan halen? Kan niet zo zijn.
Gemeente Groningen had gewoon de BBZ regeling moeten toepassen en mij niet failliet moeten laten gaan. Tijdens de intake werd er notabene door de medewerkster gezegd dat ze liever ondernemers hielpen dan dat ze die een uitkering zouden geven. Hoezo dit dan? Ondertussen blijft Qredits maar vragen of de gemeente mee wil werken en een BBZ aanvulling wil geven zodat we verder kunnen. Dat gaat dus niet zo.....Schande.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

petrusaloisius schreef:
26 nov 2019 20:25
SInds 2015 ZZP-er detailhandel (platenverkoop via internet markt en winkels) met bewust geen winst, lage omzet omdat inkomsten voort kwamen uit vorig werk (fysiotherapeut).
U doet dit dus al sinds 2015 naast uw werkzaamheden en heeft geen winst gemaakt. Een omzet van 20-30k zonder enige winst draaien vind ik slecht en absoluut geen gouden handel.

Waarom moet u voor 15k inkopen? Waarom gaat u failliet, neem aan dat u niets heeft gekocht voordat u de leningen rond had? Zo ja dan is dit natuurlijk uw eigen schuld en niet die van de gemeente.

De gemeente heeft geen vertrouwen in uw plannen en dat kan. U dient ook de norm van het aantal uren te behalen, waarom zou u deze niet behalen?

P.S. Als u wilt dat de redactie aandacht besteed aan uw kwestie dan moet u de redactie mailen. De redactie leest weinig tot niet het forum.

petrusaloisius
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2007 12:32

Re: BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ongelezen bericht door petrusaloisius »

. Je kunt uiteraard alleen maar negatief naar berichten kijken hier op het forum, maar ik had al uitgelegd dat er een krediteverstrekker van Qredits tot een hele andere conclusie is gekomen dan de conclusie van de gemeente. Denk je dat een berdrijf als Qredits geen ervaring en kennis heeft. JUIST wel, want zij doen dit via banken uit sociale oogpunt en beoordelen alleen maar positief als ze echt denken dat er een levensvatbare onderneming voor hun staat. Ook een crowdfunder die het hele verhaal al kent had vertrouwen in mijn plan en heeft al 25.000 toegezegd, Maar ook zij willen net als Qredits een risicoloosstelling. In dit geval willen ze gebruik kunnen maken van de BMKB regeling. Die zorgt voor 90 procent risicoloosstelling. Maar net als de Qredits BBZ kan dit helaas net weer niet voor crowdfunders. Er zijn dus 2 partijen die wel willen investeren in mijn plan, dus kom niet met zon reactie aub met van de gemeente weet het allemaal wel en die doen dat niet zomaar. Jawel dat doen ze dus wel zomaar.. Dat is juist het punt.. Die wijzen alles klakkeloos af om ongegronde reden. En dan van te voren ook nog aangeven dat ze liever helpen dan een uitkering verstrekken. Nee dus. Mijn zaak is WEL levensvatbaar (heb ik al aangetoond aan Qredits en de crowdfunder met positief resultaat, WEL een gouden handel (is totaal geen marktondersoek, maar ik heb wel aangetoond dat er wel degelijk een bepaalde omzet kan worden behaald met aantoonbare uitgeteste omzetmomenten door mij ) en WEL voldaan aan de urencriteria (ook helemaal geen onderzoek naar gedaan, ik houd notabene een urenregistratie bij). 3 maal onrechtmatige afwijzing. En het enige dat ze hoeven te doen is slechts een BBZ reegeling toepassen om een ondernemer op weg te helpen naar die hogere omzet en daarna los te laten. Dat noemt men dan sociaal meedenken.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, als er tussen inkoop en verkoop bijna geen verschil zit, dan is een bedrijf niet levensvatbaar. Ook al zou u zelf geen geld uit de zaak halen, investeringen moeten altijd gedaan worden. Maar als u nu met zoveel omzet geen winst maakt, hoe denkt u dan de lening terug te betalen?
Een geldverstrekker en een garantsteller zijn beide niet gek. Uw prive inkomen is te laag en de winst nihil. Daar gaat niemand zich aan branden.
U hebt het over een hogere omzet draaien, maar meer omzet zonder marge is net zo dodelijk. De schuld dat u failliet dreigt te gaan ligt nergens anders dan bij u.

U bent dan wel zo lovend over Qredits, maar deze willen echt niet aan u lenen zonder garantstelling. U hoeft dan totaal niet levensvatbaar te zijn, het geld krijgen ze toch wel terug. Idem voor de crowdfunding, die kunnen u wel een ton storten. Als ze maar zekerheid hebben dat het geld terug komt. En het risico willen zowel Qredits als de crowdfunder niet lopen. U bent financieel niet daadkrachtig voor het risico, dus zal daar een externe partij voor moeten komen. Tja, en als die het risico ook niet durven te lopen....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

petrusaloisius schreef:
26 nov 2019 20:52
Maar ook zij willen net als Qredits een risicoloosstelling.
Dus concreet ze hebben geen vertrouwen erin maar willen je graag helpen maar willen geen risico lopen. Je spreekt jezelf ook tegen als je 20k tot 30k omzet per jaar hebt (minimaal dus 80k) maar je hebt geen cent winst gemaakt dan kun je niet spreken van "gouden handel" snap niet waarom je tot een andere conclusie komt?

