LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting stuurt geen aanmaning

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
hps
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2008 11:19

Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door hps »

De belastingdienst den haag stuurt geen aanmaning terwijl zij dit wel zegt.
Voor het tweede jaar ging bij mij de betaling gemeentelijke belasting mis met als gevolg een dwangbevel waarin staat dat er eerder een aanmaning is verstuurd.
Wij, echtpaar, zijn vaker lang in het buitenland. Onze post wordt nagekeken en doorgestuurd. Daarom heeft de man een machtiging bij de belasting gegeven om automatisch te innen. Nu stuurt Den Haag twee woonlastenota's nota's, een op zijn en een op haar naam. De eerste wordt geind, de tweede niet. Dit ondanks een echtpaar een ecomische eenheid is volgens de wet. Plots een dwangbevel waarin staat dat er een aanmaning is gestuurd. Dit gebeurde vorige jaar ook. Toen dacht ik aan onze fout, maar ook dit jaar hebben wij geen aanmaning gekregen. Zeker te druk of te duur voor de belastingen. Vind het ook raar dat de beide aanslagen niet automatisch zijn geind en vind het raar dat er niet één aanslag wordt gestuurd voor de totale woonlasten, terwijl dit wel op de gemeentelijke site staat. Misschien zijn er meer mensen die geen aanmaning hebben gekregen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u al eens in uw berichtenbox gekeken? En ook in die van mevrouw? En heeft mevrouw ook een machtiging tot automatische incasso afgegeven?

Al bij de gemeente eens nagevraagd waarom die aanslagen op verschillende namen staan?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ook regelmatig op beide berichtenboxen ingelogd en de vinkjes geplaatst van organisaties, gemeentes etc. die ook de berichtenbox gaan gebruiken?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Lady1234 schreef:
11 mei 2019 13:08
Hebt u al eens in uw berichtenbox gekeken? En ook in die van mevrouw? En heeft mevrouw ook een machtiging tot automatische incasso afgegeven?

Al bij de gemeente eens nagevraagd waarom die aanslagen op verschillende namen staan?
Ik zelf heb geen berichtenbox. Mijn vrouw heeft nooit een machtiging tot automatische incasso afgegeven, ik wel. Onze gemeentelijke aanslagen komen bij mij binnen (alleen op mijn naam). Alles wordt netjes door belasting automatisch geïnd. Nooit problemen gehad.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door grun »

Cornelis7 schreef:
11 mei 2019 13:54
Ik zelf heb geen berichtenbox.
Waarom niet, als ik vragen mag? Als u wegens langdurige afwezigheid niet in staat bent gewone post te ontvangen, is de digitale berichtenbox een uitkomst. Degene die uw post doorstuurt, of de postbode in het buitenland, kan ook iets vergeten of een foutje maken. Daar komt bij dat het doorsturen op zich ook weer vertraging met zich meebrengt. Zeker met aanmaningen is het zaak snel te reageren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan regel dat maar. Probleem opgelost!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door kweenie »

Is mevrouw wellicht ouder dan meneer? Vroeger werd de aanslag vaak aan de heer des huizes gestuurd, omdat dat meestal de kostverdiener was. Maar tegenwoordig wordt bij een gelijke 'status' de post aan de oudste bewoner geadresseerd.

Als het huis op naam staat van meneer, dan worden de aanslagen voor eigenaren dus aan meneer gestuurd, terwijl de aanslagen voor de bewoners aan de oudste bewoner worden gestuurd, wat mevrouw kan zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Cornelis7 schreef:
11 mei 2019 13:54
Mijn vrouw heeft nooit een machtiging tot automatische incasso afgegeven, ik wel.
Dus worden de facturen op naam van uw vrouw niet automatisch afgeschreven. Ze gaan natuurlijk niet op naam van uw vrouw bij u innen. Hetzelfde geldt voor als u geld terug zou krijgen vanuit de belastingdienst. Dit geld wordt gestort op de rekening met dezelfde naam als de ontvanger. Toeslagen en teruggaven voor uw vrouw kunnen nooit op uw rekening gestort worden.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Cornelis7 schreef:
11 mei 2019 13:54
Lady1234 schreef:
11 mei 2019 13:08
Hebt u al eens in uw berichtenbox gekeken? En ook in die van mevrouw? En heeft mevrouw ook een machtiging tot automatische incasso afgegeven?