Maar je kunt de gemeente niet dwingen, immers zouden ze wanneer jij je lening niet terugbetaald dubbele kosten hebben, namelijk die van je uitkering en het aflossen van je lening.

Waarom heb je z'n hoge inverstering nodig? Je kunt toch ook klein beginnen en dan wel wat meer winst maken door je prijzen te verhogen. Of moet je om winst marge te maken zo groot inkopen? Voor een startende onderneming is 35k een behoorlijke bedrag om enkel inkoop te doen voor een beperkte markt en heel specifiek product.

En je kunt nu heel verdedigend doen in je reactie, maar ik concludeer dit op je eigen verhaal en vind het dus niet vreemd dat de gemeente anders concludeert.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ongelezen bericht door kweenie »

De beoordelaar van de gemeente zegt gewoon dat de handel niet levensvatbaar is en dat ik zelfs de benodigde 1224 uren niet haal benodigd voor het verkrijgen van een BBZ? Nergens op gebaseerd, geen marktonderzoek gedaan door de gemeente Midden-Groningen, maar ze laten mij gewoon kapot gaan.
Heb je zelf dan dat marktonderzoek niet gedaan? Jij beweert immers dat je onderneming levensvatbaar is, ondanks dat daar na vier jaar nog niets van gebleken is. Als je dat beweert, dan is het aan jou om dat met een marktonderzoek aan te tonen. Als je die onderbouwing niet kunt geven, en als je bedrijf bovendien na vier jaar nog niet levensvatbaar bont, dan heeft de gemeente groot gelijk dat ze je geen bbz willen verstrekken.

Dat commerciële geldverstrekkers er geen heil in zien, behalve een enkeling die alleen risicoloos geld wil verstrekken (met garantie vanuit de gemeente): zegt al wel genoeg.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: BBZ-regeling NIET toegepas door gemeente. Faillissemnet dreigt

Ongelezen bericht door kuklos »

@petrusaloisius, ik heb je openingsbericht gelezen, en je vervolgbericht ook. En net als de anderen die gereageerd hebben deel ik jouw mening niet. Ik vraag me zelfs af of het een grap, of dat je het zelf niet ziet. De twee kredietverstrekkers hebben geen vertrouwen in je. Ze willen je pas geld lenen als eerst de gemeente borg wil staan. Hadden ze dat vertrouwen wel dan hadden ze die borg niet gevraagd.
Ook jouw claim va een gouden handel is moeilijk had te maken als je een omzet draait onder het bestaansminimum. Jouw omzet van €20.000 is minder dan 60% van het modale inkomen. dat is geen gouden handel.
Als je daarna ook nog claimt dat je wel meer dan 1.224 uur hebt gedraaid per jaar in al die jaren, dan is de vraag wat je nu kan bereiken als je er 1.700 uur gaat werken. We nemen 1.700 uur als een volledig werkjaar (van 40 uur per week, ruim 40 werkweken). Jouw eerdere cijfers extrapoleren levert dan een omzet op van €27.778 per jaar (als we uitgaan van je omzet van €20.000 per jaar met 1.224 uur). €20.000 per jaar omzet gedeeld door 1.224 uur werken levert een omzet per uur op van €16,34.
Stel je omzet was €30.000 met die 1.224 uur en je gaat 50 weken werken, van 40 uur per week dan kom je uit op een omzet van €47.060 (afgerond). En dan werk je dus 1.920 uur.

Ik snap de beslissing van de gemeente heel goed. Jouw lage omzet kost je heel veel uren. Zelfs met het vergroten van het aantal uren dat je werkt en rekenend met je hoogste omzet ooit is het nog steeds niet veel. Van die omzet moeten nog de inkoopkosten af, en eventuele andere kosten voordat je jezelf kan uitbetalen.
Oh ja, met die €20.000 omzet en zelfs met die €30.000 omzet had je bijna geen winst. Tenzij je met dit bedrag de vaste kosten volledig gedekt hebt en er nauwelijks meer inkoopkosten komen, ga je het dus niet redden om jezelf een inkomen te geven.

Tenzij, maar dat zal je dan moeten laten zien, je nu ineens wel alles anders kan. Doch puur op basis van wat je hier schrijft is het geen houden business, kan je jezelf niet in leven houden en is dit geen levensvatbaar plan. Mocht je mensen willen overtuigen, laat zien wat de bruto marge is, welke andere kosten er nog bijkomen (gesplitst in variabel en vast), welk inkomen haal je eruit. En hoe zou je nu met meer uren dan voorheen wel ineens een buitenproportionele omzetgroei kunnen bereiken.

Ik ga nog even verder met rekenen. Op basis van je eerste "investering" van €10.000 en je omzet van €20.000 vermoed ik een marge van 50%. Dus als je nu €50.000 aan omzet zou halen heb je na inkoopkosten nog €25.000 over. Maar je had bijna geen winst, dus ik ga uit van overige kosten van €10.000. Stel je zou die overige kosten op €10.000 kunnen houden dan blijft er van die €25.000 nog €15.000 over voor jezelf. Dat is €1.250 per maand.
Waar zit hem nou die gouden business in?

Gesloten