Al bij de gemeente eens nagevraagd waarom die aanslagen op verschillende namen staan?
Ik zelf heb geen berichtenbox. Mijn vrouw heeft nooit een machtiging tot automatische incasso afgegeven, ik wel. Onze gemeentelijke aanslagen komen bij mij binnen (alleen op mijn naam). Alles wordt netjes door belasting automatisch geïnd. Nooit problemen gehad.
Hoewel u niet de Ts bent, zou ik die berichtenboxen toch maar wel activeren. Reuze handig en nuttig.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door renewouters »

Weer een probleem waar allang oplossingen voor bestaan.....

hps
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2008 11:19

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door hps »

Bedankt voor alle reacties, alhoewel een aantal ingaan op reacties van anderen en niet op het hoofdbericht.
Op het belangrijkste punt wordt niet gereageerd. De belasting meldt in het dwangbevel dat een aanmaning is verstuurd en dat is dus NIET gebeurd. Daarmee jaagt de belasting mensen onnodig op extra kosten, of anders gezegd, daarmee genereert zij extra inkomsten voor kosten die zij krijgen voor het dwangbevel.
Een tweede app berichtenbox kunnen wij niet op onze tablet zetten, dus kan maar van één persoon de berichten lezen.
Woonlastenkosten horen m.i. op één nota te staan en niet verdeeld over twee en oak over twee verschillende namen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door grun »

Ik snap niet waarom meerdere mensen niet op dezelfde tablet verschillende berichtenboxen kunnen benaderen. Het is immers geen app, maar uw persoonlijke pagina als onderdeel van de site mijn.overheid.nl.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan wel 40 berichtenboxen lezen. U hoeft alleen maar in te loggen met de Digid van die persoon.

Dus kijk maar even in die berichtenbox, zal de aanmaning beslist wel staan.

U kunt gewoon inloggen via mijn overheid. En als ook het jaar ervoor die aanslagen op twee namen staan, kon u weten dat dat ook dit jaar weer zou gebeuren. Toen is er geen incassomachtiging afgegeven, kon u dus ook weten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Moneyman »

hps schreef:
11 mei 2019 22:59
Op het belangrijkste punt wordt niet gereageerd. De belasting meldt in het dwangbevel dat een aanmaning is verstuurd en dat is dus NIET gebeurd.
Hoe weet je dat? Of bedoel je dat je m niet hebt gezien/ ontvangen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In de berichtenbox had je de aanmaning nooit gemist.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door alfatrion »

hps schreef:
11 mei 2019 22:59
Op het belangrijkste punt wordt niet gereageerd. De belasting meldt in het dwangbevel dat een aanmaning is verstuurd en dat is dus NIET gebeurd.
U kunt bezwaar maken op deze grond. De belastingdienst zal moeten aantonen dat de aanmaning is verstuurd (verzendtheorie).

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er is een verschil tussen versturen en ontvangen!

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt. Er is ook een verschil tussen iets doen en beweren dat je iets gedaan hebt!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door kweenie »

hps schreef:
11 mei 2019 22:59
De belasting meldt in het dwangbevel dat een aanmaning is verstuurd en dat is dus NIET gebeurd.
Hoe weet je zo zeker dat dit niet gebeurd is? Juist het doorsturen van post naar het buitenland is een methode waarbij nog wel eens post zoek raakt. Of heb je toch de berichtenbox van beide partners bekeken? Want, zoals anderen al meldden, die kun je gewoon via de website van de overheid bekijken, daar heb je helemaal geen aparte app voor nodig
hps schreef:
11 mei 2019 22:59
Woonlastenkosten horen m.i. op één nota te staan en niet verdeeld over twee en oak over twee verschillende namen.
In tegendeel. Woonlasten zijn verdeeld over een deel voor de eigenaar en een deel voor de bewoners. Het komt vaak voor dat de eigenaar iemand anders is dan de (hoofd-) bewoner. Dat is alleen al het geval bij de miljoenen huurwoningen die Nederland rijk is. Het is daarom een goed uitgangspunt om de eigenarenlasten aan de formele eigenaar te richten en de bewonerslasten aan de hoofdbewoner te richten.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Belasting stuurt geen aanmaning

Ongelezen bericht door Frantic2 »

en ik maar denken dat de gemeentelijke belastingen door de gemeente worden geïncasseerd.... en dat je dus een machtiging moet afgeven aan de gemeente en de belastingdienst daar niks mee te maken heeft.

Correct me if i'm wrong.

Gesloten